G4Media.ro

După Cracovia, Varșovia va interzice și ea mașinile vechi începând cu 2024

Sursa foto: Pixabay

După Cracovia, Varșovia va interzice și ea mașinile vechi începând cu 2024

Capitala Poloniei, Varșovia, va introduce anul viitor o „zonă de transport nepoluant” care va interzice accesul mașinilor vechi pe benzină și diesel în centrul orașului, transmite notesfrompoland.com. Aceasta urmează unei măsuri similare luate recent de Cracovia, care a devenit primul oraș din Polonia – și din regiunea Europei Centrale și de Est – care a lansat astfel de măsuri.

Începând cu 1 iulie 2024, mașinile diesel cu o vechime mai mare de 18 ani și mașinile pe benzină cu o vechime mai mare de 27 de ani nu vor mai fi permise în centrul Varșoviei, a anunțat ieri primarul Rafał Trzaskowski.

Aceste praguri vor fi apoi coborâte treptat, până când, în 2032, vor fi interzise mașinile diesel cu o vechime mai mare de 11 ani și mașinile pe benzină cu o vechime mai mare de 17 ani. Municipalitatea calculează că acest lucru va duce la o reducere cu 80% a emisiilor de oxizi de azot (NOx) și cu 69% a particulelor (PM) până în acel an.

„Aerul curat în Varșovia este obiectivul nostru comun”, a transmis primarul pe Twitter. „Este ceea ce ne străduim să facem ca administrație locală. Asta este ceea ce așteaptă varșovenii de la noi”.

El a susținut că 87% dintre locuitorii orașului spun că doresc ca autoritățile locale să ia măsuri pentru a reduce poluarea aerului (care în Polonia este printre cele mai grave din Europa) și că 76% susțin ideea unei zone de transport curat.

Trzaskowski a mai precizat că crearea unor astfel de zone în orașele cu o populație de peste 100.000 de locuitori este unul dintre angajamentele pe care Polonia și le-a asumat pentru a obține de la UE miliarde de euro din fondurile de redresare post-pandemică.

Primăria din Varșovia a propus o limită pentru zona de aer curat care acoperă întregul district central Śródmieście și părți din districtele adiacente Wola, Ochota, Saska Kępa, Grochów și Praga. Acum va lansa trei luni de consultări publice cu locuitorii pentru a decide asupra limitelor finale.

Bartosz Piłat de la Polish Smog Alarm, un grup care luptă pentru un aer mai curat, a salutat planurile, dar a declarat că acestea reprezintă „minimul” pe care orașul îl poate face. El a declarat pentru TVN că limitele propuse ale zonei ar putea fi prea mici, permițând unor șoferi să o evite și să continue să folosească mașini poluante.

În noiembrie, Cracovia a anunțat că va începe, de asemenea, să introducă interdicția pentru mașinile mai vechi de la jumătatea anului 2024. Inițial, mașinile pe benzină cu o vechime mai mare de 31 de ani și cele diesel cu o vechime mai mare de 27 de ani vor fi interzise pe șosele, urmând să scadă la 25 de ani și, respectiv, 15 ani până în 2026.

Săptămâna aceasta s-a aflat, de asemenea, că Wrocław, al treilea oraș ca mărime din Polonia, după Varșovia și Cracovia, va începe în primăvară consultări cu privire la introducerea unei zone de transport clar. O decizie cu privire la forma acesteia va fi luată apoi anul viitor, relatează Agenția poloneză de presă (PAP).

Studiile internaționale au constatat în mod constant că Polonia are una dintre cele mai grave poluări atmosferice din Europa. Cu toate acestea, în timp ce emisiile autovehiculelor sunt una dintre cauze, factorul principal este arderea combustibililor – în special a cărbunelui – pentru încălzirea locuințelor.

În 2019, Cracovia – care a avut unele dintre cele mai mari smoguri din țară – a interzis arderea cărbunelui și a lemnului, o măsură care se consideră că a îmbunătățit semnificativ aerul. Anul acesta, o interdicție privind arderea cărbunelui va fi introdusă și în Varșovia.

 

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

9 comentarii

  1. Vezi ca in articol scrie „mașinile cu vechime mai mare de 31/ 27”, adică cazane de cazane vor putea încă circula. Oare cate sunt mai vechi de atât in Varșovia?

  2. Exista și mașini mai vechi de atât, fără norma de poluare, dar întreținute in stare perfecta de funcționare.

    Pe de alta parte, Cracovia a ajuns precum orașele occidentale in care traficul auto a devenit principala sursa de poluare, in București este abia pe locul al patrulea.

    Poluarea in București provine in primul rând din arderea necontrolata a deșeurilor. Apoi, arderea combustibililor fosili in termocentrale. Pe locul al treilea sunt santierele neprotejate, din care vântul spulbera praful și pulberea…

    Pe locul al patrulea este traficul auto.

    • Masinile vechi polueaza indiferent de intretinere.
      Vrei sa poluezi trebuie sa platesti.
      La semafor bubuie DPF-Off…
      Esti sarac mars la tramvai!

    • Te-ai spar ca o baștină.
      Deci doar dacă ești bogat mergi cu mașina? Mare bu.langiu ești.

  3. E un inceput macar, speram sa devina normalitate in 1-2 ani in toata Europa.

    Nu se poate sa duduie toate fabricile de cancer din anii 2000 nestingherite.

  4. Polonezii sunt destepti. Na zdrowie!

  5. Si gasca lu’ Firea a încercat,dar i-a fost frică ca ramane fara voturi.

  6. Deci, doar bogatii cu masini noi si au voie sa circule….

  7. De fapt situatia este mai complexa din cat pare la prima vedere. 17 ani + 2030 (ultimii ani de producere masini pe benzina) = 2047 ultimul an in care va circula o masina cu Euro 7 (cumparata in ultimul an de fabricatie). Practic limiteaza durata de viata pentru masinile fiabile (Euro 6 si 7) la 17 ani
    Pare, de fapt, un nou push spre achiziitile de masini electrice. Sunt chiar curios daca se va mai inova ceva legat de masinile electrice, din moment ce au scapat de competitie.