G4Media.ro

Drumul Tulcea-Chilia a înghițit 10 milioane de euro în 10 ani, pe…

sursa foto: Andreea Pavel/ G4Media

Drumul Tulcea-Chilia a înghițit 10 milioane de euro în 10 ani, pe întreținere și reparații/ Cum au fost blocate 40 de milioane de euro pentru asfaltare/ Peticit în regim de urgență după invazia Rusiei, drumul de 70 de kilometri se parcurge în 2-3 ore (documente, foto)

Singurul drum terestru care duce în localitatea tulceană Chilia Veche a înghițit aproape 10 milioane de euro în 10 ani, pe întreținere și reparații, conform informațiilor furnizate de Consiliul Județean Tulcea la solicitarea G4Media.ro și Info Sud-Est. Asfaltarea drumului alb, de piatră, a fost blocată în urma unui litigiu cu o societate locală, mai arată instituția. Deși a fost „reparat în regim de urgență” (în fapt, peticit) după invazia Rusiei în Ucraina, drumul de 70 de kilometri se parcurge în aproape trei ore din cauza stării avansate de degradare în care se află. Singurele porțiuni de asfalt sunt cele din interiorul localităților, care aparțin de primării.

Drumul județean care leagă Tulcea de Chilia Veche (DJ222N) a ajuns în subordinea Consiliului Județean în anul 2011. De atunci, drumul a fost reparat și întreținut prin lucrări de aproape 10 milioane de euro, bani dislocați din bugetul județului. Lucrările au fost efectuate în fiecare an (cu excepția anului 2013). În medie, reparațiile au loc de două ori pe an, iar în 2016 și 2017 au fost efectuate lucrări în trei, respectiv patru rânduri, conform datelor analizate de G4Media și Info Sud-Est.

În 2022, ca urmare a izbucnirii războiului din Ucraina, au fost alocate fonduri pentru reparații de urgență în valoare de 5 milioane de euro, la cererea Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Tulcea. Banii au fost alocați în acest caz din Fondul de rezervă al Guvernului, mai transmite Horia Teodorescu, președintele Consiliului Județean Tulcea.

Chilia Veche se învecinează cu localitatea ucraineană Chilia Nouă, care a fost bombardată intens de ruși în ultimele luni. Mai mult, în localitățile înșirate de-a lungul drumului de piatră (ex: Plauru, sat care aparține de Ceatalchioi, prima comună după Tulcea) au căzut fragmente de dronă rusești, fapt care a alarmat autoritățile și comunitățile locale. Consiliul Județean Tulcea a declarat că „se vor efectua lucrări de întreținere pe tronsoanele deteriorate, care vor permite desfăşurarea în condiţii optime a traficului auto pe tronsonul mai sus amintit”. În momentul de față, din cauza deteriorării avansate a drumului, șoferii nu pot circula cu mai mult de 25-30 km/oră fără să se pună în pericol pe ei sau autoturismul.

  • Reporterii G4Media care au mers în Chilia Veche au descris pe larg starea drumului și cum se circulă pe cei 70 de kilometri într-un reportaj de la finalul lui august și în alt reportaj de la începutul lui octombrie
  • Drumul este cu atât mai important acum cu cât este singura cale de acces terestră în mai multe localități românești de la granița cu Ucraina și, dacă ar fi asfaltat, ar reprezenta o cale mult mai rapidă de evacuare sau aprovizionare. Spre exemplu, cu vaporul, distanța Tulcea-Chilia este parcursă în 4-5 ore, cu barca rapidă în 2 ore, iar pe un drum asfaltat ar putea fi parcursă în 45-50 de minute.

Consiliul Județean a transmis că demersurile instituției pentru obținerea finanțării necesare modernizării drumului au fost suspendate din cauza litigiului cu SC Agrodelta Sireasa:

„Deoarece demersurile pentru obținerea finanțării pentru modernizarea acestui drum au fost sistate în urma litigiilor apărute între Consiliul Județean Tulcea și S.C. Agro Delta Sireasa, Consiliul Județean Tulcea fiind administratorul drumului, a efectuat lucrări de reparații pe anumite tronsoane a acestui drum județean prin refacerea îmbrăcăminții de piatră. Continuarea demersurilor privind depunerea cererii de finanțare a proiectului de modernizare a drumului județean DJ222N va fi reluată odata cu soluționarea litigiilor dintre Consiliul Județean Tulcea și S.C. Agro Delta Sireasa”, se arată în răspunsul comunicat.

 

Fostul ministru al Fondurilor Europene Eugen Teodorovici (și fost senator PSD de Tulcea) a propus Consiliului Județean în luna mai ca drumul să fie cedat pentru reabilitare Guvernului.

În 2018, când județul Tulcea și mai ales Delta Dunării începeau să înghită miliardul de euro de la UE pentru modernizarea regiunii, încercarea CJ de atragere a banilor UE pentru asfaltarea șoselei a eșuat. Autoritățile spun că a fost blocată de societatea Agrodelta Sireasa, un agent economic din domeniul agriculturii, care lucrează pământul de-a lungul drumului.

