Editorul executiv al The New York Times: „Niciun robot sau inteligență artificială nu va înlocui un jurnalist care bate la ușă, pune întrebări și găsește știri”
„Niciun software nu va putea elimina știrile false de pe internet, dar dacă vă antrenați spiritul critic citind diverse surse veți învăța cum să le demascați”.
Asta a transmis Joe Kahn, editor al cotidianului american New York Times și laureat al premiului Pulitzer, în fața a 400 de studenți italieni și spanioli din Florența, relatează Corriere della Sera.
Viitorul jurnalismului? „Niciun robot sau inteligență artificială nu va putea înlocui un jurnalist care bate la o ușă, pune întrebări, găsește știri și le scrie, deoarece aceste softuri funcționează prin găsirea informațiilor deja disponibile și rescrierea lor”, explică el.
Acestea sunt cuvintele lui Joe Kahn, de două ori laureat al premiului Pulitzer pentru investigațiile sale și, în ultimii doi ani, redactor la New York Times, care, ieri, la Florența, a dezbătut cu 400 de studenți italieni și spanioli care au participat la un eveniment dedicat tinerilor jurnaliști.
„În viitor, va crește din ce în ce mai mult receptarea automată a știrilor, fără să fi făcut cercetări pe internet, iar inteligența artificială va spori polarizarea opiniilor și dezinformarea”, a explicat Kahn.
Jurnalistul american în vârstă de 60 de ani, fost corespondent în China mai întâi pentru Wall Street Journal și apoi pentru NYT, a fost clar cu tinerii: „Nu trebuie să înghițiți pasiv știrile pe care vi le oferă și rețelele de socializare, ci, dacă vă interesează, să căutați surse originale, să citiți ziare de calitate și să vă creați un spirit critic capabil să vă formați propria opinie”.
Același „anticorp” care servește și împotriva unuia dintre relele societății actuale.
„În viitor va deveni din ce în ce mai important decât în trecut, deoarece niciun software nu va putea elimina știrile false. O chestiune de alegere între a sări în marea de informații gratuite de pe Net și a cumpăra ziare de calitate”, a mai precizat el.
”În fiecare zi încercăm să oferim știri exclusive, aprofundate și verificate pe teren”, explică jurnalistul The Nyt, ”datorită unei redacții de 2.000 de jurnaliști, în care editorul investește 500 de milioane de dolari, și puteți înțelege că acest model de bună informare poate că nu este gratuit, dar este mult mai ieftin decât o cafea de la Starbucks sau un abonament la Netflix”, spune el.
Un model care costă bani.
„Suntem foarte mândri de acest model de ziar care rezistă datorită celor 10 milioane de abonamente făcute de cei care plătesc tocmai pentru a avea un produs de calitate pe care îl găsesc doar la noi și nu copiat de alții sau refăcut de influenceri. Nu ne interesează să alimentăm bârfa, ci să publicăm doar după ce ne-am verificat independența, iar editorul investește pentru ca munca unuia dintre jurnaliștii noștri să se distingă clar și să nu poată fi pusă la îndoială de inteligența artificială”, a mai precizat Kahn.
Kahn a început acum 45 de ani să scrie pentru ziarul liceului său și nu s-a oprit niciodată din scris.
A continuat în timpul anilor de facultate la Harvard, unde a absolvit în 1987 cu o diplomă în istorie americană. După un masterat în studii est-asiatice, a fost angajat la Dallas Morning News, unde a făcut parte din echipa de reporteri care a câștigat premiul Pulitzer în 1994 pentru o investigație despre violența împotriva femeilor.
De aici, saltul la Wall Street Journal, care l-a trimis ca corespondent în China și apoi, în 1998, angajarea la New York Times, unde a urcat în ierarhie până la succesiunea unui alt laureat al premiului Pulitzer, precum Dean Baquet, al cărui adjunct a fost ani de zile.
„Privindu-vă astăzi”, a continuat Kahn, „mă simt optimist pentru că ați investit timp în a vorbi despre educația mediatică, înțelegerea și dezvoltarea unui ochi critic asupra mass-media și, poate, ideea că nicio rețea socială și nimeni în general nu va rezolva problemele democrației sau ale unei bune informări, care este piatra de temelie a democrației. Tinerii citesc din ce în ce mai puțin „răpuși” de viteza videoclipurilor scurte sau a tweet-urilor. De aceea, încercăm să ne implicăm prin prezentarea știrilor în moduri adecvate pe toate platformele, de la articole lungi la articole scurte și videoclipuri de 90 de secunde”, a mai spus jurnalistul american.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu