G4Media.ro

EXCLUSIV Comisarul Adina Vălean le cere statelor UE o relaxare majoră a…

EXCLUSIV Comisarul Adina Vălean le cere statelor UE o relaxare majoră a regulilor pentru șoferii de TIR: să crească orele de condus, să scadă timpul de odihnă, să doarmă în cabină / Țările să deschidă mai multe puncte de frontieră pentru mărfuri

Comisarul european pentru Transport, Adina Vălean, a declarat într-un interviu pentru G4Media.ro că a transmis statelor membre o serie de cereri pentru fluidizarea transportului de mărfuri în UE, un transport ”esențial” pentru asigurarea produselor necesare combaterii crizei de coronavirus.

Adina Vălean a spus pentru G4Media.ro că le-a cerut statelor membre să dea următoarele derogări de la regulile existente pentru șoferii care transportă mărfuri în UE:

– timpul de odihnă săptămânal să fie petrecut în cabină. și nu în afara ei, pentru a facilita distanțarea socială a șoferilor
– să crească timpul de condus de la 4 ore și jumătate la 5 ore și jumătate
– Numărul de ore de condus zilnic să crească de la 9 ore la 11 ore
– Odihna săptămânală: să fie amânată de la după 6 zile la după 7 zile, și timpul de odihnă ar putea fi restricționat la 24 de ore

  • Citește mai jos interviul integral cu Adina Vălean:

Rep: Cum poate asigura Comisia Europeană tranzitul mărfurilor, dat fiind că unele state membre au închis granițele?
Adina Vălean: Fluiditatea transportului de marfă e de importanță excepțională, cu atât mai mult cu cât vedem măsuri de închidere a circulației. Transportul de mărfuri e esențial pentru că fără aprovizionarea piețelor naționale, oamenii și companiile pot avea probleme cu produsele esențiale necesare pentru echipamentele medicale, de exemplu.

Am făcut recomadări operaționale pentru toate statele membre și am insistat că fluiditatea trebuie asigurată pentru toate bunurile, nu trebuie să existe prioritizări. Un exemplu: numărul mare de produse chimice folosite la producția medicamentelor, sau plasticul pentru producerea ventilatoarelor mecanice, care are 2.500 de componente. Cine poate face o prioritizare a fluxului de mărfuri?

Am insistat foarte mult că toate bunurile și toate tipurile de vehicule de transport de marfă trebuie lăsate să treacă. Pe lângă marile camioane, tir-uri, există van-urile, furgonetele, care și ele fac un transport foarte important de marfă.

Rep: Și cum au răspuns statele membre, mai ales cele care și-au închis granițele?
Adina Vălean: Ne focalizăm pe modul de implementare a recomandărilor: timpul petrecut în frontieră să nu fie mai mare de 15 minute, șoferilor să nu li se mai ceară documente legate de temperatură, să fie implementate ”circuitele verzi” speciale pentru transportatori. Am stabilit deja cu miniștrii de transport o rețea de puncte de contact în fiecare stat membru. Suntem în permanentă legătură cu fiecare stat pentru implementare, să vedem ce derogări au nevoie de la Comisia Europeană, dacă există neclarități.

Rep: Transportatorii români au întâmpinat mari probleme la traversarea Ungariei. Cum veți rezolva această problemă punctuală?

Adina Vălean: Punctual ne angajăm în dialog cu toate statele membre. Sunt probleme mari nu doar la granița Ungariei cu România, probleme mari sunt la pe tot culoarul de acces către țările baltice prin Polonia, multe focare pe care alergăm să le stingem. Aceste reguli așteptate de toată lumea sper să rezolve problemele în ansamblu.

O măsură pe care o cerem imperativ de la statele membre e ca în afară de punctul principal de frontieră de pe coridoarele verzi, să deschidă în vecinătate alte puncte de frontieră doar pentru transportul de mărfuri dacă se formează congestii. Aceasta era și soluția între Ungaria și România.

Alt lucru pe care îl cerem statelor membre e ca două state care împart o frontieră, să simplifice verificările de comun acord. Să nu se mai piardă timp la ieșirea și intrarea în țară, ele ar putea face un control comun care să micșoreze timpii.

Rep: Mai sunt obligați șoferii de tiruri să iasă din cabină și să se odihnească în afara camionului?
Adina Vălean: Această obligativitate face parte dintr-un set de măsuri care asigură acum condițiile de lucru ale transportatorilor, dar chiar azi am trimis la toți miniștrii de transport din statele membre un formular – cadru în care listez toate derogările pe care le pot decide și pe care noi, Comisia Europeană, le recomandăm.

Printre aceste derogări pe care le recomandăm e și modul în care șoferii trebuie să petreacă timpul săptămânal. Recomandăm acum o derogare pentru 30 de zile de la regulă, astfel încât timpul de odihnă săptămânal să se facă în cabină pentru a facilita distanțarea socială a șoferilor. Eu chiar le-am comunicat statelor membre disponibilitatea de a acorda derogare pentru o perioadă mai mare de 30 de zile.

Mai sunt și alte derogări pe care le recomandăm. De exemplu, recomandăm să crească timpul de condus de la 4 ore și jumătate în prezent la 5 ore și jumătate.

De asemenea, în ce privește numărul de ore de condus zilnic – acum restricționat la 9 ore, recomandăm să crească la 11 ore.

În ce privește odihna săptămânală: recomandăm să fie amânată de la după 6 zile la după 7 zile, și timpul de odihnă ar putea fi restricționat la 24 de ore.

Facem toate aceste recomandări pentru a fluidiza transportul de mărfuri.

Rep: Ce măsuri la nivel comunitar luați în calcul pentru a sprijini firmele de transport afectate de criză?
Adina Vălean: Toate modurile de transport – rutier, aviatic, feroviar, maritim – sunt într-o scădere economică severă. Intenția noastră e de a găsi măsuri pentru fiecare. Pentru sectorul aviatic, esențial pentru transportul de mărfuri, următoarea criză pe care o vom avea e fluiditatea cargo, transportul de mărfuri. Reducerea numărului de pasageri duce la reducerea curselor, or avioanele de pasageri transportau și mărfuri cu mare valoare adăugată, cum ar fi medicamentele. Ele trebuie compensate în cargo. Dar și aeroporturile sunt afectate de reducerea numărului de pasageri și căutăm acum soluții specifice. De asemenea, încercăm să vedem ce putem face apropo de taxele ce trebuie plătite în diverse situații de companiile rutiere.

Transportatorii rutieri trebuie susținuți piin fondurile puse la dipoziția statelor membre de către Comisia Europeană. Nu vom avea fonduri la nivel european pe care să le putem ținti pe sectoare, noi avem doar reglementările. Comisia a propus flexibilizare în folosirea fondurilor UE pentru a ajuta tocmai sectoarele afectate, și invit Statele Membre să își construiască pachetele de măsuri economice pe măsura necesităților.

Rep: CFR Marfă trebuie să returneze României 570 de milioane de euro, ajutor de stat incompatibil. În aceste momente critice, va exista o derogare de la decizia luată în februarie de Comisia Europeană?
Adina Vălean: Directoratul de competiții al Comisie Europene și comisarul de resort au cea mai mare flexiilitate și deschidere în această perioadă. Nu pot eu să afirm dacă va fi rezolvată sau nu această problemă, dar în curajez autoritățile române să reintre în dialog, să vadă dacă e fezabil să redeschidă dosarul CFR Marfă. Salvarea punctuală ar trebui însosiță de un pachet de restructurare viabil și credibil.

CFR Marfă ar fi o companie e importanță strategică pentru un stat, transportul mărfurilor cu trenul e extrem de viabil și economic, și din punct de vedere al emisiilor de carbon.

Rep: Realist vorbind, mai există o discuție despre pachetul Green Deal în Comisia Europeană?
Adina Vălean: Prioritatea zero e criza coronavirus. Lucrăm toți în celule de crize pentru a rezolva toate aspectele crizei. Criza aceasta de sănătate se transformă deja într-una economică pentru întregi sectoare. Va fi o criză a forței de muncă, a competitivității globale pentru întregi sectoare.

Realist vorbind, cred că aceste chestiuni legate de climă și sustenabilitate de mediu vor veni mai târziu. La începutul mandatului meu mi s-a cerut să examinez noile modalități prin care transportul poate deveni mai verde, dar acum prioritatea e de a salva sectorul transportului european de la colaps. Pentru a asigura în viitor conectivitatea cetățenilor, a mărfurilor trebuie să ne gândim cum să avem acest sector și abia apoi ce taxe să plătească sectorul pe emisiile de carbon.

Foto: Adina Vălean / Facebook

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

7 comentarii

  1. In sfârșit se iau după americani. 11 ore de condus…. Un lucru bun…..inloc sa stai prin parcări ajungi unde trebuie ai apoi stai….

  2. Ba nu aveti nomic in cap! Pai ia platiti soferi de tir pt cele 15 ore disponibile pe zi . Si creati conditi sa nu mai fim furati ! Tu sti bai papa lapte ce inseamna sa fi sofer de tir la 40 de grade ! ????

  3. Tre’ sa-si vanda nemtii marfa! Urgenta maxima, puneti si girofarele pe camioane :))

  4. La cat i-am injurat eu pe transportatori ( sa se inteleaga , era vorba de sefii care impuneau firmelor/soferilor nerespectarea regulamentului (CE) Nr 506/2006 ) , trebuie sa recunosc ca acum asa trebuie facut , cum zice tanti Adina Vălean .

  5. Visu tiristilor acum, sa fie numai ei pe sosele! Sa mearga cat ii tin rotile la camion si sa nu mai fie controlati. Urata specie!

  6. Fai nebuno vrei ca soferi sa omoare lumea pe strada si apoi sa faca si puscarie ca asa primesti tu spaga sa vorbesti,nebuno propune marirea salarilor fai zdranta nu sa creasca orele de condus sa faca firmele p… mare si sa nu mai chimbe soferi ca sosetele

    • proasta decizie din partea ei. mai bine mai angajezi 1 om, oricum.. o sa fie cerere de munca in domeniu.. Ar mai fi mers si niste autostrazi in romania in vremurile astea.. dar prindem doar mwie de la ‘conducere’