Europenii ar trebui să profite de oportunitatea oferită de inteligența artificială
De Jakub Turowski, Director de Politici Publice, Europa Centrală și de Est, Meta
Europa trebuie să recâștige creșterea economică, inovația și competitivitatea. Acum 30 de ani, Europa reprezenta aproximativ un sfert din PIB-ul global. În următorii 20 de ani, se estimează că UE va reprezenta doar 11% – jumătate din dimensiunea economiei Chinei, sub cea a SUA și la egalitate cu India. Niciuna dintre cele mai mari 10 companii din lume și niciunul dintre cele mai valoroase startup-uri unicorn (evaluate la peste un miliard de dolari) nu sunt europene. Dintre cele mai mari 50 de companii din Europa, niciuna nu a fost fondată în ultimii 30 de ani. Care sunt cauzele?
Pe 9 septembrie, Mario Draghi, fostul președinte al Băncii Centrale Europene, a publicat un raport mult așteptat despre competitivitatea Europei. Draghi evidențiază greșelile făcute de UE în ultima decadă: „Am declarat că inovația este în centrul acțiunilor noastre, dar am făcut tot ce am putut pentru a o menține la un nivel scăzut”; „Se estimează că GDPR a redus profiturile companiilor mici de tehnologie cu 15%”; în fapt, „ne distrugem companiile”. Acest raport este un semnal de alarmă pentru Europa. Dacă UE nu adoptă urgent o agendă care să pună inovația pe primul loc, va rămâne și mai mult în urmă.
Accelerarea AI
Nicio altă tehnologie nu are un potențial mai mare de a stimula competitivitatea UE decât inteligența artificială (AI). În ultimele decenii, tehnologiile digitale au fost responsabile pentru aproximativ jumătate din creșterea productivității fundamentale în economiile avansate. În următoarele decenii, AI va crește și mai mult productivitatea, inovația și evoluția economică. Conform estimărilor Goldman Sachs, AI generativă ar putea contribui cu o creștere de 7% la PIB-ul global în următorul deceniu.
AI open-source, cum ar fi modelele Llama 3, care sunt disponibile public cu licențe permisive, va asigura distribuția acestei oportunități de creștere, nu concentrarea sa în mâinile câtorva jucători mari. Aceasta permite dezvoltatorilor să integreze inovații recente la costuri reduse. Cu un număr mai mare de dezvoltatori open-source în Europa decât în Statele Unite, UE este într-o poziție deosebit de favorabilă pentru a profita de acest val de AI open-source.
Obstacolele Europei
Ce împiedică Europa să valorifice această oportunitate? Fragmentarea și lipsa unei piețe digitale unice adevărate. Europa nu își exploatează dimensiunea pieței și nu asigură o circulație fără frontiere pentru a stimula scalarea și implementarea. Un startup din Varșovia care dorește să se extindă în întreaga Europă trebuie să navigheze prin 27 de legislații diferite privind proprietatea intelectuală, reguli de licențiere, autorități pentru protecția datelor și obstacole legate de livrarea bunurilor.
Chiar și reglementările aparent armonizate la nivelul UE, precum GDPR, generează întârzieri și incertitudini. Recent, Meta a fost obligată să întârzie antrenarea modelelor AI folosind conținut publicat de adulți pe Facebook și Instagram – nu pentru că s-a încălcat vreo lege, ci pentru că autoritățile de reglementare nu au ajuns la un acord asupra modului de a proceda. Alte companii AI s-au confruntat cu probleme similare și au fost nevoite să oprească sau să amâne implementările. Legile concepute pentru a spori competitivitatea Europei produc efectul opus.
De ce contează pentru Meta
Succesul și competitivitatea Europei sunt importante pentru Meta. Avem mii de angajați în statele membre ale Europei, inclusiv ingineri și cercetători în huburi de inovație precum Paris și Dublin, care dezvoltă tehnologii de vârf. Deservim milioane de afaceri europene, majoritatea fiind întreprinderi mici, care folosesc produsele și serviciile noastre publicitare pentru a se dezvolta și pentru a crea produse inovatoare pe baza modelelor noastre AI open-source.
Angajăm absolvenți ai universităților europene, colaborăm cu companii de top din Europa, precum Luxottica din Italia și Hugging Face din Franța, și cooperăm cu instituții de cercetare din întreaga UE, precum Politehnica Poznańska din Polonia. Prin urmare, fără exagerare, succesul Meta depinde de succesul Europei.
Ce trebuie făcut
Europa dispune de multe resurse, precum talente de top care ies din universitățile sale și startup-uri excepționale. Dar pentru a transforma Europa este nevoie de mai mult – o schimbare de mentalitate din partea liderilor politici, care să fie dornici să încurajeze inovația.
Pentru a răspunde acestei provocări, este necesar:
În primul rând, completarea pieței unice digitale – Europa trebuie să valorifice o piață de 450 de milioane de consumatori și să asigure eliminarea completă a barierelor transfrontaliere.
În al doilea rând, adoptarea AI open-source – Modelele AI open-source oferă acces la instrumente pe care companiile și startup-urile nu le-ar putea dezvolta singure, precum și reglementarea clară și armonizată – Europa are nevoie de reguli uniforme care să ofere certitudine afacerilor și să elimine ineficiențele cauzate de interpretări divergente ale legislației.
Europa, inclusiv România, nu își poate permite să piardă beneficiile extinse ale AI, construite responsabil, care vor accelera creșterea economică și vor stimula progresul cercetării științifice. Deciziile clare, rapide și armonizate în cadrul reglementărilor europene vor permite utilizarea datelor europene pentru AI, beneficiind astfel cetățenii, păstrând patrimoniul cultural al Uniunii și menținând competitivitatea companiilor europene.
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankPentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.