G4Media.ro

Comisia Europeană recomandă în ultimul raport MCV încetarea monitorizării României, după 15…

Sursa foto: Pixabay

Comisia Europeană recomandă în ultimul raport MCV încetarea monitorizării României, după 15 ani de funcționare a acestui instrument – DOCUMENT/ Cele trei legi ale justiției vor fi monitorizate în cadrul PNRR, alte reforme vor fi evaluate în cadrul mecanismului privind statul de drept

Comisia Europeană recomandă în ultimul raport MCV (Mecanism de Cooperare și Verificare) încetarea monitorizării  României, după 15 ani de funcționare a acestui instrument prin care au fost monitorizate progresele făcute în reformarea justiției după aderarea la UE, se arată în raportul consultat de G4Media.ro.

  • Ora 17.45 Comisia Europeană a anunțat, pe Facebook, că ”România  a înregistrat progrese suficiente în ceea ce privește îndeplinirea angajamentelor pe care și le-a asumat în cadrul Mecanismului de cooperare și verificare (MCV) la momentul aderării sale la Uniunea Europeană . Toate obiectivele de referință (benchmarks) pot fi închise în mod satisfăcător. De acum înainte, Comisia nu va mai monitoriza și nu va mai raporta cu privire la România în cadrul MCV.”

În raportul MCV se arată că justiția va fi monitorizată mai departe în cadrul mecanismului privind statul de drept, care condiționează fondurile europene de respectarea unor valori precum independența justiției și libertatea presei. Decizia Comisiei va fi transmisă Consiliului și Parlamentului, care pot face observații.

În raportul MCV se mai arată că noile legi ale justiției ”vor fi, de asemenea, evaluate în cadrul procedurii specifice aferente Planului de redresare și reziliență al României”.

Raportul precizează că procesul legislativ de revizuire a Codului penal și a Codului de procedură penală în vederea alinierii dispozițiilor lor la deciziile relevante ale Curții Constituționale a României este încă în desfășurare și că ”această aliniere va trebui să țină seama, totodată, de necesitatea de a se asigura compatibilitatea cu dreptul UE și cu instrumentele internaționale de luptă împotriva corupției, precum și de recomandările formulate în cadrul MCV și de avizul Comisiei de la Veneția”.

Redăm mai jos în exclusivitate concluziile ultimului raport MCV, consultat de G4Media.ro

”România și-a demonstrat deja angajamentul ferm de a lucra în contextul ciclului anual al raportului privind statul de drept și continuă să coopereze în mod constructiv în acest cadru. În paralel, Planul de redresare și reziliență al României a permis, de asemenea, stabilirea unor jaloane specifice pentru realizarea de progrese.

Comisia este încrezătoare că, acum, odată cu adoptarea principalelor etape finale, cooperarea și monitorizarea sistemului judiciar și a politicilor anticorupție din România pot fi continuate în cadrul raportului privind statul de drept și al altor elemente consacrate ale setului de instrumente privind statul de drept care se aplică tuturor statelor membre. Există deja recomandări în acest sens formulate în temeiul rapoartelor privind statul de drept, precum și programe în cadrul Instrumentului de sprijin tehnic pentru a sprijini procesul de reformă.

Comisia consideră că progresele realizate de România în cadrul MCV sunt suficiente pentru a îndeplini angajamentele asumate de România la momentul aderării sale la UE.
Este important ca România să continue să lucreze în mod consecvent la transpunerea în acte legislative concrete a angajamentelor restante specificate în prezentul raport și la continuarea punerii în aplicare a acestora, în cadrul ciclului anual al raportului privind statul de drept și cu sprijinul altor elemente ale setului de instrumente al UE privind statul de drept.

Înainte de a lua o decizie finală cu privire la România în conformitate cu Decizia privind MCV, Comisia va ține seama în mod corespunzător de observațiile Consiliului, precum și de cele ale Parlamentului European”.

