G4Media.ro

DOCUMENT Propunere radicală a USR de reorganizare administrativă a Bucureștiului și Ilfovului:…

DOCUMENT Propunere radicală a USR de reorganizare administrativă a Bucureștiului și Ilfovului: sectoarele sunt înlocuite de districte, rămâne o singură primărie, cartierele-dormitor vor fi conectate la oraș

Roxana Wring, președintele USR București, a lansat miercuri în dezbatere publică o propunere de reorganizare administrativă a Bucureștiului și județului Ilfov. Propunerea aduce modificări radicale, printre care desființarea sectoarelor și primăriilor de sector, înlocuirea lor cu 20 de districte fără primari, integrarea localităților din jurul Bucureștiului în Zona Metropolitană.

Wring a propus dezvoltarea Bucureștiului după modelul administrativ din Londra, Parisul și Bruxelles printr-o serie de modificări legislative până în 2024.

”Actuala împărţire a Bucureștiului și relaţia administrativă cu Ilfovul sunt anacronice, ineficiente și nefuncţionale. Capitala, deși are 7 primari, este de fapt un oraș „al nimănui” care supravieţuiește din inerţie, care decade constant și este în pragul unei crize majore”, arată documentul pus în dezbatere publică de USR.

Propunerea USR București vine pe fondul dezbaterilor din Alianța USR PLUS pentru desemnarea candidaților comuni la alegerile locale. În PLUS au început deja alegerile primare în care fostul ministru al Sănătății, Vlad Voiculescu, a rămas candidat unic, iar Roxana Wring este unul dintre liderii USR așteptați să intre în competiție pentru candidatura la Primăria București.

Principalele puncte din propunerea Roxanei Wring de reforma administrativă pentru București și Ilfov:

1. Bucureștiul se va reorganiza în 20 districte. Se vor desființa administrațiile de sector și se va pune punct acestei anomalii în care același oraș are 7 primării și 7 bugete.

– Districtele vor fi unități administrative funcționale, fără personalitate juridică proprie, în cadrul Municipiului București, al căror scop este să aducă decizia și acțiunea edilitară mai aproape de cetăţeni.
– Districtele sunt cu totul diferite de actualele sectoare nu doar prin faptul că vor fi mai mici, ci mai ales prin faptul că nu vor mai funcționa ca centre autonome de decizie sau ca enclave de putere în interiorul orașului. Nu vor avea personalitate juridică proprie, vor fi parte componentă funcțională a municipalității, nu vor mai fi suprapuneri de atribuţii și decizii unilaterale sau contradictorii. Aceste districte vor răspunde mai bine nevoilor locale pentru că vor avea dimensiuni mai mici, omogenitate mai mare, reprezentanţi mai prezenţi și mai activi în comunitate. De asemenea, ele vor fi administrate coerent și integrat la nivel de Municipiu.
– Districtele sunt formate dintr‑unul sau mai multe cartiere, grupate organic în funcţie de mai multe criterii, inclusiv demografice, urbanistice, istorice și culturale. Nu vor mai exista cazuri în care același cartier sau aceeași zonă protejată este sfâșiată între două sau mai multe sectoare.
– La nivelul fiecărui district va funcţiona un For Comunitar, structură consultativă cetăţenească deschisă, la ședinţele căreia pot participa reprezentanţi ai grupurilor civice, ai asociaţiilor de proprietari și locuitorii din district. Ședinţele acestui For Comunitar vor fi lunare, iar prezenţa consilierilor municipali aleși în districtul respectiv este obligatorie, sub sancţiunea pierderii mandatului. Rolul acestui For este să păstreze o legătură reală cu întreaga comunitate și să ducă decizia cât mai aproape de cetățeni.
– O parte din activităţile de natură executivă ale Primăriei Municipiului București vor fi realizate la nivel districtual, prin intermediul unui aparat administrativ dedicat. Asta nu înseamnă că districtele vor fi ordonatori principali de credite. Ele nu vor avea buget propriu și nu vor încasa taxe. Ele doar vor cheltui în limitele unui mandat dat de Municipiu anumite sume alocate pentru nevoile comunității, legate de infrastructura educațională, spații verzi de proximitate, piețe, informare etc.

