Europa se grăbește să se aprovizioneze cu motorină rusească înainte ca o interdicție de import să crească prețurile la pompă
Europa se grăbește să cumpere motorină din Rusia înainte de intrarea în vigoare a unei interdicții de import la începutul lunii februarie, dar este puțin probabil ca această stocare frenetică să prevină un nou șoc al prețurilor pentru camionagii, șoferi și întreprinderi, potrivit CNN.
În primele două săptămâni ale lunii ianuarie, țările europene au cumpărat aproape 8 milioane de barili de motorină rusească, potrivit furnizorului de date energetice Vortexa, aproximativ la același nivel cu importurile din această perioadă a anului trecut, înainte ca Rusia să invadeze Ucraina. În trimestrul al patrulea din 2022, importurile au crescut cu aproape 19% față de aceeași perioadă a anului precedent.
Rusia este cel mai mare furnizor al blocului, reprezentând 29% din totalul importurilor de motorină anul trecut, arată datele Rystad Energy.
De la invazia Rusiei din februarie anul trecut, Uniunea Europeană a făcut un efort uriaș pentru a se debarasa de livrările de petrol și gaze naturale ale Moscovei.
Țările UE și-au redus drastic importurile de țiței din Rusia înainte de interdicție, dar acest lucru nu se întâmplă cu motorina, deoarece este mult mai greu de găsit surse alternative de combustibil.
Interdicția UE va tensiona piața globală a motorinei, potrivit lui Mark Williams, director de cercetare la Wood Mackenzie – cu excepția cazului în care Rusia va reuși să-și redirecționeze încărcăturile către America Latină și Africa, regiuni care importă de obicei din Statele Unite. Acest lucru ar elibera barili americani care ar putea fi trimiși în Europa, acoperind golul lăsat de Moscova, a spus el.
Dar importul de motorină de la furnizori mai îndepărtați, inclusiv din Statele Unite și Arabia Saudită, va crește costurile de transport, ceea ce va contribui la creșterea prețurilor de consum, a spus el.
„Ne așteptăm ca prețurile la motorină să crească în Europa. Ne așteptăm la un vârf cam prin februarie, martie”, a spus Williams.
Potrivit estimărilor Wood Mackenzie, prețul barilului de motorină va fi în medie de 40 de dolari în primele trei luni ale acestui an. Aceasta este o creștere uriașă de 470% față de prețul mediu pentru întregul an 2021, înainte ca invazia Rusiei să facă să crească prețurile.
În UE, costul mediu al unui litru de motorină la pompă a ajuns la 1,77 euro (1,92 dolari) pe 9 ianuarie, în creștere de la 1,50 euro (1,63 dolari) în aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor Comisiei Europene.
Franța, cea mai expusă
Franța ar putea fi lovită în mod deosebit. Cea de-a doua economie a Europei este, de asemenea, cel mai mare cumpărător de motorină, fiind responsabilă pentru 22% din toate importurile maritime din ultimii trei ani, potrivit datelor Vortexa.
Însă León a declarat că impactul interdicției nu va fi resimțit imediat în Europa, din cauza cantității mari de motorină din stocurile sale.
De asemenea, Uniunea Europeană „și-a făcut treaba pentru a găsi furnizori alternativi”, a spus el, inclusiv Kuweitul, care a deschis în noiembrie o rafinărie masivă de petrol capabilă să producă 600.000 de barili pe zi de motorină. Acest lucru ar putea ajuta la amortizarea impactului pierderii livrărilor rusești.
Însă, dacă Europa va înregistra o revenire puternică a cererii pe măsură ce economia se redresează, consumatorii se pot aștepta la creșteri de prețuri, a adăugat el.
„Livrările vor fi un pic mai scumpe… alimentarea [unei] mașini va fi un pic mai scumpă”, a spus León.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
3 comentarii