Alte fragmente relevante din raportul MCV

  • ”Procesele legislative de revizuire a celor trei legi ale justiției și a dispozițiilor privind investigarea infracțiunilor din justiție sunt în prezent finalizate. Guvernul român s-a angajat să țină seama în cea mai mare măsură de viitorul aviz al Comisiei de la Veneția privind legile justiției, care poate presupune revizuiri specifice suplimentare ale legislației. Monitorizarea acțiunilor întreprinse în urma acestui angajament și a punerii în practică a noului cadru legislativ intră în domeniul de aplicare al monitorizării efectuate de către Comisie în cadrul Raportului privind statul de drept. Noile legi ale justiției vor fi, de asemenea, evaluate în cadrul procedurii specifice aferente Planului de redresare și reziliență al României
  • ”În ceea ce privește recomandarea din 2018 privind numirea procurorului-șef al DNA, raportul MCV din 2021 a concluzionat că această chestiune a fost abordată.
    Legile justiției revizuite introduc un proces mai transparent și mai solid de selecție pentru numirile în posturi de conducere în cadrul parchetelor, cu garanții suplimentare pentru a spori responsabilitatea ministrului justiției în ceea ce privește prezentarea candidaților numiți. Procedura de numire și de revocare din posturile de conducere din cadrul parchetelor a fost discutată încă de la începutul MCV, iar consultarea Comisiei de la Veneția este o modalitate importantă de a asigura sustenabilitatea soluției alese. Guvernul român s-a angajat să țină seama în cea mai mare măsură de viitorul aviz al Comisiei de la Veneția privind legile justiției. Comisia va continua să monitorizeze acțiunile întreprinse în urma acestui angajament și punerea în practică a noilor legi în cadrul Raportului privind statul de drept
  • ”Procesul legislativ de revizuire a Codului penal și a Codului de procedură penală în vederea alinierii dispozițiilor lor la deciziile relevante ale Curții Constituționale a României este încă în desfășurare. Această aliniere va trebui să țină seama, totodată, de necesitatea de a se asigura compatibilitatea cu dreptul UE și cu instrumentele internaționale de luptă împotriva corupției, precum și de recomandările formulate în cadrul MCV și de avizul Comisiei de la Veneția. Evoluțiile recente ale jurisprudenței legate de termenul de prescripție a răspunderii penale și impactul lor substanțial asupra procedurilor precontencioase și judiciare în curs demonstrează necesitatea unei astfel de alinieri. Finalizarea revizuirii celor două coduri face parte, de asemenea, din angajamentele asumate de România în Planul său de redresare și reziliență, iar Comisia va evalua îndeaproape codurile revizuite în conformitate cu procedurile specifice avute în vedere în contextul respectiv.
  • ”Rapoartele MCV succesive au subliniat în mod constant necesitatea ca, prin formularea unor poziții colective clare și – dând dovadă de transparență și responsabilitate – prin atragerea încrederii publicului, Consiliul Superior al Magistraturii să contribuie la impulsionarea reformelor. Importanța acestor obiective a fost recunoscută de guvernul României. Alegerea noilor membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, care ar urma să își înceapă mandatul în 2023, oferă o nouă oportunitate de a asigura transparența și responsabilitatea instituției, aceștia putând, de exemplu, să își demonstreze atașamentul față de aceste valori printr-o declarație publică cu privire la principiile ce stau la baza funcționării instituției, precum și prin sprijinirea colectivă sistematică a luărilor de poziție cheie ale CSM. ”
  • Această recomandare din 2018 a devenit caducă. Noua conducere a Inspecției Judiciare are acum ocazia de a veghea ca cercetările disciplinare să nu mai fie utilizate ca instrumente prin care se exercită presiune asupra activității judecătorilor și a procurorilor, în conformitate cu jurisprudența CJUE. Comisia va continua să analizeze felul în care acest obiectiv este pus în practică în cadrul rapoartelor privind statul de drept.”Pe baza analizei obiectivului de referință 1, se poate considera că, în general, s-a dat curs în mod satisfăcător recomandărilor și că monitorizarea poate continua în cadrul ciclului anual al rapoartelor privind statul de drept. Comisia salută angajamentele asumate de guvernul României de a continua procesul de reformă, ținând seama în cea mai mare măsură de recomandările Comisiei de la Veneția și finalizând procesul de adoptare a noilor coduri penale. România și-a exprimat disponibilitatea deplină de a colabora cu Comisia cu privire la Raportul anual privind statul de drept. Acest cadru de monitorizare a început deja să urmărească în detaliu multe dintre aspectele analizate în cadrul MCV, cum ar fi entitatea care va succede Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție și funcționarea Inspecției Judiciare, precum și cadrul legislativ mai larg al legilor justiției și al codurilor penale și activitatea Consiliului Superior al Magistraturii. Angajamentele asumate în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență și alte oportunități de asistență în cadrul altor programe relevante ale UE, în special Instrumentul de sprijin tehnic, pot contribui la realizarea reformelor din acest domeniu.”
  • ANI continuă să dea dovadă de eficiență în activitatea sa și să ia măsuri pentru a-și îmbunătăți guvernanța, instrumentele și metodele. S-au înregistrat progrese considerabile în ceea ce privește elaborarea unui cadru legislativ cuprinzător privind integritatea, care urmează să fie adoptat în 2023, acesta reprezentând o oportunitate de a sprijini în continuare activitatea ANI și de a aduce claritatea și stabilitatea necesare pentru a identifica și a soluționa în mod eficace incompatibilitățile, conflictele de interese și averile nejustificate. Adoptarea noii legislații este inclusă în Planul de redresare și reziliență al României, iar punerea sa în practică face obiectul monitorizării efectuate de către Comisie în cadrul rapoartelor sale privind statul de drept.”
  • ”Pe parcursul anului 2021 și în 2022 au continuat să se înregistreze rezultate pozitive în ceea ce privește eficacitatea investigării și a sancționării corupției la nivel înalt. Va fi important să se asigure că această eficacitate poate fi menținută în mod durabil (a se vedea, de asemenea, obiectivul de referință 1), inclusiv prin stabilizarea unui cadru juridic penal adecvat și a dispozițiilor relevante din legile justiției. Cadrul general și modul în care România va continua să gestioneze provocările operaționale cu care se confruntă Direcția Națională Anticorupție – aspect esențial pentru menținerea sustenabilității progreselor înregistrate – vor fi urmărite îndeaproape în contextul monitorizării efectuate de către Comisie în cadrul raportului privind statul de drept”
  • ”Responsabilitatea Parlamentului față de deciziile sale privind cererile Ministerului Public de autorizare a măsurilor preventive și privind cererile de autorizare a anchetării membrilor săi a fost, de asemenea, un domeniu important de monitorizare în cadrul MCV. Raportul MCV din 2021 a concluzionat că abordarea Parlamentului a evoluat pozitiv, iar recenta decizie a Senatului de a introduce criterii definite obiectiv pentru a decide cu privire la cererile de ridicare a imunității parlamentare înseamnă că ambele camere dispun în permanență de garanții importante în materie de transparență. Comisia va continua să urmărească evoluțiile înregistrate, în contextul monitorizării efectuate în cadrul raportului privind statul de drept.”
  • ”Pe baza analizei obiectivului de referință 4, toate recomandările pot fi considerate îndeplinite. Comisia va continua să monitorizeze lupta împotriva corupției la toate nivelurile în rapoartele privind statul de drept”

