G4Media.ro

DOCUMENT Cum vor fi impozitate microîntreprinderile / A dispărut pragul de rentabilitate…

DOCUMENT Cum vor fi impozitate microîntreprinderile / A dispărut pragul de rentabilitate de 30% peste care se aplica impozit de 16%/ Forma finală a legii cu măsurile fiscale pentru care Guvernul vrea să își angajeze răspunderea în Parlament

Microîntreprinderile care realizează venituri de până la 60.000 de euro pe an vor fi impozitate cu 1% din cifra de afaceri iar acest impozit crește la 3% dacă veniturile depășesc 60.000 de euro, se arată în forma finală a proiectului de lege privind unele măsuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung obținut de G4Media.ro. Guvernul Ciolacu urmează să-și angajeze răspunderea pe acest proiect de lege.

Din forma finală a legii a dispărut pragul de rentabilitate de 30% peste care se aplica impozitul de 16%.

Ministrul de finanțe, Marcel Boloș, anunțase că pentru microîntreprinderile cu cifra de afaceri între 300.001 lei și 2,5 milioane de lei care au o rată de profitabilitate mai mare de 30% e introdus automat impozitul pe profit de 16% și dispare impozitul de 3% pe cifra de afaceri.

Motivul pentru care Boloș a dorit să introducă această măsură: ”Se consideră că peste 30% e optimizare fiscală”. Prevederea nu se mai regăsește însă în forma finală a legii. Surse guvernamentale au confirmat pentru G4Media.ro că acest mecanism era considerat mai degrabă un instrument pentru ANAF, nu în ajutorul microîntreprinderilor.

Redăm mai jos cele mai importante prevederi referitoare la microîntreprinderi așa cum apar în forma finală a proiectului de lege.

3. La articolul 51, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor sunt:
a) 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depășesc 60.000 euro inclusiv și care nu desfășoară activitățile prevăzute la lit. b) pct. 2;
b) 3%, pentru microîntreprinderile care:
1. realizează venituri peste 60.000 euro; sau
2. desfășoară activități, principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN: 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator, 5829 – Activități de editare a altor produse software, 6201 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client), 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației, 5510 – Hoteluri şi alte facilități de cazare similare, 5520 – Facilități de cazare pentru vacanțe şi perioade de scurtă durată, 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere, 5590 – Alte servicii de cazare, 5610 – Restaurante, 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente, 5629 – Alte servicii de alimentaţie n.c.a., 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor, 6910 – Activități juridice – numai pentru societățile profesionale cu personalitate juridică, constituite de avocați potrivit legii, 8621 – Activități de asistență medicală generală, 8622 – Activități de asistență medicală specializată, 8623 – Activități de asistență stomatologică, 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.”

4. La articolul 51, după alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alin. (41) – (43), cu următorul cuprins:
„(41) În cazul în care, în cursul anului fiscal, veniturile realizate de o microîntreprindere, depășesc nivelul de 60.000 euro, sau microîntreprinderea începe să desfășoare activitățile prevăzute la alin. (1) lit. b) pct. 2, începând cu trimestrul în care se înregistrează astfel de situații, este aplicabilă cota de impozitare prevăzută la alin. (1) lit. b).
(42) În situația în care, în cursul anului fiscal, o microîntreprindere nu mai desfășoară activitățile prevăzute la alin. (1) lit. b) pct. 2 și veniturile nu depășesc nivelul de 60.000 euro, începând cu trimestrul în care se înregistrează astfel de situații, este aplicabilă cota de impozitare prevăzută la alin. (1) lit. a).
(43) În situaţia în care persoanele juridice române care desfăşoară activităţi corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute la alin. (1) lit. b) pct. 2 obţin venituri şi din alte activităţi în afara celor corespunzătoare acestor coduri CAEN, cota de impozitare de 3% se aplică și pentru veniturile din aceste alte activităţi.”

5. La articolul 52, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(5) Limitele fiscale prevăzute la art. 51 alin. (1), alin. (41) și (42), precum și alin. (1) ale prezentului articol, se verifică pe baza veniturilor înregistrate cumulat de la începutul anului fiscal. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar precedent.”

6. Articolul 54 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 54 – Reguli de determinare a condiţiilor de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor
Pentru încadrarea în condiţiile privind nivelul veniturilor prevăzute la art. 47 alin. (1) lit. c) şi f), la 51 alin. (1), alin. (41) și (42) şi la art. 52 alin. (1) se vor lua în calcul aceleaşi elemente care constituie baza impozabilă prevăzută la art. 53.”

