Disciplina „Istorie” nu poate fi studiată în doar doi ani, la liceu, atrage atenția Societatea de Științe Istorice din România / Cunoștințele elevilor, afectate de reducerea constantă a numărului de ore de istorie din ultimii 25 de ani
Societatea de Științe Istorice din România, cea mai reprezentativă organizație profesională din domeniu, din care fac parte profesori, cercetători, arhiviști, muzeografi și studenți, consideră că propunerea planurilor-cadru pentru învățământul liceal este de neacceptat în actuala sa versiune.
„SȘIR își exprimă neîncrederea că Istoria își poate atinge obiectivele în doar doi ani
de școlaritate, mai ales că discutăm de competențe care au un grad ridicat de complexitate (cunoștințe factuale, procedurale, valori și atitudini) și care cer o durată mai lungă pentru a fi asimilate; în plus, numărul de ore/săptămână afectează cel mai mult producerea programelor (în cazul istoriei, autorii programei vor fi puși în fața unor opțiuni nesustenabile atât în raport cu domeniul academic, cât mai ales în raport cu societatea și așteptările acesteia față de disciplina școlară)”, se arată într-un cmunicat al organizației.
În document se mai precizează că argumentul Ministerului Educației și Cercetării potrivit căruia școlile vor avea oportunitatea de a decide asupra numărului de ore nu ia în calcul faptul că cestea depind de resursele locale, iar în comunitățile mai mici ar putea exista limitări.
„Ca istorici ne putem aduce aminte de faptul că societățile dau și ele examene; spre deosebire de testările internaționale, reușita societăților în fața acestor examene depinde de echilibrul dintre mai multe discipline, de la limbile clasice la istorie, de la geografie la științele care au marcat modernitatea și construcția societăților de tip
occidental.”
SȘIR admite, totodată, că starea actuală a cunoașterii istorice de către elevi este nesatisfăcătoare, identificând drept cauză „reducerea numărului de ore de istorie începând cu anul 1999. Pe baza acestei stări de fapt, considerăm că este necesar ca planurile-cadru să fie fundamentate pe ideea de echilibru epistemic, de egalitate de șanse și de interese de durată ale societății românești, iar acestea trebuie să cuprindă pentru disciplina Istorie (ce fel de istorie urmează a fi predată și învățată nu este o problemă care trebuie rezolvată prin planurile-cadru, căci deturnează discuția de fond), cel puțin 1 oră/săptămână la toate profilurile și specializările (cu un minimum de 2 ore și o medie de 3 ore/săptămână pentru științe sociale). Dincolo de resursele tehnice, timpul alocat unei discipline rămâne resursa critică (în cazul Istoriei și al altor discipline ce rămân blocate la sfârșitul clasei a X-a, media pe tot liceul, care nu mai are ciclu inferior și superior, este de 0,5 ore/săptămână). De asemenea, demersul
nostru este în consonanță și solidar cu punctele de vedere exprimate în cuprinsul Memoriului Facultăților de Istorie din România.”
Asimilarea corectă a cunoașterii istorice, cât și interiorizarea și asumarea valorilor democratice, cetățenia participativă, precum și competențele cheie oferite de istorie fiecărui cetățean depind de modul în care vor fi structurate noile planuri-cadru, de locul pe care disciplina Istorie îl va ocupa în cuprinsul acestora, atrage atenția Societatea de Științe Istorice din România.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2025 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
2 comentarii