G4Media.ro

Europa de Est câștigă bătălia cu standardele duble în domeniul alimentar/ Companiile…

Europa de Est câștigă bătălia cu standardele duble în domeniul alimentar/ Companiile nu vor mai avea voie să vândă alimente și băuturi cu același brand, dar cu o calitate diferită

Un consumator din Praga va putea de acum înainte să se bucure de o Coca-Cola care are aceleași ingrediente ca aceea care se vinde pe rafturile din Berlin, se arată într-un articol din Politico.

Într-o victorie importantă pentru guvernele țărilor central și est europene, negociatorii UE au ajuns la un acord dificil cu privire la regulile pentru calitatea alimentelor – produse cu branduri identice vândute cu ingrediente diferite pe piețe diferite. Țările central și est europene au făcut presiuni pentru ca această practică să fie reglementată, ele spunând că multe produse care se vând pe piețele lor naționale sunt inferioare celor vândute în Occident.

Produsele de zi cu zi, de la dozele de Coca-Cola la recipientele de șampon Head & Shoulders trebuie să conțină aceleași ingrediente, cu puține excepții, conform noilor reguli agreate miercuri după câteva zile de discuții tehnice. Practica calității diferențiate va fi considerată o practică comercială „neloială”, iar companiile care vor viola aceste reguli riscă amenzi de până la 4% din cifra de afaceri.

„Este pentru prima dată când acest lucru este recunoscut”, a declar un oficial al Comisiei Europene.

Regulile, care fac parte dintr-o reformă legislativă extinsă, sunt în pregătire de câțiva ani după un efort de lobby susținut din partea țărilor din blocul estic, care a primit un răspuns negativ din partea statelor occidentale care s-au întrebat dacă această legislație chiar ar fi necesară.

Susținătorii legislației care interzice standardele duble în domeniul calității alimentelor au demonstrat pe baza unui studiu din 2015 că, de exemplu, bucățile de pește Iglo conțin cu 7% mai puțin pește când sunt vândute în supermarketurile din Cehia decât atunci când sunt vândute în Germania. Un alt exemplu este cel al sucului Sprite vândut în Cehia care conține mai mult aspartam decât cel din Germania.

Proiectul de legislație, consultat de Politico, definește un produs cu calitate alterată drept acel produs „ce are diferențe semnificative în compoziție sau caracteristici” pe care companiile vor fi interzise să le vândă „dacă nu există niște factori legitimi și obiectivi care să justifice vânzarea lor”. Acești factori variază de la produse sezoniere care lipsesc până la legi naționale adoptate pentru a reduce consumul de zahăr din produsele alimentare și băuturi.

Industria s-a justificat până acum că aceste variații în compoziție nu au legătură cu calitatea produselor vândute, ci cu preferințele consumatorilor din Europa, precum și cu diferențele între circumstanțele în care sunt produse și legislația națională. Dar sub noua legislație, gusturile diferite ale consumatorilor nu vor mai fi considerate o justificare validă pentru vânzarea unor produse diferit sub același brand.

Sursă: Eastern Europe wins battle over double food standards

Sursă foto: Pexels.com

NOTĂ Robert Ciobanu este bursier al Fundației Konrad Adenauer în parteneriat cu G4Media.ro

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

24 comentarii

  1. De parcă am avea noi vreun merit.

    Mulţumiri celorlaltor ţări, cele care au tras să schimbe situaţia. Noi eram ocupaţi cu distrugerea justiţiei, fiindcă suntem maimuţe.

  2. Nu ma indoiesc ca sunt multi producători și comercianți care fac de mult magarii din astea.

    Dar n-am inteles din articol , se referă la produsele care se vând la același preț? Pentru ca ma indoiesc ca sunt multi romani dispusi sa plateasca 80-90 de lei pentru o ciocolată milka, sau 60-70 lei pentru 1.5l de persil.

    • In ce tara europeana e 70 de lei sticla de pepsi?

    • Nu știu în care țară costă Milka 80 90 de lei dar în zona euro ciocolata de 100 de grame costă 1,09 aproximativ.

    • Și la noi e cam 4 lei – 90 cenți. Crezi ca din cauza celor 15 -, 20 de cenți e mai slab calitativa la noi?! Ma îndoiesc. Cat despre primul comentariu, unde dracu’ ai văzut tu, Alex, ciocolata Milka cu 20 de euro?! În cazinou la Monaco? Sau poate era de 1 kg

    • Eu pe unde am fost in occident, preturile la alimente, medicamente, cosmetice sunt la preturi aproximativ egale cu ale noastre. Raportat la puterea de cumparare din tari ca Germania, UK, Franta etc, sunt mult mai ieftine acolo decat la noi.