Societatea susține că o parte din drumul județean este proprietatea sa privată pentru că este situat pe digurile de apărare care aparțin amenajării agricole a companiei. Într-un memoriu adresat societății, Consiliul Județean susține că acest drum nu se află pe digurile de apărare sau contur ci pe o construcţie asimilată digului:

  • „În toate acţiunile sale S.C. Agrodelta Sireasa S.A. se bazează pe o prezentare intenţionat trunchiată şi/sau distorsionată a regimului juridic al bunurilor imobile proprietate publică pe care le pretinde, urmărind în primul rând crearea aparenţei unei incertitudini cu privire la validitatea şi legitimitatea dreptului de proprietate publică al Consiliului Judeţean Tulcea/Judeţului Tulcea asupra DJ 222N şi crearea şi menţinerea artificială şi abuzivă a unei stări litigioase cu privire la bun, pentru a putea bloca administrarea şi întreţinerea corespunzătoare a acestora”, se arată în memoriul CJ Tulcea.

Consiliul Județean Tulcea mai susține că, în urma unei sesizări a societății, Ministerul Dezvoltării a suspendat o finanțare de peste 200 de milioane de lei (aproximativ 40 de milioane de euro), din cadrul mecanismului ITI Delta Dunării, cu care drumul ar fi urmat să fie asfaltat:

  • „(…) În urma unei sesizări adresate Ministerului Dezvoltării Regionale, S.C. Agrodelta Sireasa S.A. a reuşit să convingă factorii de decizie cu privire la existenţa unei incertitudini cu privire la validitatea şi legitimitatea dreptului de proprietate publică al Consiliului Judeţean Tulcea/Judeţului Tulcea asupra DJ 222N şi să determine luarea măsurii suspendării procedurii de finanţare din fonduri europene a reabilitării drumului județean DJ 222N, în sumă de 203.496.456 lei (cu TVA inclus)”. Memoriul integral al CJ Tulcea poate fi consultat aici.

Societatea Agrodelta Sireasa are deschise în instanță mai multe procese împotriva Consiliului Județean, care au ca obiect drumul județean Tulcea Chilia, conform portalului instanțelor. Societatea este deținută de fostul senator PDSR Traian Rece (2000-2004), actualul PSD, de unde și-a dat demisia în 2003. În firmă mai sunt acționari minoritari Matei Alexandru Rece și Mihai Cătălin Rece.

Contactat de G4Media, fostul senator Traian Rece a declarat că drumul nu poate fi asfaltat pentru că se află în Rezervația Biosfera Delta Dunării și că digul se află în proprietatea societății pe care o deține:

  • „Dumneavoastră ați auzit într-o rezervație UNESCO de asfalt? Chiar președinte Consiliul Județean (Tulcea, n.red.) afirmă că nu putem să asfaltăm deoarece legea nu ne dă voie și se urcă cei de la Ministerul Mediului pe noi (…) Consiliul Județean recunoaște că digul este proprietatea Agrodelta (…) Pe acesta nu se poate pune decât piatră, deoarece el este drum comunal (…) Aceste lucruri au fost făcute pe timpul lui Ceaușescu pentru că drumurile erau folosite și digul pe care se afla drumul pentru a scoate recoltele din cele 60.000 de hectare teren arabil (…) Litigiile sunt pe rol și vor continua pentru că statul este asociat cu Agrodelta Sireasa, adică Ministerul Finanțelor și deține 10,23% din acțiuni”, a declarat fostul senator Traian Rece pentru G4Media și Info Sud-Est.

Contactate de G4Media, Prefectura Tulcea și Ministerul Dezvoltării nu au transmis un punct de vedere cu privire la eventuale demersuri și finanțări pentru asfaltarea drumului în viitorul apropiat sau despre pierderea finanțării europene de 40 de milioane de euro.

În ce au constat reparațiile de 10 milioane de euro

Reprezentanții Consiliului Județean Tulcea au mai declarat că, de-a lungul celor 10 ani, lucrările de reparație și întreținere a drumului au constat în:

  • ”lucrări de întreținere drumuri pietruite prin scarificare și reprofilare prin adaos de piatra spartă”;
  • ”îmbrăcăminte din beton de ciment la drumuri”;
  • ”aducerea la profil a acostamentelor prin tăiere mecanizată”;
  • ”îmbrăcăminte asfaltică din BA16, grosime de 5 cm (intravilan Pătlăgeanca, intravilan Ceatalchioi, intravilan Chilia Veche)”;
  • ”scarificare împietruiri, nivelarea și compactarea drumului, marcaje longitudinale, marcaje transversale și diverse”;
  • ”montarea indicatoarelor rutiere, montarea stâlpilor pentru indicatoare rutiere”;
  • ”împietruirea acostamentelor cu piatră spartă”.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. Mapn POATE daca VREA sa faca acel drum functional. Asa cum a ridicat Spital in perioada Covid, acest Drum il poate lua in Supraveghere si Intretinere. Baiul este ca NU avem oameni care sa gandeasca in Guvernul Romaniei, nici la CSAT.