Este Moș Crăciun îngropat în Irlanda? Povestea Sfantului Nicolae din Myra, care a inspirat tradiția
În preajma sărbătorilor de Crăciun, BBC Travel publică una dintre poveștile preferate de sărbători, care prezintă o legendă puțin cunoscută despre Sfântul Nicolae, inspirația din spatele lui Moș Crăciun.
Printre pășunile verzi de dealuri presărate cu oi care pasc și un cimitir cu morminte care datează din secolul al XIII-lea, ruinele bisericii St Nicholas se înalță deasupra casei familiei lui Maeve și Joe O’Connell. Printre cei care se odihnesc veșnic aici se numără primii locuitori ai domeniului, enoriași ai bisericii și – conform legendei locale – Sfântul Nicolae din Myra.
Da, Sfântul Nicolae care l-a inspirat pe Moș Crăciun.
Astăzi, soții O’Connell sunt proprietarii și singurii locuitori umani (în viață) din Jerpoint Park, un oraș medieval părăsit de 120 de acri din secolul al XII-lea, situat la 20 km sud de orașul Kilkenny, Irlanda.
Situată de-a lungul punctului de intersecție al râului Nore și al râului Little Arrigle, așezarea (numită anterior Newtown Jerpoint) se crede că a fost fondată de normanzi, care au sosit în Irlanda în jurul anului 1160 d.Hr.
Potrivit unui plan de conservare întocmit de Consiliul Patrimoniului Irlandez, orașul a înflorit până în secolul al XV-lea, dovezile arheologice dezvăluind case, o piață, un turn, un pod, străzi, o moară, un sistem de gestionare a apei și mănăstirea Jerpoint din apropiere, care se află și astăzi în picioare. Însă în secolul al XVII-lea, ocupanții orașului au dispărut, probabil din cauza unei combinații de atacuri violente și a unei ciume.
Cum a ajuns Sfântul Nicolae într-un oraș fantomă transformat în fermă privată este un mister. Dar unii – inclusiv familia O’Connell – cred că tradițiile locale pot face lumină în această afirmație remarcabilă.
„Legenda spune că a fost aici dintotdeauna”, a spus Maeve în timp ce mă conducea în jurul proprietății, însoțită de Tim, simpaticul labrador de ciocolată al familiei sale. Ea s-a uitat în direcția unei efigii de piatră ornamentate din cimitirul bisericii. Reprezentată pe piatra funerară plată era figura unui bărbat în picioare cu mâinile împreunate la nivelul degetelor mari, cu palmele îndreptate spre exterior, făcând referire la natura caritabilă a persoanei înmormântate. „El dăruiește”, a spus ea.
Simbolismul, bineînțeles, nu are nevoie de prea multe explicații pentru oricine a crescut primind cadouri de la Moș Crăciun, Kris Kringle, Moș Crăciun și multe alte pseudonime ale Sfântului Nick. Deși Moș Crăciun este viu și bine în inimile celor care cred, persoana care a inspirat aceste figuri legendare a fost omul muritor, Sfântul Nicolae din Myra.
Înainte de a deveni sfânt, Nicolae a fost un băiat orfan născut în vechiul oraș roman Patara, care și-a donat moștenirea celor „nevoiași, bolnavi și săraci”, potrivit Vatican News. El a devenit episcop de Myra, care acum face parte din Turcia de astăzi; a participat la Conciliul de la Niceea din 325, care l-a declarat pe Iisus fiul lui Dumnezeu; a murit în Myra la 6 decembrie 343 și a fost înmormântat în Myra. Cu toate acestea, locația exactă a trupului Sfântului Nicolae continuă să îi nedumerească și astăzi pe cercetători.
Unii cred că mormântul său este intact sub podeaua Bisericii Sfântul Nicolae din Antalya, Turcia. Alții susțin că trupul său a fost furat și mutat în Bari, Italia, unde se află într-o criptă sub Basilica di San Nicola. Mai departe, mulți susțin că relicvele din trupul Sfântului Nicolae au fost smulse și apoi vândute, schimbate sau dăruite oamenilor și bisericilor din întreaga lume.