Context

Mecanismul de Cooperare și Verificare (MCV) a fost instituit în momentul aderării României la Uniunea Europeană în 2007, ca o măsură tranzitorie pentru a facilita eforturile continue ale României de reformare a sistemului judiciar și de intensificare a luptei împotriva corupției. Acesta reprezintă un angajament comun al României și al UE.

Un MCV a fost instituit, de asemenea, la aderarea Bulgariei la Uniunea Europeană în 2007, pentru a monitoriza progresele înregistrate în domeniile reformei judiciare, corupției și criminalității organizate. Raportul MCV din octombrie 2019 a concluzionat că Bulgaria a îndeplinit în mod satisfăcător restul recomandărilor MCV, că Bulgaria a înregistrat progrese suficiente în ceea ce privește îndeplinirea angajamentelor asumate la momentul aderării sale la UE și că toate obiectivele de referință pot fi încheiate în mod satisfăcător. De atunci, Bulgaria nu mai este monitorizată sau raportată în cadrul MCV și este monitorizată în cadrul ciclului anual privind statul de drept și, mai concret, în raportul anual al Comisiei privind statul de drept.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

51 comentarii

  1. De ce maica ?

    • Când ai un guvern competent care pune Justiția pe primul loc normal că se văd rezultate! Am scăpat de ministrul avocat al corupților pus de USR și lucrurile merg mai bine! Bravo România! 🇷🇴

    • @ Mihai – Nu ti-ar fi jena sa-ti fie, nu de alta, da’ manaci painea cumparata din buzunarele contribuabililor! Mai du-te de aici de postac gretos, imi intorci stomacul pe dos.

