G4Media.ro

DOCUMENT Consiliul Fiscal avertizează: Creșterea pensiilor cu 40% va duce la explozia…

Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

DOCUMENT Consiliul Fiscal avertizează: Creșterea pensiilor cu 40% va duce la explozia deficitului bugetar: peste 6% din PIB în 2021, peste 7% în 2022. Vulnerabilizarea masivă a stării finanțelor publice

Aplicarea Legii pensiilor în forma votată de Parlament, care prevede creșterea punctului de pensie cu 40% de la 1 septembrie, ar provoca un dezechilibru major în finanțele publice, avertizează Consiliul Fiscal (organism consultativ) în Opinia privind bugetul de stat.

Astfel, Consiliul Fiscal arată că majorarea pensiilor conform legii inițiate de PSD ar aduce un deficit bugetar de 4,6 – 4,8% din PIB în acest an, dar impactul masiv ar fi în 2021 (deficit de peste 6% din PIB) și 2022 (deficit de peste 7% din PIB).

Consiliul Fiscal, condus de Daniel Dăianu, apreciază că sunt necesare măsuri suplimentare privind veniturile și cheltuielile bugetare pentru a se asigura convergența cu ținta de deficit propusă pentru anul curent.

Cele mai importante concluzii ale Consiliului Fiscal: 

  • CF remarcă progresul în direcția transparentizării construcției bugetare operată cu prilejul celei de-a doua rectificări bugetare aferente anului 2019 – în sensul actualizării proiecției de venituri și a recunoașterii în cheltuielile bugetare a unor obligații restante;
  • Ultimele informații disponibile cu privire la execuția bugetară aferentă anului 2019 sugerează, în opinia CF, o evoluție și mai nefavorabilă în raport cu estimările MFP. Astfel, CF estimează un minus de venituri bugetare, fără a le lua în calcul pe cele din fonduri UE, de cel puțin 0,25 pp din PIB, în timp ce riscul depășirii anvelopei la categoria cheltuieli cu bunuri și servicii s-a materializat probabil la un nivel de cel puțin 0,2 pp din PIB. Aceste date vor avea impact în același cuantum asupra construcțiilor bugetare subsecvente;
  • Ulterior adoptării proiectului de buget aferent anului 2020, a intervenit o serie de modificări în nivelul taxelor și impozitelor, în principal în sensul reducerii acestora. Cumulat, acestea vor conduce la venituri bugetare mai reduse cu circa 0,5 pp din PIB și, ceteris paribus, la un nivel al deficitului bugetar pentru anul 2020 mai ridicat cu același cuantum;
  • Evoluțiile menționate mai sus echivalează cu o încordare și mai mare a bugetului public, stare subliniată de opiniile recente ale CF și care se caracterizează prin puținătatea veniturilor fiscale și presiuni foarte mari pe resursele sale;
  • Considerând informațiile disponibile în acest moment, estimarea CF privind nivelul deficitului bugetar pentru anul 2020 se plasează în intervalul 4,6 – 4,8% din PIB, rezultând un ecart față de ținta MFP de 1 – 1,2 pp din PIB; această situație foarte complicată reclamă măsuri suplimentare de consolidare;
  • Majorarea programată a punctului de pensie cu 40% de la 1 septembrie 2020 ar avea loc în contextul unui derapaj bugetar de proporții deja existent. Chiar fără această măsură estimarea CF privind deficitul bugetar pentru anul curent este de 3,8 – 4,1% din PIB;
  • Reducerea deficitului cash din anul 2020 comparativ cu anul 2019 este sprijinită de două elemente cu caracter temporar/excepțional (engl. one-off), respectiv rambursările în contul taxei auto efectuate în anul 2019 în cuantum de 2,8 mld. lei și preconizata închiriere în anul 2020 a benzilor de frecvență 5G pentru următorii 10 ani de către operatorii de telefonie mobilă de la care se așteaptă încasări bugetare de circa 2,5 mld lei. Aceste elemente justifică o reducere a deficitului cash în anul 2020 față de anul 2019 de circa 0,47 pp din PIB, fără ca aceasta să implice vreun efort de ajustare.
  • Impactul majorării cu 40% a punctului de pensie de la 1 septembrie 2020, precum și al celorlalte măsuri cuprinse în noua lege a pensiilor va fi pe deplin observabil la nivelul anului 2021, estimarea CF privind deficitul bugetar din anul următor fiind de peste 6% din PIB (în lipsa unor măsuri compensatorii). Deteriorarea ar continua și în anul 2022, la peste 7% din PIB. În aceste condiții, o corecție către niveluri apropiate de pragul de 3% din PIB pentru deficitul bugetar, avute în vedere de autorități în cadrul fiscal-bugetar pe termen mediu, apare drept extrem de ambițioasă, problematică și, totodată, este absolut necesară; este greu de imaginat că piețele financiare ar tolera deficite bugetare de o asemenea magnitudine;
  • Reducerea accizelor la produsele energetice are un impact bugetar, inclusiv cel de la nivelul TVA, de -3,6 mld. lei sau 0,32 pp din PIB, eliminarea supra-impozitării salariaților cu timp parțial de muncă conduce la un minus de încasări din contribuții de asigurări de 1,56 mld. lei sau 0,14 pp din PIB, în timp ce abrogarea unor prevederi din OUG nr. 114/2018 (eliminarea taxei pe activele bancare și a impozitării suplimentare a sectorului energetic) are un impact negativ estimat la 0,1 – 0,15 pp din PIB. În sensul creșterii veniturilor bugetare a acționat o majorare suplimentară a accizei la țigarete care este anticipată să genereze un plus de încasări de circa 0,7 mld. lei.
  • În opinia CF, cu cât corecția bugetară va începe mai târziu, având în vedere și riscurile în creștere în sensul unei performanțe economice și fiscale mai nefavorabile, cu atât amploarea măsurilor corective necesare ar fi mai ridicată și implicit costurile economice și sociale ar fi mai însemnate;
  • Corecția bugetară este reclamată nu numai de pericolul intrării sub incidența PDE, ci și de necesitatea de a demonstra că suntem în stare să recâștigăm controlul asupra finanțelor publice; corecțiile induse de piețele financiare sunt mai dureroase decât cele realizate intern și din timp;
  • Consolidarea bugetară este esențială pentru consolidarea macroeconomică;
  • Este de salutat intenția Guvernului de a reforma ANAF, inclusiv prin informatizarea activității de colectare a veniturilor, care poate sprijini în mod semnificativ consolidarea bugetară;
  • Activismul fiscal/bugetar pentru care se pledează în alte țări din UE și în SUA nu este practicabil în condițiile deficitelor interne și externe mari ale României; notăm aici că leul nu este monedă de rezervă;
  • Politica fiscal-bugetară își menține caracterul expansionist, chiar și în condițiile unui deficit bugetar care a depășit considerabil pragul de 3% din PIB aferent brațului corectiv al Pactului de Stabilitate și Creștere. Această evoluție este în contradicție cu regulile fiscale naționale și europene, cu articularea politicii fiscale a tuturor celorlalte țări (exceptând Estonia) din UE.
  • Asemenea niveluri înalte ale deficitului bugetar admițând că ar fi tolerate de piețele financiare (ceea ce este o ipoteză „eroică”) conduc la acumularea de datorie publică și la vulnerabilizarea masivă a stării finanțelor publice, spațiul fiscal fiind practic epuizat
  • Cheltuielile pentru investiții din bugetul propus pentru anul 2020 sunt prognozate să se majoreze ușor, respectiv cu 0,2 pp din PIB, față de nivelul estimat de MFP pentru anul 2019 pe baza creșterii cheltuielilor de investiții finanțate prin fonduri UE cu 0,6 pp din PIB, compensate parțial de un declin al investițiilor finanțate din surse interne cu 0,4 pp din PIB. Acest declin este determinat covârșitor de reducerea alocărilor către Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL) cu circa 5 mld. lei.

Citește aici documentul integral

Foto: InquamPhotos / Octav Ganea

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

19 comentarii

  1. Nu ne tot speriati…..Stiam….Si ?….

    • Guvernul zice una, atotstiutorii vorbesc alta, dar eu am incredere in guvern!!!

    • Pesedelelor mafioate nu le pasă.

    • Dar guvernul legea cu AUTOSTRADA IASI TG MURES nu o respecta? Numai legea pensiilor?
      IESENII SI MOLDOVENII ar trebui pe 24 IANUARIE sa mearga la ceremoniile din Piata Unirii di Iasi si sa organizeze un MITTING DE PROTEST.
      CARE UNIRE? NU S-A REALIZAT NICIO ONIRE INTRE NIMENI SI NIMENI. DOAR VINE GUVERNUL SI IA IMPOZITE SI TOATE PARTIDELE VIN DUPA VOTURI.
      RUSINE

  2. Pariu ca totul va fi ok cu imprumuturile cat timp Trump va fi presedinte in SUA? Iar pedelismele astea…n-are pedeleul ce mai fura daca maresc pensiile si alocatiile?! Nu mai raman bani si pentru niste borduri de la Videanu? :))

