DOCUMENT Gabriela Firea îi cere Vioricăi Dăncilă, printr-o scrisoare, să îi dea în administrare șoseaua de centură a Capitalei
Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a trimis o scrisoare Guvernului în care solicită transferarea şoselei de centură în administrarea Primăriei Municipiului Bucureşti (PMB), astfel încât să modernizeze această arteră, potrivit unui comunicat al Municipalităţii.
„Fluidizarea traficului rutier în Capitală necesită măsuri clare administrative şi investiţionale! Modernizăm transportul public în comun, derulăm proiecte de infrastructură rutieră importante, însă implicarea autorităţilor centrale este esenţială! În acest sens am trimis o scrisoare Guvernului României în care solicităm transferarea şoselei de centură în administrarea Primăriei Capitalei, astfel încât să modernizăm această arteră care are un impact negativ în prezent asupra traficului rutier!”, a spus Firea, citată în comunicat.
Ea a declarat că toate măsurile luate de Primăria Capitalei pentru fluidizarea traficului nu rezolvă complet această problemă, mai ales dacă şoseaua de centură nu este modernizată, considerând că, în prezent, aceasta reprezintă „un factor agravant al congestiei traficului rutier din Bucureşti”, afectând mobilitatea a peste trei milioane de cetăţeni ce locuiesc şi tranzitează regiunea Bucureşti-Ilfov.
„În prezent, varianta de deplasare radială de tranzit este preferată din cauza lipsei unei alternative ocolitoare, Bucureştiul fiind unul dintre puţinele oraşe care nu are o şosea de centură la parametri de cel puţin drum expres”, a mai spus Firea.
Potrivit acesteia, consecinţa a fost un trafic de coşmar, timp îndelungat pentru tranzitare, poluare masivă pentru bucureşteni, precum şi aglomerarea Bucureştiului, uneori fiind mai avantajos pentru cei aflaţi în tranzit să treacă prin oraş decât să aştepte la cozi interminabile pe centură.
„Chiar zilele acestea am trimis o scrisoare Guvernului României, în care am reiterat rugămintea de a aproba, cât mai curând posibil, transmiterea Drumului Naţional Centura Bucureşti în proprietatea şi administrarea municipiului Bucureşti, pentru finalizarea lucrărilor de modernizare, pentru că o reţea de drumuri bine întreţinută contribuie la îmbunătăţirea siguranţei rutiere, evitarea riscului de închidere a drumurilor pentru reparaţii capitale, reducerea impactului asupra mediului. Sper ca acest apel public să aibă ecou şi să putem interveni pe cât mai multe planuri pentru îmbunătăţirea traficului rutier în Capitală”, a mai declarat Firea.
Scrisoarea integrală transmisă de Gabriela Firea premierului Viorica Dăncilă:
Una din problemele majore cu care se confruntă Municipiul Bucureşti o reprezintă aglomeraţia din trafic. Aceasta este generată atât de deplasările interioare şi de cele de transfer către judeţul Ilfov, cât şi de cele de tranzit.
Reiterez rugămintea, transmisă de mai multe ori atât public, cât și pe cale instituțională, de a aproba, cât mai curând posibil, transmiterea Drumului Naţional Centura Bucureşti din proprietatea statului român şi administrarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere în proprietatea şi administrarea Municipiului Bucureşti, precum şi modalitatea de alocare către municipiul Bucureşti a sumelor din bugetul de stat necesare finalizării lucrărilor.
Vă rog să aveți în vedere necesitatea stringentă de finalizare a lucrărilor de modernizare a Șoselei de Centură, cât şi iminenţa demarării celorlalte proiecte de infrastructură de transport, a căror întârziere afectează grav atât viața bucureștenilor, cât și activitatea economică.
Consider că preocuparea față de Centura Capitalei a fost minimală, ceea ce reprezinta un factor agravant al congestiei traficului rutier din Bucuresti.
Vă asigur că dupa transferul Șoselei de Centură la Municipiul Bucuresti se vor urgenta lucrările de modernizare a acesteia, lucrări care includ atât extinderea la 4 benzi a tronsonului DN2-A2, dar și pasaje peste Centură, unde sunt cele mai mari congestii de trafic.
Autorităţile care administrează Drumului Naţional Centura Bucureşti nu au reuşit să finalizeze lucrările de modernizare a acesteia, cu toate că au fost demarate de foarte mult timp, iar efectele negative asupra traficului se accentuează cu fiecare zi.
Mai mult, din analizarea soluţiilor constructive ale nodurilor rutiere transmise de CNAIR, administratorul Drumului Naţional Centura Bucureşti, pentru obţinerea avizelor de la compartimentele de specialitate ale Municipalităţii s-a constatat faptul că au fost luate în considerare în special aspectele de trafic rutier, specifice domeniului de activitate al acestuia, fără o abordare unitară asupra altor moduri de deplasare (feroviar, transport public, velo, pietonal).
Acest tip de abordare este necesar, mai ales, în contextul aprobării Planului de Mobilitate Urbană Durabilă Bucureşti-Ilfov, prin H.C.G.M.B. nr. 90/29.03.2017, care prevede realizarea mai multor proiecte de infrastructură, cât şi a înfiinţării Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară de Transport Bucureşti-Ilfov (H.C.G.M.B. nr. 140/11.04.2017), pe teritoriul administrativ al membrilor căreia se află şoseaua de centură. Finalizarea lucrarilor la Centura ocolitoare a Capitalei reprezinta una dintre cele mai importante masuri prevazute de P.M.U.D.