    • De mila romanilor, a primit și USL-ul mafiot un 5 chinuit 😂😂😂😂😂

  2. Oare cit ne-a mai costat spaga si la astia?!

    • Adica vrei sa spui ca UE ia spaga, ca rusii?

    • Voiam sa citesc ce cuvinte maiestrite va folosi CE!
      Si citesc cum Comisia Europeana isi da cu stangul in dreptul!
      Ba zice ca:
      „Comisia consideră că progresele realizate de România în cadrul MCV sunt SUFICIENTE pentru a INDEPLINI Angajamentele asumate de România la MOMENTUL Aderării sale la UE.”(!!!)

    • Ba zice ca NU-s chiar SUFICIENTE progresele realizate de si ca va continua monitorizarea Romaniei:
      „Este important ca România să continue să lucreze în mod consecvent la transpunerea în acte legislative concrete a angajamentelor restante specificate în prezentul raport și la continuarea punerii în aplicare a acestora, în cadrul ciclului anual al raportului privind statul de drept și cu sprijinul altor elemente ale setului de instrumente al UE privind statul de drept.”

    • Era evident ca scapam de MCV, intram in Schengen, dar pentru Romania mare lucru nu se va schimba in BINE!
      Observam bine ca ce NU a fost realizat la momentul aderarii si a trebuit instituit acel MCV, NU a realizat Romania nici azi, dupa 15 ANI!
      La fel va fi in continuare cu monitorizarea pe Justitie si pe Schengen!
      Iar politrucii vor iesi in seara asta si se vor bate cu pumnii in piept ca au REUSIT!!!!

    • @lili: Mironosițele diplomatice C.E. despre situațiune. Arat-o in p.i.zda masii așa cum este, completa si raw, fără filtre si ocolișuri.

    • Oricum mai rămâne ok-ul Consiliului, Parlamentului European, voturile statelor… Ehe

      Sa o accepte pt romani. Romanii merita!
      Indicatorii de risc pe trafic de dr.oguri, de persoane, proxe.netism, cor.upție sa ii monitorizeze separat, instituțional. Punct.

    • @Karma669: Razboiul din Ucraina cere UNITATEA Europei in fata Rusiei!

    • Nimic, s-a oferit măicuța ta sa le ofere un serviciu folcloric.

  3. De acum încolo, ne apărăm de corupție prin presă, net, stradă și mai ales vot.

    • Așa este! Trebuie să ieșim la vot și să eliminăm din viața politică partidele extremiste AUR și USR! Numai împreună scăpăm țara de această plagă!

  4. Romania este ultima tara care are MCV inca activ, din cauza mafiotilor PSD-PNL-UDMR care o guverneaza.
    Pana si Bulgaria a scapat mai repede, inca din 2019!
    Acum e doar o conjunctura favorabila, iar PSD si PNL trebuie sa-i multumeasca lui Putin pentru ca Romania scapa de MCV. Daca descreieratul de la Kremlin nu ataca Ucraina, UE nu mai era atat de amabila cu hotii de la Bucuresti.

    • Bulgaria, acea tara cu prim ministru mafiot, unde se asasineaza jurnaliști. Și unde lupta anti-corupție este un mare 0. Ha ha, am râs.

    • Ionut e aparatorul coruptilor PSD-PNL-UDMR, care jefuiesc Romania de 33 de ani.

    • Până una alta CE spune că PSD și PNL sunt partidele care au adus Justiția la lumină! USR-iștii sunt în criză!

