G4Media.ro

EXCLUSIV Guvernul, avertizat de ANRE că noua ordonanță pentru plafonarea facturilor va…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

EXCLUSIV Guvernul, avertizat de ANRE că noua ordonanță pentru plafonarea facturilor va duce la dispariția unor furnizori de energie / Va fi nevoie de înființarea de companii de stat / Ordonanța facturilor încalcă flagrant regulile europene

Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), arbitrul pieței energetice din România, a avertizat guvernul într-o notă că ordonanța de urgență adoptată joi pentru plafonarea facturilor încalcă flagrant regulile europene pentru că limitează comerțul comunitar cu energie, potrivit documentului consultat de G4Media.

Mai mult, ANRE a atenționat guvernul că ordonanța de urgență riscă să aducă României o procedură de sancționare (infringement) din cauza limitării prețului la producători.

Cel mai dur avertisment al ANRE vine însă în ceea ce privește impactul ordonanței asupra furnizorilor de energie. Autoritatea arată că ordonanța ar putea duce la ieșirea din piață a anumitor furnizori din cauza mecanismelor impuse și cere guvernului inființarea unor companii de trading și de furnizare pentru a compensa eventuala ieșire de pe piață a unora dintre acești participanți la piață.

ANRE a formulat aceste observații și recomandări într-un aviz la ordonanța de urgență aprobată joi de guvern. Ordonanța, despre care guvernul susține că are ca rol protejarea populației în fața creșterii prețurilor, introduce o serie de mecanisme prin care încearcă, de facto, să limiteze prețul energiei și să interzică exportul de energie electrică.

Principalele aspecte din nota transmisă de ANRE către guvern:

Constituția României la art. 148 alin. (2) statuează principiul supremației dreptului european, în conformitate cu care ”prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi celelalte reglementări comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate faţă de dispoziţiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare”.

Potrivit acestui principiu, astfel cum a fost consacrat de jurisprudența europeană, dreptul UE are o valoare superioară faţă de legislaţiile naţionale ale statelor membre, acestea având obligația de a nu aplica o normă naţională contrară dreptului european. Prevalența dreptului comunitar funcţionează în raport cu toate normele naţionale şi impune tuturor autorităților statelor membre, inclusiv jurisdicţiilor constituţionale, obligaţia de a lăsa neaplicată orice normă naţională, fie ea şi de natură constituţională, în cazul unui conflict cu o normă de drept al UE.

Suplimentar atragem atenția asupra faptului ca pe tema limitării prețului la producători a existat o procedură de infrigement, respectiv Cauza nr. 2012/2114 – acţiune în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor având ca obiect nerespectarea dreptului UE prin instituirea unei restricţii de facto la exportul de gaze naturale, Comisia constatând că procedând astfel, România nu şi-a îndeplinit obligaţiile care îi revin în temeiul articolelor 35 şi 36 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) şi în temeiul articolului 40 litera (c) din Directiva 2009/73/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piaţa internă în sectorul gazelor naturale şi de abrogare a Directivei 2003/55/CE.

Astfel, Comisia a apreciat că versiunea modificată prin OUG nr. 114/2018 și OUG nr. 19/2019 a articolului 124 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012 prin care fusese stabilită o limită de preț la producător și ordinul emis de ANRE în baza acestora (Ordinul nr. 52/2019) instituie un cadru legal care acționează ca o restricție de facto a exporturilor de gaze naturale din România și, prin urmare, constituie o măsură cu efect echivalent cu cel al unei restricții cantitative a exporturilor în sensul articolului 35 din TFUE.

1. Referitor la propunerea de la art. VI. potrivit căruia „ Valoarea maximă a prețului mediu ponderat al energiei electrice, la care ANRE calculează sumele de decontat de la Bugetul de Stat pentru furnizorii de energie electrică este de 1300 lei/MWh” dorim să facem precizarea că stabilirea unui preț al energiei electrice pe alte principii decât în baza tranzacțiilor încheiate poate crea dificultăți financiare furnizorilor de energie electrică și mai departe pe tot lanțul producere – consum, care să determine imposibilitatea desfășurării activității operatorilor din sector și trecerea clienților la furnizorii de ultimă instanță (FUI). În acest context FUI s-ar confrunta deopotrivă cu dificultăți financiare în condițiile în care energia electrică se achiziționează pentru clienții preluați din PZU și ca dezechilibru (nu poate fi previzonată intrarea clienților în portofoliu nefiind o acțiune voluntară a FUI). Astfel prețul energiei electrice achiziționate pentru clienții preluați reflectă condițiile de la momentul preluării și stabilirea apriorii a unui preț poate crea atât prejudicii furnizorilor cât și avantaje în condițiile în care prețul stabilit este la un nivel ridicat.

În plus trebuie precizat faptul că:

⦁ nu există prevederi legale care să impună furnizorilor obligația de a achiziționa prin contracte la termen întregul necesar de consum (Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012 prevede la art. 6^1 “Furnizorul are obligaţia de a-şi asigura cel puţin 40% din energia electrică necesară acoperirii consumului clienţilor finali din portofoliu din producţie proprie sau prin achiziţie prin contracte la termen pe pieţele de energie electrică, pe alte pieţe decât PZU, PI şi PE„ și nici nu poate fi realizat acest obiectiv în condițiile în care consumul clienților diferă pe intervale orare iar produsele tranzacționate pe piețele centralizate sunt în general produse cu livrare banda,

⦁ consumul poate varia semnificativ în condițiile reducerii/creșterii consumului clienților din portofoliu sau a intrării/ieșirii clienților în/din portofoliu.

Deasemenea o asemenea măsură poate fi considerată o obligație de serviciu public cu îndeplinirea tuturor condițiilor și cu recuperarea integrală a tuturor costurilor asociate acestei obligații.

2. Referitor la propunerea de la art. VII. potrivit căruia „Prin contracte bilaterale negociate directe începând cu data de 1 septembrie 2022, producătorii de energie electrică au obligația să vândă prin direct energia electrică disponibilă cu livrare până la 31 decembrie 2022, doar furnizorilor de energie electrică care au în portofoliu clienți finali, destinată exclusiv pentru consumul acestora, distribuitorilor de energie electrică, operatortului national de sistem Compania Naționala de Transport Energie Electrica Transelectrica S.A., precum și consumatorilor care au beneficiat de prevederile OUG 81/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituțional și autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanțelor, de a scoate la licitație certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, precum și pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea întreprinderilor din sectoarele și subsectoarele expuse unui risc important de relocare ca urmare a transferului costului emisiilor de gaze cu efect de seră în prețul energiei electrice.” dorim să precizăm faptul că pe de o parte această prevedere încalcă dispozițiile Regulamentului UE nr. 943/2019 iar pe de altă parte nu mai permite contractele directe între producători pentru acoperirea necesarului contractat (obligații de vânzare), în condiții de indisponibilitate a unităților de producere/grupurilor.

În ceea ce privește proiectul de ordonanță de modificare a Ordonanţei de urgenţă nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energiei, vă comunicăm și următoarele recomandări:

⦁ Notificarea Comisiei Europene cu privire la obligațiile de serviciu public impuse prin proiectul de ordonanță menționat;
⦁ Având în vedere impactul situației actuale din piața de energie asupra furnizorilor/traderilor, considerăm ca fiind necesară inființarea de către statul român a unor companii de trading și de furnizare pentru a compensa eventuala ieșire de pe piață a unora dintre acești participanți la piață.

Context: Ministerul Energiei a publicat proiectul de ordonanță de urgență care aduce schimbări pentru schema de sprijin pentru facturi și a prelungit perioada de aplicare a măsurilor până în august 2023 (față de martie 2023), potrivit Economedia.

Mediul de afaceri, printre care Confederația Patronală Concordia, a criticat modul de adoptare al noii ordonanțe de urgență.

Potrivit documentului, prețurile pentru populație rămân plafonate la gaze și energie electrică. În schimb, IMM-urile, firmele din industria alimentară și instituțiile publice vor plăti un preț plafonat doar pentru 85% din consumul de energie electrică.

În schimb, scad unele praguri de consum la energie electrică. Astfel, cei care au înregistrat în 2021 un consum mediu lunar cuprins între 0 – 100 KWh inclusiv, vor plăti în continuare un tarif de 0,68 de lei/kWh. Însă cei care au înregistrat în 2021 un consum mediu lunar cuprins între 100,01 – 300 KWh inclusiv, vor plăti în continuare un tarif de maximum 0,80 lei/kWh, cu TVA inclus, dar numai pentru un consum lunar de maximum 255 kWh. Consumul de energie electrică care va depăși 255 kWh/lună va fi facturat la preț întreg.

Până acum, prețul era plafonat la 0,68 lei/kWh pentru un consum lunar sub 100 KWh și la 0,8 lei/kWh pentru consum lunar între 100 și 300 kWh. Acum, prețul va fi plafonat în continuare la 0,68 lei pentru consum lunar sub 100 KWh, dar plafonul de 0,8 lei/kWh va fi aplicabil doar celor cu un consum lunar între 100 și 255 kWh.

Ordonanța scade de la 250 lei la 150 lei prețul cu care producătorii de gaze sunt obligați să vândă gaze către furnizorii producătorilor de energie termică sau direct către producătorii de energie termică, dar numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinată consumului populaţiei.

Guvernul obligă producătorii de gaze să vândă gazele folosite pentru producția de energie electrică cu 100 lei/MWh, în perioada 1 septembrie 2022 – 31 octombrie 2023.

Citește mai multe informații pe Economedia.ro

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

32 comentarii

  1. Hidroelectrica este și producător și vânzător/furnizor de energie electrică către consumatorul final și încă mai este proprietate publică ( de stat ), așa că șeful ANRE poartă vorbele altor entități. Oricum guvernanții simt cum le fuge pământul de sub picioare și încearcă să încâlcească și mai mult ghemul de interese private tăind unele fire ( sacrificând unii furnizori/traderi de energie electrică ).

  2. Singurele reguli europene sunt cotele de gen si „intelegerile verzi” pe care cica le implementeaza cu succes si R. Moldova. Cine vrea bunastare europeana trebuie sa implementeze aceste doua reguli simple.

  3. Regulile europene spun ca trebuie sa inghetam pentru Jelenski.

    • Voi rușii, da! Să rămâneți fără bani!

    • Mai bine inghet pentru Zelensky decat sa slugesc la ruskki mir.

  4. Vrăjeală cu regulile europene. Ba chiar in situație de criza se fac derogări. Anre este sluga smecherilor din energie.

    • Cum mama mașini ANRE le plînge de mila furnizorilor dar nu le pasa de cum vor reuși romîni sa se descurce la iarna, eu ias ıntelege dacă, acești furnizori nu ar face profit dar se vede clar ca veniturile furnizorilor au crescut ft mult

  5. Nu era mai simplu sa scada TVA, ei nu isi dau seama ca sunt incompetenti, nu suntem in stare sa facem scheme complexe! Acum se vor trezi cu alte probleme.
    Germania, mama lor, ca sunt ani lumina de noi aleg o cale simpla, noi spargem normele, ne zgarma sarma de inteligenta!

    • S-a mai TVA de a lungul timpului, vezi cazul alimentelor, si nu s-a vazut in pret. S-au umflat buzunarele smecherilor.

    • Intr-o economie de piata cand se castiga foarte mult la anumite produse apare concurenta si automat se regleaza. Te apuci de gradinarit daca se castiga asa bine din alimente.
      Orice lege comunista face mai mult rau decat bine.
      Vedem inflatie de 15% din bani aruncati cu incompetenta.
      Crezi ca daca dubleaza salariile si pensiile cu 100% o duci mai bine? NUU!

    • Ceea ce sustineti dvs. este aplicabil „in carti” nu in Romania! Vorbiti despre legi corecte economic, valabile pentru o piata concurentiala „pe bune”, dvs. chiar credeti cu adevarat ca „piata” energetica din Romania este concurentiala, libera si ca principiul cerere-oferta este cel ce dicteaza? Incep sa va banui de naivitate sau de subiectivism!

    • Nu si daca firmele de pe piata vorbesc intre ele sa mentina preturile mari.. cateva companii controleaza piata iar ceilalti trebuie sa se ia dupa ei.. economia de azi e o gluma proasta.. intregul sistem trebuie schimbat din temelie pentru a evita practicile incorecte si specula.. producatorul trebuie sa aiba cel mai mare profit (iar acela sa fie corelat la costurile reale de productie a unui produs.. nu sa produc cu un leu si sa vand cu 100).. la intermediari profitul sa nu depaseasca 10%.. in orice domeniu…

    • Pentru asta exista consiliul concurentei. Sa verifice daca firmele fac cartel si stabilesc pret comun. Producatorul de care zici tu isi poate face singur desfacere daca nu vrea sa plateasca intermerdiari. Economia de piata functioneaza. Limitarile astea de profit cu 10% sunt comuniste. Nu imi spui tu cu cat profit sa fac, daca vreau sa fac 1000% si POT nu este nici o problema, platesc impozit pe profit cat scrie in lege, scot dividente platesc impozit, platesc tva.
      Este dreptul meu! Ca de aia nu va intepati ca e corpul vostru. La fel si in economie, fac prea mult profit, fa si tu daca esti in stare!

    • Abia acum am inteles cu cine as fi vrut eu sa „combat”! Dupa ultimul dvs. comentariu-raspuns, am inteles, nu sunteti naiv sau subiectiv, asa cum v-am banuit, sunteti direct interesat in „propasirea” asa-zisului „capitalism salbatic”, reguli in teorie, dar in practica…invinge cel de la butoanele banului, profitul si atat! Chestia cu „dreptul fiecaruia” si in „economie” (care? ca aia propovaduita de dvs. poate fi orice altceva: luat cu japca/calcat in picioare, „economic” vorbind) numai „economie” nu! P.S. Pastila cu „intepatul” e nu numai fortat-ridicola, ci e chiar puerila. Am incheiat orice discutie, n-am cu cine!