Lipsa unei viziuni corelate la nivelul regiunii București-Ilfov a dus la subfinantarea si declinul transportului feroviar de marfuri si persoane cu consecinta cresterii peste masura a transportului rutier. Acest fapt a determinat o si mai mare presiune pe Centura Bucurestiului, veriga a transportului catre Portul Constanta, sudul Europei (Bulgaria, Turcia, Grecia) si Orientul Mijlociu/Asia.
În prezent, varianta de deplasare radială de tranzit este preferată din cauza lipsei unei alternative ocolitoare, Bucureştiul fiind unul dintre puţinele oraşe care nu are o Șosea de Centură la parametri de cel puţin drum expres.Consecinta a fost un trafic de cosmar, timp indelungat pentru tranzitare, poluare masiva pentru bucuresteni, pierderi economice pentru companiile care transporta marfuri sau persoane folosind Centura București, precum si aglomerarea Bucurestiului, uneori fiind mai avantajos pentru cei aflati in tranzit sa treaca prin Bucuresti decat sa astepte la cozi interminabile pe centura.
O reţea de drumuri bine întreţinută contribuie la reducerea costurilor utilizatorilor, riscului de accidente şi îmbunătăţirea siguranţei rutiere, evitarea riscului de închidere a drumurilor pentru reparaţii capitale, reducerea impactului asupra mediului.
Deficitul de infrastructură se reflectă într-o mobilitate redusă, conectivitate insuficientă la nivelul anumitor regiuni, trafic de tranzit ridicat la nivelul a numeroase localități.
In aceste conditii, Centura București continuă să fie an de an subfinanțată și neglijată de către administratorul ei, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Subfinanțarea duce la gradul de uzură avansat pe care îl are în prezent, lipsa măsurilor de siguranță a traficului, lipsa măsurilor de rezolvare conflictelor rutiere în intersecțiile cu drumurile naționale și județene.
Prin aprobarea de catre Municipiul Bucuresti si Consiliul Judetean Ilfov a Planului de Mobilitate Urbana Durabila pentru Bucuresti si Ilfov, Centura Bucuresti joaca un rol deosebit de important si determinant pentru realizarea scopului principal al acestui document strategic, mobilitatea. PMUD nu va putea fi implementat cu succes daca Centura Bucuresti continuă să rămână nemodernizată, subfinanțată și fără a avea măcar 2 benzi pe sens pe tot parcursul acesteia.
Finantarea a cca 40 km din Centura Bucurestiului zona Nord la nivel de drum expres (DN Centura București) a fost aprobata prin programul POIM 2014-2020, Axa prioritara 1-Imbunatatirea mobilitatii prin dezvoltarea retelei TEN-T si a transportului cu metroul, Obiectiv specific 1.1 –cresterea mobilitatii prin dezvoltarea transportului rutier pe reteaua TEN-T centrala. Conform Ghidului solicitantului cererea de finantare poate fi facuta de administratorul drumului.
Întrucât CNAIR era la momentul întocmirii listei proiectelor eligibile administratorul Centurii Bucurestiului, această instituție este eligibilă astăzi să deruleze proiecte de finanțare prin POIM, însă considerăm că dacă Centura trece în administrarea Primăriei Municipiului București, derularea contractului de finanțare poate fi efectuată de Municipiul București.
In baza Acordului de servicii de asistenţă pentru implementarea proiectelor (Acordul PASSA) semnat între Ministerul Fondurilor Europene şi Banca Europeană de Investiţii, care prevede acordarea de asistenţă Ministerul Fondurilor Europene şi beneficiarilor asistenţei, pentru pregătirea şi implementarea proiectelor din perioada de programare 2014-2020, CNAIR beneficiază de asistenţă tehnică din partea experţilor BEI, inclusiv pentru strategia privind Centura Bucureştiului.
Astfel, se preconizează realizarea unui Master Plan al Centurii Municipiului București, care să asigure capacitatea de trafic necesară, minimizând costul global de investiţie. Un astfel de Master Plan nu poate fi realizat fără participarea Administrației Capitalei, având în vedere impactul pe care îl va avea asupra traficului din București și asupra mobilității cetatenilor din zona Bucuresti-Ilfov.
Reafirm faptul că Municipiul Bucuresti poate administra un obiectiv care se afla pe raza administrativ teritorială a unui alt UAT, așa cum este Centura Capitalei, Legea 213/1998 stabilind clar aceste aspecte.
Mai mult, vă informez că în prezent, Municipiul București nu doar că administrează obiective pe teritoriul altor unități administrativ-teritoriale, dar are și în proprietate astfel de terenuri, construcții sau drumuri pe raza altor UAT-uri. Vă prezint câteva exemple:
1.Palatele Brâncovenești aflate în proprietatea statului și în administrarea Municipiului București prin HG 1235/2003.
2. Adăpostul pentru câini comunitari din Mihăilești, aflat în proprietatea Municipiului București.
3. Statia de epurare Glina aflată în proprietatea Municipiului București, obiectiv ce a beneficiat și beneficiază în continuare de finanțare din fonduri europene prin POIM.
4. Drumuri aflate în cartierul Henri Coanda, trecute din administrarea altui UAT în administrarea Municipiului București în vederea unor investiții (lucrări de infrastructură, apa și canal, gaze, electrificare și iluminat public).
În concluzie, vă adresez rugămintea de a decide în ceea ce privește realizarea acestui transfer, cât mai repede, către Primăria Municipiului București.
Vă mulțumesc.
PRIMAR GENERAL
Gabriela FIREA
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
17 comentarii