G4Media.ro

DOCUMENT Proiectul de OUG pentru modificarea legilor Justiției: Se amână cu 4…

Tudorel Toader

DOCUMENT Proiectul de OUG pentru modificarea legilor Justiției: Se amână cu 4 ani pensionarea anticipată a magistraților. Recomandările Comisiei de la Veneția în chestiunile esențiale, ignorate

Potrivit proiectului de OUG pentru modificarea legilor Justiției, consultat de G4Media.ro, care urmează să fie adoptat în ședința de luni a Guvernului, pensionarea anticipată, după numai 20 de ani de activitate, a judecătorilor și procurorilor a fost amânată cu patru ani, până la 31 decembrie 2022.

Proiectul de ordonanță de urgență nu conține însă și alte modificări solicitate de Comisia de la Veneția în opinia preliminară din iulie referitoare la legile justiției (vezi aici opinia Comisiei de la Veneția), precum: modalitatea de numire și revocare a procurorilor șefi ai principalelor Parchete (DNA, DIICOT, Parchetul general), reconsiderarea înființării unei secții speciale pentru investigarea magistraților.

De notat că proiectul ar putea suferi modificări de ultim moment înaintea ședinței de guvern programate luni.

Prevederea amânată cu privire la pensionarea magistraților este următoarea (pct. 142, care modifică art. 82 alin 3 din legea 303/2004):

  • ”De pensia de serviciu prevăzută la alin. (1) beneficiază, la cerere, înainte de împlinirea vârstei de 60 de ani, şi judecătorii, procurorii şi magistraţii-asistenţi de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi judecătorii şi magistraţii-asistenţi de la Curtea Constituţională cu o vechime între 20 şi 25 de ani numai în aceste funcţii, în acest caz cuantumul pensiei fiind micşorat cu 1% din baza de calcul prevăzută la alin. (1), pentru fiecare an care lipseşte din vechimea integrală în aceste funcţii”.

”În mod previzibil, acest sistem de pensionare anticipată va avea un impact major asupra funcționării instanțelor judecătorești și a parchetelor, eficienței și calității actului de justiție, generând riscul de scădere substanțială a numărului magistraților în activitate, noua lege reglementând concomitent și creșterea perioadei de formare pentru intrarea în magistratură, precum și a vechimii necesare pentru promovarea la instanțe și parchete, motiv pentru care se impune amânarea aplicării acestui sistem de pensionare anticipată”, se precizează în preambulul ordonanței de urgență elaborate de ministrul Justiției, Tudorel Toader..

În același document se mai arată că ”potențialul impact al acestei prevederi legale asupra resurselor umane existente la nivelul instanțelor judecătorești și parchetelor a fost reliefat și în Opinia preliminară a Comisiei de la Veneția, recomandându-se renunțarea la schema de pensionare anticipată dacă nu poate fi stabilit în mod cert faptul că aceasta nu va avea nici un impact advers asupra funcționării sistemului”.

Proiectul de OUG reintroduce dreptul ministrului Justiției de a cere sancționarea unor magistrați, o prevedere existentă în trecut și anulată de legea realizată de Comisia Iordache. Astfel, la Articolul 44 din Legea 317/2004 se adaugă un alineat, nou:

  • „Acțiunea disciplinară în cazul abaterilor săvârșite de judecători sau procurori poate fi exercitată și de ministrul justiției. Verificările prealabile, pentru a se stabili dacă există indiciile săvârșirii unei abateri disciplinare, se efectuează de către Inspecția Judiciară, la solicitarea ministrului Justiției”, se spune în proiectul de OUG care va fi dicutat luni.
  • Citește aici proiectul de OUG 

Reamintim care au fost principalele solicitări ale Comisiei de la Veneția în ceea ce privește legile Justiției:

  • Reconsiderarea sistemului de numire și demitere a procurorilor de rang înalt cu scopul de a asigura condițiile pentru o procedură neutră de numire / demitere prin menținerea în acest proces a președintelui României și a CSM, cu scopul de a echilibra influența ministrului Justiției
  • Abandonarea schemei de pensionare timpurie a magistraților. Reamintim că propunerea PSD ar duce la depopularea masivă a instanțelor, cu efecte majore mai cu seamă la Înalta Curte și Curțile de Apel
  • abrogarea sau definirea mai clară a prevederilor care permit procurorilor superiori ierarhic să invalideze, ca neîntemeiate, soluțiile date de procurori care fac dosare
  • reexaminarea prevederilor privind revocarea membrilor CSM
  • eliminarea restricțiilor propuse pentru limitarea libertății de expresie a judecătorilor și procurorilor
  • reconsiderarea înființării unei secții speciale pentru anchetarea magistraților. Recursul la procurori specializați, combinat cu măsuri eficiente de prevenție, este alternativa de dorit
  • Completarea prevederilor privind răspunderea materială a magistraților prin statuarea expresă că, în absența relei credințe și/sau a gravei neglijențe, magistrații nu sunt răspunzători pentru pronunțarea unei solutii care a fost infirmata/modificată de instanța de control judiciar; amendarea mecanismului pentru acțiunea în regres de o asa maniera incat aceasta să aibă loc doar condiționat de prealabila stabilire a răspunderii magistratului in urma/în cadrul unei proceduri disciplinare

Foto: InquamPhotos / Octav Ganea

 

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

13 comentarii

  1. Politrucul ăsta vrea să spună: ”Comisia de la Veneția” sunt eu !

  2. De prevederea conform careia MaiNISTRUL JUSTITIEI POATE SANCTIONA MAGISTRATI nu scrieti nimic?

    E probabil mult mai nociva decat celekalte si incalca fraglant independenta justitiei. Cred ca d-aia au si strecurat-o prin OUG…

  3. Pai e mai prejos ca docilica, adică el să dea socoteală la această comisie?! Mare blestem pe capul nostru cu acești politruci hămesiți

  4. Cu prevederea de la art. VIII vor sa depopuleze DNA si DIICOT. Si ii retrogradeaza de la parchetele superioare pe cei care au promovat prin concurs pt a face loc pentru altii pe placul lor.

  5. De faptul ca se introduce posibilitatea ca MINISTRUL JUSTITIEI SA SANCTIONEZE DISCIPLINAR MAGISTRATI nu scrieti nimic?

    E o prevedere la fel de canceroasa ca si pensionarea magistratilor si e clar neconstitutionala!

    Probabil ca d-aia au si introdus-o prin OUG, ca sa ajunga mai greu la Curtea Constitutionala!

  6. oare nu-si dau seama ca dau o multime de munitie guvernelor ce vor veni? Acest guvern , sau un guvern psd majoritar nu va mai fi in veci. Ne-am fript o data.

    • Un eventual guvern „curat” va abroga imediat magariile astea. Asa ca de folosit, numai PSD sau un partid de acelasi nivel si cu acelasi electorat le’ar folosi.

  7. Infectul asta s-a autopropus pentru Comisia de la Venetia, cand i-a expirat mandatul de-acolo in mai 2018. La fel, s-a autosemnat pentru a fi notar, cand n-o mai fi ministru. Astea doua nu se cheama abuz in serviciu? Pe el ar trebui sa-l ancheteze primul noua sectie speciala pentru anchetarea magistratilor.

  8. Amanarea pensionari la 20 de ani vechime, si nu abrogarea textului are un scop clar. Exista persoane care au plecat din magistratura inainte de 20 de ani vechime, fara a avea inca 25. Cred ca Robert Cazancuic e inul dintre ei. Merita verificat. Pai de ce sa dispui amanarea cu 4 ani a intrarii in vigoare a atricolui, in conditiile in care majoritatea celor eligibili in acest moment vor avea deja 25 de ani vechime la acea data si se vor putea pensiona fara penalizare? De ce sa nu dispui abrogarea textului? Pentru simplul motiv ca vrei sa ii ajuti pe cei care, au 20 de ani vechime, iar inainte de a avea 25 de ani vechime , au plecat din magistratura in politica. . La cum suna textul OUG, acestia vor avea posibilitatea de a se pensiina la 20 de ani, insa nu din acest moment. Se vede clar ca lor le e dedicat textul .

  9. soparla de bahlui va citi cv-ul vreo doua ore sa ne adoarma pe toti, inainte sa explice cat de genial e, si toti ceilalti sunt prosti, rau voiti sau neinformati si o sa dea vina pe altcineva, cum fac toti „barbatii adevarati din politica” . sincer nu stiu cum de nu il dau afara pe asta din comisia de la venetia. desi nu a facut el nimic in mod direct, a supervizat si girat macelarirea justitiei.

  10. Justitia controlata politic de infractorii din PSD :
    – avocatul infractorilor TT va numi sefii DNA, DIICOT, PG. Cei mai obedienti bipezi vor ocupa functiile acestea. Daca vreun procuror va mai indrazni vreodata sa cerceteze vreo fapta de coruptie la nivel inalt va fi rapid maturat din sistem la solicitarea ministerului justitiei si investigat de IJ (subordoanata politic)
    – judecatorii nu vor mai putea lua decizii independente, atata timp cat deciziile lor sunt supuse unei eventuale solicitari discretionare a ministerului justitiei de investigare de catre IJ, iar eventualele sanctiuni disciplinare comandate de ministrul obedient vor duce la eliminarea judecatorilor din instante si la obligarea unor plati printr-o actiune in regres.
    Sunt puse baze solide pentru infiintarea unui stat totalitar unde ministrul justitiei poate comanda cine va fi cercetata pentru ce fapte , iar hotararea judecatoreasca vine in plic de la centru. De aici pana la eliminarea adversarilor politici si criticilor guvernului nu mai este decat un pas.
    Chiar daca urmatoarea majoritate parlamentara ar abroga sau modifica aceste aberatii legilative multe din faptele penale vor fi prescrise sau vor avea autoriatea de lucru judecat (achitari pe banda rulanta probabil).
    Romania ajunge cu o asemenea legislatie sa fie o amenintare la adresa securitatii Uniunii Europene.
    Oare Presedintele Romaniei va participa la sedinta de guvern de luni ?

  11. E păcăleală. Tudorel nu da ordonanta pt problemele lui Dragnea, dar a creat un haos in justiție încât să pară că o ordonanta de urgenta e necesara.
    Va da ordonanta „nevinovata” si apoi se ocupa parlamentul de zombie controlati de Dragnea sa o modifice in forma ce ii place acestuia.
    Ordonanta nu va fi adoptată de parlament, va rămâne în sertar pana cand Dragnea va decide să îi modifice conținutul.

  12. PENTRU CINE LUCREAZA TUDOREL ? PENTRU CETATENII ROMANI CARE-I PLATESC 15-20000 DE EURO PE LUNA?
    NU CUMVA PENTRU CLICA LUI TERICEANU, DRAGNEA, FELIX & ASOCIATII?