G4Media.ro

Doi ani mai târziu, operațiunea pro-rusă de dezinformare „Doppelgänger” este încă în…

Sursa foto: Photo 266660932 © Awargula | Dreamstime.com

Doi ani mai târziu, operațiunea pro-rusă de dezinformare „Doppelgänger” este încă în plină desfășurare pe rețelele sociale

Operațiunea de dezinformare și influență pro-rusă „Doppelgänger”, denunțată încă din 2022 de cercetători și autorități din mai multe țări occidentale, continuă să se desfășoare pe rețelele sociale, inclusiv sub formă de reclame, aducând în conturile Meta câteva sute de mii de dolari, potrivit cercetătorilor, scrie agenția AFP, citată de boursorama.com.

Caricaturi care ironizează politicienii francezi, mesaje ostile ajutorului european pentru Ucraina: în 2024, zeci de mii de utilizatori de internet din Franța, Germania, Polonia și Italia au găsit mesaje similare pe Facebook.

Ce este special la aceste mesaje este faptul că sunt „conținut sponsorizat”, cu alte cuvinte, agenții de publicitate au plătit Meta pentru a le afișa anumitor utilizatori. Această publicitate direcționată stă la baza modelului de afaceri al rețelelor sociale.

Potrivit unui raport publicat la jumătatea lunii ianuarie, aceste mesaje fac parte din operațiunea Doppelgänger („sosie” în germană), o campanie pro-rusă de dezinformare și influență care a constat inițial în imitarea mass-media occidentale pentru a transmite mesaje și reclame antiucrainene și anti-occidentale.

Timp de peste doi ani, operațiunea a continuat să prospere pe diverse rețele sociale, inclusiv prin reclame pe Facebook.

Între 2023 și noiembrie 2024, Meta a obținut peste 338.000 de dolari din cel puțin 8.000 de conținuturi sponsorizate, potrivit unui raport realizat de Check First, Reset Tech și AI Forensics, organizații specializate în analiza manipulării online.

Sancțiuni

Două companii rusești au fost identificate încă din 2022 ca fiind în spatele conținutului legat de Doppelgänger. În ciuda sancțiunilor impuse de UE în iulie 2023 și de Statele Unite și Regatul Unit în octombrie 2024, una dintre acestea, Social Design Agency (SDA), a continuat să publice pe Facebook, conform datelor analizate.

Este foarte probabil ca numărul elementelor de conținut implicate să fie mult mai mare, întrucât cercetătorii s-au concentrat pe un eșantion de publicații obținute prin intermediul unei scurgeri de date privind activitățile SDA care a fost dezvăluită de mass-media estonă și germană.

„Meta a aprobat și a profitat de campaniile de dezinformare (ale SDA, n.r.), subminând procesele democratice și încălcând potențial normele internaționale”, afirmă Guillaume Kuster, șeful Check First, care detectase deja reclame pro-ruse pe Facebook în 2024.

Fără a o numi direct, Meta recunoscuse deja existența „Doppelgänger” în septembrie 2022, referindu-se la o „campanie de influență coordonată” legată de Rusia pe Facebook.

Contactată de AFP cu privire la noile date publicate de Check First la jumătatea lunii ianuarie, Meta s-a referit pur și simplu la rapoartele sale anterioare care menționau amenințările digitale legate de Rusia, inclusiv unul publicat la jumătatea anului 2024 care recunoștea prezența anunțurilor legate de Doppelgänger.

Meta a subliniat, de asemenea, că a fost „prima companie de tehnologie care a descoperit campania” și că „de atunci a investigat (…) și a blocat zeci de mii de elemente de conținut legate de această rețea”.

Doppelgänger fusese, de asemenea, denunțată de autoritățile franceze, germane și britanice în ultimii doi ani.

Acum, și pe Bluesky

În plus față de postările sponsorizate pe Facebook, Doppelgänger s-a extins prin postări tradiționale pe numeroase rețele „pe X, Facebook, YouTube, Telegram, Reddit, Pinterest și altele”, subliniază Joseph Bodnar, cercetător la ISD (Institutul pentru Dialog Strategic).

La începutul anului 2025, postările din galaxia Doppelgänger au fost observate pentru prima dată și pe Bluesky.

Mesajele sunt în general preluate de boți cu caracteristici similare: fotografii de profil generate de inteligența artificială, biografii identice, zeci de răspunsuri la mesaje produse în câteva zile…

„Democrații americani au aprins fitilul în Ucraina, iar acum țările UE sunt cele care trebuie să plătească factura”, spune un anume «Jake Fitzgerald» pe Bluesky.

Campania „se adaptează la evenimentele curente” și „se concentrează pe probleme reale și încearcă să le extrapoleze pentru a le înrăutăți”, explică Bodnar.

Pe Bluesky, profilurile răspund în general conturilor influente pentru a câștiga vizibilitate, adaugă Valentin Chatelet, de la laboratorul de analiză digitală al Atlantic Council, care remarcă un „anumit nivel de sofisticare în modul în care este condusă operațiunea”.

Până în prezent, conținutul Doppelgänger pe toate platformele nu s-a bucurat de o audiență mare. Paradoxal, o parte din „succesul” campaniei provine din „acoperirea mediatică care a denunțat-o și rapoartele platformelor și ale cercetătorilor care au dezvăluit obiectivul său flagrant de propagandă pro-rusă”, notează Guillaume Kuster.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.