EXCLUSIV Expert auto: Mașinile BMW cumpărate de poliția din Polonia cu aceleași specificații ca în România costă semnificativ mai puțin/ Cât costă întreținerea unui BMW în comparație cu alte mărci comparabile ca performanțe
Mașinile de poliție BMW cumpărate în Polonia costa cu câteva mii de euro mai puțin decât în România, se arată într-o analiză realizată de experții auto de la CarVertical pentru G4Media.ro. Astfel, un BMW 320i x Drive, cu aceleași caracteristici tehnice ca în România, marcat, a costat în Polonia aproape 29.000 de euro cu TVA la 140 unități cumpărate, în timp ce în România Poliția a plătit pentru 600 de mașini identice, marcate, 38.000 de euro cu TVA.
Experții auto de la CarVertical mai atrag atenția asupra cheltuielor de întreținere. La BMW se ridică la aproximativ 2000 de Euro la prima 100.000 de km, în timp ce pentru un model Skoda cu caracteristici tehnice similare costurile de întrețiere se reduc la jumătate.
Poliția Română va cumpăra minim 300, maxim 600 de mașini BMW de la Automobilie Bavaria, companie controlată de omul de afaceri Michael Schmidt, prietenul președintelui Iohannis. La prima licitație organizată în 2021 nu s-a prezentat nici un ofertant. Poliția a explicat că a majorat prețul oferit la prima licitație, de 26000 de euro, deoarece costurile de producție în industria auto ar fi crescut.
La a doua licitație, finalizată pe data de 28 iulie 2022, s-a prezentat un singur ofertant, Automobile Bavaria, care a și câștigat licitația. Poliția Română a explicat, într-un comunicat, că alte trei mărci de mașini, Mercedes, Jaguar și Alfa Romeo ar fi îndeplinit cerințele tehnice pentru a putea participa la licitație, Expertul CarVertical susține însă că, în realitate, Mercede și Jaguar nu dispu de mașini cu cerințele din caietul de sarcini întocmit de Poliție iar Alfa Romeo tocmai primise o comandă extraordinară de 450 de unități din partea guvernului Italian.
Redăm mai jos analiza CarVertical pentru G4Media.ro
”Utilizarea BMW-urilor în scopuri polițienești nu este o practică exclusivă. Ofițerii de poliție folosesc vehicule BMW în mai multe țări europene, inclusiv în Slovacia, Germania și Regatul Unit. Departamentul de poliție din Cehia, de exemplu, a achiziționat recent 70 de mașini BMW Seria 5, echipate cu motoare puternice pe benzină cu 6 cilindri, pentru patrula de pe autostradă.
Ofițerii polonezi au adăugat, de asemenea, BMW-uri în flota lor, dar le utilizează în mod diferit. Nu mai puțin de 140 de automobile BMW 330i xDrive nemarcate sunt folosite zilnic pentru a prinde șoferii care depășesc viteza legală. În mod ciudat, aceste BMW-uri nemarcate, cu toate dotările necesare, costă la fel ca cele care au câștigat licitația din România.
În departamentul de poliție polonez există, de asemenea, 82 de vehicule cu specificații românești. Pe lângă faptul că oferă 184 de cai putere, caroserie sedan și toate echipamentele necesare, acestea costă semnificativ mai puțin la achiziție.
Posibilă alternativă
Potrivit Poliției Române, în afară de BMW, și modele de la Alfa Romeo, Jaguar și Mercedes-Benz îndeplineau cerințele, dar niciuna dintre ele nu a depus o propunere. De ce?
Pentru că o versiune adecvată pentru poliție a modelului Jaguar XE nu a fost niciodată disponibilă, iar Mercedes-Benz oferă în prezent doar Clasa E, mai mare și mai scumpă. Probabil că Alfa Romeo nu a dorit să participe deoarece a primit o comandă extraordinară de 450 de Giulias din partea guvernului italian. Așadar, ne rămâne un singur concurent.
Cerințele pentru mașinile de poliție românești sunt cu siguranță confuze, deoarece nu există cerințe oficiale privind costurile de funcționare sau alți factori importanți atunci când se cumpără o mașină cu banii contribuabililor.
Să luăm doar un exemplu primar. Întreținerea programată pentru seria 3 de la BMW costă puțin peste 2.000 de euro pentru o perioadă de cinci ani (100.000 km), în timp ce costurile de funcționare pentru Škoda variază între 900 și 1.300 de euro. În timp ce prețul de achiziție al BMW poate fi puțin mai mic datorită unor reduceri semnificative, mașinile de la alți producători, pe termen lung, ar ajuta la optimizarea costurilor de exploatare, fără a sacrifica caracterul practic și capacitatea de a urmări un șofer neascultător.”
Nota: Articol susținut de carVertical în cadrul unui parteneriat necomercial cu G4Media.ro
Citește și
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
63 comentarii