Drepturi conexe pentru mass-media: Autoritatea franceză pentru concurență aplică o amendă de 250 de milioane de euro gigantului american Google
Autoritatea franceză pentru concurență a anunțat miercuri că impune o amendă de 250 de milioane de euro companiei Google, în cadrul legislației europene din 2019 care obligă platformele online să plătească mass-media pentru utilizarea conținutului lor, potrivit Le Figaro.
Autoritatea acuză gigantul american de mai multe nerespectări ale angajamentelor pe care le-a luat în vara anului 2022, pentru a închide litigiul care l-a opus atunci editorilor de presă francezi.
Pentru a lua această decizie, Autoritatea s-a bazat în parte pe rapoartele periodice prezentate de Accuracy, firma desemnată la vremea respectivă pentru a o ține la curent cu evoluția negocierilor dintre Google și presă. Accuracy, care avea cunoștință de contractele de remunerare dintre cele două părți, a sondat, de asemenea, editorii cu privire la practicile de negociere ale liderului mondial în domeniul tehnologiei. În fața acestor dovezi, autoritatea de supraveghere a concurenței a decis să deschidă o investigație în toamna anului 2023 și a trimis o avalanșă de chestionare către Google și presă.
Detaliindu-și obiecțiile, la finalul investigației sale, Autoritatea a considerat că sumele de remunerare plătite de Google editorilor nu erau suficient de semnificative, în special având în vedere veniturile indirecte încasate de platformă prin afișarea de conținut media pe motorul său de căutare.
„Afișarea de conținuturi sporește atractivitatea motorului său de căutare și poate juca un rol atât în declanșarea unei căutări, cât și în timpul petrecut de utilizator pe motorul de căutare și în datele cu caracter personal care decurg de aici”, se argumentează într-o hotărâre pronunțată la 8 octombrie de Curtea de Apel din Paris.
Inteligența artificială
O altă nemulțumire majoră: instanța a reproșat grupului că a întârziat prea mult timp să dezvăluie anumite detalii ale metodologiei sale de calcul al sumelor plătite anumitor editori. De asemenea, a criticat lipsa unui mecanism de actualizare în contracte. În plus, Google este acuzat că a încercat să influențeze comportamentul Accuracy.
În al doilea rând, Autoritatea se referă la o serie de alte încălcări comise de Google în urma lansării serviciului său de inteligență artificială Bard, cunoscut acum sub numele de Gemini. „În primul rând, Autoritatea constată că Google nu a respectat obligația de transparență prevăzută în primul angajament, prin faptul că nu a informat editorii și agențiile de presă cu privire la utilizarea conținutului lor de către Bard”, scrie în textul deciziei sale pronunțate miercuri.
O amendă anterioară de 500 de milioane de euro
Franța a fost prima țară care a transpus directiva europeană, în 2019.
Pentru Google, aceasta este cea de-a doua sancțiune dură aplicată de autoritatea franceză de concurență în legătură cu drepturile conexe. În 2021, aceasta a amendat Google cu 500 de milioane de euro pentru că nu a negociat cu „bună credință” cu editorii de presă.
Până în prezent, Google a semnat acorduri cu aproape 450 de publicații și agenții de presă din Franța. Alte discuții sunt, de asemenea, în curs de desfășurare cu organismul de gestionare colectivă a drepturilor conexe (DVP). Presa franceză se lovește în continuare de un refuz categoric de a negocia din partea Microsoft și X (fostul Twitter). Platforma lui Elon Musk a fost, de asemenea, somată de mai multe media franceze, printre care Le Figaro. „Decizia autorității franceze de concurență trimite un mesaj puternic tuturor celorlalte platforme care nu își plătesc drepturile conexe”, conchide Marc Feuillée.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank