EXCLUSIV Fondurile operative ale serviciilor secrete nu vor mai putea fi controlate nici de Parlament, nici de Curtea de Conturi – proiect de lege
Fondurile de cheltuieli operative ale serviciilor secrete, adică banii cu care serviciile de informații își finanțează operațiunile, nu vor mai putea fi controlate nici de comisiile parlamentare speciale, nici de Curtea de Conturi, ci doar de Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT), potrivit proiectului de lege privind activitățile de informații și contrainformații aflat în dezbaterea coaliției de guvernare și consultat de G4Media.
Fondurile operative sunt cea mai mare miză financiară a serviciilor secrete, reprezentând o parte semnificativă a bugetelor lor. Dacă acestea nu vor mai fi supuse controlului civil, există riscul ca utilizarea lor să devină arbitrară.
În ultimii doi ani au existat două astfel de situații. Primul scandal a fost la direcția de informații a armatei, al cărei director adjunct a fost condamnat deja în primă instanță pentru că ar fi delapidat fondurile de război ale DGIA.
Al doilea caz a fost anchetat de DNA și îi privea pe fostul ministru de Interne, Petre Tobă, şi pe foştii şefi ai serviciului secret din MAI, pentru modul în care au fost cheltuite fondurile operative pentru chefuri la restaurantele Excelsior şi Bârlogul Lupilor, băuturi şi parfumuri de lux. Citește aici de ce a închis DNA dosarul privind fondurile operative.
Ce prevede proiectul de lege privind activitățile de informații și contrainformații aflat în dezbaterea coaliției de guvernare și consultat de G4Media.
Art. 43 – (1) În exercitarea controlului parlamentar asupra activităţilor de informații și contrainformații, Comisiile verifică:
a) respectarea Constituţiei şi a legilor în vigoare;
b) concordanţa activităţii cu Strategia Naţională de Apărare a Ţării, Planul Naţional de Priorităţi Informative şi alte documente, aprobate de CSAT, precum şi cu politicile şi strategiile de securitate;
c) utilizarea resurselor financiare şi materiale alocate, cu excepția fondului de cheltuieli operative aflat în competența CSAT;
Art. 47 – (1) Bugetele destinate serviciilor de informaţii sunt aprobate de Parlament, în condiţiile legii, cu avizul prealabil al CSAT şi al Comisiilor parlamentare speciale de control a activităţii acestora.
(2) Execuţia bugetelor autorităților/ structurilor prevăzute la art. 6 este supusă controlului ulterior al Curţii de Conturi. Este exceptat de la controlul ulterior al Curții de Conturi fondul de cheltuieli operative efectuate de serviciile/ structurile de informaţii.
Context. Coaliția de guvernare dezbate proiectele legilor securității naționale, un pachet mai amplu de 10 legi care privesc funcționarea și organizarea serviciilor de informații, a armatei, ministerului de Interne și CSAT. Premierul Nicolae Ciucă a anunțat pe 27 mai că proiectele sunt analizate în cadrul fiecărui partid din coaliție, iar într-o săptămână vor intra în dezbaterea Guvernului, pentru a fi trimise la Parlament.
”Legile au fost elaborate la nivelul fiecărei instituții responsabile în parte, pachetul în deplinătatea sa se află la nivelul fiecărui partid, astfel încât comisiile de specialitate să poată să analizeze iar cred că nu mai târziu de o săptămână să putem să avem pachetul spre analiză și aprobare la nivelul guvernului astfel încât să fie înaintat Parlamentului”, declara premierul Nicolae Ciucă pe data de 27 mai.
(Sursa foto: Unsplash/ Chris Yang)
Citește și:
- UM România. Cum transformă noile legi ale securității naționale țara într-o mare unitate militară
- Ofițerii SPP, imunitate mai mică decât în cazul ofițerilor SRI și SIE: Pot fi audiați, percheziționați sau reținuți cu informarea prealabilă a directorului Serviciului de Protecție și Paza / Pentru ceilalți este nevoie de procurori anume desemnați
- EXCLUSIV Președintele României primește puteri suplimentare: Are ultimul cuvânt în CSAT dacă nu există consens – proiect de lege
- EXCLUSIV Imunitate pentru ofițerii SIE: e nevoie de procurori și judecători ”anume desemnați” și de acceptul CSAT – proiect de lege
- EXCLUSIV Lista amenințărilor la securitatea națională, extinsă semnificativ / Au fost incluse criminalitatea organizată, acțiunile care vizează sistemul de administrație, sănătate, educație, patrimoniu cultural, comunicații – proiect de lege
- EXCLUSIV Noua lege de funcționare a SRI nu mai prevede că directorul prezintă rapoarte de activitate anual sau când hotărăște Parlamentul / Doar Comisiile de control din legislativ sunt obligate să prezinte un raport anual
- EXCLUSIV Șeful SRI poate fi demis mai ușor de președintele României / Parlamentul nu mai poate iniția demiterea directorului SRI – proiect de lege
- EXCLUSIV: SRI devine autoritatea națională în domeniul interceptării comunicațiilor / Centrul Naţional pentru Interceptarea Comunicaţiilor va funcționa în cadrul SRI – proiect de lege
- EXCLUSIV: SRI va avea dreptul să opereze în străinătate, iar SIE pe teritoriul României, potrivit proiectelor de legi ale securității
- EXCLUSIV Procurorii pot intra în sediile SRI pentru a efectua anchetă doar cu aprobarea președintelui CSAT, care este șeful statului / Ofițerii SRI pot fi audiați, percheziționați sau reținuți doar de procurori anume desemnați – proiect de lege
- EXCLUSIV: Civilii și firmele vor fi obligați să sprijine agenții SRI la cerere în derularea operațiunilor serviciului de informații
- EXCLUSIV Proiect de lege: În cadrul SRI pot fi înfiinţate activităţi finanţate integral din venituri proprii / SRI poate aveea în coordonare asociaţii cu caracter profesional, social, cultural, sportiv sau recreativ ori umanitar
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
14 comentarii