    • La PSD și PNL se face curățenie când unul încalcă legea. La USR sar toți să îi scape pe infractorii lor vezi Coliban sau Clotilde. USR este un partid corupt protejat de procurorii rezist. O să facem curățenie și dăm afară toți procurorii implicați politic!

    • clar voi uselistii PSDNL consumati intens din dro.gu.rile care ajung in tara atunci cand se opresc aparatele de monitorizsre.. E o gluma sinistra folosirea cuvantului „lupta anticoruptie” de cei ce au f.u.r.a.t 1 miliard de euro de la romani, respectiv prejudiciul nerecuperat din cauza legilor date de PSDNL pentru protejarea hotilor

  5. ursula oare raspunde in vreun fel pentru timpeniile facute de cind a fost cocotata in functia aia?

  6. Nino-Nino! Repede că fac infarct trotinetiștii! Cătălin Bulă, latră tată ceva, repede, că rămâi fără enoriași.

    • Cocalarii PSD, comunisto-bolsevici ordinari, incearca din toate rasputerile sa acuze de comunism USR! Nu va e rusine mai derbedeilor, tradatori infecti ce sunteti!

    • USR nu este partid comunist! Este partid marxist! Nu confundați! În plus e un partid antinațional! Nu uităm că USR a tăiat pensiile părinților noștri și pe alte noastre până în 2070.

  7. Are dreptate ABC, vedeti nici cu Polonia si nici cu Ungaria mare lucru nu a facut UE.decat bla bla bla…

  8. Pentru oricine care si numai in treacat a fost in Bulgaria e clar ca e mai mare coruptia la ei decat la noi. Sa nu mai vorbim despre faptul ca Bulgaria inca are post tv rus care face propaganda rusa ceea ce la noi nici nu stiu daca a fost vreodata. La noi s-a angajat tvr3 sa difuzeze emisiuni pentru ucraineni.
    Deci e clar ca Romania a scapat de aceasta monitorizare cu intarziere, ar fi trebui sa scape mai repede, in niciun caz nu profita de vreo conjunctura.

    • Coruptilor!
      Furati Romania de 33 de ani si cautati totdeauna justificari.
      Voi, astia, postacii de partid, aveti tupeul sa spuneti ca altii sunt corupti, nu hotii PSD-PNL-UDMR care jefuiesc Romania.

    • Usurel ca nu am zis nimic de USR inca.
      Daca nu intelegi ce sciu, nu e obligatoriu sa si raspunzi.😉
      Mai bine asa, sa nu stie lumea. Schimba repede nick-ul ca te-ai facut de ras!

    • 🤔 este doar un comentator critic si analitic, satul(-a) de răul cel mai mic si partide țepare.

    • PSD și PNL au dezvoltat țara asta! USR a fost un an la guvernare și ce au făcut? 1,5 km de autostradă, dezastrul cu pandemia, avocatul corupților ministrul justiției și PNRR – dezastrul național! Vă dați seama daca erau la conducere 30 de ani? Acum eram ca Etiopia!

    • @eugen – 😂😂😂 s-a intors lumea cu kuru in sus 😂😂😂 Eugen ( pe care eu il stiam de vajnic aparator pesedist) da cu joarda in hotii de la pesede-penele, iar postacul mihai ne spune noua cum a distrus usr in nici un an toata economia Romaniei construita cu truda de pesede-penele 😂😂😂😂😂

  9. DEZAMAGIRE PRINTRE TROTINETISTI!
    Pt. mintea putina a usericilor asta e o veste proasta.Trebuia sa vina „superba” Luluta (alias LCK) si sa salveze tarisoara de MCV.
    Numai ca, ghinion! ( vorba lui Ioha)😰
    Vom scapa de MCV si in curand vom intra si in Schengen. Poate nu pana la sfarsitul lui 2022, dar in 2023 cu siguranta.
    Trotinetele deja sunt triste, gleznele la vedere mai palide, trompetele USR vor vor trebui sa chelalaie pe alte nonsubiecte.
    Vai, vai!😭

  10. Ghinion, trotinetiști. Hai, lasă, că mai aveți aia cu „Fără penali în funcții publice”. Mahalagioaica pușcăriabilă e exceptată.

