DOCUMENT Partidele vor putea primi donații prin campanii de SMS, iar în anii electorali donațiile primite de la o persoană fizică devin nelimitate
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) propune ca partidele politice să poată primi donații prin SMS-uri, cu condiția ca donatorul să aibă abonament în rețelele de telefonie din România. Valoarea totală a donaţiilor primite prin SMS de la acelaşi număr de telefon într-un an nu poate depăşi 2 salarii de minime brute, potrivit proiectului de lege pus în dezbatere publică.
Marile noutăți din proiectul AEP (documentul integral poate fi citit aici):
– Dacă până acum legea prevedea că donațiile primite de la o persoană fizică într-un an pot fi de până la 200 de salarii de bază minime brute pe țară, proiectul lasă loc pentru creșterea donațiilor în anii electorali. Astfel, valoarea maximă de 200 de salarii de minime brute nu cuprinde donațiile pentru campaniile electorale.
– La Sursele de finanțare a activității unui partid politic apar în plus și dobânzile bancare
– O altă noutate: partidele politice pot primi bunuri în comodat de la membrii acestora, în condiţiile legii
– Cotizațiile a căror valoare individuală depășește 5 salarii de bază minime brute pe țară se vor încasa numai prin conturi bancare
– Proiectul introduce și posibilitarea donării de bani pentru partide prin SMS, cu condiția ca donatorul să aibă abonament în rețelele de telefonie din România. Valoarea totală a donaţiilor primite prin SMS de la acelaşi număr de telefon într-un an fiscal nu poate depăşi 2 salarii de bază minim brute pe ţară. Valoarea totală a donaţiilor primite prin SMS de un partid politic într-un an fiscal nu poate depăși 10% din veniturile obţinute de partidul politic în anul respectiv, se mai arată în proiect.
– 25% din cuantumul subvenției de la stat, care până acum era condiționată de obținerea a cel puțin 50 de mandate de consilier județean și de consilier din cadrul municipiului București, va fi condiționată de trecerea pragului electoral în judeţul respectiv sau municipiul Bucureşti.
– În mod excepțional, pe durata stării de alertă, a stării de urgenţă şi a stării de asediu, partidele politice pot sponsoriza ONG-uri care desfășoară în România sau urmează să desfășoare o activitate în domeniul umanitar, al protecției drepturilor omului, medico-sanitar şi/sau de asistență și servicii sociale, precum și instituțiile și autoritățile publice.
– Proiectul de lege dă liber la utilizarea de afișe electorale de orice dimensiune în timpul campaniei electorale. Până acum, afișele trebuia să aibă dimensiuni standard: cel mult 500 mm o latură și 350 mm cealaltă latură.
– Crește cuantumul sumelor pe care partidele le pot utiliza pentr producția și difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune și în presa scrisă, de la 40% la 60 din totalul cheltuielilor care pot fi efectuate în campania electorală. La fel și pentru presa online, de la 30% la 45%.
Context. Proiectul de lege a fost pus de Autoritatea Electorală Permanentă în dezbatere publică până la data de 16 iunie 2020.
Foto: Bannere electorale / Facebook
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
11 comentarii