EXCLUSIV Cum a crescut presiunea pe buget după ce legea pe baza căreia se calculează despăgubirile acordate foștilor proprietari a fost modificată în Parlament. ANRP: Cu certitudine suma necesară plății despăgubirilor va fi considerabil mai mare
Legea pe baza căreia se calculează despăgubirile acordate de Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților a fost modificată în luna februarie prin inițiativa a 14 parlamentari de la UDMR. Noile reguli au intrat în vigoare începând de luni, modificările fiind promulgate și publicate în Monitorul Oficial.
Astfel, calculul despăgubirilor nu se va mai baza pe grilele notariale din 2013, ci pe grilele notariale actualizate. În cele mai multe cazuri, prețurile terenurilor au crescut, deși sunt unele orașe, mai puține, în care prețurile au scăzut. Din acest motiv, ANRP susține că, deși a pregătit peste 300 de dosare de despăgubire pentru a doua ședință din luna martie, marea majoritate a acestora vor trebui amânate.
ANRP atrage atenția, într-un răspuns pentru G4Media.ro, că impactul bugetar creat prin modificarea legii nr 165/2013 nu este cunoscut la acest moment, ”dar cu certitudine suma necesară plății despăgubirilor va fi considerabil mai mare”.
- De pildă, dacă la Craiova maximul valoric era pe grila din 2013 de 740 lei/mp pentru teren situat în zona A, pe noile grile notariale se ajunge în prezent la 3.200 lei/mp. La București, de la maximul valoric de 994 euro/mp pentru teren liber, situat în zona Floreasca, Primăverii, Aviației, se ajunge în prezent la 1.462 euro/mp. La Cluj Napoca: de la maximul valoric de 1.020 lei/mp pentru un teren având până la 500 mp, situat în centru, se ajunge în prezent la 1.700 lei/mp.
ANRP mai susține, în răspunsul către G4Media.ro, că în grilele aferente anului 2020 se modifică substanțial și valoarea de despăgubire pentru terenurile agricole.
”În București, pentru un astfel de teren, potrivit grilei din 2013, se acorda jumătate din valoarea pentru terenul „curți – construcții”, iar acum se acordă 85%. O modificare importantă a valorii de despăgubire rezidă și din atragerea în intravilan, după anul 2013, a unor suprafețe de teren la nivelul multor localități”, se arată în răspunsul ANRP.
În expunerea de motive, cei 14 deputați UDMR care au inițiat modificarea legii 165/ 2013 explică de ce evaluarea imobilelor trebuie să se facă prin aplicarea grilei notariale valabile la data emiterii deciziei de către Comisia Națională.
”Legea a intrat în vigoare la data de 16.05.2013, ca urmare, toate deciziile se emit ținând cont de grilele notariale din anul 2013, astfel cei îndreptățiți, toți cei care beneficiază de prevederile acestei legi (atât persoane fizice, cât și persoane juridice) sunt prejudiciați raportat la faptul că grila notarială este actualizată anual de către Comisia Notarială. Actual normativ a intrat în vigoare acum 6 ani, valorile de piață ale imobilelor au suferit modificări și în grilele notariale, precum și inflația anuală duce la o pierdere a valorii despăgubirilor, în majoritatea cazurilor se pot observa creșteri de cca 30%”, se arată în expunerea de motive a celor 14 parlamentari de la UDMR.
Redăm mai jos integral răspunsul ANRP, semnat de președintele instituției, George Băeșu, pentru G4Media.ro
I. La această dată, nu cunoaștem impactul bugetar creat prin modificarea Legii nr. 165/2013, dar cu certitudine suma necesară plății despăgubirilor va fi considerabil mai mare decât cea estimată la momentul când s-a optat pentru noua procedură de despăgubire și de plată prin tranșe anuale.
În plus, ceea ce ni se pare mult mai dificil, va fi nevoie de o estimare a impactului bugetar în fiecare an, din moment ce grilele notariale se schimbă anual și sunt realizate de către evaluatori independenți.
II. Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților (A.N.R.P.), prin specialiștii săi, studiază în această perioadă noile grile notariale pe care trebuie să le aplice.
În marea majoritate a cazurilor, diferențele dintre 2013 și 2020 sunt pozitive, dar sunt și situații în care valorile imobilelor sunt mai mici decât în anul 2013.
Spre exemplificare:
a) La Craiova: de la maximul valoric de 740 lei/mp pentru teren situat în zona A, se ajunge în prezent la 3.200 lei/mp;
b) La Târgu Jiu: de la maximul valoric de 70 lei/mp pentru teren situat în zona A1, se ajunge în prezent la 650 lei/mp;
c) La București: de la maximul valoric de 994 euro/mp pentru teren liber, situat în zona 35-A2 (Floreasca, Primăverii, Aviației), se ajunge în prezent la 1.462 euro/mp;
d) La Cluj Napoca: de la maximul valoric de 1.020 lei/mp pentru un teren având până la 500 mp, situat în centru, se ajunge în prezent la 1.700 lei/mp;
La Constanța însă, de la o valoare maximă de 500 euro/mp pentru un teren, situat în zona A.1, se ajunge la 390 euro/mp, în timp ce la Iași, de la o valoare maximă de 360 euro/mp pentru teren situat în zona A, se ajunge la o valoare de 350 euro/mp.
III. O problemă majoră de interpretare derivă din modul de redactare a modificărilor făcute prin Legea nr. 22/202. Așa cum reiese din expunerea de motive, inițiatorii legii au urmărit utilizarea noilor valori prevăzute în grila notarilor. În schimb, în forma aprobată, din lege a fost eliminată o prevedere esențială, respectiv raportarea despăgubirilor la categoria de folosință pe care un imobil (teren) o avea la data preluării abuzive.
Această redactare are implicații deosebite asupra despăgubirilor pentru terenuri care au servit anterior unor scopuri agricole și au fost introduse după anii 1950 în planurile urbanistice ale orașelor.
În grilele aferente anului 2020 se modifică substanțial și valoarea de despăgubire pentru terenurile agricole.
În București, pentru un astfel de teren, potrivit grilei din 2013, se acorda jumătate din valoarea pentru terenul „curți – construcții”, iar acum se acordă 85%.
O modificare importantă a valorii de despăgubire rezidă și din atragerea în intravilan, după anul 2013, a unor suprafețe de teren la nivelul multor localități.
IV. În mod concret, vă informăm că A.N.R.P. pregătise peste 300 de dosare pentru a doua ședință din luna martie, dar marea majoritate a acestora vor trebui amânate.
Sunt multe situații în care va trebui reluată comunicarea cu autoritățile locale pentru a verifica încadrarea imobilelor conform noilor zonări fiscale din grilele notarilor și caracteristicilor tehnice ale construcțiilor.
Spre exemplificare, prezentăm câteva modificări care impun cererea de noi informații:
a) În județele Harghita și Mureș, potrivit grilei din anul 2013, evaluarea se făcea în funcție de numărul de camere. În grila din 2020, evaluarea se face în funcție de suprafață.
b) La București, pentru case și vile, valoarea se va stabili în funcție de numărul de etaje. Orice construcție cu mai mult de două etaje și mansardă se consideră bloc și se evaluează diferit față de cum se făcea potrivit grilei din 2013.
c) Raportul dintre suprafața construită și suprafața utilă (SC/SU) nu va mai fi unul general, conform Codului Fiscal la nivelul anului 2013, respectiv 1,2, ci poate diferi de la caz la caz.
d) La Constanța, aplicarea unor corecții la valoarea de bază a unui imobil se va putea face doar în baza unui raport de evaluare.
V. Așa cum ați solicitat, vă prezentăm comparativ valorile de despăgubire pentru anumite dosare pentru care existau referate în vederea aprobării:
a) dosar privind un imobil situat în Municipiul Cluj-Napoca format din 19 locuințe: de la 3,95 milioane lei la 6,88 milioane lei;
b) dosar privind un imobil format din teren și construcție (fostă fabrică), situat în Municipiul București, sector 3: de la 1,03 milioane euro la 1,73 milioane euro;
c) dosar privind un teren situat în Municipiul Cluj-Napoca: de la 338.850 lei la 621.850 lei;
d) dosar privind un teren situat în Municipiul Craiova: de la 438.746 lei la 1.007.930 lei;
e) dosar privind un teren agricol la preluare, situat în Municipiul Constanța: de la 8,5 milioane euro, la 23,9 milioane euro (ca teren agricol) sau 41 milioane de euro (ca teren „curți – construcții”);
f) dosar privind un teren agricol la preluare, situat în comuna Cerchezu, Constanța: de la 7.856 euro, la 82.882 euro;
g) dosar privind un teren forestier la preluare, situat în comuna Miroslava, Iași: de la 137.500 euro la 550.000 euro.
VI. A.N.R.P. nu poate iniția un act normativ pentru modificarea/suspendarea prevederilor Legii nr. 22/2020 pe considerente care țin de limitările bugetare. Apreciem că o astfel de inițiativă o poate avea doar Ministerul Finanțelor Publice.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
27 comentarii