    • Nu ca dupa aia nu mai au de unde plati bugetarii. Plus ei zic ca cica vor sa incurajeze economisirea. Au cam uitat problemele de care s-a lovit Ceausescu in ’89 cand l-au impuscat.

    • @Adriana Negureanu:
      Ai mentalitate de bugetara, care nu a avut o firma in viata ei.

      Daca eu produc ceva in tara asta, vreau sa vand la cat vreau! Ca si asa platesc taxe fara numar si am o gramada de „beneficii” la suprapret din partea statului. De la sanatate, autostrazi, scoli, justitie si pana unde vrei tu, ca nu exista nimic decent facut de stat!

    • piata inseamna ca vinzi unde obtii pretul cel mai mare.daca germanul da cu 1 cent mai mult ca romanul pt ca are de unde cel din urma moare de foame.

    • Romanul tot timpul s-a crezut cel mai inteligent! Pe langa ca e plin de prosti si agramati in shparlament, sunt si fuduli!

  6. Si comisia europeana se gandeste la plafonarea pretului la energie, asa ca linistiti-va!
    Stiu ca ii doare la pozanar pe baetii destepti, dar nici Ue nu are nevoie de revolte.

  7. In caz ca nu stiati toate companiile “private” din alte state care au preluat activul comunist de la noi pe nimic sunt de facto companii de stat in tarile de origine, statele mama avand participatii mari la aceste companii si influenta majora asupra acestora! Si daca se vor infiinta companii de stat in sfarsit fara sa fim nevoiti sa nationalizam, este chiar un LUCRU BUN! Monopolurile naturale nu trebuiau oricum privatizate niciodata nicaieri!

  8. ANRE,a semnat OUG ca primarul?Nu a citit-o sau pt ca s-a trezit psd-ul sa critice si tembeliziunile lor,s-a trezit si directorul ANRE sa-si dea cu parerea? Vai de noi si de institutiile partizane ale tarii?Ce sa mai inteleaga bietul roman?

  9. Il doare la basca pe Vergilica… e prea p0s.t sa priceapa ceva!

  10. Daca „încearcă, de facto, să limiteze prețul energiei și să interzică exportul de energie electrică” este foarte bine.
    Dacă ai o gradină, produci legume, într-un an e secetă și îți ajung doar ție, de ce să vinzi ?

  11. Solutii de oameni care n-au lucrat in viata lor.
    Oamenii nu inteleg impact, piete, privat. Vor sa-si rezolve problemele lor politice cu banii altora.

    “ E bine ca importam energie, nu mai poluam la noi” – acum 2 ani, tot acest “ Ministru” al Energiei. Omul a lucrat doar 1 an la o firma de asamblat calculatoate in Drobeta, dupā, numai functii politice. Ce poate intelege din economie Ciucā, Ciolacu, R.Bogdan, et ceterasi?

  12. Ha,ha,ha….Nu este vorba despre energie ci despre prevalenta dreptului european. Bravo ! Cum o trageti pe Academiei ! Continuati !

  13. „Well, you know, fuck the EU!”

  14. Se vede clar că guvernul joacă totul pe o carte politicianistă, electorală,de imagine, căci nu urmărește decât amănarea consecințelor crizei de pe piața de energie electrică și gaze naturale pentru perioada următoare pe spatele producătorilor și furnizorilor din domeniu, cu riscul deprecierii situației economice a acestora și chiar al falimentului lor și cu știința încălcării legislației comunitare.

  15. Sa-si dea Demisia ! Nicolae Ciuca ! Daca face 4 Lei Kilowatul , adica 200 de lei 50 de kilowati pe luna ! Sa inceapa o Noua Revolutie ! ca in Decembrie 1989 , iar Lumina sa fie de Stat cu Preturi Mici !

  16. Nu vor disparea probabil decât furnizorii mici de energie electrică și gaze naturale,aceea care nu pot face față concurenței în condiții de criză energetică.E corectă observația ca statul să-și asume răspunderea reechilibrării pieței energetice prin înființarea de companii de stat care să preia clienții furnizorilor care vor dispărea eventual de pe piață.Se încalcă clar legislația comunitară prin limitatea prețului la producător și interzicerea exportului de energie electrică și gaze naturale( practic producătorii români sunt scoși de pe piața europeană).

  17. Cred că pentru motive de predictibilitate pentru toți operatorii din sistem aceasta OUG trebuia să intre în vigoare de la de la 01 octombrie 2022.