2. La nivel municipal, vor fi redefinite ariile de competență pentru Primăria Capitalei și Consiliul General.
– Consiliul Municipal (actualul Consiliu General) va fi format din 60 de membri, câte 3 consilieri aleși pentru fiecare dintre cele 20 de districte. Consilierii municipali vor fi astfel mai legați de comunitatea locală, iar activitatea lor va fi să păstreze o legătură funcțională cu cetăţenii și să supravegheze activitatea structurilor executive ale Municipiului București.
– Primarul Municipiului Bucureștiului ar trebui ales prin vot direct în două tururi de scurtin. El își va forma o echipă executivă de 5 directori cu atribuţii strategice și de implementare în domeniile: Finanţe (incluzând aici finanţe locale și investiţii), Mobilitate (transport public, transport alternativ și integrare cu infrastructura mare: metrou, aeroporturi, centură etc.), Dezvoltare urbană (locuire, spaţii publice, mediu, patrimoniu construit), Social (infrastructuri școlare și spitalicești, servicii sociale), Cultură și sport (act cultural și manifestări sportive, infrastructura specifică).
– Municipalitatea, prin Consiliu sau prin Primărie, după caz, va asigura planificarea, coordonarea și supravegherea activității administrative la nivel de district, astfel încât orașul să se dezvolte echilibrat și coerent.

3. La nivel metropolitan, se va înființa Zona Metropolitană București, care va include Capitala și localităţile din fostul judeţ Ilfov. Administrația Ilfovului va fi desființată, iar localitățile din jurul Bucureștiului vor fi integrate în Zona Metropolitană.
– Va exista o Administrație Metropolitană (similară cu Greater London, Grand Paris, Bruxelles Capitale) cu rol de structură de cooperare între București și unităţile administrativ teritoriale de pe raza fostului judeţ Ilfov, cu atribuţii în domenii cheie pentru dezvoltare: transport, locuire, economie, mediu.
– Această Administrație va fi condusă de un Consiliu Metropolitan și de un Administrator. Consiliul va fi format din 20 reprezentanţi ai Municipiului București și 10 reprezentanţi ai localităţilor din fostul judeţ Ilfov. Iar administratorul va fi propus de Primarul Capitalei și votat de Consiliul Metropolitan.
– Ideea de bază este ca deciziile ce afectează deopotrivă Bucureștiul și localitățile învecinate să fie luate de reprezentanți ai tuturor comunităților direct interesate. Până acum, Bucureștiul lua de unul singur decizii ce afectau Ilfovul, la fel cum Ilfovul lua de unul singur decizii de afectau Capitala. Exemplele cartierelor de blocuri care sugrumă periferia orașului este doar una dintre consecințele acestei realități. Același lucru se întâmplă și cu utilitățile, și cu transportul public, și cu salubrizarea.

Alte elemente din strategia USR:

Esenţa modificărilor pe care le propunem constă în desfiinţarea sectoarelor și a judeţului Ilfov (nu și a localităţilor componente). Propunem trecerea la o organizare modernă și eficientă care elimină suprapunerile și blocajele.

Pentru punerea în aplicare a acestui proiect va fi necesară modificarea mai multor acte normative în Parlament (începând de la legislaţia privind administraţia până la legislaţia electorală). Vor fi necesare analize și studii detaliate (de exemplu, studii demografice și urbanistice pentru „decuparea” exactă a districtelor). Nu în ultimul rând, va fi necesar un proces de tranziţie de la ceea ce avem acum la ceea ce ne dorim. Prin urmare, orizontul realist de implementare a acestui proiect de reformă administrativă este anul 2024.

Bucureștiul este singura capitală europeană care are șapte primari aleși prin vot direct și șapte bugete anuale. Capitala are șase primării de sector plus Primăria Generală, fiecare cu bugete, aparate administrative și instituţii subordonate proprii. Primăria Capitalei nu coordonează activitatea sectoarelor și, de cele mai multe ori, nici măcar nu este la curent cu decizii importante luate de primarii de sector. Doar apartenenţa la același partid facilitează uneori comunicarea între decidenţi însă, din punct de vedere legal, sectoarele au autonomie și libertate la abordări diferite de administrare și dezvoltare. Multe dintre problemele orașului vin (așadar) din suprapunerea responsabilităţilor și din neclarităţile, impreciziile și confuziile pe care le generează sistematic actuala împărţire administrativă.

