Dubai vrea să construiască cel mai mare aeroport din lume și să „schimbe complet modelul de afaceri” cu o abordare modulară: „Vom scăpa de toate procesele tradiționale”
În urmă cu puțin mai mult de 10 ani, în octombrie 2013, un A320 al companiei Wizz Air care venea de la Budapesta a ținut prima pagină a ziarelor, devenind primul zbor comercial de pasageri care a aterizat vreodată pe Aeroportul Internațional Al Maktoum, cunoscut și sub numele de Dubai World Central (DWC), relatează CNN.
Acest aeroport „greenfield” nou-nouț, situat la aproximativ 30 de kilometri sud-vest de centrul orașului Dubai, a fost proiectat să devină, într-un viitor nu foarte îndepărtat, cel mai mare și cel mai aglomerat aeroport din lume. Viziunea a fost – și încă mai este – aceea a unui mega-hub futurist, asigurându-se că rolul emiratului ca nod important al economiei globale nu se va confrunta cu probleme de capacitate prea curând.
Dubai Airports, autoritatea aeroportuară care gestionează atât Dubai International (DXB), cât și noul aeroport, promite că, atunci când Al Maktoum International va fi finalizat, va putea gestiona peste 160 de milioane de pasageri pe an, precum și 12 milioane de tone de marfă.
Pentru a pune aceste cifre în perspectivă, aceasta înseamnă cu aproape 63 de milioane de călători mai mult decât a gestionat în 2022 cel mai aglomerat aeroport actual din lume, Hartsfield-Jackson Atlanta International, și cu aproape 100 de milioane mai mult decât Dubai International. DXB, să nu uităm, este deja cel mai aglomerat aeroport din lume în afara SUA și principala poartă internațională a Dubaiului.
Cu toate acestea, la un deceniu și o pandemie de la acel zbor inițial de pasageri și la 13 ani de când a fost deschis pentru prima dată pentru operațiuni de transport de marfă, cel mai nou aeroport din Dubai este încă foarte mult în lucru.
DWC și-a găsit un rol ca centru de întreținere, reparare și revizie a aeronavelor – „MRO” în limbajul industriei. De asemenea, DWC găzduiește o serie de operatori de transport aerian de marfă (inclusiv Emirates Cargo, filiala de transport de marfă a transportatorului aerian de pavilion din Emiratele Arabe Unite) și gestionează avioane executive și unele zboruri charter.
Cu toate acestea, serviciile regulate de pasageri sunt limitate la cele oferite de o mână de transportatori low-cost care operează servicii în principal către Europa de Est, Rusia și Asia Centrală.
Deci, ce s-a întâmplat cu aceste planuri ambițioase? Și când am putea vedea un calendar sau noi proiecte?
„Aeroportul viitorului”
Recentul Dubai Air Show, desfășurat în 2023 într-un spațiu construit special pentru acest scop pe Aeroportul Internațional Al Maktoum, a oferit câteva indicii intrigante despre ceea ce va urma pentru DWC – și câteva informații despre strategia pe termen lung a Aeroporturilor din Dubai.
„Am prioritizat extinderea și investițiile la DXB pentru a răspunde cerințelor și planurilor clienților noștri”, a declarat Paul Griffiths, CEO al Dubai Airports, pentru CNN. „Acest lucru va continua până când toate capacitățile posibile vor fi absorbite”.
Planul este de a maximiza capacitatea actuală prin „aplicarea de tehnologii inovatoare și reamenajări pentru a regândi utilizarea spațiului”, spune Griffiths, adăugând încă 20 de milioane de pasageri la capacitatea anuală actuală a DXB, de 100 de milioane de pasageri.
„Această extindere nu numai că va permite o creștere pe termen scurt, dar ne va oferi, de asemenea, mai mult timp pentru a stabili o strategie pentru extinderea treptată a DWC. Previziunile noastre de pasageri pentru 2023 se ridică la 86,8 milioane, cu proiecții de 88,2 milioane și 93,8 milioane pentru 2024 și, respectiv, 2025”, adaugă el.
Griffiths a avut grijă să nu confirme un calendar, dar în noiembrie 2023 a declarat pentru agenția de presă AFP că atunci când capacitatea va fi atinsă „vom avea nevoie de un nou aeroport […] Acest lucru va trebui să se întâmple la un moment dat în cursul anilor 2030”.
„DWC este o perspectivă palpitantă”, a declarat Griffiths pentru CNN în luna ianuarie a acestui an. „Viitoarea fază 2 de dezvoltare reprezintă o oportunitate semnificativă, permițându-ne să construim de la zero în aliniere cu obiectivele mai largi și planurile de creștere ale Dubaiului”.
Griffiths a declarat reporterilor de la show-ul aviatic că se realizează deja proiecte pentru noul mega-aeroport, dar modelul masiv, la scară tridimensională, expus la eveniment, cu cele șase piste paralele și trei terminale gigantice, este deja depășit de câțiva ani.
Schimbarea modelului de afaceri
Cu toate acestea, Griffiths a sugerat revistei Business Traveller o abordare modulară interesantă pentru extinderea treptată a DWC pe o perioadă care ar putea ajunge până în anii 2050. „Nu planificăm un aeroport care să aibă terminale”, a spus el. „Vom schimba complet modelul de afaceri pentru aeroporturi, le vom face de fapt mult mai intime și vom scăpa de toate procesele tradiționale la care a trebuit să ne supunem clienții, pentru mult prea mult timp”.
Aeroportul va fi piesa centrală a unui proiect mult mai amplu, numit Dubai South, care prevede crearea unui întreg oraș nou pe o întindere de 145 de kilometri pătrați de deșert la sud de Dubai.
Această zonă nouă, din care unele bucăți încep deja să prindă contur, va avea opt cartiere, fiecare alocat unei anumite industrii sau activități, cu un amestec de zone rezidențiale și comerciale, de asemenea.
Cu aeroportul în centrul acțiunii, acesta va forma o „aerotropolă” completă. Centrul aerospațial Mohammed bin Rashid (MBR), care va găzdui ecosistemul industrial aeronautic și aerospațial în plină expansiune din Dubai, inclusiv centrul de inginerie Emirates de 950 de milioane de dolari, anunțat recent, va juca un rol foarte important în această viziune.
Cu toate acestea, adevăratul punct de cotitură va veni în ziua în care gigantul local Emirates și partenerul său mai mic, flyDubai, se vor reloca pe noul aeroport de la actualul lor sediu de la Dubai International. Această mutare este de mult timp în plan, dar nu se cunoaște încă un calendar.
Potrivit lui Nadine Itani, lider de program pentru managementul transportului aerian la Universitatea Surrey din Anglia, trecerea Emirates la DWC este mai mult decât o relocalizare.
„Este o realiniere strategică ca răspuns la dinamica în schimbare a pieței globale a transportului aerian și a comerțului”, spune expertul în aviație, care remarcă faptul că pariul Dubaiului pe DWC ca viitor mega-hub nu este o mișcare izolată. În prezent, există o cursă în regiune pentru a investi în noi facilități aeroportuare de mari dimensiuni și nimeni nu vrea să rămână în urmă.
Companiile aeriene de pavilion din regiune nu numai că sunt dornice să își revendice partea lor din fluxurile globale de călătorii și să își poziționeze capitalele ca centre de comerț internațional, ci și, din ce în ce mai mult, să se impună ca destinații turistice de sine stătătoare. Noile aeroporturi strălucitoare vor sprijini aceste eforturi.
„A existat o schimbare notabilă în mixul de trafic de intrare în Dubai, cu o scădere a numărului de pasageri cu escale și o creștere a pasagerilor cu destinație finală, la care se adaugă creșterea anticipată a activității de transport și logistică datorită rolului Dubaiului în acordurile comerciale planificate, cum ar fi [Coridorul economic India – Orientul Mijlociu – Europa]”, spune Itani.
Inaugurat încă din 2014, Aeroportul Internațional Hamad din Qatar, situat în apropiere, un concurent direct al Dubaiului pe piața conectivității pe distanțe lungi, se pregătește să își extindă capacitatea la peste 60 de milioane de pasageri anual.
Acest lucru se adaugă altor proiecte de extindere a aeroporturilor din regiune: deschiderea unui aeroport nou-nouț în valoare de 1,8 miliarde de dolari în Muscat, Oman, în 2018, a noului terminal de 1,1 miliarde de dolari în Bahrain în 2021 și, mai recent, în noiembrie 2023, a noului și grandiosului Terminal A din Abu Dhabi, o instalație de 780.000 de metri pătrați capabilă să gestioneze până la 79 de aeronave simultan.
La capătul nordic al Golfului, Aeroportul Internațional din Kuweit construiește un nou terminal proiectat de renumita firmă britanică de arhitectură Foster+Partners, care va avea capacitatea de a gestiona inițial 25 de milioane de pasageri pe an, cu posibilitatea de a o dubla până la 50 de milioane în viitor.
Iar la mai puțin de 30 de kilometri de centrul orașului Dubai, Aeroportul Internațional Sharjah, care găzduiește în principal transportatorul low-cost Air Arabia, își mărește și el capacitatea la 20 de milioane de pasageri pe an.
Arabia Saudită pregătește, de asemenea, o extindere masivă a aeroportului ca parte a Viziunii 2030, care a alocat 100 de miliarde de dolari pentru a susține conectivitatea aeriană a regatului și pentru a-l transforma într-una dintre cele mai importante destinații turistice din lume.
Pe lângă o nouă companie aeriană internațională, Riyadh Air, capitala saudită primește, de asemenea, un nou aeroport gigantic. Noul aeroport cu șase piste al Riadului va fi, de fapt, construit în același loc cu cel actual, înlocuindu-l complet. Acesta va avea o capacitate de 185 de milioane de pasageri pe an, adică de aproape șapte ori mai mulți decât în 2022.
Când vine vorba de revendicarea primului loc în clasamentul mondial al aeroporturilor, miza este mai mare ca niciodată.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank