G4Media.ro

Epopeea în justiție a căii ferate Brașov – Sighișoara: încă o contestație…

Epopeea în justiție a căii ferate Brașov – Sighișoara: încă o contestație la licitația de 2.9 miliarde de lei lansată acum trei ani

Nemulțumiți că au pierdut în favoarea asocierii RailWorks contractul de modernizare a subsecţiunilor de cale ferată Braşov – Apaţa şi Caţa – Sighişoara, austriecii de la Strabag s-au adresat instanței. Potrivit unor informații G4Media.ro, plângerea acestora a fost înregistrată la Tribunalul București cu doar câteva ore înainte de expirarea celor 10 zile în care se puteau depune contestații.

Cronologia licitației și a problemelor din justiție:

– decembrie 2016: CFR a demarat licitația
– august 2017 – depunerea ofertelor
– iulie 2018 – asocierea BraSig (companiile Strabag-Swietelsky) e desemnată câștigătoare
– iulie 2018 – RailWorks face contestatie
– decembrie 2018 – Curtea de Apel cere reevaluarea ofertelor
– iunie 2019 – RailWorks declarată câștigătoare
– iulie 2019 – BraSig face contestație

Faptele

CFR SA a decis pe 19 iunie ca modernizarea celor cele două tronsoane, care fac parte din legătura feroviară dintre Brașov și Sighișoara și au o lungime cumulată de 86 de kilometri, să se facă de către Asocierea RailWorks, formată din companiile Aktor, Alstom, Arcada Company și Euroconstruct Trading ’98.

“Oferta financiară a Asocierii RailWorks a fost de 2,9 mld. lei fără TVA. Sursa de finanţare pentru modernizarea subsecţiunilor Braşov – Apaţa şi Caţa – Sighişoara, în lungime totală de 86 de km, este asigurată din fonduri nerambursabile şi de la bugetul de stat, iar obiectivul general al contractului este dezvoltarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare pentru atingerea vitezei maxime de circulaţie de 160 km/h, pentru trenurile de călători şi de 120 km/h pentru trenurile de marfă”, a transmis cu acea ocazie CFR SA printr-un comunicat de presă.

CFR SA fusese obligată în decembrie 2018 de magistrații Curții de Apel să reevalueze ofertele primite pentru modernizarea celor 86 de kilometri de cale ferată, după ce anunțase drept câștigător al licitației asocierea BraSig formată din companiile Strabag-Swietelsky. Oferta acestora era de 3,14 miliarde lei.

Atunci, asocierea RailWork a fost cea care a contestat rezultatul licitației și a primit câștig de cauză în instanță.

Modernizarea subsecțiunilor de cale ferată Brașov-Apața și Cața-Sighișoara a fost scoasă la licitație încă din decembrie 2016.

Continua luptă în instanță între companiile care s-au înscris la licitație poate costa mult. Proiectul este finanțat cu preponderență din fonduri europene. Cu cât întârzie demararea lucrărilor, cu atât scad șansele ca acesta să fie gata până în 2023, ultimul an în care România mai poate trage fondurile europene pe actualul exercițiu financiar. Asta înseamnă că va crește presiunea pe bugetul de stat, care va fi obligat să suplinească fondurile europene care nu mai pot fi accesate.

Noua contestație depusă de cei de la Strabag poate întârzia cu luni bune începerea lucrărilor. Orice decizie luată de magistrații de la Tribunalul București poate fi atacată la Curtea de Apel. Pentru români, asta înseamnă că vor petrece în continuare mult timp în trenuri între Brașov și Sighișoara. În prezent se fac aproape 3 ore și jumătate pe drum, deși între cele două orașe distanța este de doar 128 de kilometri.

Tronsonul Cața-Apața, în reevaluare

La finalul lunii iunie, Curtea de Apel București a admis o cerere de revizuire a deciziei CFR SA depusă de asocierea RailWorks prin care compania de stat a acordat contractul de execuție a tronsonului Apața – Cața firmei turce Alsim Alarko. Magistrații au cerut reevaluarea ofertelor.

Valoarea totală estimată a contractului de modernizare Apața – Cața este de 2,86 miliarde lei, fără TVA (615,7 milioane euro). Aproape 82% din fonduri sunt asigurate de către Comisia Europeană, restul de bani provenind de la bugetul de stat.

Cei circa 28 de kilometri de cale ferată între localitățile Cața și Apața au fost scoși la licitație în octombrie 2017 pentru modernizare în vederea creșterii vitezei de circulație la 160 km/h.

Foto: CFR SA

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

4 comentarii

  1. Coaie, schimbati in plm ceva! Ce cacat e asta cu contestatii peste contestatii care dureaza ani si ani?

  2. Nu se pot limita in timp – 7 luni sau mai putin timpul in care o contestatie sa fie depussa si rezolvata ? Nu ai rezolvat in timpul dat sa intre in lucru . Tertipuri pt cei ce NU VOR SA CONSTRUIASCA NIMIC .

    • Contestataru’ nu ar trebui acționat în judecată?Adică x pierde după apelul apelului apelului (o sumă de procese de 5 ani de ex), timp în care lucrarea stă pe loc. Dacă contestataru’ e convins că licitația a fost nedreaptă să conteste până unde crede el că poate. Dar dacă pierde, ar trebui să plătească el costurile cu întârzierea proiectului, nu doar niște taxe de timbru și proprii avocați. Așa fiecare concurent va fi mult mai atent la subiectul „să contest/să nu contest”. În plis, dacă x va pierde, măcar proiectul va fi parțial finanțat de contestatar, deci mai ieftin

  3. de ce articolele sunt scrise intr-un fel in care prezinta contestatarii drept cei care blocheaza constructia? De ce nu spune nimeni ca antreprenorii liciteaza pe o documentatie praf, facuta de minister, de cfr/cnair? Daca astea sunt regulile, dupa astea se joaca. De obicei toti antreprenorii sunt mult mai bine pregatiti ca beneficiarii, incat exploateaza la maxim orice gresala. Autoritatile sa-si faca treaba, sa faca o documentatie completa si corecta, iar restul procedurilor de evaluare a ofertelor, solutionarea contestatiilor sa le realizeze intr-un timp scurt…asa ca daca se arata cu degetul, sa se arate spre vinovatii adevarati, autoritatile responsabile cu realizarea acestor proiecte. Pana atunci…drum bun