  3. Nimeni nu spune adevarul gol golut.
    De aceea oamenii nu gandesc cu propriul creier.

    1 Fondul de pensii nu are legatura cu guvernul. Vezi pilonul 2. Banii se tot acumuleaza si apoi se platesc pensionarilor.O mare minciuna este ca angajatii de azi platesc pensia pensionarilor. NU! Fiecare pensionar contribuie cum poate la propria pensie.
    2. Cea mai mare minciuna cu care sunt prostiti pensionarii: ca guvernul mareste pensiile. De ce trebuie guvernul sa mareasca vreo pensie?!? Fiecare sa primeasca dupa cat a muncit! De ce trebuie pensionarii sa simta ca primesc pomana de la guvern?
    3. PSD (FSN, PDSR sau toate rahaturile astea) nu au fost in stare sa tina economia pe picioare si ca sa nu trimita lumra in somaj, i-au scos la pensie (anticipata). Astfel fondul de pensii este devalizat.
    4. Toate aceste guvernari asa-zis social-democrate au permis derapaje de tip: pensie speciala, pensionare la 40 de ani, pensie in functie de ultimul salariu incasat (vezi politisti care in ultimul an de activitate fac sute de ore suplimentare si deplasari cu diurne), pensii de magistrati de 40.000 de lei, desfiintarea grupelor de munca, categorii de munca care sa nu contribuie la CAS etc.
    5. Ca trebuie nu stiu cate mii de specialisti sa calculeze pensiile… e suficient un amarat de calculator cu un MS Excel pe el.
    etc.

    • @Marius din pacate pensia platita de stat nu functioneaza ca pilonul II, nu se aduna nicaieri banii pe care ii platesti, ci se duc in pensiile curente. Valoare punctului de pensie este stabilita de guvern, ceea ce este absurd din punct de vedere economic, dar asa functioneaza sistemul asta tip galeata care ar trebui sa fie doar o plasa de siguranta la fel ca asigurarea de sanatate de stat obligatorie.

  4. Doar citeva cuvinte pentru o mai buna intelegere . Colectarea Veniturilor fiscale este doar prioritatea absoluta si obligativitatea absoluta, a organelor statale desemnate de guvernul Romaniei in acest scop . Ponderea , ca procent, de colectare, nu poate fi realizata decit de aceste structuri guvernamentale de felul ANAF. Daca colectarea la nivel national are o pondere de doar 40 % atunci vina nu poate fi atribuita decit celor care au ca obligatie de serviciu acest lucru si guvernului care gestioneaza prin desemnari de sefi sau de numiri de sefi , in alte structuri de control .Vina celor care ,ca rezultat final , nu colecteaza ,nu realizeaza proiecte indiferent de natura lor nu poate fi pusa decit in seama celor care la nivel de STAT ,primarii , agentii guvernamentale , ministere , s.a.m.d. nu isi realizeaza sarcinile de serviciu . Daca colectarea ,ca masura directa ,aplicata intregului spectru economic , este sau va fi in principal dorinta noului executiv rezultat din alegerile imediat urmatoare si daca legislatia face diferenta intre categoriile de contribuabili , ce necesita abordari diferite , atunci Romania se reformeaza rapid . Trebuie ca prim pas aducerea la suprafata si reintroducerea in circuitul public a sumelor optinute ilicit ,concomitent cu o lege ce diferentiaza si impoziteaza diferitele forme economice existente in societate , un fel de impozitare graduala , functie de veniturile brute ale firmelor . Nu putem pune intreaga retea, ce formeaza ca un intreg economia nationala ,ca supusa unor legi egalitariste , atita timp cit nivelul de intelegere si nivelul de forta efectiva (baneasca sau de inteligenta )sunt diferite . Asadar totul sta -in pixul – premierului ce poate concepe totul ,fie si prin asumarea de raspundere (o forma legala de decizie statala )pina la alegerile parlamentare fie ele anticipate sau la termen , moment in care societatea va intelege (un procent de 70 % deja au inteles )ca fara aceste schimbari radicale totul este in zadar . Acum , in final va repet iar acest minunat cuvint numit -TRANSPARENTA – ce cuprinde in esenta modul de functionare a unei intregi societati .

  5. @quovadis
    Sunt de acord.Pe principiul transparentei totale,ar trebui sa ne informeze guvernul cat reprezinta din PIB cuantumul pensiilor speciale (aici fiind incluse si pensiile pt. militieni ,securisti si cei din brava armata care a tras in popor la revolutie)

  6. Poate puteti intelege , o parte din diferenta ce nu este colectata la bugetul de stat de aceste organe desemnate pentru a face asta ,ramine in buzunarul firmelor si in buzunarul celor ce ar trebui sa realizeze colectarea . Intreaga societate si guvernul Romaniei (indiferent cine este acela )ar trebui sa gaseasca un echilibru convenabil tuturor si tot asa la nivelul pensiilor speciale , atribuite printr-o relativitate a deciziei politice ,sa determine pe cei care au beneficiat sau care beneficiaza inca ,mai bine zis , sa renunte singuri ,de buna voie , la un drept ce chiar daca a fost aprobat ,nu le este merituos desemnat . Probabil , societatea romaneasca ca un intreg , ar aprecia decizia celor aflati in aceasta situatie si mai mult de atit ,ca impact mediatic , decizia ar fi de un exceptionalism ce ar cuprinde toate meleagurile societatii umane de oriunde in lume . Sa fim noi primii care facem asta .

  7. Aţi vrut PSD, acum fiţi mulţumiţi.

    • VOTATI PSD,VOTATI PROPONTA,VOTATI TARICEANU!!! VA DAU PRAFUL DE PE TOBA CA PENSIE SI ALOCATII…VA DAU MITITEI CU MUSTAR,RACHIU FIERT,VIN FIERT( PE BANII VOSTRI!!! SE INTELEGE????????,VITE INCALTATE CARE DE 30 DE ANI,TOT BOLSEVICI SI MAFIOTI VOTATI PCR,FSN,FDSN,votati psd,alde,proponta..minoritati,udmr…VOTATI.VOTATI…NUMA VOTATI….

  8. Sincer, având în vedere datele aferente anului 2019, deficitul la finele anului 2020 va depăși 5,5%, așa cred. Dar nu-i o problemă, atâta timp cât ne mai împrumută cineva, lucrurile sunt în regulă, când nu vom mai putea contracta împrumuturi va fi o reală problemă. Doar alaltăieri, Guvernul a împrumutat 3 miliarde de euro, împrumuturile vor continua. Vă imaginați că va crește rata de colectare a veniturilor la buget, eu zic să nu o faceți, veți avea o deziluzie în acest sens. Cu aceleași instituții opace, cu același personal de slabă factură profesională, nemotivat coiercitiv să o facă, veniturile estimate în bugetul pentru 2020 vor rămâne doar un vis, cum se tot întâmplă de altfel, nu este vreo mare descoperire. Ăștia de la PSD au jucat pervers, au adoptat o lege inaplicabilă, pentru a-i pune pe cei veniți după ei să o aplice, știind că acest lucru nu se poate face fără niște costuri imense pentru țară și fiecare dintre noi. Unde puneți că, pe lângă arhidisputata lege a pensiilor, o reală bombă pentru economia României, mai este legea salarizării, care prevede o serie de majorări și în acest an, dar și în anii viitori, dublarea alocațiilor, plata viitoarelor pensii speciale etc, ce spuneți, cum arată premisele? Investițiile, alocările pentru educație, cercetare, sănătate, infrastructură de toate felurile, cum nu au contat pentru PSD, nu contează nici pentru PNL. Gândiți-vă, educația primește în acest an aproximativ 3% din PIB, deși nevoile acestui domeniu sunt imense. Asta nu înseamnă că, dacă se acorda 6% din PIB, lucrurile ar fi evoluat. Nici vorbă, cu actualii „profesioniști”, puteau fi risipite fără rezultate și resursele aferente a 6% din PIB. Dar trebuie plecat de undeva. Este adevărat că, în condițiile date, cu toate majorările ce trebuie făcute, investițiile vor rămâne doar un deziderat. Cei de la Consiliul Fiscal sunt foarte optimiști, lucrurile vor arăta mult mai rău. Anul trecut se estima un deficit de maxim 3% din PIB, realitatea execuției bugetare finale a scos la iveală un deficit de 4,4% din PIB. Așa că, norii de furtună se arată la orizont, dar trăiască privilegiații și lucreze privatul pentru a aduce bani la bugetele statului, pentru a fi plătite la timp și întocmai salariile și sporurile imense avute de bugetari.

    • Daca inca mai crezi ca Romania poate functiona dupa regulile deja spuse de tine te inseli amarnic .

