Euronews: Zborurile la clasa întâi își pierd tot mai mult din popularitate. De ce aleg companiile aeriene să înlocuiască cabinele de lux
În timp ce numeroase companii aeriene își iau adio de la clasa întâi, unele – în special în Europa – investesc mai mult ca niciodată în cabinele de lux. Cu toate acestea, există șanse ca această opțiune să dispară la nivel mondial, scrie Euronews.
Compania de zbor Oman Air a anunțat că va renunța definitiv la cabinele de primă clasă, deschizând în schimb o nouă cabină Business Studio.
Măsura vine în urma unor decizii similare luate de companii precum Turkish Airlines și Air New Zealand.
Deși are baza la Muscat, Oman Air va efectua multe zboruri cu Business Studio la Londra, precum și la Bangkok.
Care este farmecul eliminării clasei întâi din avioane?
Deși numărul companiilor aeriene care renunță la clasa întâi a crescut în ultima vreme, acest lucru se întâmplă de fapt încă din anul 2000.
În acel an, pe măsură ce companiile aeriene low-cost au acaparat segmentul cel mai ieftin al pieței, British Airways a fost prima care a adăugat paturi întinse în cabinele sale de business class. Curând, mulți rivali au urmat exemplul, ceea ce a devalorizat rapid ofertele de lux.
De atunci, avantajele la clasa business au devenit mai bune, ceea ce a însemnat că diferența de calitate dintre clasa întâi și clasa business s-a redus.
Deși numele Business Studio al Oman Air sugerează că noile cabine ar putea înlocui clasa business tradițională, de fapt nu este cazul.
Acestea se vor adăuga scaunelor business existente, deși sunt ceva mai scumpe. Cu toate acestea, acestea vor fi puțin mai ieftine decât locurile de la clasa întâi, ceea ce ar putea fi atractiv pentru cei care caută o experiență de calitate mai ridicată cu un buget relativ redus.
Și cu siguranță va fi luxoasă, fiecare cabină având o distanță de peste 2 metri între scaune, pereți de intimitate standard, un ecran personal de 23 inch și conectivitate Wi-Fi gratuită, precum și mese à la carte.
„În ochii majorității pasagerilor de astăzi, diferența dintre clasa întâi și clasa business este doar în nume”, a declarat Ben Mutzabaugh, redactor senior de aviație la The Points Guy.
„Mai ales pe zborurile internaționale lungi, majoritatea acestor cabine au scaune care se transformă în paturi culcate – unele cu uși glisante care transformă spațiul pasagerilor într-o capsulă privată. Indiferent dacă le numiți „first” sau „business”, pasagerii de pe majoritatea companiilor aeriene mari vor găsi aceste locuri destul de elegante.”
Virgin Atlantic, cu sediul în Marea Britanie, a lansat recent un nou serviciu Airbus A350, cu mult mai puține locuri la clasa business decât la cursele anterioare. Deși s-ar putea presupune că această companie aeriană încearcă să aducă mai mulți oameni pe fiecare zbor, acesta fiind modul în care companiile aeriene low-cost pot obține profit, acestea au adoptat o abordare diferită pentru a mulțumi pasagerii bogați.
Ce companii aeriene se opun trendului?
Virgin Atlantic, care își numește clasa întâi „upper class”, a profitat din plin de numărul mai mic de locuri la clasa business de pe A350 prin îmbunătățirea serviciilor sale de nivel superior.
Aceasta a lansat „The Booth”, un spațiu semi-privat cu locuri pentru doar două persoane. Pasagerii înstăriți se pot bucura de o degustare de vinuri sau de o degustare de coniac cu acorduri de ciocolată, precum și de o cină privată sau de „game time”, care constă pur și simplu în jocuri de cărți, dar cu cărți de joc Virgin Atlantic.
Nu este clar exact cât costă această experiență, deoarece poate fi rezervată doar la bord, dar, având în vedere că zborurile dus-întors peste Atlantic pot costa mii de euro, nu este probabil să fie ieftină.
„The Booth” se adaugă la oferta «The Bar», pe aeronavele Airbus A330 și Boeing 787, și «The Loft», pe aeronavele A330neo și Airbus A350 selectate. Deși sunt disponibile doar pentru pasagerii care călătoresc la „clasa superioară”, acestea sunt mai puțin exclusiviste decât „The Booth”, deoarece toată lumea din cabina superioară poate folosi aceste spații.
Acest accent pus pe serviciile suplimentare pentru clasa întâi este cu siguranță neobișnuit în climatul aviatic actual.
Ce companii aeriene mai oferă zboruri la clasa întâi?
Majoritatea transportatorilor americani au renunțat deja la scaunele de clasa întâi în deceniul precedent, însă la Virgin și în mare parte din Europa, situația este cu totul alta.
În prezent, doar câțiva transportatori mențin atât clasa întâi, cât și clasa business pe rutele internaționale lungi, în frunte cu Lufthansa, British Airways și Air France.
În timp ce British Airways a lansat la sfârșitul anului trecut noul său apartament de clasa întâi pe unele dintre rutele sale Boeing 777, Air France a ales să investească și mai mult în produsul său de elită.
Noile cabine „La Première” ale companiei aeriene franceze sunt vândute ca fiind „cele mai lungi de pe piață” și sunt cu siguranță de dimensiuni considerabile.
Fiecare apartament individual are până la cinci ferestre, precum și două ecrane TV și o tabletă wireless de control al scaunului.
Pasagerii pot folosi, de asemenea, trei spații de locuit modulare, care cuprind un scaun separat, o canapea și un pat extensibil, alături de o partiție din podea până în tavan pentru intimitate maximă.
În prezent, aceste apartamente sunt disponibile doar pe aeronavele 777, dar Air France intenționează să le ofere mai multor avioane în viitorul apropiat.
Compania aeriană germană Lufthansa se orientează, de asemenea, către clasa întâi. Acesta a lansat recent cabinele sale modernizate pentru cursele lung-curier, cunoscute sub numele de „Allegris”.
Fiecare apartament este alcătuit dintr-o cabină cu spațiu dublu care oferă pereți până la tavan pentru intimitate, precum și o masă mare și două scaune substanțiale care pot fi combinate într-un pat dublu confortabil, dacă este necesar.
Dacă aceste companii continuă în direcția pe care au ales-o, se pare că clasa întâi nu va dispărea prea curând, dar, cu îmbunătățirea constantă a facilităților, ar putea deveni semnificativ mai exclusivistă și inaccesibilă pentru mulți dintre noi.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank