Europa de Est câștigă bătălia cu standardele duble în domeniul alimentar/ Companiile nu vor mai avea voie să vândă alimente și băuturi cu același brand, dar cu o calitate diferită
Un consumator din Praga va putea de acum înainte să se bucure de o Coca-Cola care are aceleași ingrediente ca aceea care se vinde pe rafturile din Berlin, se arată într-un articol din Politico.
Într-o victorie importantă pentru guvernele țărilor central și est europene, negociatorii UE au ajuns la un acord dificil cu privire la regulile pentru calitatea alimentelor – produse cu branduri identice vândute cu ingrediente diferite pe piețe diferite. Țările central și est europene au făcut presiuni pentru ca această practică să fie reglementată, ele spunând că multe produse care se vând pe piețele lor naționale sunt inferioare celor vândute în Occident.
Produsele de zi cu zi, de la dozele de Coca-Cola la recipientele de șampon Head & Shoulders trebuie să conțină aceleași ingrediente, cu puține excepții, conform noilor reguli agreate miercuri după câteva zile de discuții tehnice. Practica calității diferențiate va fi considerată o practică comercială „neloială”, iar companiile care vor viola aceste reguli riscă amenzi de până la 4% din cifra de afaceri.
„Este pentru prima dată când acest lucru este recunoscut”, a declar un oficial al Comisiei Europene.
Regulile, care fac parte dintr-o reformă legislativă extinsă, sunt în pregătire de câțiva ani după un efort de lobby susținut din partea țărilor din blocul estic, care a primit un răspuns negativ din partea statelor occidentale care s-au întrebat dacă această legislație chiar ar fi necesară.
Susținătorii legislației care interzice standardele duble în domeniul calității alimentelor au demonstrat pe baza unui studiu din 2015 că, de exemplu, bucățile de pește Iglo conțin cu 7% mai puțin pește când sunt vândute în supermarketurile din Cehia decât atunci când sunt vândute în Germania. Un alt exemplu este cel al sucului Sprite vândut în Cehia care conține mai mult aspartam decât cel din Germania.
Proiectul de legislație, consultat de Politico, definește un produs cu calitate alterată drept acel produs „ce are diferențe semnificative în compoziție sau caracteristici” pe care companiile vor fi interzise să le vândă „dacă nu există niște factori legitimi și obiectivi care să justifice vânzarea lor”. Acești factori variază de la produse sezoniere care lipsesc până la legi naționale adoptate pentru a reduce consumul de zahăr din produsele alimentare și băuturi.
Industria s-a justificat până acum că aceste variații în compoziție nu au legătură cu calitatea produselor vândute, ci cu preferințele consumatorilor din Europa, precum și cu diferențele între circumstanțele în care sunt produse și legislația națională. Dar sub noua legislație, gusturile diferite ale consumatorilor nu vor mai fi considerate o justificare validă pentru vânzarea unor produse diferit sub același brand.
Sursă: Eastern Europe wins battle over double food standards
Sursă foto: Pexels.com
NOTĂ Robert Ciobanu este bursier al Fundației Konrad Adenauer în parteneriat cu G4Media.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
24 comentarii