G4Media.ro

Diviziunile din lumea ortodoxiei s-au adâncit după invazia rusă în Ucraina. Teologi…

foto: Wikimedia Commons

Diviziunile din lumea ortodoxiei s-au adâncit după invazia rusă în Ucraina. Teologi ortodocși critică proiectul “Lumii rusești” promovat de președintele Vladimir Putin și de Patriarhul Kirill

Războiul lansat de Kremlin împotriva Ucrainei are sprijinul deplin al Patriarhului rus Kirill, care privește această invazie ca o contracarare a influenței unui Occident pe care liderul ortodox de la Moscova îl consideră decadent, între altele pentru acceptarea homosexualității.

Pe de altă parte, liderul celei de-a doua mari Biserici autocefale ortodoxe în lume, Mitropolitul Epifanie al Kievului și întregii Ucraine, susține total conducerea politică de la Kiev, mergând până la a afirma că uciderea invadatorilor ruși nu constituie un păcat.

Dar invazia Ucrainei nu întrunește sprijin unanim printre clericii ortodocși din Rusia, unde aproape 300 de membri ai unui grup numit ”Preoți ruși pentru pace” au semnat o scrisoare prin care condamnă „ordinele ucigașe” executate în Ucraina.

„Ucrainenii ar trebui să facă alegerea singuri, nu sub amenințarea armei, fără presiuni din partea Occidentului sau a Estului”, se spune în document, cu referire la milioanele de ortodocși din Ucraina împărțite acum între Moscova și Kiev.

Și într-adevăr, în Ucraina ortodocșii, în număr de circa 30 de milioane, sunt împărțiți între cei care au aderat la noua Biserică autocefală și vechea Biserică ucraineană care ține de Patriarhia de la Moscova. Biserica Ortodoxă Rusă are 53 de episcopi în Ucraina, dintre care cel puțin 18, potrivit teologului ortodox american George Demacopoulos, au criticat invazia rusească.

Această invazie a fost criticată și de Patriarhul Ecumenic de la Constantinopol, Bartolomeu, liderul spiritual al ortodocșilor din întreaga lume, dar și de Bisericile ortodoxe din țări ca Grecia, România, Bulgaria sau Finlanda. Chiar și Biserica Ortodoxă a Americii, tradițional apropiată Patriarhiei de cea de la Moscova, a condamnat invazia Ucrainei.

Alte Biserici autocefale au o poziție mai ambiguă, ca de pildă Biserica Ortodoxă Sârbă, tradițional apropiată ortodoxiei din Rusia. În predica sa despre războiul din Ucraina, rostită în catedrala Sf. Sava din Belgrad, Patriarhul Porfirie a refuzat să ia o poziție partizană. „Propriile noastre amintiri despre războaiele tragice și conflictele din fosta Iugoslavie sunt foarte vii și iată un alt război care a izbucnit în Europa, între frații noștri creștini, ruși și ucraineni”, a spus el.

Patriarhul Kirill este mai mult decât un lider spiritual, el este alături de Putin promotorul proiectului “Lumea rusească – Ruskii Mir”, care leagă unitatea spirituală și expansiunea teritorială care vizează părți ale fostei Uniuni Sovietice. Ceea ce Putin vede ca pe o restaurare politică, Kirill vede ca pe o cruciadă.

“Biserica în Rusia a supraviețuit regimului comunist din URSS, dar era decimată. Politicienii care au condus Rusia după 1991 au căutat o nouă identitate legată de creștinarea slavilor în secolul X, cu botezul Prințului Vladimir în 988 la Kiev, în afara Rusiei de azi. Aceasta a stat la baza proiectului de reconstrucție al lui Putin, care să creeze o Rusie Imperială, nu o Rusie Sovietică. Patriarhul Kirill a fost esențial în promovarea acestui proiect – superioritate etnică. Lui Putin de fapt nu-i pasă de religie, deși se pozează sărutând icoane. Kirill este cel care a pus carne pe această teorie care însă din punct de vedere teologic este eronată.”, explică George Demacopoulos, co-directorul Centrului de Studii Creștine Ortodoxe de la Universitatea Fordham, într-un podcast al publicației Kathimerini de la Atena.

“Este un proiect al naționalismului teologic care poate fi transferat din Rusia și în alte părți – extremiștii de dreapta din Statele Unite, Ungaria, care chiar dacă nu sunt ortodocși sau nu folosesc acest concept al identității etnice sancționat de Dumnezeu. Este mitul creării unei societăți bazată pe o identitate omogenă – toată lumea din afară este rea, pericolul principal este interior, este un naționalism etnic sau rasial.”, continuă teologul ortodox american.

