Distincţii pentru întreaga activitate pentru Oana Pellea şi Dan Condurache, la Gala Premiilor UNITER de luni / Lista completă a nominalizaților
Ediţia a 32-a a Galei Premiilor UNITER are loc luni la Sala „Ion Caramitru” a Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti, ocazie cu care vor fi acordate premii de excelenţă, pentru întreaga activitate şi distincţii speciale unor mari artişti ai scenei, precum şi trofeele actorilor nominalizaţi pentru evoluţiile din 2023, transmite Agerpres.
Premiile acordate de Senatul UNITER sunt: Valer Dellakeza – Premiul de Excelenţă „Ion Caramitru”, pentru o carieră excepţională, încununată cu rolul profetul Ieremia din spectacolul „Bros”, în regia lui Romeo Castellucci, jucat pe marile scene ale lumii; pentru întreaga activitate – Oana Pellea şi Dan Condurache; pentru întreaga activitate regie – Petrică Ionescu; pentru întreaga activitate scenografie – Viorica Petrovici; pentru întreaga activitate critică şi istorie teatrală „George Banu” – Miruna Runcan.
Vor fi şi premii speciale, acordate actorilor Rodica şi Mugur Prisăcaru, pentru performanţa în arta teatrului de păpuşi şi marionete; Operei Comice pentru Copii, pentru coerenţa şi consistenţa programelor de educaţie prin artă a publicului tânăr; Centrului Cultural Municipal „George Coşbuc” Bistriţa, pentru iniţierea şi realizarea proiectelor teatrale „La câţiva oameni distanţă de tine”, spectacol în regia lui Radu Afrim şi „Tinereţe fără bătrâneţe”, workshop condus de Silviu Purcărete.
Premiul preşedintelui UNITER revine Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu la 30 de ani.
Pentru a 32-a ediţie a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Alina Epîngeac, Cristina Rusiecki şi Octavian Szalad. Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2023.
Nominalizările pentru anul teatral 2023 sunt:
Cel mai bun debut:
– Ramona Niculae pentru rolul Crina din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar şi Gabriel Sandu, Teatrul de Stat Constanţa;
– Armin Ricz pentru regia spectacolului „Deşteptarea primăverii” de Frank Wedekind, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklos”;
– Adelin Tudorache pentru rolul din „Cine l-a ucis pe tata?”, dramatizare de Mihaela Michailov după romanul omonim de Edouard Louis, regia Andrei Măjeri, Teatrul Metropolis Bucureşti.
Cea mai bună scenografie:
– Branko Hojnik pentru decorul spectacolului „1978” de Simona Semenic, regia şi lighting designul Tomi Janezic, costumele Marina Sremac, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara;
– Velica Panduru pentru decorul spectacolului „Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”;
– Marianna Syska pentru costumele spectacolului „Anomalia” de Natasza Soltanowicz şi Joanna Kowalska, regia Natasza Soltanowicz, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova.
Cel mai bun actor în rol secundar:
– Miklos Bacs pentru rolurile Primarul / Secretar al primarului din spectacolul „Rubedeniile”, după Moricz Zsigmond, regia Laszlo Bocsardi, Teatrul Maghiar de Stat Cluj;
– Ştefan Mihai pentru rolul Cristi din spectacolul „10 lucruri pe care le-am pierdut la festivalul de la Mamaia” de Gabriel Sandu, regia Elena Morar şi Gabriel Sandu, Teatrul de Stat Constanţa;
– Emilian Oprea pentru rolul Travelin din spectacolul „Falsa servitoare” de Marivaux, regia Alexandru Mâzgăreanu, Teatrul „Maria Filotti” Brăila;
– Gabriel Răuţă pentru rolul Sganarel, valetul lui Don Juan din spectacolul „Don Juan” de Moliere, regia şi versiunea scenică a textului Cristi Juncu, Teatrul „Nottara” Bucureşti
Cea mai bună actriţă în rol secundar:
– Crenguţa Hariton pentru rolul Stareţa Miriam din spectacolul „Agnes, aleasa lui Dumnezeu” de John Pielmeier, regia Sânziana Stoican, Teatrul „Nottara” Bucureşti;
– Mădălina Muşat pentru rolul din spectacolul „Mobilă şi durere” de Teodor Mazilu, regia Cristian Ban, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe;
– Mălina Lazăr pentru rolurile Copil, Fetiţă, Ileana, Sabina, Daisy Johnson, Nina copil din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi.
Cel mai bun actor în rol principal:
– Tudor Cucu Dumitrescu pentru rolul Hedwig din spectacolul „Hedwig and the angry inch”, text de John Cameron Mitchell, muzica şi versurile Stephen Task, regia, coregrafia şi costumele Răzvan Mazilu, Teatrul „Stela Popescu” Bucureşti;
– Şerban Gomoi pentru rolul titular din spectacolul „Don Juan” de Moliere, regia şi versiunea scenică a textului Cristi Juncu, Teatrul „Nottara” Bucureşti;
– Sorin Miron pentru rolul Charlie din spectacolul „Balena” de Samuel D. Hunter, regia Andrei Huţuleac, Teatrul Metropolis Bucureşti;
– Marin Lupanciuc pentru rolul Ben Ivănescu din spectacolul „Exod” de Marius Ivakevičius, regia Oskaras Korunovas, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara.
