Drulă reduce viteza pe autostradă: Cei 1.000 de kilometri din programul de guvernare includ şi proiecte în derulare; nu vor fi finalizaţi toţi în 4 ani/ În programul de guvernare noi avem o viziune pe 10 ani şi avem o declaraţie de intenţie pe proiecte
Cei 1.000 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres prevăzuţi în programul de guvernare a fi realizaţi în perioada 2021 – 2024 includ proiectele aflate în derulare şi nu vor fi finalizaţi toţi în patru ani, a afirmat, joi, noul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, la preluarea mandatului.
„Ar fi foarte frumos (să îi putem face – n. r.), dar n-avem 1.000 încă la 30 de ani după Revoluţie, ca în 4 ani să-i avem. Cei 1.000 de kilometri, ca să clarific asta, din programul de guvernare includ proiecte care sunt în derulare, proiecte care au contracte semnate, dar sunt în fază de proiectare, proiecte care sunt în licitaţie şi nu au încă un contract semnat şi proiecte care vor fi semnate şi contractate. Nu sunt 1.000 de kilometri care vor fi finalizaţi până în 2024 toţi. O parte, da”, a spus Drulă, citat de Agerpres.
El a precizat că experienţa proiectelor de infrastructură care au fost implementate până în prezent arată faptul că foarte important este să existe managerii şi specialiştii care sunt capabili să ducă aceste proiecte la capăt.
„Acum ştim că pe cele care sunt în execuţie de multe ori apar cauze care le întârzie. De exemplu, lotul care va fi inaugurat anul acesta, Sebeş-Turda lotul 2, este început în 2013. Nu intrăm în detalii de ce a durat 8 ani în loc de 18 luni. Nu e nici vina mea, nici vina domnului ministru Bode, dacă vă uitaţi că sunt 6 ani înainte. Dar, dincolo de acest lucru, că este acest sport al kilometrilor de autostradă de care eu cel puţin din partea cealaltă privind m-am săturat până peste cap, important este să avem managerii şi oamenii care să ducă aceste proiecte, să se gândească la toate etapele, de expropriere, de relocări de utilităţi, să avem proiecte tehnic bine puse la punct sau dacă a fost un proiect mai slab la început pe care am licitat (…), ca să facem totuşi ceva în ţara asta că ar dura prea mult, să avem flexibilitatea în derulare, să acceptăm că nu e perfect proiectul nostru şi să acceptăm modificările care vin. Punând lucrurile astea cap la cap, lucrând cu autorităţile care de multe ori la mediu sau în alte părţi întârzie cu unele avize, să le putem derula în timp. E simplu de spus că lucrurile vor merge perfect”, a afirmat Drulă.
Potrivit acestuia, trei sunt esenţiale pentru realizarea programului de guvernare pe partea de transporturi, şi anume: finanţarea, capacitatea administrativă şi priorităţile strategice.
„Îmi doresc, pentru asta o să mă lupt, nu pot să garantez acum, dar în programul de guvernare noi avem o viziune pe 10 ani şi avem o declaraţie de intenţie pe proiecte, pentru că am spus că sunt trei lucruri care sunt esenţiale ca să putem realiza acest program, acest salt în dezvoltarea infrastructurii din România: banii – dacă n-ar fi banii nu se pot plăti facturile şi nu putem face şi acesta este, sper, în momentul de faţă, sigur cu PNRR, cu fondurile europene. În al doilea rând, capacitatea administrativă. Degeaba semnez 30 de contracte dacă nu am echipa care să poată să le deruleze – şi aici ne vom concentra foarte mult în perioada următoare, este obiectivul nr. 1 pentru mine. Şi în al treilea rând, priorităţile strategice, planul pe care-l avem. El s-a schimbat de foarte multe ori. Din fericire, în ultimii ani, miniştrii transporturilor au înţeles – şi eu înţeleg la fel – să nu mai schimbe priorităţi sau nu schimbăm că autostrada se face pe aici sau pe dincolo, iar în programul de guvernare exact aceste priorităţi sunt prinse: trecerile carpatice, autostrăzile Moldovei, care pentru mine reprezintă un proiect foarte important şi mă bucur că s-a deschis un sector din Autostrada A7, cel care prezintă Varianta de Ocolire Bacău, dar trebuie să o facem pe toată de la sud la nord; Autostrada Transilvania, centurile Bucureştiului, Autostrada A0”, a arătat Cătălin Drulă.
Noul şef de la Transporturi a subliniat că doreşte o dezvoltare echilibrată a întregii ţări din punct de vedere al infrastructurii, iar de multe ori proiectele mici au un impact foarte mare.
„Cred într-o dezvoltare echilibrată pe toate zonele din ţară şi cu proiecte care sunt uneori mai mici, dar au impact foarte mare şi vă dau exemplu în Dobrogea, despre continuarea A4 spre sud, acea variantă de ocolire a litoralului, ca să nu mai avem acele cozi, o idee veche de 5 ani şi multe, multe altele. Chiar vreau să stăm de vorbă despre ele, chiar vreau să le detaliem pe toate, dar, repet, dincolo de declaraţii de intenţie, de declaraţiile unui manager politic, aşa cum sunt eu anul ăsta, vreau să formez echipele care chiar să le livreze. Asta ar asigura diferenţa dintre succes sau nu, şi aici mă voi concentra în perioada următoare”, a susţinut Drulă.
Context
Noul Executiv îşi propune realizarea, în următorii patru ani, a unui număr de 1.000 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres, la care se adaugă 370 de kilometri de variante de ocolire – în valoare de 5,5 miliarde de lei, fără TVA, potrivit Programului de guvernare depus miercuri dimineaţa la Parlament de premierul desemnat, Florin Cîţu.
Astfel, în afară de proiectele deja demarate, noul program de guvernare vine şi cu propuneri de proiecte noi de investiţii prin programul de construcţie autostrăzi şi drumuri expres, în baza unor „documentaţii mature şi bine fundamentate, care vor stabili traseul optim şi valoarea de investiţie”: Autostrada A8, Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (aproximativ 311 km) – 36 miliarde de lei, conform Master Planului General de Transport al României (MPGT); Autostrada A7, Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani – Suceava – Siret (421 km) – 8,2 miliarde de lei, fără TVA, conform analizei multicriteriale; Autostrada A13, Braşov – Bacău (160 km) – 8,8 miliarde de lei, fără TVA, conform MGPT; Autostrada A13, Sibiu – Braşov, în continuarea secţiunii Braşov – Bacău (125 km) – 7,1 miliarde de lei, fără TVA, conform MGPT; drum expres Craiova – Piteşti (loturile 3 şi 4) – 1,3 miliarde de lei, fără TVA, valoare de atribuire a contractelor; drumurile expres din zona Dobrogei, a căror rentabilitate economică impune cu prioritate realizarea lor – proiecte în valoare de 11 miliarde de lei, fără TVA (drumuri expres Buzău – Brăila, Focşani – Brăila, Brăila – Tulcea, Constanţa – Tulcea, Tişiţa – Albiţa), din care se vor finaliza drumurile expres Buzău – Brăila şi Focşani – Brăila, în valoare de 3,2 miliarde de lei, fără TVA; drum expres Calafat – Lugoj şi reabilitarea/reparaţia capitală a 157 de poduri, considerate prin expertize tehnice drept necesităţi urgente de intervenţie; drum expres Sfântu Gheorghe – Ditrău, respectiv Sovata – Miercurea Ciuc.
Accesibilitatea polilor locali de dezvoltare economică prin implementarea unui program de construcţie a unui număr de aproximativ 370 de km de variante de ocolire în perioada 2021-2024, în valoare de 5,5 miliarde de lei, fără TVA, este alt obiectiv cuprins în document. Aici sunt prevăzute, de exemplu, continuarea proiectelor de construcţie variante ocolitoare (VO, centuri ocolitoare): Drumul Naţional Centura Municipiului Bucureşti, cu intervenţiile la cele patru pasaje – Domneşti, Berceni, Olteniţa şi Mogoşoaia, VO Bârlad, VO Timişoara Sud, VO Zalău, VO Satu Mare, VO Târgu Jiu, VO Galaţi, VO Tecuci, VO Mihăileşti, VO Târgu Mureş; demararea unor proiecte noi – Centura Metropolitană Cluj-Napoca, VO Sighişoara, VO Vaslui, VO Giurgiu, VO Sf. Gheorghe, VO Piteşti Vest, VO Timişoara Vest, VO Râmnicu Vâlcea; implementarea în baza unor parteneriate cu autorităţile administraţiei publice locale a unui program de construire de variante de ocolire (VO Sibiu Sud, VO Mediaş, VO Salonta, VO Arad Est, precum şi alte proiecte, a căror fundamentare economico-socială le susţine); proiectarea şi ulterior implementarea unui ansamblu de noduri rutiere care vor asigura conectivitatea la reţeaua de autostrăzi.
Nu în ultimul rând, programul de guvernare prevede continuarea proiectelor în execuţie şi finalizarea acestora, respectiv: A3, Autostrada Transilvania (circa 155 de km) – 4,2 miliarde de lei, fără TVA – pregătirea implementării tronsonului Târgu Mureş – Braşov; A1, Autostrada Sibiu – Piteşti: accelerarea implementării Autostrăzii Sibiu – Piteşti, pe toate cele 5 secţiuni ale proiectului, fiind asigurată finanţarea nerambursabilă prin emiterea deciziei de finanţare de către Comisia Europeană – total investiţie 13,7 miliarde de lei, fără TVA – din care 2,3 miliarde de lei, fără TVA, pentru secţiunile 1 şi 5, pregătirea proiectului – legătura DN7C Curtea de Argeş – A1 (Secţiunea 5 Sibiu – Piteşti) – Râmnicu Vâlcea; A0, Autostrada de Centură a Municipiului Bucureşti (circa 100 km) – aproximativ 5 miliarde de lei, fără TVA; A10, Autostrada Sebeş – Turda – lotul 2 – 550 de milioane de lei, fără TVA (total loturile 1 şi 2 – 1,9 miliarde de lei, fără TVA); DX12, Drum expres Craiova – Piteşti (121 km) – 3,2 miliarde de lei, fără TVA; Drum expres Brăila – Galaţi (12 km) – 530 de milioane de lei, fără TVA; podul suspendat peste Dunăre de la Brăila – 1,9 miliarde de lei, fără TVA.
Totodată, prin document se asumă creşterea mobilităţii în zona Valea Prahovei prin finalizarea proiectării şi licitarea execuţiei lucrărilor pentru construcţia Autostrăzii Ploieşti – Braşov (6,5 miliarde de lei, fără TVA, conform studiului de fezabilitate din 2010); creşterea capacităţii administrative a CNAIR, pentru buna implementare a Autostrăzii Ploieşti – Braşov, prin dezvoltarea unui parteneriat cu Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) şi realizarea unor investiţii, în scopul fluidizării traficului pe DN1 (ca de exemplu, pasaje subterane sau supraterane, benzi suplimentare, bretele de acces).
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
36 comentarii