G4Media.ro

DNA despre abuzul în serviciu în varianta propusă de Ministerul Justiției: Procurorii…

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

DNA despre abuzul în serviciu în varianta propusă de Ministerul Justiției: Procurorii vor fi obligați să închidă numeroase dosare ca urmare a intervenirii prescripției/ Toate cele 215 dosare trimise în judecată anul trecut riscă achitări

”Adoptarea propunerii formulate de Ministerul Justiției ar avea ca efect dezincriminarea unor categorii largi de fapte care sunt în prezent sancționate de legea penală și care aduc o atingere semnificativă valorilor sociale ocrotite de lege. Consecința ar fi aceea că procurorii vor fi obligați să închidă numeroase dosare ca urmare a intervenirii prescripției”, se arată într-o evaluare realizată de DNA asupra efectelor modificării articolului 297 din Codul penal privind infracțiunea de abuz în serviciu, în situația în care va intra în vigoare. DNA mai arată în comunicat că toate cele 215 dosare cu abuz în serviciu trimise în judecată anul trecut ar putea avea ca efect dispunerea unor soluții de achitare.

În varianta propusă de MJ, infracțiunea de abuz în serviciu ar urma să fie definită ca „fapta funcționarului public, aflat în exercițiul atribuțiilor de serviciu, care refuză să îndeplinească un act sau îl îndeplinește prin încălcarea unor dispoziții exprese dintr-o lege, ordonanță de urgență sau ordonanță de guvern, în scopul de a obține pentru sine, soț, rudă sau afin până la gradul al II-lea inclusiv, un folos patrimonial și prin aceasta cauzează o pagubă, certă și efectivă, mai mare decât echivalentul unui salariu minim pe economie sau o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime nepatrimoniale ale unei persoane fizice sau juridice, vătămare constatată în mod definitiv prin act al organului competent, se pedepsește cu închisoare de la 2 la 5 ani sau cu amendă”.

În prezent infracțiunea de abuz în serviciu este definite drept “fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos ( adică îndeplineşte prin încălcarea legii – conf. Deciziei 405/2016 a CCR) şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică”.

Redăm mai jos evaluarea transmisă de DNA:

”a) Impunerea condiției ca fapta să fie săvârșită în scopul obținerii unui folos de către funcționarul public sau de o persoană apropiată acestuia restrânge extrem de mult domeniul de aplicare a infracțiunii.
Spre exemplu, în cursul anului 2017, Direcția Națională Anticorupție a dispus trimiterea în judecată a unor inculpați pentru săvârșirea a 215 infracțiuni de abuz în serviciu contra intereselor publice. Din analiza preliminară a acestor cauze, realizată până în acest moment, nu a fost identificat niciun dosar în care autorul să fi urmărit obținerea unui folos personal, astfel încât includerea condiției suplimentare ar putea avea ca efect dispunerea de soluții de achitare în toate dosarele cu care a fost sesizată instanța pentru săvârșirea acestei infracțiuni, inclusiv în situațiile unde s-au dispus deja condamnări definitive. Similar, vor fi adoptate soluții de clasare în dosarele aflate pe rolul organelor de urmărire penală având ca obiect infracțiuni de abuz în serviciu.

Astfel, indiferent de gravitatea încălcării legii sau de cuantumul prejudiciului, faptele funcționarilor publici nu vor mai atrage răspunderea penală.
Spre exemplu, fapta funcționarului public care atribuie în mod nelegal unui prieten sau unui coleg de partid un contract de achiziție publică supraevaluat ori dispune restituirea nelegală a unui imobil nu va mai fi incriminată, chiar dacă funcționarul acționează cu intenția de a încălca legea și chiar dacă aceste fapte pot produce consecințe de zeci sau sute de milioane de euro bugetului, așa cum există numeroase exemple în practica judiciară.

Considerăm că o asemenea modificare nu este oportună, având în vedere nevoia de a proteja în mod eficient valori sociale importante, precum integritatea patrimoniului public care poate fi afectat de actele funcționarilor publici cu încălcarea legii.
O modificare de asemenea importanță, care răstoarnă viziunea constantă a Codului penal cu privire la răspunderea funcționarilor publici și care nu corespunde vreunei observații a Curții Constituționale, ar trebui să fie rezultatul unei dezbateri ample în societate, în urma unei analize atente a tuturor consecințelor posibile.

b) Cerința ca prejudiciul să fi fost constatat în mod definitiv prin act al organului competent restrânge și mai mult sfera potențială de aplicare a infracțiunii și încalcă mai multe prevederi constituționale.
Prin introducerea unei asemenea condiții în conținutul infracțiunii se creează premisele ca efectuarea actului de justiție să poată fi împiedicată de către persoane din afara sistemului judiciar. Spre exemplu, dacă organul de urmărire penală este sesizat că un ministru a săvârșit o faptă de abuz în serviciu, trimiterea în judecată ar fi condiționată de existența unui act constatator al prejudiciului întocmit de un organ care se poate afla în subordinea sau sub influența acestui ministru.

Singurul organ competent să constate elemente de fapt care intră în conținutul unei infracțiuni este instanța de judecată. Numai judecătorul, analizând probele administrate și făcând aplicarea legii, poate stabili în mod definitiv dacă o anumită faptă a produs sau nu un prejudiciu, iar acest raționament nu poate fi condiționat de existența unui act administrativ anterior hotărârii judecătorești.

Prevederea este contrară dispozițiilor art. 124 alin. 3 din Constituție, care prevăd că judecătorii sunt independenți și se supun numai legii. Dacă legea sancționează o anumită fapta, decizia judecătorului nu poate depinde de manifestarea de voință a unui organ administrativ.
De asemenea, textul propus nu respectă cerințele constituționale de previzibilitate a legii, în condițiile în care nu indică organele care ar avea competența să constate existența prejudiciilor.

c) Reducerea limitelor de pedeapsă prevăzute pentru infracțiune va avea ca efect reducerea semnificativă a termenelor de prescripție a răspunderii penale, de la 8 ani la 5 ani.
În condițiile în care aceste fapte sunt în mod uzual descoperite la mult timp după săvârșirea lor, de obicei după schimbarea conducerii instituțiilor publice, iar probatoriul administrat pentru dovedirea infracțiunii de abuz în serviciu este deosebit de complex, vor exista numeroase situații în care tragerea la răspundere penală va fi împiedicată ca urmare a intervenirii prescripției, atât în cauze aflate în curs de urmărire penală, cât și pe rolul instanțelor, urmând să se înregistreze numeroase soluții de clasare și încetare a procesului penal.

Prezenta evaluare a fost transmisă la data de 2 iulie 2018 către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.”

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

14 comentarii

  1. pai asa e rezolva problema coruptiei din Romania, dai legi ca sa albesti infractorii
    Justitie in viziunea lui Dorel: doua femei au fost angajate sa faca ceva, si au lucrat pentru PSD/Dracnea, nimeni nu este vinovat

  2. Inutil, mafia PSD nu ia in seama nimic , ca si majoritatea cetatenilor care „isi vede de treaba ” …

  3. Kovesi ti ai facut bagajul?!?!
    N o sa ne lipsesti …

    • vorbesti in numele infractorilor

    • Cineva trebuie sa-si asume si sa-l arunce sub metrou pe Dragnea pana nu da foc la Tara. Sunt sigur ca presedintele ar gratia o crima in interes national. Aaa, si sa arunce cativa litri de benzina incinsa in pivnita K10

  4. O fi anteles sasu, sau mai citeste?!?

    • Sigur a anteles, esti grabit sa bei kilu de votca sau ce? Vezi ca te tine Harabagiu pana miercuri dimineata la postacit, nu te grabi

    • Oricarui roman i-ar fi foarte greu de descalcit textul respectiv . El este doar un Copy-Paste a unei directive scrise la vf PSD . Ori acolo stim cu totii ca analfabetismul este caracteristica de baza pe langa inclinatia spre infractionalitate

  5. Abuzul in serviciu nu este fapta de corupție ci infracțiune de serviciu.L-au asimilat ca fapta de corupție ca sa poată ,acești procurori neștiutori de carte și rău intenționați,sa facă dosar oricui ii incomodează și,la momentul potrivit,sa acționeze in consecință.Este simplu,a priceput oricine acest mecanism odios.Sunt,cu siguranța,oameni care au comis fapte de corupție,dar sunt agățați doar cei care sunt Ținte.Justitia este un simulacru in mare parte.

  6. Sigur,ai dreptate,”procurori si judecatori nestiutori de carte”.Bine draga,ca s-a gasit intr-un final niste luminati in fruntea guvernului si-al partidului de guvernamant.Traiasca infractionalitatea,coruptzia,si,dictatura rosu-aprins! Romani,stati relaxati si indiferenti,ca,adio intrare in Shengen,adio democratie,adio Rosia Montana,si se poate continua.

  7. Oricum ar vrea PSD-ul să vândă modificările defapt sunt un abuz în serviciu cu agravantul de subminare a instuțiilor statului in definitiv infracțiune asimilabilă cu Înaltă Trădare.
    Când a fost emisă acea OUG 13 (noapte ca hoții) DNA începuse un dosar și la închis, parcă, nu mai știu de ce.
    Asta este Calea !!!
    Pe ei !!!
    Următorul Parlament trebuie să abroge până la fiecare virgulă și punct din toate legile date de PSD. Iar cei care scapă acum să fie judecați pentru aceleași cauze + uzurparea puterilor în stat.
    PSD-ul trebuie pus la zid așa cum sa făcut și cu nazismul la Nurnberg.

    • Sa nu uiti sa trimiti alaturi de PSD si DNA! Doar ei, nazistii si comiunistii, actionau in baza de denunturi! Fara probe! Sa inteleg ca va e dor de fapt de vremurile vechi!

  8. Si casa din Mihaileanu cum ?
    Si care este dsoarul cu atibuirea ilegala a unui contract de zeci de milioanw?