Cea mai bună actriţă în rol principal:
– Ioana Calotă pentru rolul din „Decameron 135666”, un spectacol de Alexander Hausvater, Teatrul Dramaturgilor Români Bucureşti;
– Erzsebet B. Fulop pentru rolul Marta Kovacs din spectacolul „Lumânările dreptăţii” de Csaba Szekely, regia Aba Sebestyen, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklos”;
– Cerasela Iosifescu pentru rolul Iocasta din spectacolul „Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Şerban, Teatrul Bulandra Bucureşti;
– Cristina Juncu pentru rolul Agnes din spectacolul „Agnes, aleasa lui Dumnezeu” de John Pielmeier, regia Sânziana Stoican, Teatrul „Nottara” Bucureşti;
Ana Bianca Popescu pentru rolul Sibylle din spectacolul „Ex” Marius von Mayenburg, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Mic Bucureşti
Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”):
– Hunor Horvath şi Edith Buttingsrud Pedersen pentru spectacolul „Woyzeck” de Georg Buchner, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană;
– Irisz Kovacs pentru „TSCHICK. De ce am furat maşina”, Teatrul German de Stat Timişoara;
– Andrei Măjeri pentru piesa „Cine l-a ucis pe tata?”, Teatrul Metropolis Bucureşti;
– Botond Nagy pentru regia spectacolului „Elektra”, adaptare scenică de Agnes Kali şi Botond Nagy după tragedia lui Sofocle, scenografia Dragoş Buhagiar, Teatrul Maghiar de Stat Cluj;
– Natasza Soltanowicz pentru „Anomalia” de Natasza Soltanowicz şi Joanna Kowalska, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova.
Cel mai bun spectacol:
– „1978” de Simona Semenic, regia şi lighting designul Tomi Janezic, costumele Marina Sremac, Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara;
– „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi;
„Conferinţa iraniană” de Ivan Vîrîpaev, regia Laszlo Bocsardi, Teatrul „Tamasi Aron” Sfântu Gheorghe;
„Oedip” de Robert Icke după Sofocle, regia Andrei Şerban, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul Bulandra Bucureşti.
La Cel mai bun critic de teatru (Premiul „George Banu”) au fost nominalizate Oltiţa Cîntec, Mirella Patureau şi Irina Wolf.
Premiul Cel mai bun text românesc montat în premieră absolută are trei nominalizări:
– „Cum s-a îndrăgostit domnul Gherase de Clara Smith” de Cosmin Stănilă, regia Doru Vatavului, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca;
– „Lumânările dreptăţii” de Csaba Szekely, regia Aba Sebestyen, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklos”
– „Lumea lui Frank” de Alexandru Popa, regia Vlad Zamfirescu, Teatrul Metropolis Bucureşti
Cel mai bun spectacol de teatru de animaţie / teatru pentru copii va fi ales dintre „Alice in Wonderland”, regia Ana Crăciun Lambru, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gulliver” Galaţi; „Elixirul dragostei”, operă comică în două acte de Gaetano Donizetti, libretul de Felice Romani după un libret de Eugene Scribe pentru opera „Le philtre” de Daniel – Francois Auber, regia Cristian Mihăilescu, Opera Comică pentru Copii; şi „Poveşti invizibile” de Mihaela Michailov, Teatrul pentru Copii şi Tineret GONG Sibiu şi Centrul de Teatru Educaţional Replika Bucureşti.
Cea mai bună muzică originală şi sound design are următoarele nominalizări:
– Grzegorz Bienko pentru aranjamentele muzicale şi sound designul din „Anomalia” de Natasza Soltanowicz şi Joanna Kowalska, regia Natasza Soltanowicz, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova;
– Tibor Cari pentru muzica originală din spectacolul „Lumânările dreptăţii” de Csaba Szekely, regia Aba Sebestyen, Teatrul Naţional Târgu Mureş – Compania „Tompa Miklos”;
– Adrian Piciorea pentru muzica şi sound designul din spectacolul „(R)evoluţie. Ghid de supravieţuire în secolul XXI” de Yael Ronen şi Dimitrij Schaad, regia Radu Nica, Teatrul Excelsior Bucureşti;
– The Bandits pentru muzica originală din spectacolul „Exod” de Marius Ivakevičius, regia Oskaras Korsunovas, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara.
La Cel mai bun video design sunt nominalizaţi:
– Andrei Cozlac pentru video mappingul din spectacolul „Alice în Wonderland”, regia Ana Crăciun Lambru, Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gulliver” Galaţi;
– Mihai Nistor pentru video-proiecţiile, filmările şi mappingul din spectacolul „Antologia dispariţiei”, după proză feminină contemporană de Ştefania Mihalache, Anca Vieru, Lorina Bălteanu, Ruxandra Burcescu, Lavinica Mitu, Simona Popescu, scenariul, regia, universul sonor, filmările Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi;
– Cosmin Stancu pentru video din spectacolul „Cum s-a măritat maimuţa, şi-a luat casă şi a găsit fericirea în Orlando”, bazat pe povestiri de Chuck Palahniuk, regia Dragoş Alexandru Muşoiu, costumele Şteff Chelaru, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe.
Premiul Cel mai bun lighting design este disputat de:
– Michael Bischoff pentru „Woyzeck” de Georg Buchner, regia Hunor Horvath şi Edith Buttingsrud Pedersen, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia Germană;
– Botond Nagy pentru spectacolul „Elektra”, adaptare scenică de Agnes Kali şi Botond Nagy după tragedia lui Sofocle, Teatrul Maghiar de Stat Cluj;
– Cristian Niculescu pentru „Nelinişte” de Ivan Vîrîpaev, regia Theodor-Cristian Popescu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank