Euronews: De ce mașinile electrice nu sunt o soluție pentru criza climatică și care ar fi schimbarea cu adevărat revoluționară
Pentru a lupta împotriva schimbărilor climatice, constructorii de automobile vor să ne vândă vehicule din ce în ce mai tehnologizate și mai ecologice. Pentru Paris Marx, autorul cărții „Drumul spre nicăieri”, această abordare este greșită, scrie Euronews.
Când vine vorba de schimbările climatice, transportul este unul dintre cei mai importanți factori pe care trebuie să îi luăm în considerare.
Guvernele îi îndeamnă pe consumatori să investească în vehicule mai puțin poluante, cu propulsie electrică, pentru a limita impactul ecologic al călătoriilor noastre.
Iar producătorii de automobile se luptă pentru a ne atrage atenția (și banii) cu noi tehnologii pentru a ne convinge să investim în cele mai recente modele de vehicule electrice ale lor.
Transportul modelează societatea
Transportul joacă un rol crucial în viața noastră de zi cu zi și, prin extensie, în modul în care sunt proiectate și construite orașele noastre.
„Este modul în care ne deplasăm, în care ajungem la serviciu, în care ajungem la magazin, în care ne vedem cu oamenii la care ținem”, a declarat Marx.
Și astfel, pentru ei, modul de transport predominant determină modul în care ne modelăm străzile, amplasarea întreprinderilor, a locurilor de muncă și a locuințelor.
Dar, mai mult decât atât, transportul definește și modul în care trăim.
Mașinile electrice nu sunt soluția
Companiile de tehnologie propun înlocuirea – încetul cu încetul – a vehiculelor echipate cu motoare cu combustie internă, considerate prea poluante, cu vehicule electrice, care au o amprentă de carbon mult mai mică.
Dar nici mai mică nu înseamnă zero.
Este adevărat că vehiculele complet electrice nu emit deșeuri, dar bateriile care furnizează energie vehiculului sunt fabricate din minerale precum litiul și cobaltul, care au un impact asupra schimbărilor climatice.
„Pentru a crea o mașină electrică, trebuie extrase o mulțime de minerale, iar o mare parte din acestea vor continua să se întâmple în sudul lumii. Iar aceste mine au un impact incredibil asupra mediului și sănătății în locurile în care există”, a explicat Marx.
Prin urmare, prioritatea nu ar trebui să fie înlocuirea fiecărei mașini cu echivalentul său electric, ci mai degrabă regândirea mobilității în general.
„A pune atât de mult accent pe automobil și chiar și acum pe automobilul electric nu este modalitatea prin care ne rezolvăm problemele de mobilitate, ci mai degrabă este timpul să investim în transport în comun, în ciclism, în orașe în care se poate merge pe jos, pentru a-i face pe oameni să renunțe cu totul la mașini”, au spus ei.
Modificările trebuie să fie echitabile
Pentru Marx, schimbarea este necesară pentru a asigura un viitor mai bun pentru planeta noastră, iar pentru ca această schimbare să fie benefică pentru întreaga noastră societate, trebuie să se facă în mod echitabil.
Și pentru a face acest lucru trebuie să înțelegem că transformarea mobilității noastre face parte dintr-un set de schimbări care sunt necesare.
„Sistemul de mobilitate este o piesă a acestui sistem, dar trebuie să fim atenți și la modul în care acesta se află în conversație cu alte sisteme din oraș pentru a ne asigura că politicile pe care le adoptăm pentru a îmbunătăți transportul sunt echitabile pentru toată lumea, nu doar pentru cei care își permit să locuiască în zonele în care se fac aceste îmbunătățiri”, au spus ei.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
6 comentarii