G4Media.ro

Efectul Flynn în România, concluziile celui mai mare studiu cu privire la…

Dragos Iliescu / Foto: Facebook

Efectul Flynn în România, concluziile celui mai mare studiu cu privire la inteligența românilor. Dragoș Iliescu: Nivelul din 1989 a fost cel mai mare pe care România l-a avut în IQ, după care a urmat o prăbușire. Noi suntem astăzi, educațional, ca după Război

Performanțele cognitive ale românilor sunt astăzi la nivelul pe care îl aveam după Al Doilea Război Mondial. Concluzia aparține celui mai amplu studiu cu privire la evoluția scorurilor de inteligență din România. Cercetarea – realizată pe 12.000 de români, născuți de-a lungul a 80 de ani – și publicată recent relevă o creștere în medie a performanței IQ, care ne plasează între “ultimele țări europene care continuă să arate Efect Flynn pozitiv”. Dar privit în detaliu, studiul ne indică faptul că “nivelul din ’88-’89 a fost cel mai mare pe care România l-a avut în IQ”, a explicat pentru Edupedu.ro unul dintre autori, psihologul Dragoș Iliescu.

  • Spre comparație, Estonia are un efect pozitiv – deci un scor al inteligenței în creștere față de generațiile trecute -, însă “toate țările nordice arată efect negativ”.
  • În vreme ce statele occidentale s-au oprit din creștere, Japonia are cel mai mare Efect Flynn, cu un avans de 7.7 puncte pe deceniu (față de 3.4 în România și 1.65 în Estonia).
  • În România, “cea mai mare creștere [a nivelului IQ] am avut-o din 1967 până în 1977, o creștere imensă. (…) Prima generație după Revoluție a înregistrat o prăbușire la nivelul la care eram la Al Doilea Război Mondial. Și de atunci avem o recuperare foarte lentă, din 1995 încoace”.

Studiul despre Efectul Flynn în România – Schimbările generaționale și în timp ale performanței cognitive în România – îi are ca autori pe Dragoș Iliescu – profesor în Departamentul de Psihologie al Universității din București și pe George Gunnesch-Luca – de la School of Business, Economics and Society, Friedrich-Alexander University Erlangen-Nürnberg, Germania.

Expert în psihometrie (măsurare educațională) și colaborator OCDE la o parte dintre testările standardizate, Dragoș Iliescu a explicat într-un interviu pentru Edupedu.ro ce anume are impact asupra IQ-ului și influențează scorurile de inteligență, care au fost marile momente de creștere/scădere a nivelului de inteligență și dacă închiderea școlilor și izolarea impuse de pandemia COVID-19 pot influența scorurile de inteligență. Studiul a fost publicat recent în revista Intelligence și descrie evoluția scorurilor de inteligență în România, din perioada războaielor și până în 2018.

Rep: Cum ați derulat cercetarea și care este semnificația rezultatelor, în contextul scorurilor înregistrate la nivel internațional?

Foto: Vlad Cupsa TEDx Cluj Facebook

Dragoș Iliescu: Datele pe care le-am folosit noi sunt culese din teste aplicate în ultimii 16 ani, pe 12.000 de români. Oamenii testați au fost născuți de-a lungul a 80 de ani. Pe datele acestor ultimi 80 de ani, media creșterii nivelului de IQ în România este de 3.4 puncte pe deceniu. Media internațională e de 3 puncte pe deceniu.

Eu cred că suntem una dintre ultimele țări europene care continuă să arate Efect Flynn pozitiv.

Estonia are un efect pozitiv, dar cam la jumătate față de noi, toate țările nordice arată efect negativ. Există date astfel încât să ne putem compara cu în jur de 25 de alte state din lume. Nu avem de exemplu date pentru China, dar avem pentru Japonia – care are cel mai mare efect, la 7.7 Efect Flynn puncte pe deceniu.

De unde vine creșterea înregistrată de România? Ea vine în special din variabilele socio-culturale. Generațiile diferite trec prin experiențe diferite, trebuie să se adapteze unor conjuncturi diferite și lucrurile prin care trec acele generații dictează creșterea asta.

