G4Media.ro

Eșecul de moment al președintelui Iohannis (Op-ed)

Eșecul de moment al președintelui Iohannis (Op-ed)

Adevărul simplu este că succesul școlar al unui tânăr nu va veni niciodată din altceva decât: profesori buni, elevi silitori, disciplină intelectuală, efort constant și respect față de profesor și elev, împreună cu o orientare școlară pertinentă. Toate aceste lucruri, simple și vechi de când lumea, pot exista doar dacă punem educația din România pe un fundament axiologic clar, pe baza căruia facem din educație o dinamică societală, nu un simplu „serviciu public”.

Aceste repere axiologice, azi inexistente, ar fi trebuit să fie stabilite de șeful statului, conform articolului 80 din Constituție, înainte de a începe discuții tehnice* despre simple texte de lege. Faptul că nu și-a îndeplinit una din principalele prerogative constituționale ne obligă pe noi să facem efortul de a ne întreba ce vrem, în definitiv, de la educația din România? Care este portul înspre care vrem să îndreptăm corabia educației românești?

  • Vrem o reformă în învățământ așezată pe un soclu moral solid sau vrem o reformă administrativă, în care ne jucăm cu dizolvat și refondat instituții, la fel ca generalii frenetici care se joacă cu machete de tancuri -adesea inexistente- pe harta frontului?
  • Vrem un învățământ bazat pe exigență sau un învățământ lax? Vrem să creștem generații de tineri puternici mental și fizic, adaptabili și siguri pe ei, siguri pe identitatea lor sau vrem să creștem tineri amorfi, fără ambiție și vigoare intelectuală și fizică, fluizi mental și vulnerabili psihic? Nu uitați, când răspundeți acestei întrebări, că atunci când exigența lasă loc moliciunii, e aproape imposibil să trecem înapoi la exigență, chiar dacă realitatea vieții ar cere-o.
  • Vrem un învățământ bazat pe autoritatea intelectuală și comportamentală a profesorului sau vrem un învățământ bazat pe autoritatea părinților și a copilului-rege în fața profesorului de la clasă?
  • Vrem să avem universități care să revină la rolul lor de a produce excelență sau vrem universități pe post de serviciu social care dau diplome tuturor netoților, de nu mai poți diferenția excelența de mediocritate și știința de pseudo știință? Afirm că universitățile sunt esența, ele îi formează pe cei care dau liniile directoare societății noastre, nu simple școli profesionale superioare. Am ajuns să avem, azi, în România, tot mai puțină chemare a tinerilor către științe exacte sau umanistice fundamentale, și chestii din ce în ce mai năstrușnice, de exemplu „master de egalitate de șanse”. Imposturi intelectuale finanțate generos de stat!
  • Vrem să avem în fața copiilor profesori de top sau vrem să-i avem preponderent pe cei care nu erau buni de altceva, alături de câțiva cu vocație? Suntem pregătiți la decizii curajoase pentru asta sau lâncezim în prizonieratul față de eternele rețele de prolicși „experți în științele educației”, sindicate și dulcele confort al mediocrității?
  • Ce înțelegem prin „echitate”? Egalizare prin scăderea nivelului celor de sus, așa cum Franța o face de 30 de ani -torpilându-și sistemul educațional- sau ridicarea cu orice preț al nivelului celor de jos, indiferent cât de mare e diferența cu excelența celor de sus? Vrem să oferim o deschidere către excelență celor care azi nu au nicio șansă, cauza principală fiind lipsa profesorilor de calitate în mediul rural (conjugată adesea cu indolența părinților) sau îi lăsăm în voia sorții, continuând să glosăm doct, înfulecând caviar, pe la simpozioane despre „echitate și egalitate de șanse”, sperând că vor găsi, pe cont propriu, un ascensor social? Suntem pregătiți pentru eforturile de coerciție față de părinți și profesori necesare pentru a atinge excelența pentru cei fără șanse azi?
  • Vrem ca școala să fie templul cunoașterii solide, a adevărurilor științifice, un loc de îmbogățire spirituală, prin tot ce înseamnă studiul științelor exacte și umanistice, predate de oameni bine pregătiți pentru asta sau vrem, sub falsul pretext al „deschideri către societatea civilă”, să dăm acces în sala de clasă militantismelor și mimetismelor de tot soiul -triste maimuțăreli? Vrem să mergem înspre o societate dirijată de umorile și sentimentele militanților vocali sau înspre o societate dirijată cu calm și rațiune de oameni siguri pe fundamentele intelectuale imuabile ale civilizației noastre?
  • Vrem o țară care să fie model educațional pentru alții, din Europa sau din alte zări, sau vrem să reproducem modele care au falimentat -sau sunt pe cale să falimenteze- sisteme educaționale odată fantastice? Vrem să fim lideri, vrem să fim o busolă a valorilor educaționale sau adepți zombați ai unor tendințe împachetate în staniol mesianic, păguboase însă în contact cu realitatea copiilor noștri?
  • Vrem o societate îndreptată înspre crearea de bogăție materială și spirituală sau o societate orientată înspre divertisment?
  • Avem, pentru țara noastră, ambiția unui salt rapid, care să-i atragă să trăiască la noi în țară pe creatorii de valoare din Europa și lumea largă sau vrem să ne continuăm, obidiți, drumul prin istoria care se deschide în fața noastră, atrăgându-i la noi pe cei mai amărâți locuitori ai planetei?

Fără răspunsuri la aceste întrebări, desigur non-exhaustive, ministrul și ministerul au devenit ostatecii contextului politic. Nu puteau să îl lase pe președinte să iasă din mandat fără o lege, așa că alături de bune intenții, găsim inevitabilele compromisuri cu interesele diferiților actori pereni ai sistemului. E vizibilă amprenta intereselor sindicatelor, rectorilor, oengeurior&alianțelor de oengeuri mufate la bani publici (cu atât mai vocale cu cât mai ideologizate), și dorințele părinților, adesea ghidați de vraci educaționali, tot mai îndepărtate de interesul educațional al propriilor copii. A propos, cine a scris legea?

În realitate, dezbaterea publică despre educație este unica dezbatere cu adevărat relevantă despre cum vrem să arate țara noastră. Menirea ei este de a cristaliza opțiunile directoare ale modului în care ne educăm copiii, nu de a decide în piața publică tehnicități, precum numărul materiilor de la bac sau al orelor de curs, acesta fiind rolul specialiștilor. Epoca istorică în care trăim, anume o reașezare a rolului occidentului (în sens larg, deci și a noastră) în lume -reașezare care ne este net defavorabilă până acum-, războiul de la poarta țării noastre, criza demografică fără precedent, evidenta criză de leadership la nivelul UE, ne obligă la decizii mari, nu la ajustări de mică anvergură.

Din păcate dezbaterea actuală a pornit foarte dezordonat și, dacă va continua în aceeași notă a temelor minore, ea va adânci deficitul de încredere între cetățean și autorități, va adânci faliile din societate, principalele unelte cu care ne distrugem singuri statul, și așa prea firav. Spus simplu drumul corabiei educației românești, condus de „România Educată” prezidențială, pare a fi tot mai mult un „drum de capă”: face ce poate pentru a nu se scufunda, dar cu siguranță nu va avea parte de vânturi favorabile, pentru că, de fapt, habar nu are înspre ce port se îndreaptă.

Să tragem o concluzie valabilă pentru întreaga societate: educația înaltă ne dă nu doar „puterea” (politică) – kratos– de bună calitate, ci și un popor –demos– dotat cu discernământ, deci capabil să aleagă conducători apți. Or, azi, principala suferință a României este foarte proasta articulare dintre demos și kratos, într-o democrație deficitară, cu rezultate proaste în oricare din marile sisteme la care ne uităm: educație, sănătate, justiție, infrastructură, sistem social.

Dacă în plan extern președintele pare să fi dus lucrurile cu succes, în plan intern acesta este teribilul eșec momentan al regimului Iohannis: programul „România Educată” ne-a fost prezentat ca fiind rezultatul unor largi consultări, în speranța că operaționalizarea lui se va face în liniște (de care da, educația are nevoie) și că va aduce soluții-minune, larg acceptate de toți. Din păcate realitatea de azi ne arată că nu au fost atinse aceste obiective. Realitatea a scos la iveală incapacitatea prezidențială de a produce o dinamică socială a încrederii, incapacitatea de a face din educație dinamica societală, drumul care duce la firescul excelenței la care s-a angajat, cu mandatul pe masă, atunci când, candidând, ne-a vorbit despre „România Educată”. Păcat.

Închei, cu regret, prin a spune, cinic, părinților nemulțumiți de școala copiilor lor, realitatea: sunteți pe cont propriu, găsiți soluții paralele pentru copiii voștri! Dar ei știu asta pentru că o practică de multă vreme.

* à propos, uităm prea repede că încă din 2016 a fost constituită „Comisia Prezidențială privind Proiectul de țară”, despre care situl președinției ne informează că s-a reunit ultima oară în octombrie 2017…

N.red. Analiză semnată de cercetătorul Daniel Funeriu, fost ministru al Educației în 2009-2012, perioadă în care a implementat o nouă lege a educației, bazată pe Raportul Comisiei Prezidenţiale pentru educaţiei condus de Mircea Miclea. În prezent, face parte din corpul de experți al Comisiei Europene care asistă Guvernul Republicii Moldova:

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

20 comentarii

  1. un presedinte fara coloana , nu poate sa lvreze altceva decat ceva ca el

    s-a vazut la referendumul pentru justitie
    se vede in politica fata de partenerii de la guvernare (dispretul fata de USR, si planurile de schimbare la nici cateva luni de guvernare impreuna)
    se vede in pozitionarea fata de „dusmani” (slugarnicia fata de PeeeSeeeDeee)
    s-a vazut in explictiile jalnice in diverse situatii (casele, demiterea LCK, neimplicarea in OUG13..)
    si binenteles pozitionare fata de VOTUL ROMANILOR

    cum a spus Funeriu la un radio „p r o sti votam, p r o sti avem”

    • Știi mai Andrei, dacă nu va dădeați în petec voi neomarxistii, psd nu era la guvernare, asa ca nu mai bociti! Trist este ca din cauza pr0$tye i voastre, suferă o tara întreaga. Asa ca ciocu’ mic, vă aveți soarta pe care o meritați!!!

    • @Gogu Pintenogu știi măcar ce înseamnă neomarxismul sau măcar marxismul? E ușor sa vânturi ideologii fără sa le înțelegi. Pentru sănătatea ta mentală nu mai urmări RTV, Realitatea, B1, A3 sau metropola tv

  2. din bun simt, daca ar avea, funeriu ar trebui sa taca din gura.
    PS are diploma sau nu funeriu?

    • De ce sa taca? Ca asa vor bugetarii corupti si incompetenti ai
      USLului? LMAO!

    • Uslamistilor, făceți-vă harakiri mai repede

    • Are diploma de doctor cu un profesor ce a primit Nobelul. Plus o cariera profesionala absolut fabuloasa.

    • Are, are. Are chiar si o teorie in fizica prin care se poate calcula viteza palmei Basescului si se poate demonstra ca pixelul albastru e contrarevoluționar.

    • „Are diploma de doctor cu un profesor ce a primit Nobelul. Plus o cariera profesionala absolut fabuloasa”
      Daca nu are diploma din Romania si stampila pe timbru, nu are nimic.

    • Desi a facut lucruri bune ca ministru, nu am suportat niciodata elitismul asta grobian de care da dovada , infatuarea, aroganta , toate aceste lucruri care se pot rezuma in cazul lui astfel : Eu sunt destept, voi sunteti prosti, eu am reusit in viata datorita inteligentei mele, skillurilor mele native pe cand voi sunteti niste amarati cu un nivel scazut de inteligenta, fara perseverenta, fara dedicatie, fara motivatie si d-aia sunteti vai de voi. O abordare tipica, dar absolut tipica a elitelor intelectuale romanesti. Nu da doi bani pe restul copiilor din tara asta care din diverse motive nu au reusit sa-si atinga potentialul ( parinti, profesori, conditia sociala, etc, lipsa unei familii care sa-l motiveze)

  3. Se spune ca tacerea e de aur, ceea ce a functionat pentru iohanis in primul mandat, pacalind votantii sa il aleaga si a doua oara. Cand a inceput sa vorbeasca si sa actioneze conform valorilor sale ne-a aratat ca este un om „marunt” ce face parte din fratia psd rosie+galbena pus doar pe capatuiala. Altceva nu il intereseaza.

  4. Iohanis un om pus pe capatuiala si plimbari, oglinda fratiei cleptocratice psd+pnl. Mimeaza obligatiile constitutionale aferente functiei pentru ca nu il intereseaza.

  5. Câtă coerență la un tip „fără bacalaureat” și doctorii cu nenumărate facultăți, gen ciucă,iohannis,ciolacu etc. Unde am ajuns….

  6. vreun un invataminit care se muleza pe capacitatea de intelegere si pe metodele acceptate de noua societate de tineri ce vine din urma . Ideea ca profesorul formeaza pe cineva este falsa atita timp cit acel cineva nu poate , nu intelege , sau nu vrea ,sa fie format .decizia personala este in centrul tuturor lucrurilor .Invatamintul ofera mimul de experienta didactica ce poate sau nu aduce elevul la o anumita valoare personala .

  7. Analiza este corectă. Felicitări! Fără supărare, să faci o astfel de analiză trebuie să ai valoare intrinsecă. Domnul Iohanis prin ce a arătat până acum este de o mediocritate rară și nu putem avea așteptări. Ar fi bine să oprească această lege, altfel face praf din ce mai e școală astăzi.

    • Iohannis e „o mediocritate rară”?

      Asta ar fi bine. Doar ca Iohannis e un ticalos. E o mare diferenta.

      In cazul legii de mai sus, scopul este absolut clar: doborarea completa a sistemului de educatie. Scopul? Cresterea numarului de cotizanti pentru fabricile de diplome numite universitatile din Romania, conduse de feudalii prieteni cu Tampeanu.

      Ia priveste exect cum orice interes spre educatie e taiat din start:
      – tezele se desfiinteaza
      – media din scoala primara nu mai conteaza absolut de loc la admiterea in liceu
      – admiterea in liceele de prestigiu se „inchide” prin scoaterea lor din sistemul public de evaluarea nationala. Vor ajunge acolo doar pilele politicienilor si/sau cei ce pot cheltui 8-10.000 de euro pe meditatii.
      – bacalaureatul se desfiinteaza de facto: se vor face subiecte unice! Adica un elev de la profilul mate-info va da un examen cu subiecte comune cu unul de la filo. Ala de la profilul real face cate 4-5 ore de matematica timp de 4 ani, dar va avea subectele aluia care face o singura ora saptamanal, timp de doi ani. De ce se face asta? Pentru a avea un bac la nivelul „sa da un patrat cu latura egala cu 2 metri, sa se calculeze aria”.

      Concluzia lui Funeriu e corecta: fiecare e pentru el in tara asta. Dar nu suntem inocenti: noi i-am votat si pe Iohannis si pe Campeanu.

  8. De moment? Eu zic ca e o constanta în 2 mandate dominate de egocentrism, autosuficienta, mediocritate, vanitate, hedonism și poze kitch

  9. Cu Funeriu în comisia de învățământ pentru R. Moldova, o să-mi dau nepoții la școală în Chișinău.

  10. „Esecul de moment”?!
    Esec total, generalizat in toata perioada de mandat!
    Ce mari succese puteti mentiona in mandatului prezidentului Haos Werner Iohannis?!
    Sanatatea – „un esec” cum a spus chiar dl Haos dupa ce in incendiul de la Constanta au murit arsi de vii 9 oameni!
    Educatia – ajunsa la „la un punct de minim”” cum spunea acum vreo 2 Luni chiar Minsitrul Educatiei
    Presedintele ZERO!
    ZERO autostrazi, ZERO Spitale, ZERO Educatie, ZERO Reformarea Administratiei publice, ZERO Reforma in marile sisteme publice, asa cum a promis in 23 Decembrie 2020 la Investirea Guv Florin Citu!
    Si mai ales ZERO stat de drept, adica statul de drept pentru care dl Haos a fost chiar PREMIAT de nemtalaii lui, a ajuns stramb de tot, mai stramb ca-n vremea PSDragnea!
    Presedintele ZERO, o dezamagire uriasa pentru cei care l-am votat!
    ZERO!!!

    • Sa nu uitam de ZERO justitie. Emilia Sercan a intrat in progamul de compromitere organizat de inalti ofiteri din Politia Romana, doar ca sa fie fie salvat obrazul si postul unui hot de diplome care apare saptamanal cot la cot cu prezidentul.
      Onoare militara !!?? dar 50 de bani sunt 50 de bani nu ii mai dai , , , ha, ha,