  11. Gata. S-a dat liber la hotie, si coruptie, justitia e deja sub papucul PSD, ca PNL si Iohannis nu mai exista demult, sunt doar niste marionete sinistre.
    Pur si simplu nu mai exista motive sa stai in Romania si sa tii in spate toti impostorii si toti parazitii, toti oamenii decenti for fugi de aici mai repede decat enelul.

    • 👍 rămân cei care mai sunt abonati la bani publici / resursele țării si primesc mai mult decât oferă/ adică decât rezultatele pe care le obțin.

      Nimănui nu-i place sa iasă in pierdere. Ca om onest, educat, muncitor si calificat nu-ti convine sa vezi ca tu creezi ceva de 2 ori mai bine si mai inovativ decât ala care este remunerat de 15 ori mai mult / primește contracte de 15 ori mai profitabile pe acționar pentru ca este parte sistemul co.rupt privat-public-politicieni; mai ales când in orice alta țara ai fi fost remunerat de zece ori mai mult pentru același volum si calitate a muncii si rezultatelor. Despre asta este vorba.

      In Romania, toată valoarea adăugată creată de un om onest si muncitor care nu se intoarce la el prin venituri corecte alimentează conturile co.ruptilor si panaramelor! …care si așa sunt alimentate de împrumuturile luate de ăștia si pe care vor trebui sa le plătească romanii sclavagiti prin taxe si impozite.

  12. S-o mai bage Tăpă.labă pe aia cu „critici dure”. Trotinetiștii inghit orice ra.hat pe nemestecate.

  13. Tăpă.labă, păi parcă erau „critici dure”, măi trompețică de partid? Te-au lăsat ăștia în offside, vorba aia, și fu.tut și cu banii luați.
    Sau poate te bazezi că trotinetiștii nu țin minte ce k.kt i-ai hrănit acum 2 zile?

  14. – judecatori sau procurori sicanati, trimisi pe linie moarta pentru ca au deranjat, condamnat politicieni, cu motive extrem de dubioase, ex LCK, Danilet …
    – nepunerea in aplicare a deciziilor CEDO
    – cazuri multiple pierdute la CEDO
    – legi cu simulare de consultare trecute pe repede inainte cu neasteptarea avizului de la Venetia

    ce se intampla?! cu UE

    • Vrei sa spui judecătorii și procurorii corupți și abuzivi? Toți procurorii și judecătorii rezist vor fi dați afară! Trebuie să facem curățenie pentru o justiție care să nu apere infractorii gen Clotilde!

  15. Așteaptă până mâine, că a luat Tăpă.labă laxative. Te servește.

  16. Poate ca va fi mai bine si eficient pentru insanatosirea justitiei in Romania, ne vor arde la bani ne ne vor merge fulgii (precum Ungaria azi) daca nu ne tinem de/pe drumul drept: „Cele trei legi ale justiției vor fi monitorizate în cadrul PNRR, alte reforme vor fi evaluate în cadrul mecanismului privind statul de drept”. In caz de esecuri vom plati si noi, votantii, si ei, alesii!

  17. Toate bune! Intrăm și în Schengen! Ar fi victoria poporului român! Nu contează cine e la guvernare! România e mai importantă decât politica de partid! Sper sa înțeleagă și Drulă sau mergem la coșul de gunoi al istoriei!

  18. Pfuai de mine si de mine, ce frenezie de postaci pesedisti-penelisti pe aici, desi am impresia ca e unul sau maximum doi care isi tot schimba nick-ul 😂😂😂😂

  19. daca nu indeplinesti jaloanele …adio fonduri ! adio PNRR 👏 o afacere promitatoare ! Cine deconteaza, la final, daca cele 3 legi nu indeplinesc conditiile …

  20. Aoleu, o grămadă de lunga si sforțări au rămas fără bugetele grase pe care le primeau oficial de la UE ca sa scrie rapoartele MCV. Vai vai, cu ce bani mai pleacă ei in vacante, cu ce bani p își mai tine ei ploaie in strainatate 🙂

  21. Multumim Codruț.
    Le-au arătat europenilor cum gandesc procurorii români.
    Fii tu însuți in continuare.
    Calcă pe valorile justiției in Europa cum ai facut si in Romania si ne va fi si noua bine.