7. La articolul 55, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
„(5) Microîntreprinderile care devin plătitoare de impozit pe profit ca urmare a neîndeplinirii condițiilor prevăzute la art. 47 sau ca urmare a exercitării opțiunii, comunică organelor fiscale competente ieșirea din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, până la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal următor.”

8. La articolul 60, punctul 2 se modifică și va avea următorul cuprins:
”2. persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii și asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1) – (3), până la 31 decembrie 2028 inclusiv, ca urmare a desfășurării activității de creare de programe pentru calculator, în condițiile stabilite prin ordin comun al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării, al ministrului muncii şi solidarității sociale, al ministrului educației și al ministrului finanțelor.
Scutirea se aplică la un singur angajator/plătitor, pentru veniturile brute lunare de până la 10.000 lei inclusiv, obținute din salarii şi asimilate salariilor realizate de persoana fizică în baza unui singur contract individual de muncă, raport de serviciu, act de delegare sau detașare sau a unui statut special prevăzut de lege, pe baza opțiunii exprimate, în scris, prin declarație pe propria răspundere depusă la angajator/plătitor, după caz. Partea din venitul brut lunar ce depășește 10.000 lei nu beneficiază de facilități fiscale.”

9. La articolul 60 punctul 5, literele c) și d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
”c) veniturile brute lunare din salarii şi asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1) – (3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplică scutirea sunt calculate la un salariu brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi prin raportare la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată prevăzut de lege pentru activitățile din domeniul construcțiilor prevăzute la lit. a). Scutirea se aplică la un singur angajator/plătitor, după caz, pentru veniturile brute lunare din salarii şi asimilate salariilor de până la 10.000 lei inclusiv, realizate de persoana fizică în baza unui singur contract individual de muncă, cu normă întreagă sau cu timp parțial, pe baza opțiunii exprimate, în scris, prin declarație pe propria răspundere depusă la angajator/plătitor, după caz. Partea din venitul brut lunar ce depăşeşte 10.000 lei nu beneficiază de facilităţi fiscale.
d) scutirea se aplică potrivit procedurii aprobate prin ordin al ministrului finanţelor.”

10. La articolul 60 punctul 7, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“c) veniturile brute lunare din salarii şi asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1) – (3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplică scutirea sunt calculate la un salariu brut de încadrare lunar pentru 8 ore de muncă/zi, prin raportare la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată în domeniul/sectorul agricol și în industria alimentară, stabilit potrivit legii pentru domeniul/sectorul agricol și în industria alimentară. Scutirea se aplică la un singur angajator/plătitor, după caz, pentru veniturile brute lunare din salarii şi asimilate salariilor de până la 10.000 lei inclusiv, realizate de persoana fizică în baza unui singur contract individual de muncă, cu normă întreagă sau cu timp parțial, pe baza opțiunii exprimate, în scris, prin declarație pe propria răspundere depusă la angajator/plătitor, după caz. Partea din venitul brut lunar ce depăşeşte 10.000 lei nu beneficiază de facilităţi fiscale;“

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

44 comentarii

  1. FURT PE FAȚĂ. Vă invit să mă contraziceți. Nu mai au bani de pensii speciale și iau 7 piei (cifra e depășită) de pe micii antreprenori CARE ȚIN ȚARA ASTA ÎN SPATE. Altceva nu știu decât creșteri de taxe, la altceva nu-i duce capul ăla de mari economiști. Nici nu știu ce-i aia economie, ei știu că trebuie să-și ia salariul ăla imens (sau pensia aia gigantică) pentru care au împins aer 90% din timp. Întrebați un bugetar de unde crede că-i vine lui salariul. Veți avea surprize.

    • Furt pe fata e ce se intampla acum. Au scos pragul de 30% profitabilitate astfel incat toate micro pe it, media, banci care sunt folosite ca vehicule de eludare a taxelor si castiga 10000-150000 euro/luna platesc taxe de maxim 12%.

    • Sunt convins ca e neconstitutional ca cei cu salariu sub un prag sa beneficieze de o sxutire iar cei peste al cel prag sa nu beneficieze si ei pentru fractia pina in acel prag.
      Niste amatori ne conduc…

    • @Mas daca faci 150000 euro pe luna esti la impozit pe profit oricum, asa ca ce spui tu nu este tocmai adevarat. Cea cu rata de 30% era in discutie pentru firmele care fac pana in 500000 euro anual si au rata de profitabilitate de peste 30%, care inseamna defapt mici firme de IT care isi distribuie dividente, drept pentru care au cheltuieli minime. daca treci de 500000 euro anual esti pe impozit peprofit oricum.

    • UTF, singura discriminare este că cei din IT nu plătesc impozit pentru 10.000 lei brut în timp ce restul salariaților plătesc.

    • Discriminare e ca si cei de la stat, unde nu exista control real, cei din IT sa beneficieze de scutire impozit, sa ia si spor de calculator 25% și statul sa acopere „gaura” produsa de ăia cu banii ce depasesc 10 mii la privat

    • UTF, recomand consultarea dicționarului pentru a afla ce e discriminarea

    • Argonaut, care este motivul pentru care a fost introdusă scutirea pentru IT, după părerea ta?

    • Made in Romania:
      Nastase, slavit fie-i numele, a introdus facilitatile pt IT pentru a incura sectorul IT in tara noastra.
      Dar dezvoltarea sectorului IT, in acceptiunea lui Nastase, slavit fie-i numele, insemna aparitia altor companii de genul Bitdefender sau MultiverseX, nicidecum atragerea Amazon, Facebook sau Deutsche Bank care doar isi dezvolta softul in Romania unde e mana de lucru mai ieftina. Acest tip de firme sunt ca producatorii Apple din China, nimic diferit.
      Oracle sau Microsoft, de asemenea au birouri aici, dar produc soft pentru ele, il vand din Irlanda, unde platesc taxe ridicole, Irlanda fiind un paradis fiscal.
      Pe scurt, facilitatile fiscale pentru IT nu urmareau trecerea Lohn-ului de la masina de cusut la laptop cum s-a intamplat.
      In plus, facilitatile aveau scopul de a impulsiona industria IT, din moment ce industria s-a dezvoltat, este clar ca nu mai are nevoie de un implus, deci facilitatile trebuie eliminate.
      hai pa, pune mana si plateste impozit, ca vrei drumuri, scoli, spitale.
      vrei o tara ca afara? plateste impozit ca afara

    • @UTF ma refer la la SRL-urile care fac intre 10.000-20000 euro/luna. Si platesc taxe de maxim 12% ca s-au bagat si ca angajati. E jaful de pe lume si tembelii astia cica protejeaza srl-urile. Aia sunt doar angajati care si-au facut SRL.

    • @Argonaut

      1. Argumentele tale scârțâie atât de tare încât nici nu consider că merită să depun efortul să-ți explic de ce și unde bați câmpii;
      2. Nu știu cum ai ajuns tu la concluzia (greșită) că lucrez în IT și nici nu voi depune efortul să-ți înțeleg logica imbatabilă;
      3. Înainte de drumuri, școli, spitale (pe care le vrem cu toții, zic), aș vrea să fiu înconjurat de mai puțini tăntălăi care belesc ochii la tot felul de „specialiști” și „analiști” de la televizor și repetă că papagalii ce aud pe acolo;
      4. Dacă tu crezi că faptul că IT-iștii nu plătesc impozitul ăla este motivul pentru care nu avem „o țară ca afară”, recitește punctele 1 și 3 de mai sus;

      Hai pa, te pup. Mai închide televizorul ăla, chiar face bine la tărtăcuță.

    • Mare în Romania
      Ai făcut efortul să-mi dai un răspuns de 20 de rânduri, dar nu merita să depui efortul să aduci argumente.
      Nu ți se pare ridicol?

  2. Poi trebuie bani pt vouchere de vacanta la amaratii aia de bugetari care au salariu sub 8.000 lei net. Si alte beneficii, ca muncesc milt saracutii…
    Sa-i ia naiba de infecti cu parlamentul si guvernul lor

  3. cei care au micro si familiile lor : – NU UITAȚI CA SUNT ALEGERI LA ANUL !!!

    • Numar egal cu 0, comparativ cu al bugetarilor si al pensionarilor care vor merge la vot bucurosi ca le cresc constant veniturile

  4. Cum rămâne cu legea care spunea că nu se fac modificări fiscale in mijlocul anului fiscal? CCR va zice că e constituțională legea? Probabil că da! Singura lege neconstituțională este micșorarea pensiilor speciale ale CCR! 😏 Pentru CCR mumă, pentru privați ciumă!
    Singura soluție este să nu faceți nimic in România! Lăsați amantele si nepoții să se șmenuiască unii pe alții până intră tara in faliment!