Noi am descompus cei 80 de ani de-a lungul cărora se întinde studiul în 7 generații:

  • I. Prima generație studiată, Post-Război, cuprinde anii 1928 – 1945; cel mai bătrân om cuprins în acest studiu a fost născut în 1928.
  • II. Apoi avem Generațiile Boomer-ilor, descompuse în 2 generații: Generația ‘early boomers’, care cuprinde românii născuți între anii 1946 și 1954
  • III. Generația ‘late boomers’, a celor născuți între ’55-’67
  • IV. Generația ”decrețeilor”, între ’67-’77
  • V. Perioada târziu comunistă între ’78-’89
  • VI. Generația revoluției 1990-1995
  • VII. Generația democrată: 1995-contemporaneitate

Teoria spune că o generație durează cam 10 ani, iar membrii unei generații sunt confruntați împreună cu diverse presiuni de mediu și dezvoltă din acest motiv răspunsuri similare.

Dacă te uiți la aceste 7 generații, ai scădere, creștere, creștere, creștere, creștere, scădere, creștere. Cea mai mare creștere am avut-o din 1967 până în 1977, o creștere imensă.

GRAFIC Efectul Flynn in Romania – Evolutia nivelului de IQ pe ani / Foto: Revista Intelligence

Guvernele totalitare, prin natura lor, reușesc să recruteze și să mobilizeze resursele mult mai eficient decât guvernele democrate, iar când comuniștii au zis să meargă educația la sat, atunci 4 generații întregi de profesori au mers fost trimiși la țară. Nu au cum să rămână fără repercusiuni astfel de măsuri luate în bloc și am avut un avans imens, pentru că după Al Doilea Război Mondial comuniștii au preluat totuși o țară cu un analfabetism uriaș – și aici mă refer la analfabetism pur, nu analfabetismul funcțional despre care vorbim astăzi. Perioada aceea s-a simțit și avansul imens în IQ-ul României tot de-acolo a venit, pe o pantă ascendentă care a continuat până la Revoluție.

Prima generație după Revoluție a înregistrat o prăbușire la nivelul la care eram la Al Doilea Război Mondial. Și de atunci avem o recuperare foarte lentă, din 1995 încoace.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

31 comentarii

  1. asta se stia de mult

    • Asta e rezultatul anilor de dupa revolutie cand au fost desfiintate examenele de bac, de admitere la liceu si de admitere la facultate (examenele de acum, orice om serios stie ca sunt o caricatura de examene), ani in care toti elevii primeau nota 10 la clasa dupa ce cotizau la profesorul de clasa, ani in care s-a dat bac la sport, ani in care ,,universitatile” particulare si scolile post liceale (de asistente medicale de ex,) au aparut ca ciupercile dupa furtuna, ani in care tot felul de idioti numiti ,,specialisti in educatie” ne spuneau ca elevul daca nu vrea sa stea in banca sau nu vrea sa invete e ok, daca greseste e ok, daca e antisocial, batausi, ignorant e ok. Si astfel si cei mai inteligenti au inteles ca invatatul nu are niciun sens, cu totii putand termina o favultate, orice facultate, iar angajarea se va face in functie de relatii, pile, spaga. Deci au ajuns la concluzia ca nu are sens sa mai invete, iar astfel nu si-au mai antrenat inteligenta.
      Uitati-va la tv si o sa vedeti jurnalisti, absolventi de filologie, politicieni cu doctorate care nu stiu sa se exprime, vorbesc obsesiv cu ,,ca si” acolu unde nu este cazul, spun bijuterie la un atelier de bijuterii in loc de bijutierarie sau giuvaergerie, nu cunosc sensul cuvintelor, nu au logica in exprimare. Asta e rezultatul anilor de ministeriat ai lui adonitei, andronescu, popa(pamblica), pop(genunche) si altii ca ei. Noroc cu domnul ministru Funeriu, care a mai facut cate ceva pentru invatamantul romanesc, altfel eram mult, mult mai rau

  2. Ati votat pentru educatie de calitate? Nu. Ati votat pentru 100 de lei in plus la pensie.

    Romanii nu sunt in stare.

    • Prefer 100 de lei in plus in buzunarul meu decat sa vina unul mai educat sa-mi ia locul. Generatiile de dupa mine trebuie sa fie mici si proaste ca sa-mi fie mie bine.

  3. Inteligenta fiecarui individ este scrisa in ADN-ul , depinde de noi daca dezvoltam inteligenta noastra Sau o aruncam la cosul de gunoi.

  4. Romania Educata frate 🙂 Educata de tot… Progam prezidential facut pe poale, intre doua vizite la Miami. Dar 2% din PIB la armata si servicii, imediat s-au gasit.

    • degeaba vine presedintele cu un program de romania educata daca parlamentul nu il impune
      ca parlamentul face legile in tara asta nu presedintele
      iar in parlament PSD este majoritar
      dar se vede cat de educat esti si tu

    • Atunci cum ma-sa a impus 2% pt aparare?

    • acolo a fost presiune americana ca nu degeaba investesc americani 130 de mil de euro la campia turzi
      si acolo a fost de acord si PSD ca era vorba de siguranta nationala

    • 2% din PIB înseamnă 4 miliarde euro. Tot e prea puțin față de alea 10 miliarde pe care se pregătea nen-tu Dragnea să le prăduiasca cu Burci pe contracte de armament. Noroc că l-a băgat DNA la pârnaie și n-a mai apucat. Norocul tău, ce te-ai mai fi zvârcolit pe aici că s-au păpat 10 miliarde pe rachete.

  5. Ce le trebuie educatie romanilor , pentru a ingrijji batrani , a culege produse agricole , si pentru alte munci care nu cer un grad prea mare educational , au este nevoie de un IQ prea inalt . Nu ,ca cei care sunt „proletari digitali” ar clocotii de inteligenta .

  6. Al dracului sistem de educație comunist! Noroc de miniștrii noștri luminați, care impun reforme educaționale, strategii educaționale, abordări moderne educaționale… Bine, asta când nu ascultă pe la ușile sălilor de curs, nu găsesc pixeli albaștri sau taie „pamblici”.

    • Stai că sistemul comunist n-a adus, de fapt, mare brânză.
      Creșterea n-a venit din faptul că școala comunistă a fost bună, nu, ci din faptul că a fost incredibil de proastă însă aplicată pe niște maimuțe analfabete.
      Lumea era excesiv de proastă, nu știa nimeni să scrie și citească, și comuniștii au „împins” școala contra naturii făcând-o moca și obligatorie pentru toată lumea, de-aia s-a văzut o creștere. Nu înseamnă că am rezultat noi mai deștepți față de alte nații ci numai mai deștepți față de niște maimuțe oligofrene.

  7. Un studiu ca sa confirme ceva axiomatic. Oare era necesar?! Glumesc, era necesar pentru a realiza unde suntem si spre ce ne indreptam. Am mai scria pe aici. Nesimtirea, lacomia si prostia sunt cuvinte definitorii ale acestui popor. Nu mai discut de mostenirea comunista ca deja au trecut 30 de ani de atunci. Cine crede ca 30 de ani de jaf, in toate domeniile, vor ramane fara rezultate devastatoare pentru acest popor abrutizat, se inseala amarnic. Pentru asta trebuie sa multumim ciumei rosii (cu toate numele ei de-a lungul celor 30 de ani), care a facut ca hotia, prostia, incompetenta, nesimtirea, nerespectarea legilor sa fie politica de stat.

  8. In plus: Doamna Anisie zicea ca n-are ce face cu 6% din PIB. N-are ce face? Pah, Ia d-aci 🙂

  9. „Prima generație după Revoluție a înregistrat o prăbușire la nivelul la care eram la Al Doilea Război Mondial. Și de atunci avem o recuperare foarte lentă, din 1995 încoace”. Cum asa, au devenit oamenii brusc mai prosti dupa ’89? Fizic imposibil.
    Mult mai probabil e ca si in ce priveste nivelul de inteligenta pe vremea impuscatului si ceva inainte raportarile s-au facut tot in stilul in care se raporta productia de porumb. Sa te bazezi pe date statistice din timpurile alea necesita multa precautie si verificari suplimentare.

    • Cine stie sa citeasca, e clar in avantaj: „Datele pe care le-am folosit noi sunt culese din teste aplicate în ultimii 16 ani, pe 12.000 de români.”

      Greu de tot, fuck, eh.

    • Asa e domnu’ Sandokan. Prin urmare ia de mai citeste o data articolul. Tot. Si eventual si ce-am scris eu.

    • Si bine, cititul ca cititul, dar daca nu intelegi ce citesti degeaba. Asta pentru ca n-am avut impresia sa ma fi referit la ce-au facut ei in ultimii 16 ani, iar acesti ultimi 16 ani, evident, nu pot acoperi si „epoca de aur”.

  10. Cumva logic daca te gândești că imediat după lovilutie cei care au plecat primii aveau niște ani de școală.

  11. Situatii diferite , proceduri diferite , interpretari diferite in momente diferite , conditionalitati diferite , rezutate fara garantie de exactitate din motive diferite si cite si mai cite . Ca cineva care a trecut prin lume IQ-ul celor din ziua de azi este substantial mai mare decit al celor de altadata . Dar nu am nici un test prin care sa dovedes asta ,este doar o perceptie proprie.Daca privim in trecut la tot ceea ce reprezenta viata de zi cu zi , nu este greu sa intelegem (cu mici exceptii )modestia intelectuala a acelor vremuri .

  12. MAma mama ce destepti erau cei din 1989. D-aia l-or votat pe ilici, de destepti ce erau.
    „Iliescu te votam, te votam cu neamul, ca sa moara de necaz, Ratiu si Campeanu”… IQ tata, nu gluma!

  13. Din cauza „inteligentilor” din 89 care tot voteaza cu hotii timp de 30 de ani, ne aflam noi in situatia actuala. Va multumim bai jegosilor!

  14. Acest studiu sugereaza ideea falsa ca regimul comunist are invatamant superior. La noi invatamantul democratic a esuat pentru ca a fost sabotat intentionat, la fel cum a fost sabotata industria ca sa permita probabil Germaniei sau altor puteri sa prospere, a fost sabotat invatamantul cu manuale ce contin informatii gresite sau care cresc ambiguitatea in jurul subiectelor folosind explicatii incalcite sau bombastice in loc sa simplifice subiectele reducandu-le la idelile de baza si sa le prezinte structurat si schematic.
    Invatamantul democratic poate fi mai performant decat cel comunist daca se doreste acest lucru.
    Intr-o tara care si-a pierdut suveranitatea atunci cand a iesit din dictatura nu cred ca este posibil sa se faca invatamant de performanta si sa fie accesibil oricui. Guvernantii impostori vor face tot posibilul sa ne tina cat mai prosti, indatorati, dependenti si cu cat mai multi copii.

    • Cam încurcată descrierea ta 🙂
      De acord cu partea cu sabotajul din învățământ, dar partea cu economia… sabotajul nu a fost in favoarea economiei Germaniei ci in favoarea buzunarelor politicienilor nostri!!! Nu inteleg de ce tot dam vina pe altii?!? Altii au interesele lor sa le mearga mai bine, noi trebuie sa alegem niste oameni care sa ne apere interesele noastre, deci sa ii schimbam de cate ori ii vedem ca au interese proprii (de grup) in locul intereselor nationale. Trebuie sa plecam de la premiza ca ei doresc sa fie la guvernare, ca toti isi doresc asta si cei cinstiti si cei necinstiți, deci daca noi ii votam in continuare pe cei care fac prostii, le vor face in continuare cel putin la fel de mari, asa ca trebuie sa ii penalizam ca sa se schimbe, intre in concurenta cu cei pe care ii schimbam cu ei! Daca avem (ca asa am avut) doar doua partide (psd vs PNL -PD/PD-L) care se schimba de ochi votanților intre ele la interval de 4 ani, șansele sa se schimbe sunt mai mici decat daca ar exista si a 3-a varianta… Ca doar cel de la putere ia mai mult decat cel din opoziție, dar nu le-ar fi tot una sa stea 8ani cu putin ar vrea sa fie cat mai repede la mult!!! Pe asta trebuie sa mizam si daca primim un Bonus cu un partid de oameni cinstiti 😊🤘, tot asa ne cresc șansele

  15. Ce nu înțelege multa lume (adica cei care Votează pt inca 100 lei la pensie in special dar si anumiți bugetari) este ca daca iei cei 100 de lei de la investiții si educație, in viitor in “coșul” de unde se dau acei bani pt pensii si salarii vor fi mai putine “poame”, iar daca s-ar investi mai mult ( si in educație) coșul ar creste deci si pensiile ar avea de unde sa crească!!! Solutia ar fi sa tragem toti la aceeasi căruță! Privatul, profesorul, funcționarul si chiar magistratul

  16. asta-i vrajitorie 🙂 can can de 2 lei ! cum poti sa compari datele unor generatii care nu au cunoscut inca esecul intelectual/profesional sau conceptul de sanatate mintala intr-o societate democratica :)) …cu generatii care viseaza la Canada, Germania …etc

  17. I-O-ul nu este relevant.
    Suntem o țara de idioți.
    Tutea zâmbește amar in mormânt.

  18. Una dintre cauze,majoră cred,a fost faptul că absolvenții n-au mai avut repartizare obligatorie.Din această cauză majoritatea școlilor de țară au fost ocupate de te miri cine la catedră.