G4Media.ro

DOCUMENT Ce este nou și ce dispare din indicatorii de performanță ai…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

DOCUMENT Ce este nou și ce dispare din indicatorii de performanță ai managerilor de spitale / Raportările la nivel de spital, nu pe secții / Rata mortalității vizează doar decesele în urma complicațiilor survenite în spital

Ministerul Sănătății condus de Alexandru Rafila (PSD) a pus în dezbatere publică un ordin de ministru prin care se stabilește o nouă listă a indicatorilor de performanță a activității managerului spitalului public.

Față de indicatorii de performanță aflați în vigoare în prezent, din lista propusă de Ministerul Sănătății dispar mai multe criterii. În plus, raportările nu se mai fac la nivel de spital, dar și pe secții, ci doar pe ansamblul unității medicale, potrivit documentului consultat de G4Media.ro.

Printre indicatorii de performanță pentru șefii de spitale care nu se mai regăsesc în noua variantă să află:

  • numărul mediu de bolnavi externați pe un medic;
  • numărul mediu de consultații pe un medic în camera de gardă/UPU/CPU;
  • numărul de bolnavi externați total și pe secții;
  • procentul bolnavilor cu intervenții chirurgicale din totalul bolnavilor externați din secțiile chirurgicale;
  • proporția bolnavilor internați cu programare din totalul bolnavilor internați, pe spital și pe fiecare secție;
  • proporția urgențelor din totalul bolnavilor internați, pe spital și pe fiecare secție;
  • proporția bolnavilor internați cu bilet de trimitere din totalul bolnavilor internați, pe spital și pe fiecare secție;

Rata mortalității va viza doar decesele în urma complicațiilor survenite în spital. Acum se calculează „rata mortalității intraspitalicești, pe total spital și pe fiecare secție”. Conform noului ordin, se va calcula „rata mortalităţii intraspitaliceşti pe total spital (din cauza complicațiilor survenite în timpul spitalizării)”.

Și rata infecțiilor nosocomiale nu se va mai raporta pe fiecare secție, ci doar la nivel de spital.

Față de prevederile în vigoare, au fost introduși și noi indicatori, precum:

  • Rata de screening pentru germeni cu risc epidemic (enterobacterii rezistente la carbapenem, enterococi rezistenţi la vancomicină, enterobacterii producătoare de betalactamaze cu spectru extins) la pacienţii internaţi în secţiile ATI, oncologie, hematologie
  • Realizarea anuală a unui studiu de prevalenţă de moment a infecţiilor asociate asistenţei medicale şi a consumului de antibiotice pe baza metodologiei elaborate de Institutul Naţional de Sănătate Publică
  • Rata de conformitate cu administrarea unei doze unice de antibiotic în profilaxia antibiotică perioperatorie constatată la studiul de prevalenţă de moment

Proiectul de ordin de ministru pus în dezbatere publică

Lista în vigoare a indicatorilor de performanță a activității managerului spitalului public:

A. Indicatori de management al resurselor umane
1. numărul mediu de bolnavi externați pe un medic;
2. numărul mediu de consultații pe un medic în ambulatoriu;
3. numărul mediu de consultații pe un medic în camera de gardă/UPU/CPU;
4. proporția medicilor din totalul personalului;
5. proporția personalului medical din totalul personalului angajat al spitalului;6. proporția personalului medical cu studii superioare din totalul personalului medical.
B. Indicatori de utilizare a serviciilor
1. numărul de bolnavi externați total și pe secții;
2. durata medie de spitalizare, pe spital și pe fiecare secție;
3. rata de utilizare a paturilor, pe spital și pe fiecare secție;
4. indicele de complexitate a cazurilor, pe spital și pe fiecare secție;
5. procentul bolnavilor cu intervenții chirurgicale din totalul bolnavilor externați din secțiile chirurgicale;
6. proporția bolnavilor internați cu programare din totalul bolnavilor internați, pe spital și pe fiecare secție;
7. proporția urgențelor din totalul bolnavilor internați, pe spital și pe fiecare secție;
8. proporția bolnavilor internați cu bilet de trimitere din totalul bolnavilor internați, pe spital și pe fiecare secție;
9. numărul consultațiilor acordate în ambulatoriu;
10. proporția serviciilor medicale spitalicești acordate prin spitalizare de zi din totalul serviciilor medicale spitalicești acordate, pe spital și pe fiecare secție.
C. Indicatori economico-financiari
1. execuția bugetară față de bugetul de cheltuieli aprobat;
2. procentul cheltuielilor de personal din totalul cheltuielilor spitalului;
3. procentul cheltuielilor de personal din totalul sumelor decontate de casele de asigurări de sănătate din Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate pentru serviciile medicale furnizate, precum și din sumele asigurate din bugetul Ministerului Sănătății cu această destinație;
4. procentul cheltuielilor cu medicamentele din totalul cheltuielilor spitalului;
5. costul mediu pe zi de spitalizare, pe fiecare secție;
6. procentul veniturilor proprii din totalul veniturilor spitalului (sintagma „venituri proprii” înseamnă, în cazul acestui indicator, toate veniturile obținute de spital, exclusiv cele obținute în contractul cu casa de asigurări de sănătate).
D. Indicatori de calitate
1. rata mortalității intraspitalicești, pe total spital și pe fiecare secție;
2. rata infecțiilor nosocomiale, pe total spital și pe fiecare secție;
3. rata bolnavilor reinternați în intervalul de 30 de zile de la externare;
4. indicele de concordanță între diagnosticul la internare și diagnosticul la externare;
5. procentul bolnavilor transferați către alte spitale din totalul bolnavilor internați;
6. numărul de reclamații/plângeri ale pacienților înregistrate.
Noua listă a indicatorilor de performanță a activității managerului spitalului public, propusă de Ministerul Sănătății:
  1. Indicatori de management al resurselor umane
  2. Proporţia medicilor din totalul personalului;
  3. Proporţia personalului de specialitate medico-sanitar din totalul personalului angajat al spitalului.
  4. Gradul de ocupare cu personal specializat a serviciului/compartimentului de prevenire a infecţiilor asociate asistenţei medicale

 

  1. Indicatori de utilizare a serviciilor
  2. Durata medie de spitalizare pe spital;
  3. Rata de utilizare a paturilor pe spital;
  4. Indicele de complexitate a cazurilor pe spital
  5.  Numărul spitalizărilor de zi raportat la numărul total de spitalizări

 

  1.   Indicatori economico-financiari
  2. Execuţia bugetară faţă de bugetul de cheltuieli aprobat;
  3. Procentul veniturilor proprii din totalul veniturilor spitalului (Sintagma venituri proprii înseamnă în cazul acestui indicator toate veniturile proprii ale spitalului public, mai puţin sumele încasate în baza contractelor încheiate cu casa de asigurări de sănătate)
  4. Procentul cheltuielilor de personal din totalul cheltuielilor spitalului;
  5. Procentul cheltuielilor cu medicamentele din totalul cheltuielilor spitalului;
  6. Costul mediu/zi de spitalizare pe spital

 

  1.   Indicatori de calitate
  2. Rata mortalităţii intraspitaliceşti pe total spital (din cauza complicațiilor survenite în timpul spitalizării);
  3. Rata infecţiilor asociate asistenţei medicale pe total spital (la 100 de pacienţi externaţi);
  4. Sancţiuni/Măsuri de remediere dispuse de către Inspecţia Sanitară de Stat în urma acţiunilor de inspecţie a măsurilor igienico-sanitare, activităţilor de sterilizare şi dezinfecţie în spital
  5. Numărul mediu de consultații/medic în ambulatoriu
  6. Rata de screening pentru germeni cu risc epidemic (enterobacterii rezistente la carbapenem, enterococi rezistenţi la vancomicină, enterobacterii producătoare de betalactamaze cu spectru extins) la pacienţii internaţi în secţiile ATI, oncologie, hematologie
  7. Realizarea anuală a unui studiu de prevalenţă de moment a infecţiilor asociate asistenţei medicale şi a consumului de antibiotice pe baza metodologiei elaborate de Institutul Naţional de Sănătate Publică
  8. Rata de conformitate cu administrarea unei doze unice de antibiotic în profilaxia antibiotică perioperatorie constatată la studiul de prevalenţă de moment
  9. Sistem de comunicare cu aparţinătorii/reprezentanţii legali ai pacienţilor, procedurat şi implementat
  10. Sistem de evaluare a gradului de satisfacţie a pacienţilor, procedurat şi implementat

 

  1. Indicatori de integritate
  2. Proporţia angajaţilor unităţii sanitare care au fost instruiţi prin intermediul programelor de formare profesională pe tema conflictelor de interese şi a incompatibilităţilor
  3. Gradul de realizare a măsurilor preventive pentru limitarea conflictelor de interese şi a incompatibilităţilor:
  4. a) respectarea standardului general de publicare a informaţiilor de interes public conform anexei nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 1.269/2021 privind aprobarea Strategiei naţionale anticorupţie 2021 – 2025 şi a documentelor aferente acesteia;
  5. b) existenţa unui Ghid privind conflictele de interese şi incompatibilităţile, precum şi documentarea faptului că a fost adus la cunoştinţă angajaţilor;
  6. c) existenţa unei proceduri în conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2004 privind protecţia personalului din autorităţile publice, instituţiile publice şi din alte unităţi care semnalează încălcări ale legii, precum şi aducerea acesteia la cunoştinţa angajaţilor;
  7. d) funcţionarea Consiliului etic.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...