Dincolo de lipsa de acurateţe a datelor oficiale, câteva probleme sunt evidente: bugetele dezechilibrate, absenţa corelaţiei între fondurile alocate și numărul de locuitori, caracterul cu totul aleator al împărţirii actuale. De exemplu: Sectorul 1 are o densitate sub jumătate din media pe București, cu o suprafaţă dublă faţă de celelalte sectoare, dar un venit peste media orașului. Un alt exemplu: cei mai mulţi locuitori sunt în sectoarele 3 și 6, dar alocările bugetare pentru ei sunt sub media generală a Capitalei (adică 4.966 lei – aproximativ 1.100 Euro/locuitor).

Centrul fragmentat între sectoare. Actuala împărţire administrativă îngreunează gestionarea optimă a serviciilor oferite de autorităţile publice și face imposibilă o planificare urbană coerentă.

București–Ilfov, o relaţie inexistentă. Judeţul Ilfov și Municipiul București alcătuiesc împreună o singură zonă din punct de vedere funcţional. Cu toate acestea, împărţirea administrativă actuală rupe această zonă în două unităţi care nu comunică, nu colaborează și nu funcţionează în beneficiul cetăţeanului.

În prezent, localităţile din Ilfov sunt cartiere dormitor pentru București, slab conectate la infrastructura rutieră, fără conexiuni de transport public și fără servicii publice optime în materie de educaţie, sănătate, cultură și recreere. Cinci localităţi din judeţul Ilfov și‐au dublat sau triplat numărul populaţiei în ultimii 10 ani (Bragadiru, Stefăneștii de Jos, Chiajna, Popești‐Leordeni, Corbeanca), dar calitatea serviciilor și a mediului urban nu a crescut în același ritm. A crescut însă tendinţa bucureștenilor de a se muta în judeţul Ilfov, punând și mai multă presiune pe o infrastructură mult rămasă în urmă.

Citește aici Documentul integral pus în dezbatere publică

Foto: Roxana Wring (Sursa: USR)

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

44 comentarii

  1. in sfarsit, cineva care gandeste ! Un proiect schitat foarte bine, clar si eficient
    poate dupa 30 de ani terminam cu „sectoarele”, cu stufarisul din administratie, cu piloseniile si mizeriile din primarii, si nu mai ramanem agatati intr-un trecut cangrenos.

    • psd e in culmea fericirii. la prima ocazie de dupa reinstalarea la guvernare, vor transforma cele 20 de districte in 20 de districte cu primar, sau o functie numita altfel, dar cu acelasi rol. deci din punctul asta de vedere, 20 de districte e o aberatie.

    • Bai, „baieti”, nu era vorba ca DESCENTRALIZAREA tb sa fie mantra capitalismului ?

      experimnentam – experimentam pana la adanci batraneti

  2. In fine, aud si eu o IDEE, ca la Tokyo = 1 primar. Da, dar ei nu au populime, au educatie!

  3. Eu eram de mult convins ca primariile de sector sunt complet inutile !! Este o prostie sa ai 7 primarii ale Bucurestiului, care este o entitate unica.
    Ar trebui sa fie 6 districte nu 20 !; cele 6 districte ar fi fostele sectoare, conduse de niste directori de district cu statut de functionari publici. Daca s-ar prevedea mai multe districte, ar trebui reorganizate ANAF, taxele locale, etc.
    Si desigur un singur primar ales, cel al Capitalei.

    • Citeste tot documentul si o sa vezi de ce sunt multe districte. Ideea e sa dai putere cetatenilor sa decida ce se intampla in zona aproapiata de unde locuiesc.

  4. Foarte buna ideea si vom vedea la alegerile locale, ce-si doresc bucurestenii…
    Sper sa iasa la vot

    • Daca USR propune cate un candidat, PLUs cate un candidat si PNL cate unc andidat, alegerile vor fi castigate de Firea sid e catre cei 6 primari PSD de sector actuali. Parca au promis ca vor avea candidati unici ca sa aiba sanse si ca-si vor imparti candidatii unici intre aceste 3 partide. Daca nu se vor intelege pentru a avea candidati unici si vor lasa in continuare PSD-ul sa administreze Bucurestiul eu ii acuz public de blat ordinar cu PSD pe toti si nu ii mai votez niciodata. Sa nu uitam ca Firea a castigat Bucurestiul cu 246000 de voturi, ceea ce e o rusine.

  5. Poate cu guvernarea USR se va implementa si acest proiect. Avem un ra.hat de oras cu7 primari. De mult trebuia facuta ac3asta modificare.
    Felicitari.

    • Susţin ideea USR şi votez USR la locale şi parlamentare.