  9. Este ultima data cand mai zic ceva despre acest subiect!
    Ma lasati cu CF si cu BNR?! P-astea doua le-a durut in cur un 1 an de zile, dar de 1 luna au declansat sistematic o isterie nationala.
    Sa ne reamintim sau sa invatam:
    – in 10.10.2018, CF da AVIZ FAVORABIL proiectului de lege a pensiilor publice;
    -in 26.11.2018 il adopta Senatul si in 19.12.2018 CD;
    – USR si PNL sesizeaza CCR pentru neconstitutionalitatea conditionarii dreptului la pensie,
    NU pentru nesustenabilitatea cresterilor din 2020 incolo;
    -in 13.03.2019 CCR da Decizia de neconstitutionalitate pe aspectele sesizate si o intoarce
    Parlamentului;
    -in 26.06.2019 este votata de CD, camera decizionala, cu 197-da, 70-abtineri si 0-nu;
    -FMI si Comisia Europeana au avertizat asupra nesustenabilitatii legii;
    -in 03.07.2019 este trimisa la promulgare, iar Presedintele ce face 5 zile mai tarziu?! Se gandeste el asa ca, „daca a fost odata intoarsa Parlamentului de altcineva, io n-am ce sa mai fac si o promulg” (exact ca la Legea recursului compensatoriu)!
    Intre 11.10.2018 si 01.09.2019 (data primei majorari a punctului de pensie) si chiar pana la 18 decembrie 2019 odata cu opinia preliminară a Consiliului Fiscal cu privire la Legea bugetului de stat și Legea bugetului de asigurări sociale pentru anul 2020, CF si BNR n-au scos o vorba despre pericolul care se va abate asupra tarii din 2020 incolo din cauza aplicarii acestei legi.
    Deci, in concluzie, este vorba doar de populism politic si de demagogie, ipocrizie si iresponsabilitate institutionale si nu trebuie sa se mai vaite nimeni.

  10. Aseara, Daniel Daianu, seful Consiliuluui Fiscal a fost la Realitatea TV, l-am urmarit.
    Nu stiu cum va fi, dar ce urmeaza, Doamne fereste!
    Cifrele sunt dezastruoase, sa vedem in 25 Ianuarie 2020 cum va arata Executia bugetara pe anul 2019, Bugetul Asigurarilor sociale(Adica Bugetul de Pensii!) pe Anul 2019 a fost construit pe Excedent bugetar, adica un PLUS de 2,99 Miliarde lei, in timp ce la 30 Noiembrie(la 11 Luni pe 2019!) el prezenta un Deficit de MINUS 3,251 Miliarde Lei!
    http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/buget/executii/bgc31noiembrie2019.pdf

    http://www.mfinante.gov.ro/pagina.html?pagina=buletin&categoriebunuri=executie-bugetara,rapoarte-trimestriale,rapoarte-semestriale,rapoarte-anuale,arieratele-bugetului-general-consolidat
    Luna de Luna in 2019, Bugetul de Pensii a fost pe MINUS, desi in Decembrie 2017 Guvernul Dragnea a dat OUG 79/2017 care a trecut Contributiile la Angajat, FIX cu scopul de a trece Bugetul de Pensii pe PLUS!
    NU le-a iesit, pentru ca OUG 79 zace si a cum in Parlament, PSD nu a pus-o in discutie de frica sa nu fie atacata la CCR!
    Multe companii NU au trecut Contributiile la Angajat, sumele colectate la Fondul de Pensii sunt mai mici decat cele estimate(umflate) de PSD!
    OUG 79/2017 a fost atacata prin Instanta, iar in 4 Februarie 2020 CCR va judeca constituţionalitatea OUG 79!
    https://www.antena3.ro/actualitate/dumitru-costin-bns-daca-ccr-va-declara-constitutionala-oug-79-ar-fi-normala-dizolvarea-sistemului-554609.html
    Haos de-a binelea, asta au insemnat cei 3 ANI cu Dragnea!

  11. Singura solutie : sa creasca in mod corespunzator masa monetara, adica BNR sa ae gandeasca la noile bancnote de 1000 lei, 2000 lei si alte valori, sa retraga monezile de 0.5 lei, 0,1 lei ca sunt prea scumpe si sa fie in stare sa le tipareasca in cantitati uriase

  12. Oameni buni,eu nu inteleg de ce au acceptat masura de crestere cu 40% ? Sunt oameni cu pensii de 300 lei.Acestia trebuie sa primeasca 40% in plus,nu regii care au pensii de 5000 lei.Hai sa fim si noi corecti.In tara asta numai bataie de joc,si comentarii pe facebook, ca de altceva nu sunteti in stare.