Maeve s-a aplecat, arătând spre imaginile a două figuri masculine care se uitau peste umerii Sfântului Nicolae de pe efigie. Acestea îi reprezintă pe cei doi cavaleri cruciați care se presupune că au fost responsabili de transportul trupului Sfântului Nicolae de la locul de înmormântare din Turcia până în Italia „pentru a fi păstrat în siguranță”, a explicat ea. În timpul misiunii lor, legenda spune că cavalerii au luat cu ei o relicvă a sfântului în Irlanda, unde aceasta a ajuns la biserica Sfântul Nicolae din Newtown Jerpoint și a fost în cele din urmă îngropată în cimitirul din curtea bisericii.
În timp ce Tim se plimba prin cimitir, Maeve a povestit cum ea și Joe au ajuns să dețină Jerpoint Park în urmă cu 16 ani. „A fost o zi extraordinară, ca să fiu sinceră cu voi”, și-a amintit ea. „Cumpărasem cel mai bun exemplu de oraș abandonat, nu doar din Irlanda, ci și din insulele britanice”.
Jerpoint Park este în prezent o fermă în funcțiune și ceea ce Maeve a numit un „sit virgin” care a rămas neexcavat. Dar unii cercetători indică o perturbare semnificativă documentată a proprietății.
„Locul în sine unde se află acum mormântul nu este nici măcar locația originală. A fost mutat în 1839”, a declarat Nathan Mannion, șeful expozițiilor și programelor de la EPIC, muzeul emigrației din Irlanda. „Așadar, locul în care vedeți acum piatra funerară în Newtown Jerpoint nu este locația originală”.
Mannion, el însuși originar din comitatul Kilkenny, își amintește că a crescut cu zvonuri despre mormântul Sfântului Nick din Jerpoint Park, ceea ce i-a aprins curiozitatea și foamea de fapte.
„Întotdeauna am fost interesat de istorie, bineînțeles”, a spus el, „și m-a condus acolo unde mă aflu.” În ceea ce privește conținutul mormântului din Jerpoint Park, Mannion admite că, în lipsa unor dovezi fizice, „a spune ceva cu un anumit grad de certitudine despre această poveste este puțin probabil”.
În timp ce unii cred că o relicvă a Sfântului Nicolae este îngropată acolo, el a spus că alții cred că mormântul este greșit marcat și că de fapt conține rămășițele unui preot local. „Te-ai gândi că atunci când a fost mutat în 1839, poate că au profitat de această ocazie pentru a vedea ce anume se afla înăuntru”, s-a întrebat el cu voce tare.
Maeve a spus că nu există planuri de a dezgropa mormântul și crede că există o relicvă a sfântului îngropată pe acel teren. „Faptul că există o efigie – s-a muncit mult pentru a prezenta o relicvă, așa că, evident, oamenilor le-a păsat suficient de mult pentru a marca acest loc”, a spus ea. „Nu ai pune o efigie masivă sculptată pentru nimic. Știi, ca și cum ar trebui să fie ceva”.
Mannion admite că nimeni nu poate ști cu adevărat ce este îngropat sub efigia de piatră fără a dezgropa mormântul. El a menționat că comerțul cu relicve sfinte a fost o piață problematică de când oamenii și artefactele au fost considerate sacre. Părți ale corpului sfinților ajung în toată lumea, dar singura modalitate de a le confirma autenticitatea este compararea mostrelor de ADN cu alte relicve confirmate.
„Așadar, nu știu dacă voi putea dovedi în mod concludent dacă Moș Crăciun este real sau nu în Irlanda. Și nici nu aș vrea să o fac”, a recunoscut Mannion.
Maeve, canalizând spiritul Crăciunului, alege să creadă. La fel fac și mulți dintre cei aproximativ 10.000 de turiști care vizitează anual mormântul Sfântului Nicolae din Jerpoint Park.
Chiar și așa, Jerpoint Park nu este cu siguranță o destinație importantă de Crăciun – din punct de vedere tehnic, nu este deschis publicului în această perioadă a anului – dar Maeve a spus că vizitatorii sunt bineveniți să contacteze direct Jerpoint Park pentru a rezerva tururi private, în funcție de disponibilitate.
În cea mai mare parte, decembriile sunt liniștite la Jerpoint Park. Maeve a spus că ea, Joe și cei doi copii ai lor îl sărbătoresc pe sfânt printr-o adunare de familie liniștită în ziua de sărbătoare a Sfântului Nicolae, 6 decembrie, completată cu „delicioși” biscuiți cu condimente de Sfântul Nicolae. De Crăciun, ei se adună cu cei dragi și se bucură de timpul petrecut împreună ca o familie.
„Iubesc Crăciunul”, a spus Maeve. „Este atât de magic, nu-i așa?”.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank