G4Media.ro

Efectul Schengen: grecii din zona de frontieră merg în Bulgaria pentru combustibil,…

Sursa foto Pixabay

Efectul Schengen: grecii din zona de frontieră merg în Bulgaria pentru combustibil, benzina e mai ieftină cu jumătate de euro

De la 1 ianuarie 2025, granița dintre Grecia și Bulgaria s-a schimbat radical, deoarece Bulgaria și România au aderat oficial la spațiul Schengen. Trecerea frontierei se realizează acum fără controale sau întârzieri, ceea ce a generat entuziasm mai ales pentru șoferi, iar rețelele de socializare sunt pline de fotografii și comentarii despre noua realitate, scrie ProtoThema, citată de Rador.

La cel mai mare punct de trecere a frontierei, la Promachonas, ghișeele și clădirile vamale au rămas pustii, iar barierele de pe ambele părți sunt ridicate permanent. Chinul caracteristic, cu cozi de mașini și camioane, care până de curând era un fapt aproape zilnic, a dispărut acum.

Mulți șoferi greci profită acum de trecerea fără probleme pentru a merge la benzinăriile din Bulgaria, unde prețurile sunt mult mai mici.

Mai exact, prețul pentru benzină cu cifra octanică 95 fără plumb în Bulgaria este în jur de 1,28 euro pe litru, în timp ce în Grecia este în jur de 1,80 euro. Concret, potrivit celor mai recente date din EU Oil Bulletin, prețul benzinei în Bulgaria la 30 decembrie 2024 era de 2,50 leva (1,28 euro) pe litru, iar prețul pentru motorină este la fel de atractiv.

Prețul mediu al benzinei în Bulgaria pentru perioada ianuarie 2015 – decembrie 2024 a fost de 2,23 leva (1,14 euro), cel mai mic preț fiind înregistrat în mai 2020 (1,60 leva/0,82 euro) și cel mai mare în iulie 2022 (3,37 leva/1,73 euro). Comparativ cu prețul mediu global pentru aceeași perioadă (3,12 leva/1,60 euro), Bulgaria încă oferă combustibil la prețuri semnificativ mai mici.

Concret, pentru un vehicul cu un rezervor de 50 de litri, costul unui rezervor plin este:

– În Bulgaria: 1,28 euro/litru × 50 litri = 64 euro

– În Grecia: 1,80 euro/litru × 50 litri = 90 euro

Acest lucru înseamnă practic o economie de 26 de euro pentru umplerea completă a rezervorului de 50 de litri.

Cu toate că aceste evoluții facilitează semnificativ circulația oamenilor și a produselor, au apărut și probleme. Lipsa controalelor la frontieră generează îngrijorări cu privire la o posibilă creștere a activităților ilegale, cum ar fi contrabanda cu diverse mărfuri și transportul de substanțe ilegale. În plus, sunt exprimate și temeri cu privire la securitate, întrucât absența controalelor polițienești și vamale oferă marje pentru situații necontrolate.

Însă chiar dacă există unele semne de întrebare, trecerea liberă între cele două țări deschide noi perspective de cooperare în domeniile comerțului și turismului, întărind în același timp relațiile transfrontaliere și dezvoltarea economică în regiunea extinsă. Cu toate acestea, stabilirea unui echilibru între facilitățile de trecere și siguranță și respectarea regulilor rămâne o provocare.
Sursa: PROTO THEMA / Rador Radio România / Traducerea: Carolina Ciulu

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

1 comentariu

  1. Adica inainte nu mergeau din cauza vamii?!

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.