  6. o asemenea normalitate este realizabilă de către USR+ dar cu o condiție.. tinerii să se implice iar pensionarii nu se vor mai uita la Antene/RTv/Realiatea/..și se vor apuca de citit Dilema Veche,

  7. Felicitrii doamna. in sfarsit scapam de epoca primariilor corupte si prin aceasta propunere, se simte , un inceput bun in administrarea Capitalei. Asteptam si oameni pe masura ,care sa preia noua administratie.

  8. u$r inventeaza roata.
    Reforma reala incepe cu reducerea ordonatorilor principali de credite (peste 16k acum fata de sub 1k in ’90, ca sa se-nteleaga cum s-au risipit banii).
    Restul este puliticianism/populism din gamma (re)f’/voma dreptaca aka „eficientizare”.

  9. Cine sa gandea ca cineva chiar o sa vina cu un plan concret? Mult succes, bucuresteni!

  10. usr preia ideea lui vasile blaga (pdl) din 2008 cu desfiintarea sectoarelor.

  11. Se vor tine cu dintii de ilfov… Nimeni nu va renunta la un loc caldut pentru binele populatiei. Punem pariu?

  12. Excelent! Asa ceva era necesar de muita, multa vreme. Este timpul ca epoca feudala sa ia sfarsit si in Bucuresti.

  13. O gindire sanatoasa, reducerea sinecurilor, eficientizarea administratiei, economii bugetare.
    Asa ar trebui sa stea lucrurile.

  14. În primul rând, de apreciat faptul că d-na Wring a realizat și a pus în dezbatere un proiect privind administarea Bucureștiului. Prezentat clar și frumos.
    Foarte bună ideea de a-i implica/ auzi pe simplii locuitori ai orașului. Ce resimt tot mai mult în legătură cu problemele orașului/ sectorului/ cartierului este că nimeni nu te aude. Saiturile instituțiilor care administrează ar trebui să aibă forumuri unde să se răspundă problemelor ridicate de oameni. Cu atât mai binevenită este ideea participării cetățenilor la ședințele consiliilor districtuale.

    Aștept cu interes un proiect al lui Nicușor Dan și al altor candidați, care să răspundă și altor probleme ale orașului. Să vedem eventual și alte abordări, ca s-o alegem pe cea mai bună. Deși probabil că cel mai bun proiect s-ar construi abia după compararea lor.

  15. Noroc, doamna!
    Se va munci mult pentru a se deminta ideea asta. Si se va da multa mita electorala ca sa iasa tot cei care vor sa perpetueze sistemul actual, ineficient, energofag si cretin.

  16. este o shimbare profunda de viziune. adica una profesionista !

    • @Prieten: nu stiu daca realizezi cati angajati trebuie sa ai care sa raspunda la forumurile alea. iar acei angajati trebuie sa tina legatura cu angajatii care se ocupa efectiv de probleme (daca exista 🙂 ). cam complicat. primariile nu sunt firme private, iti trebuie aprobari la orice, te acoperi de hartii etc. mie nu mi se pare fezabil sa ai si forumuri. dar exista si alte solutii. macar insa de le-ar pasa cu adevarat de cetateni. nici nu ai mai avea nevoie de reclamatii.

  17. Nu se va face nimic deoarece pnl si psd aproape aceeasi mizerie si usr nu va avea majoritate.

  18. cea mai radicala si benefica reforma pentru capitala ar fi: „Bucurestiul fara PSD, Firea and Co go out”

  19. Foarte buna ideea. Succes in a o pune in aplicare. Sper ca USR PLUS sa ajunga la putere si sa-si implementeze ideile.

  20. E clar! Iar iese Firea…

  21. Dar cine candideaza de la USR+? Wring sau Voiculescu?

    Altfel ideea e f buna, organizare ami tampita si penibila ca a Bucurstiului nici in Africa nu gasesti, un oras de prosti si fricosi

  22. Acum o saptamana,doua va dadeam ceva exemple:
    New York: un primar+ 51 consilieri (cate 2-3 din fiecare cartier)
    domeniu administrat 1200 km2
    Populatie 11 mil.
    Bucuresti:7 primari+ 246 consilieri
    Domeniu administrat 228 km2
    Populatie 2 mil.

  23. Primariile de sector sunt inutile. Toate marile orase ale lumii au un primar si mai putin de 100 consilieri. Bucurestiul trebuie sa intre in normalitate.

  24. In Bucuresti, atat la generala cat si la sectoare, sunt primari PSD. STATISTIC – ce spune asta despre majoritatea locuitorilor? De unde viziuni asupra dezvoltarii regiunii? Are intradevar Firea cu Pandele o viziune ” miliardara” asupra terenurilor dinprejurul Capitalei.

  25. Capitala era impartita pe sectoare (de galben, de verde etc.) si inainte de reforma teritorial-administrativa operata de comunisti la inceputul anilor 50 si a beneficiat de primari generali care au putut realiza foarte multe lucruri bune pentru locuitorii sai. Schimbarea formei de administratie nu garanteaza mai buna functionare a orasului, daca nu este dublata de schimbari de continut, de fond. Este mai bine sa fie redus aparatul birocratic excedentar din primariile de sector, iar legea sa fie mai bine aplicata impotriva tuturor primarilor si administratiilor care neglijeaza interesul cetatenesc general si care devalizeaza banul public in interes propriu. Nu am auzit inca de un primar general al Bucurestilor care sa fi ajuns la puscarie pentru marile infractiuni pe care le-a savarsit.

    • Unde traiesti dommule, in grota? Cum nu ai auzit de „un primar general al Bucurestilor care sa fi ajuns la puscarie pentru marile infractiuni pe care le-a savarsit”. Nu si auzit de DR. Sorin Oprescu?

  26. Bun subiectul! Ce polemica s-a iscat!!!

  27. Foarte buna propunerea .

  28. Felicitari pentru proiect. Succes dna Wring. Imi pare rau ca eu nu va pot vota, nefiind bucureștean.

  29. Sunt 100 la suta de acord cu ce zice doamna. Sa nu uitam ca acest plan a apartinut pdl si atunci au sarit de cur in sus pesedeaua. Si mai sunt si alte surse unde se toaca bani: numarul comunelor e mult prea mare si in plus sunt suoraincarcate de un aparat bugetar grotesc de mare, județele sunt prea multe, inghit bani de la bugetul central fara nici o noima,apoi vin pensiile speciale si numarul de asistati care sunt romi si nu numai. Apoi procentul de someri adevarat real este mult prea mic care face ineficienta competiția. Macar astea sa fie rezolvate si avem bani direct pentru autostrăzi si ce mai vrem.
    .

  30. ca sa ai alte rezultate, trebuie sa faci schimbari radicale!

  31. Proiect bun cu sanse reale de implementare.
    Daca matracucii din Parlament vor vota legea.
    Pentru ei spaga conteaza.
    Succes pe acest proiect.
    Actuala forma e anacronică.

  32. Pana acum nu m-am gandit ca Bucurestiul este de fapt in situatia Bogotei din anii 90. Am citit o data un articol despre cat de in paralel functionau diferitele sectoare, pana a venit primar Enrique Penalosa si cu un grup de specalisti a implementat o serie de proiecte de restructurare profunda, care „with unorthodox methods, in less than 10 years turned one of the world’s most dangerous, violent and corrupt capitals into a model city”.

    Este chiar si un documentar despre ce au infaptuit „Mockus and Peñalosa along with key members of their staff as first hand witnesses, the film uncovers the ideas, philosophies and strategies that underlie the changes in Bogotá and which are now being exported to cities worldwide”: https://www.youtube.com/watch?v=33-4NRpowF8

    Un punct de plecare pentru cine vrea sa se documenteze: https://en.wikipedia.org/wiki/Enrique_Pe%C3%B1alosa

  33. Ceea ce se poate observa cu usurinta este unirea-n cuget si-n simtiri a celor convinsi 1.000% ca alde plushii p..e-dottore iu$ere vor terasa muntii… iar in dimineata urmatoare vor cuceri ussr… desigur ca mai ramne sa voteze-n cex activitatea de dupa-amiaza.

  34. foarte logica propunerea

    sa nu mai fie atatia directori, secretare, primari, secretare, sefi , secretare …
    as merge mai departe, aceeasi schema si la zonele metropolitate

    este anormal ca o primarie de sat, din jurul unui oras mare universitar, sa aiba bugete imense, si sa nu contribuie la nevoile de dezvoltare a zonei (orasului), ca si cum transportul comun, strazile, investiti infrastructura nu au legatura cu orasul care asigura forta de munca din acele sate, ca si cum la limita satului e o bariera invizibila si e alta lume

    in felul asta paote nu mai vedem bani sifonati prin echipe de „fotbal” si statui si nu stiu ce alte ” obiective turistice” si sa vedem mai multe autobuze electrice in acele zone, ulite asfaltate, utilitati …