    • În Elvetia, țară de origine…

    • Poate e vreo varianta de lux, dar, sincer, mă cam îndoiesc că la un supermarket normal din Zurich, e mai scumpă Milka normala (regular) decât un pachet de Marlboro! Las’ o incolo!

    • Ca vb de Milka, sunt in domeniu si import din Germania, acolo la Mondelez din curte pleaca cu 0,40-0,42 eur/buc (cea de 100 g si comanda minima de 5000 buc/sortiment). Deci, calitate germana la acelasi pret cu care il face Mondelez Bulgaria de exemplu. Diferenta la raft o face adaosul comerciantilor si nr intermediarilor. In Olanda e 1 euro minim/buc la raft in magazine. In Ro gasesti si cu 0,70 eur/buc la raft.
      Companiile mari au costuri de productie foarte bine calculate si in Germania si in Bulgaria au cam acelasi pret la poarta fabricii , doar ca e adevarat, in Bulgaria folosind produse mai slab calitative sau reducand proportia altora in reteta de baza, atunci au o profitabilitate mai mare.
      Mai e un exemplu cu Nutela produsa in Italia si cea din Polonia , care continea cu 10% mai multa apa – prin urmare, cost productie mai mic la polonezi, profit in plus la bossu Ferrero -apa mai multa in stomac la client :))

    • Milka NU ESTE CIOCOLATA ELVETIANA! ba mai mult elvetienii o urasc ca le strica reputatia.
      Si chiar si in Elvetia unde se gaseste nu este 20Euro o ciocolata de 100g.

  3. Li se rupe-n paispe multinationalelor de legi!

  4. Bun exemplu cu Coca Cola, nu cumva am vrea sa avem Coca Cola ca la mama ei in SUA? Adica cu HFCS in loc de zahar?

    • Coca-Cola are gust diferit in toate tarile, chiar intre Germania si Austria. Credeti-ma, ca ma pricep. Deci compania isi adapteaza reteta dupa gustul consumatorilor (in principal cantitatea de zahar si CO2).
      Acum ca mai sunt si alti producatori care mai umbla la reteta, ca sa …iasa mai ieftin, nu contest. Dar firmele mari, nu se joaca cu asta.
      Iar comerciantii vand mai departe cel le livreaza producatorii…

  5. a scris persil,nu pepsi

  6. Romanii vor consuma produse de calitatea I-a la pret de calitatea a III-a.

  7. A scris persil nu pepsi

  8. De cand va intra în vigoare sa nu mai existe standarde duble la calitatea produselor ?

  9. De cand va intra în vigoare ?

  10. E valabila legea si pentru produsele nealimentare? de ex. detergenti, sampoane etc?

  11. Ma bucur ca incet incet se dau semne de normalitate si de uniune.
    Doar asa vom putea fi mai puernici. Trebuie sa se uniformizeze regulile si legile pentru a beneficia toata lumea de aceleasi drepturi dar si de aceleasi responsabilitati.

  12. Preturile la hrana în România sunt cu 35,2% mai mici decat media europeană (spune Comisia Europeana). Constituie realități costurile diferite de producție si productivitatea intre Est si Vest. In loc să pierdem energii, vânând cai verzi pe pereți, mai bine am dezvolta educația, infrastructura, ne-am tehnologiza afacerile, am asigura management performant, am rupe lanțul de iubire dintre politicieni-controlori și afaceriști, dintre corupți și corupți, am educa antreprenorii ca averile nu se strang in 3 ani si se sparg în airbag-urile mybach-urilor la primul accident, astfel încât alimentele produse de români sa ajungă in Spania cu prețuri mai mici decat ajung alimentele din Spania in România. Când se va întâmpla asta, atunci să le căutăm în farfurii spaniolilor. Până atunci, ne cam merităm condiția. Calitatea hranei urmează calității stilului de viață. Ferească Dumnezeu să ne obișnuim cu calitatea nemțească, neschimbând nimic, că la următorul Exit, posibil să ni se cam ia.

  13. In Germania media preturilor la produsele alimentare este mai mare cu 2.1 procente mai mare decat in Romania asa ca ar fi bine sa ne aliniem si noi la aceste standarde. Atentie Romania este printre tarile care nu au semnat acest acord de normalitate. Asta inseamna ca noi contam foarte mult pt ei. Vacuta Viorica este foarte ocupata de modificarea legilor justitiei nu de modificarea etichetelor produselor murdare pt ca nu are treaba ea cu milka deoarece nici cu ea nu are treba nimeni adica este si ramane tot o vacuta ca si milka.

  14. Cum e posibil ca de salarii si venituri balcanice nu pomeneste nimeni???