Este masca purtată de școlari la ore o soluție? Ce spun medicii infecționiști. Valeriu Gheorghiță: Nu este fezabil / Adrian Marinescu: Nu este un lucru realizabil / Măsurile esențiale: distanța între copii de 1,5 metri și grupe mici de elevi
Masca de protecție purtată permanent la ore de către școlarii din clasele primare este o măsură care poate fi susținută doar în teorie, însă în practică lucrurile vor sta cu totul altfel, au explicat pentru G4Media.ro medicii infecționiști Valeriu Gheorghiță de la Spitalul Militar Central și Adrian Marinescu de la Institutul „Matei Balș”. Aceștia susțin însă că, pentru începerea școlii în condiții de siguranță sanitară cât mai mari, măsurile esențiale sunt asigurarea distanței între copii de 1,5 metri și grupe mici de elevi.
Cei doi medici susțin că este necesară implicarea părinților în decizia privind modul în care începe școala.
Medicul Valeriu Gheorghiță lansează inclusiv ideea testării periodice a copiilor, pentru a-i identifica pe cei care au contractat virusul dar nu au simptome, cum se întâmplă în cazul testărilor la cerere ale celor care vor să plece în concediu.
Amintim că în proiectul de ordin pus în dezbatere publică de Ministerul Sănătății este prevăzut că toți elevii – de la clasa pregătitoare la clasa a XII-a – vor purta mască de protecție permanent la școală. De asemenea, se va păstra distanțarea de 1 metru, iar acolo unde nu se poate păstra se vor monta separatoare. Detalii aici
Ce au spus în esență medicii contactați de G4Media.ro:
- Ca să fie eficientă, masca trebuie să fie etanșă pe față, astfel că măștile standard (potrivite pentru adulți) nu protejează copiii. În plus, e foarte greu ca școlarii să poarte masca în mod corect pentru mult timp, iar manipularea greșită a acesteia poate reprezenta un risc de infecție.
- Folosirea separatoarelor din plexiglas este bună dacă acestea au o înălțime mai mare decât cea a copilului și dacă sunt dezinfectate la pauze. Oricum, fiecare copil trebuie să stea singur în bancă.
- Distanța de cel puțin 1,5 metri între copii este o măsură de siguranță.
- Numărul de elevi care participă fizic la ore într-o sală de clasă trebuie să fie în general de cel mult 15.
- La orice simptom, de la nasul care curge la o ușoară tuse, copiii trebuie să stea acasă. În toamnă începe și sezonul virozelor, astfel că este de așteptat ca, fiind frecvente astfel de simptome, mulți copii să absenteze pentru diferite perioade. Așadar, ar trebui ca participarea la cursurile online să fie posibilă permanent.
- Părinții trebuie să fie implicați în decizia privind modul în care vor face cursuri copiii începând din toamnă: fizic în școală, hibrid sau online.
Medicul Valeriu Gheorghiță de la Spitalul Militar Central:
„Una dintre condiții pentru ca masca să fie eficientă este ca aceasta să fie etanșă la nivelul feței. Asta e o problemă. Vom avea de la copii pretenția să poarte masca, dar nu o fac adulții. Sunt rezervat că copiii din clasele mici vor reuși să poarte corect masca. Ceea ce e în teorie nu va fi în realitate. Cel mai important este să fie identificat un pachet de măsuri care să fie adaptat pentru fiecare grupă de vârstă, care să fie fezabil și aplicabil.
Dacă se menține distanțarea fizică de 1,5 metri și un raport corect al numărului de copii la suprafața din sala de clasă, atunci copiii pot participa la ore fără mască.
Sunt pentru a purta masca de protecție în toată perioada în care copiii sunt în școală, dar trebuie să găsim soluții care să poată fi și aplicate. În primul rând, nu avem măști de protecție adaptate vârstei. Apoi, este foarte greu să îi ceri copilului de vârstă mică să stea mult timp cu masca. Iar dacă este manipulată incorect, poate deveni chiar un risc de infecție. Vor trage de ele, se vor juca cu ele, le vor băga în gură etc.