Proiectul Lumea Rusă a fost criticat recent de mai mulți teologi și personalități din lumea ortodoxiei într-o declarație “Privind învățătura lumii ruse”.

“Sprijinul acordat de mulți dintre ierarhii Patriarhiei Moscovei pentru războiul președintelui Vladimir Putin împotriva Ucrainei își are rădăcinile într-o formă de fundamentalism religios ortodox etno-filetist, cu caracter totalitar, numit Russkii mir sau Lumea rusă, o învățătură falsă care îi atrage pe mulți în Biserica Ortodoxă și care a fost preluată chiar de extrema dreaptă și de fundamentaliștii catolici și protestanți.” se spune în varianta în limba română a acestui text.

Acest text este semnat de peste 500 de personalități din lumea ortodoxiei, printre care și din România. (foto: Wikimedia Commons)

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

15 comentarii

  1. de câte ori nu v-am spus că religiile sunt un căcat cu motz? dar voi Batman Batman…

    • Spui asta, dar le faci reclamă gratis cu nick-ul.

    • Asta arata a conversatie de adolescenti edgy.
      Articolul este despre denaturarea religiei ortodoxe si folosirea in scopuri politice si nationaliste.

    • „denaturarea religiei ortodoxe” adică extorsiunea unui degajament, sau pe scurt „s-a alterat substanța maro”

      bă, tu te-auzi? :)))))

    • E cool sa fii edgy si sa zici ca toate religiile sunt de rahat cand esti la caldurica si ai protectia Nato. Tu esti superior, nu ca fraierii aia care cred ce scrie intr-o carte antica.
      .
      Daca ai fi intr-o situatie de razboi e posibil sa iti revina subit credinta sau macar respectul.
      Spre deosebire de tine eu am experienta razboiului si am vazut deja fenomenul asta de conversie rapida in persoana.
      Cand autobuzul e oprit si intra soldati cu mitraliere, vorbind rastit intr-o limba straina si cautand bombe la tine sub scaun te asigur ca te vei ruga la orice divinitate sa nu fie ăla ultimul moment din viață.

  2. KIRILL e în slujba (S)ATANEI (!),simplu fapt că este de partea acestui (C)RIMINAL,a acestui (D)EMENT, îl descalifica ca OM, nu mai vorbesc ca Prelat al Ortodoxiei ! Se aude BOR? ESTE KIRILL UN (C)RIMINAL ???

  3. Avem și noi bezmeticii conduși de nenea mache teodosie de la Constanța care dorm cu icoana lui puținel sub pernă și visează noaptea apocalipsa cu bombe nucleare de la moscova.

  4. Măi nea Kiril, ia-l sub aripa ta și sub sutană și pe prietenul tău ăl mare de la Constanța. O să vă placă amândurora.

  5. epifanie nu e patriarh, e mitropolit.

    pentru ca biserica ortodoxa din ucraina, aia autocefala recunoscuta de constantinopol, e subordonata patriarhiei de la constantinopol. patriarhul ecumenic e seful de jure al bisericii ortodoxe ucrainene. nu exista patriarhie la kiev.

  6. Ce om intreg la cap il poate numi pe asta patriarh ?!
    Ortodoxia este iubire . Iubire fata de Dumnezeu si de semeni . Fata de natura inconjuratoare pe care nu noi am facut-o .
    Cel care da navala sa iti ia viata si sa darime case nu e ortodox e pagin . Daca cineva vrea sa darime sa darime ceea ce singur a construit . Si daca vrea sa ia viata cuiva sa o ia numai daca el insusi i-a dat-o . Restul e politica lumeasca abjecta .

  7. ,,Diviziunile din lumea ortodoxiei s-au adâncit după invazia rusă în Ucraina. ”

    Nu cumva termenul corect este ,, divizarile ” ?!

  8. Oamnii intregi la cap sa inceapa sa puna in practica un ,, Proiect al lumii crestine ” . Bazat pe poruncile lasate de Dumnezeu si pe fericirile din Sfinta Scriptura . Distrugerea armamentului de orice fel . Transformarea lui in unelte pentru agicultura si energie ( electrica , termica ) pentru omenire .

  9. Un proiect al lumii crestine nu poate avea loc intr-o lume crestina . Pentru ca daca lumea ar fi crestina ( in fapta nu declarativ ) nu ar mai avea rost proiectul .