G4Media.ro

“Erori științifice fundamentale din podcastul Mind Architect și programul Neuroștiința la Clasă”…

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

“Erori științifice fundamentale din podcastul Mind Architect și programul Neuroștiința la Clasă” ajung la elevi, cu susținerea Ministerului Educației – avertizează într-o scrisoare deschisă cercetătorii Andrei Miu, Raul Mureșan și Dragoș Iliescu

Trei profesori și cercetători în Neuroștiințe și Științe Cognitive au lansat o scrisoare deschisă prin care îl avertizează pe ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, că instituția pe care o conduce și-a acordat susținerea pentru programul „Neuroștiința la Clasă” care aduce în fața copiilor “erori științifice fundamentale din podcastul Mind Architect”. Oamenii de știință exemplifică o serie de mituri și “erori științifice fundamentale din podcastul Mind Architect” care le sunt acum recomandate profesorilor și elevilor începând cu clasa a III-a și își exprimă “profunda îngrijorare pentru calitatea științifică foarte slabă a acestora și impactul negativ pe care credem că îl vor avea asupra felului în care elevii înțeleg funcționarea creierului și a minții”.

Semnatarii scrisorii deschise sunt Andrei Miu – profesor de neuroștiințe cognitive și genetică comportamentală la Universitatea Babeș-Bolyai, fondator și coordonator al Laboratorului de Neuroștiințe Cognitive de la UBB, cercetătorul Raul Mureșan – președintele Consiliului Director al Transylvanian Institute of Neuroscience, și Dragoș Iliescu, profesor în Departamentul de Psihologie și Științe Cognitive, directorul Școlii Doctorale de Psihologie din cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației de la Universitatea din București.

Experții în științe cognitive afirmă că “explicațiile despre mecanismele cerebrale care ar susține procesele psihice sunt greșite sau se bazează pe concepte simpliste și depășite”, în programul introdus în școli.

“Autorul podcastului, domnul Paul Olteanu, și echipa care susține programul Neuroștiința la Clasă nu au pregătire de specialitate în neuroștiințele cognitive sau psihologie. (…) Pregătirea în neuroștiințele cognitive și psihologie, domenii științifice foarte avansate din punct de vedere metodologic și teoretic, nu se poate substitui prin lectura unor cărți de popularizare sau participarea la cursuri informale organizate de nespecialiști, în scop comercial”, atrag atenția cei trei cercetători și profesori universitari.

  • Edupedu.ro a solicitat punctul de vedere al Ministerului Educației și al organizatorilor acestui program

Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

21 comentarii

  1. In sfarsit. Bravo autorilor scrisorii !

  2. Reprosul autorilor se refera la mai multe aspecte, unele fiind intemeiate, altele nu.

    La partea cu stiintificitatea, reprosul nu prea este intemeiat.
    Ce zic ei? Ca mecanismele si conceptele prezentate sunt mult prea simplificatoare iar teoriile prezentate sunt depasite si ca ar trebui sa isi bazeze materialul pe ultimele descoperiri in domeniu. Ceea ce, in principiu, este corect, dar nu trebuie exagerat pe aceasta directie pentru o prezentare destinata elevilor (nu studentilor!).

    Adica la fel cum ai cere sa nu li se mai prezinte elevilor gravitatia ca fiind o forta, pentru ca, parafrazez din autorii scrisorii, ideea provine din mecanica clasica, teorie dezvoltata de savantul englez Isaac Newton in anul 1687, teorie care a fost abandonata demult (vezi Einstein 1916).

    Sau sa nu li se mai prezinte elevilor apartenenta la natiune ca tinand de locul nasterii (natiunea nu se achizitioneaza la nastere si nici nu se mosteneste de la parinti, e doar un “plebiscit de zi cu zi”), sa nu mai aiba exercitii la matematica cu “suma cifrelor” (adunarea nu e definita pentru simboluri, doar pentru numere), la chimie sa le zica ca structura atomului este doar un model folositor dar cel mai probabil gresit (pentru ca impleteste mecanica clasica cu cea cuantica, depsre care stim ca nu sunt compatibile), ca nimeni n-a vazut in viata lui un electron dar stipulam ca exista, iar la Religie … (ei, lasati, sa nu intram in amanunte, nu? 😈 )

    [Nu pot aprecia daca podcastul dlui Olteanu este o mizerie sau nu. Nu asta este argumentul meu, ci ca reprosul autorilor scrisorii deschise nu pare a fi intemeiat, daca argumentele sunt cele expuse in scrisoare.]

    La partea cu scopul comercial, acolo le dau dreptate 100%. N-are ce sa caute mesajul “poti intra pe pagina www. … si ne poti sustine” la inceputul fiecarei lectii.

    Adica treaba asta este precum cea cu comis-voiajorii aia care umplu scolile de “reviste educative cu CD la numai 30 lei”, prezentandu-le in timpul orelor de curs si despre care nu stie nimeni cum naiba intra in scoala in timpul orelor, ca sa-si vanda marfa, accesul fiind interzis. 😈

    • Esti departe de adevar. Oamenii au zis asa:
      1. Stiinta este gaunoasa (prezinta teorii care s-au dovedit false).
      2. La alea la care zic corect există un stil foarte vag de a explica, inexacta, care lasa elevului impresia ca lucrurile stau altfel decat stau. Adica: o gaina are 2 picioare si pene se transforma in: gaina are niste picioare si pene, fara sa ii spui niciodata ca e vorba de 2, nu de 4 cum are ursul. Ceea ce il lasa pe copil cu impresia ca poate avea chiar si 4.

    • Simplist spus, autorii scrisorii atrag atentia asupra faptului ca informatiile care sint promovate in podcast tin pseudostiinta, nu de neurostiinta.
      Despre faptul de a fi depasite, neurostiinta este o stiinta foarte tinara, care a trecut prin etape nu tocmai fericite (nu are sens sa enumar exemple de proceduri din trecut care acum sint interzise), iar in acest caz a fi depasit inseamna a fi flas.
      Ca sa judecati pe fond problema, va trebui totusi sa ascultati un episod al podcastului, sau macar sa cititi exemplele propuse de autori spre analiza.

    • @John: te exprimi echivoc.

      1) Semnatarii au sustinut ca stiinta e gaunoasa sau cei cu podcastul prezinta franturi gaunoase din istoria stiintei? Nu e prea clar ce zici si nici nu dai vreun citat.

      Psihologia nu e chiar vreo stiinta „tare”, care sa renunte la o teorie la prima predictie infirmata. Aici, treaba cu falsificabilitatea e mai delicata …

      2) Daca ai ascultat podcastul si analogia cu gaina este corecta, atunci ai dreptate. Daca e doar interpretarea ta la ce ai citit pe edupedu.ro, atunci nu cred ca ai dreptate.

      Oricum ar fi, ce scrii tu nu combate deloc niciuna din tezele mele.
      Deci, inapoi la lupta …! 🙂 Ia-o din nou cu punctul 1, de la partea cu Newton (teorie dovedita ca falsa!) …

    • @Ac: Corect. N-am ascultat niciun episod. S-ar putea sa fie o mizerie podcast-ul, nu ma pot pronunta.

    • @Sanitarul. Nu ai ascultat podcastul, nu esti psiholog, dar comentezi… Esti cumva Paul Olteanu in persoana? Aveti ceva in comun.

    • La clasele primare sunt invatati copii despre acordarea primilui ajutor in cazul unui accident; apoi copii mai sunt invatati despre regulile de circulatie si inca alte lucruri ce nu fac parte din lista disciplinelor obligatorii. Asta nu inseamna ca la urechile copiilor ajung ultimele descoperiri in domeniul medical sau ultimele elemente de noutate din legislatia rutiera si in limbajul “colocvial”. E simplu sa vezi erori atunci cand….

  3. Podcasturile sunt interesante. Sunt practic explicate mai simplist niste modele de comportament neuro-psihologic. Societatea româneasca este caracterizata prin agresivitate, mitocanie, lipsa elementara de etica. De aceea copii ar avea nevoie macar la nivelul scolii elementare de indrumare si ghidare in universul mental, pentru a se intelege mai bine pe sine si propriile emotii dar si pentru a se intelege mai bine cu ceilalti deci a colaborarea in interesul comunitatii din care fac parte.
    Specialistii in domeniu ar putea sa aibe o initiativa pentru educarea societatii romanesti bruiata in acest moment de bordelurile media si elefantii politruci care au sufocat si radicalizat populatia. Fara colaborare nu se construieste nimic pentru comunitate, totul se fura pana la disolutia statului deja esuat.

  4. Podcasturile sunt interesante. Sunt practic explicate mai simplist niste modele de comportament neuro-psihologic. Societatea româneasca este caracterizata prin agresivitate, mitocanie, lipsa elementara de etica. De aceea copii ar avea nevoie macar la nivelul scolii elementare de indrumare si ghidare in universul mental, pentru a se intelege mai bine pe sine si propriile emotii dar si pentru a se intelege mai bine cu ceilalti deci colaborarea in interesul comunitatii din care fac parte.
    Specialistii in domeniu ar putea sa aibe o initiativa pentru educarea societatii romanesti bruiata in acest moment de bordelurile media si elefantii politruci care au sufocat si radicalizat populatia. Fara colaborare nu se construieste nimic pentru comunitate, totul se fura pana la disolutia statului deja esuat.

  5. Eu ascult cu placere podcasturile lui Paul Oltean. M-a ajuntat sa ma inteleg mai bine pe mine,pe copil,pe sot. Mie mi se par foarte folositoare. Intodeuna vA fi cineva care sa se creada mai desptept,mai documentation.

  6. Orice buna intentie e sanctionata la noi! Ilustrii oameni de stiinta semnatari ai scrisorii deschise ar fi putut sa-si ofere imediat ajutorul la indreptarea eventualelor inadvertente sau erori strecurate in materialele oferite de Paul Olteanu! Respect acestui om pentru ideea sa generoasa! Ii doresc putere in lupta cu „sistemul” conservator si obisnuit sa puna doar piedici!

    • Exact! Nu e bine ce face Paul Olteanu? Să vină domniile lor cu alternative. Paul nu a gândit episoadele drept niște lecții, de aici îndemnurile de susținere. Ideea de a le introduce cumva în școli a venit dinspre public spre Paul Olreanu și nu invers.

  7. Neuroștiința la clasă e mult mai mult decât nimic, iar până acum elevii au primit doar nimic. E un punct de pornire, chiar dacă autorii nu sunt specialiști ei citează in podcast-urile citate și studii efectuate de specialiști.

    Adevărații specialiștii nu cred că ar avea priză la publicul de vârsta școlară dacă ar demara un asemenea program. Dacă nu sunt de acord atunci să vină ei cu o altă propunere de acest tip de conținut pentru elevi deoarece analfabetismul funcțional și violența sunt la cote maxime.

  8. Acest proiect e mult mai mult decât nimic iar până acum elevii au primit doar nimic.

    Autorii podcast-ului, chiar dacă nu sunt specialiști, citează specialiști și studii științifice efectuate de specialiști.

    Acești contestatari nici măcar nu au fost în stare să dea câteva exemple despre ce anume se prezintă greșit în aceste podcast-uri.
    Dacă sunt deștepți să vină ei cu un format ușor digerabil de către elevi și să ceară introducerea lui în programă!

    • Bravo! Bine zis

    • Faceți o petiție pentru toți deștepții care au văzut doar mediocritatea acestei inițiative și nu interesul pentru evoluție al unor oameni care au trăit și s-au documentat pentru a explica anume abateri comportamentale ș.a.m.d. Daps bravo lor!

  9. Profesorii care contestă sunt geloși pe succesul unui tânăr care nu face altceva decât să redea ceea ce scriu mari specialiști în domeniu. Dacă târtanii de cercetători și-ar face treaba / datoria față de poporul român, vulgarizând această știință, n-ar mai apărea pe piața astfel de Olteni dintr-astia. Lumea e însetată, vrea să înțeleagă astfel de fenomene, iar profesorii dorm in papuci. :))))

  10. Autorii podcast-ului chiar știu să explice pe înțelesul tuturor ce este neuroștința. Specialiștii care contestă acesr grup de oameni inimoși ar trebui să își adune resursele lor intelectuale și să creeze programe educaționale pentru toate categoriile de vârstă. Dacă tot sunt atât de buni ce fac cu știința lor? Pleacă în mormânt cu ea? Sau sunt mulțumiți cu salariile foarte bune și statutul de super specialist. Ce oferă ei acestei societăți? Doar la catedră este prea puțin. Înainte de a critica o inițiativă bună, încercați și discutați cu echipa lui Paul Olteanu poare reușiți să realizați împreună un super proiect sau creați măcar concurență.

  11. Sunt fan al lui Paul Olteanu și al invitaților lui .Ii consider niste entuziaști.Sunt atât de fascinat de Mindarchitect încât aș putea fi subiectiv.Eu cred că cei de la mindarchitect sunt niste oameni onești .Ei nu au pretins că sunt altcineva decât sunt.Arunci când au afirmat ceva au prezentat și bibliografia .
    Nu contest probitatea științifică a autorilor scrisorii ,era de datoria lor să aibă un punct de vedere insa sunt nemultumit că nu s-au gândit ei să introducă neuroștiința in scoli.
    Ori de câte ori vine cineva cu idee valoroasă i se da in cap.
    Lumea ar fi un loc mai bun daca oamenii entuziaști ar fi lăsați să-și pună în valoare ideile.
    Poate că nu toate informațiile nu sunt actualizate dar sunt prezentate într-un mod pe care un copil l-ar putea înțelege.Este un punct de vedere.Ar putea să se prezinte punctul de vedere al celor de la mindarchitect iar apoi corecția din partea specialiștilor.Insa specialiștii trebuie sa.faca și ei un efort :sa nu prezinte informația sub forma unui limbaj de lemn.
    Aștept lista completa a corecțiilor pe care ei le considera necesare .Și apoi ar trebui să facă și ei un efort și să-și recunoască limitele :nu au prezentat informația într-un mod captivant,nu s-au implicat .Și acum sunt supărați că li se ia cașcavalu de la gură.Ce sa faci :daca tu nu te gândești și nu pui in practica se găsește altul .
    Oricum inițiativă celor de la mindarhitect mi se pare lăudabilă și cred că trebuie lăsați să își pună în practică inițiativă,care oricum este nonprofit .
    Eu cred că se poate ajunge la un compromis .Cei de la mindarchitect ar putea face materialul ,care sa.fie corectat de universitari.
    Sau ar putea universitarii să facă ei materialul și să-l prezinte Paul Olteanu .
    Mă îndoiesc că autorii scrisorii ar putea să se despartă de limbajul de lemn,că ar fi capabili sa prezinte informația într-un mod agreabil,didactic.Daca ar fi fost în stare ar fi făcut-o .Insa ei au ales să se izoleze într-un turn de fildeș.
    Apoi mai cred că sunt invidioși pe succesul altora.
    Proiectul trebuie sa continue .Este un punct de plecare și se pot face corecții.Informatia care se prezintă trebuie sa fie valida din punct științific .
    Dar trebuie evitat riscul de a nu vedea pădurea din cauza copacilor .

  12. Sunt psihoterapeut integrativ.
    Felul in care prezinta Paul Olteanu diverse subiecte din domeniul neurostiintelor e oarecum mai simplist si poate superficial pt o minte care isi desfasoara activitatea in acest domeniu in plina dezvoltare.
    Dar pentru elevii scolilor generale este de preferat sa se simplifice informatia caci daca ar fi prezentata la un nivel superior de complexitate, nu ar atinge nici un scop.
    Orgoliile trebuiesc lasate deoparte. Atat timp cat elevii inteleg in linii f mari cate ceva despre atasament si cum poate influenta acesta viata adulta, la obiceiurile proaste si cum pot fi inlocuite, despre dependente si alte lucruri simple legate de neuropsihologie, e ceva.
    In clasele primare nu facem integrale; lucram intai cu numere intregi pozitive si cu fiecare clasa se mai introduc si alte numere, si diverse operatii, etc
    Ce-ar fi sa incepem cu radicalii?
    Sa pastram decenta de a ne cobora si adapta la nivelul de intelegere al claselor primare si secundare.
    Invatamantul a luat-o razna prin complexitatea abordarii unor subiecte la un nivel care depaseste capcitatile neurologice si psihologice ale unui copil.
    Incercati o analiza gramaticala dintre subiectele de examen de sf clasei a VIIIa si-mi veti da dreptate.
    Mai ales ca cei ce se ocupa de neurostiinte se presupune ca ar sti cand un copil e pregatit sa asimileze si sa opereze cu notiuni abstracte si ar interveni la Min Educatiei pt a nu permite introducerea notiunilor complexe care depasesc varsta pt fiecare materie in parte.
    Aici ar putea interveni capetele acestea luminate si recunoscute in domeniu.
    Dar noi tot cu capra vecinului avem ceva de impartit.