  5. Aia cu 30% profitabilitate era o super mega aberatie, era chiar culmea sa ramana asa ceva… Cu restul, ramane de vazut ce se va intampla…

    • Cum adica era culmea ? Era singura metoda pentru a impozita micro folosite ca vehicule de a eluda taxele. Sunt sute de mii in media, it, banci care sunt platiti pe SRL si platesc maxim 12% la salarii intre 10000 si 30000 euro/luna. Angajatul amarat cu salariu de 5000 lei plateste 42%. In Germania orice micro care mai putin de 3 clienti ( fiecare cu contribuite semnificativa la venit) e considerat angajat si plateste fix aceleasi taxe ca un angajat.

    • Auzi la el, eluda taxele, troli rusi.

  6. @mas daca am fi ca in Germania cei ca tine nu ar exista
    sau vrei sa-mi spui ca deodata ce platim taxe mai mari , vor dispare toti impingatorii de hartii ca tine, si s-ar digitaliza totul si am rezolva o gramada de hartogarai direct online? sau am avea o educatie ca in Germania? sau justitie? sau mai multi bani pentur PENSII SPECIALE?

    • Diferenta dintre noi doi e ca tu folosesti SRL ca sa eludezi taxele si sa plateasca altii pentru tine in timp ce eu am facut SRL ca sa fac o afacere, sa fac niste produse, sa le vand, sa-mi fac o baza de clienti. Asta se numeste antreprenoriat si statul asta roman ma spoliaza pe mine in timp ce tu un esti doar un angajat si firma pentru care lucrezi iti baga banii pe SRL ca sa nu platesti taxele normale.

    • Diferenta dintre voi 2 e ca tu esti absurd Mas. Ce o tot dai cu antreprenoriatul ? S-a dat cineva antreprenor ? Am spus ca nu vrem sa platim taxe pentru NIMIC/0 oferit de stat. Atat, ramai tu cu angajatii tai si platiti ce vreti. Te asigur ca solutii o sa gasim, chiar daca va trebui sa fim platiti mai bine in alte tari.

    • @who3v3r asa e , nimeni nu vrea sa plateasca taxe. Ce spun eu aici e ca modificarile astea creeaza discriminari si mai mari intre cei angajati si cei cu SRL/PFA care sunt tot angajati. Si ce mai spun este faptul ca, deocamdata, in Romania e paradis fiscal pentru PFA/SRL. Daca tu gasesti alt paradis, e dreptul tau sa te muti acolo, e o lume libera. Dar orice rezident fiscal in tara asta trebuie sa plateasca taxe . Ca mie nu-mi convine sa platesc pentru scoala, spitalul , drumurile si altii sa le foloseasca in timp ce platesc bani de seminte.

  7. Au scos impozitul pe profit pentru cei ce lucrează în IT și au o rentabilitate mai mare de 30% din cifra de afaceri.

    Au scos scutirea de impozit pentru IT-istii (pt sumele mai mari de 10.000)

    Concluzia? Cei din IT cu CIM migrează pe SRL și plătesc taxe mult mai mici.

    Guvernul pierde bani … asta da reforma.

    • ce aveti mai cu IT-ul? nu va lasa sa impingeti hartiile? sunt de aia rai care „inventeaza” digitalizare si apoi vin cu nasul pe sus la ghiseu sa va injure ca sunteti toata ziua la solitaire si cafeluta ? stai ca nu doar IT-ul va injura ..

    • Stai liniștit, cei din IT care aveau posibilitatea și doreau contract de consultanță, aveau deja. De aceea și pragul de 60.000 euro.
      Faci mai mult de 5.000 euro lunar, plătești taxe

    • Aia cu 30% au scos-o pentru ca toti smecherii din media ( A3, RTV) , banci si alte domenii sunt platiti pe SRL ca sa nu plateasca taxe ca angajati. Asa ca cumva au beneficiat si astia din IT platiti pe SRL. Si in plus, sunt foarte multe rude de politicieni care au SRL si afaceri cu statul. Si da, era singura metoda relativ corecta pentru a apropia impozitele platite de angajati cu impozitele platite tot de angajati dar srl-isti care nu au nicio treaba cu antreprenoriatul.

    • @Mas nu a zis nimeni ca au o treaba cu antreprenoriatul. Mentalitatea mea e ca ori castig atat net in Romania, ori plec si castig mai mult net altundeva fara sa contribui nimic in Ro. Si apropo, astia sunt niste bani veniti in tara din SUA fara sa plece nimic la ei, sincer regret ca ii cheltuiesc aici sa particip si la bunastarea celor ca tine.