Pentru un copil vor fi necesare cel puțin 3-5 măști zilnic, ceea ce unele familii nu își permit. Este și aceasta o problemă.
Prin urmare, dacă purtarea măștii permanent nu este fezabilă, trebuie luate alte măsuri. Una dintre ele o reprezintă separatoarele din plexiglas care să fie mai mari decât înălțimea copilului, pentru că rolul separatorului este ca secrețiile să se oprească în acel material. Și atunci, la pauze acesta trebuie dezinfectat.
În fiecare clasă trebuie să existe dezinfectant suficient, astfel încât în pauze să nu se formeze cozi la spălatul pe mâini și în general la baie să nu fie aglomerație.
Principala condiție este ca sălile de clasă să nu fie supraaglomerate. Ar trebui să fie grupe de maximum 15 copii. 20 de copii este deja mult. Este o problemă de sănătate publică și, dacă ai o clasă de 30-35 de copii în care apare un caz, riscul unui focar este mult mai mare.
Eu propun ca analiză de fezabilitate oportunitatea testării periodice a tuturor copiilor la 2 sau 4 săptămâni. Astfel poți să identifici cazuri de copii care au virusul, dar nu au simptome, pe modelul celor care s-au testat ca să plece în concediu și au fost confirmați pozitiv. Fără testarea periodică nu putem să avem un control.
În plus, vor apărea virozele de sezon, care nu pot fi diferențiate de COVID-19 după simptome. Acest lucru va presupune reținerea copilului acasă și testarea. Din acest motiv, absenteismul va fi mare, astfel că participarea online la cursuri ar trebui să fie posibilă în orice moment.
Un factor foarte important este educația de acasă. Dacă părinții nu poartă mască și nu respectă regulile, nu ne putem aștepta să le respecte copiii.
Este și o situație extrem de delicată legată de temerile că copiii vor putea aduce boala în familie, la bunicii care sunt vulnerabili. Apoi, copiii se internează cu un părinte, ceea ce va avea și implicații economice.
Deja este târziu, dar trebuie să se explice foarte bine ce este de făcut în fiecare unitate de învățământ și să le fie transmis de acum părinților, astfel încât aceștia să aibă și o opțiune. Sunt necesare reguli aplicabile și accesibile tuturor.”
Medicul Adrian Marinescu de la Institutul „Matei Balș”:
„Trebuie să facem astfel încât băncile să fie distanțate și să nu fie nevoie ca cei mici să poarte măști în bancă, mai ales că atenția lor trebuie să fie spre ceea ce se întâmplă în oră, la învățător. Nu văd acest lucru (purtatea măștii în timpul orelor, n.red.) realizabil. Nu vor purta corect masca, și nu doar cei mici, ci în general elevii. În pauză, în spații comune, masca va fi necesară.
Măcar să fie o distanță care să dea o siguranță, de 1,5 metri. Depinde și ce se poate face în fiecare școală, iar panourile despărțitoare pot fi o variantă, însă fiecare copil trebuie să stea singur în bancă.
În general, numărul de elevi prezenți în clasă trebuie să fie la jumătate. Fiecare școală trebuie să hotărască și să discute cu părinții măsurile.
Când există simptome chiar ușoare – curge nasul, tuse – prima măsură este să nu fie trimis copilul la școală și fiecare școală trebuie să fie pregătită pentru sistemul online.
În concluzie, cheia succesului este rezolvarea locală. Fiecare școală va aprecia ce poate să facă și să fie transparentă. Cel mai bine este să spui ce nu poți să faci, astfel încât părinții să poată avea o opțiune.”
Sursa Foto: Inquam Photos / Autor: Octav Ganea
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
29 comentarii