    • @who3v3r Nu are legatura cu antreprenoriatul. Are legatura cu faptul ca un angajat la o firma plateste 42% taxe din brut si un angajat cu SRL plateste vreo 12% taxe. Asta e tot. Si ala cu 42% nu are cum sa fie de acord ca cel cu 12% sa foloseasca spitalele, drumurile, scolile ca si cum ar plati 42%. Si legat de unde vin banii, pai cam toti angajatii de multinationale ar putea sa zica acelasi lucru : banii lor vin din afara tarii si ei contribuie la bunastarea celorlalti. Ca cei angajati la Dacia pot sa spuna ca ei aduc bani in tara prin exportul de masini si de ce sa plateasca ei 42%? Nimeni nu vrea sa plateasca niciun ban in final. Dar astia in loc sa elimine discrepantele sociale, le acutizeaza si mai mult permitand unora sa plateasca taxe ridicole dar sa foloseasca totusi infrastructura din tara asta asa proasta cum e si sa se mai si planga de ea. Adica e chiar tare cand platesti 12% taxe sa te plangi ca nu-ti da statul nimic inapoi. E bestial.

  8. stai linistit ca in germania eludeaza legea aia. corporatiile te angajeaza prin 2 firme diferite si ai 2 contracte. nu e nici neamtul fraier. cat despre 12%, mai adauga si salariul,si plata pe impozite. si faptul ca practic nu o sa ai pensie. nu stiu cine castiga 10000 luna in it lucrand pt o singura firma,sa mi-l spui si mie,poate nu fac ceva bine. castigurile sunt plafonate de firmele de outsourcing care au invadat piata si tin nivelul jos. si 90% din pozitii sunt entry level mid, care nu ar da in veci ratele astea.in schimb,cred ca ar trebui sa dispara scutirea de impozit de tot. mentan pe piata sunt 2% firme de produs si restul outsourcing

  9. Deci triplarea impozitului pentru majoritatea societatilor din tara
    PS situatia mea, si a zeci de mii de societati probabil, 3 angajati o sa platim 3% impozit pe venit +6500lei la trimestru in loc sa i luam noi
    Marja de venit este sub 15%

    • „Marja de venit este sub 15%”
      Sublim 🍻

    • e de bine. facem calcule cat dam la stat dar incurcam venitul cu profitul. de unde ai mai scos tu 6500 la trimestru?

    • @radub asta e cand ai o mica afacere , faci calcule, si mai incurci si termenii, dar stii exact ca oricum trebuie sa dai la stat indiferent de termeni .. dar avem noroc cu „gramatici” ca tine care ne invata din pozitii de bugetar (sau angajat la privat) cum se calculeaza

    • poate ca de ai te plangi tare ca nu intelegi „gramatica”. aici e vb de matematica si bani nu de semantica. daca nu stii „gramatica” sunt curios cum afli cat dai dai la stat , cu ce ramai. daca nu in cel mai bun caz faaci munca voluntara. sa inteleg ca tu vorbesti din pozitie de „intreprinzator”. sper sa fim in acelasi domeniu. e o bucurie cand dispare concurenta.

    • RaduB, te dai intelectual? :)) Incredibil cum apar acesti grammar nazi ca tine pe aici.

    • mi ma dau chiar sunt 🙂 dar tot nu inteleg e ce isi dau cu parerea despre economie unii. exemplul cel mai bun e mas

  10. Va fi un an economic și electoral foarte frumos!

  11. Vad ca cineva are ceva cu ITul.. lăsați-ne fraților ca plecam singuri și rămâneți singuri in tara asta.

    • Pleaca ma, ia sa vedem unde mai platesti tu taxe pe SRL de 12% ( cu totul) in lumea asta ca IT-ist.

    • @mas, tu mai poti si altceva decat 12% ala? matematica ta te lasa sa intelegi ca ala 12% din X poate fi mai mare decat 42% Y proletar? Si X nu vrea sa plateasca 42% ca Y pentru ca are aces la aceleasi servicii de 2 lei? si cu diferenta poate plati servicii private de calitate? La scoala aia care o faceti cu ciolacu va spune ca si un zugrav poate avea srl din ala cu 12%? da zugravu e bun ca vopsiti birourile de 3 ori pe an, it-stul e rau ca nu mai aveti ce gartii sa plimbati si dispareti din organigrama.

  12. Incredibil!!
    Astia au marit taxele pentru sport, facem prea multa miscare, in loc sa alergam sa platim taxe, alergam dupa vreo minge pe undeva…

  13. Va recomand sudul Spaniei, Regiunea malaga. Taxe similare. Preturi mici. Chirii la fel ca la Bucuresti. Conditii de trai occidentale. Zona puternic urbanizata. Internet de calitate. Angajatorului tau nu-i pasa de unde apesi tu pe taste.