EXCLUSIV Imunitate pentru ofițerii SIE: e nevoie de procurori și judecători ”anume desemnați” și de acceptul CSAT – proiect de lege
Cadrele militare din SIE pot fi audiate, percheziționate, reținute sau arestate preventiv numai de procurori militari anume desemnați, iar perchezițiile în sediile SIE pot fi realizate cu mandate date de judecători anume desemnați și cu aprobarea președintelui României, potrivit unui proiect de lege pentru funcționarea Serviciului de Informații Externe (SIE) aflat în dezbaterea coaliției de guvernare și consultat de G4Media.ro.
Ce prevede exact proiectul:
Art. 23. – (1) Cadrele militare din SIE desfăşoară activitatea în interesul statului român şi se află sub protecţia legii.
(2) Cadrele militare din SIE pot fi audiate, percheziționate, reținute sau arestate preventiv numai de procurori militari anume desemnați și cu informarea prealabilă a directorului Serviciului de Informații Externe și în prezența unui reprezentant al structurii juridice a Serviciului.
——–
(6) Pentru efectuarea oricăror activități de urmărire penală, accesul organelor abilitate în sediile și obiectivele Serviciului de Informații Externe se realizează doar cu aprobarea președintelui Consiliului Suprem de Apărare a Ţării și informarea prealabilă a directorului SIE, în baza unor mandate emise de judecători anume desemnați din cadrul Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Proiectul de lege consultat pentru G4Media introduce noi condiții și pentru urmărirea penală a directorului SIE.
Astfel, Articolul 6 din proiect prevede că:
(5) Directorul Serviciului de Informații Externe poate fi audiat, percheziționat, reținut sau arestat numai la sesizarea Procurorului General de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și cu încuviințarea prealabilă a CSAT.
(6) Urmărirea și trimiterea în judecată penală a directorului SIE se pot face numai de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție sau de către Direcția Națională Anticorupție, cu aprobarea Președintelui României. Competența de judecată aparține Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Prevederile din proiectul de lege pentru funcționarea SIE sunt similare cu cele din proiectul legislativ pentru funcționarea SRI.
De notat că prevederile privind imunitatea ofițerilor SIE și SRI sunt betonate și într-un al treilea proiect de lege, care privește activitățile de informații și contrainformații, aflat și el în dezbaterea coaliției de guvernare și consultat de G4Media.
- Art. 33 din proiectul de lege privind activitățile de informații și contrainformații: Pentru efectuarea oricăror activități de urmărire penală, accesul organelor abilitate în sediile și obiectivele autorităţilor/ structurilor prevăzute la art. 6 în care se gestionează informații secret de stat, se realizează doar cu aprobarea președintelui CSAT și informarea prealabilă a conducătorului instituţiei, în baza unor mandate emise de judecători din cadrul ÎCCJ.
Prevederile legate de urmărirea penală a ofițerilor SRI și SIE nu există în legislația actuală care guvernează activitatea celor două servicii de informații.
Cum se desfășoară controlul parlamentar asupra SIE:
Proiectul de lege consultat de G4Media prevede, la fel ca și Legea 1 din 1998 (Legea SIE), că Parlamentul exercită controlul asupra activităţii Serviciului de Informaţii Externe, prin intermediul unei comisii parlamentare speciale.
Noul proiect aflat acum în dezbaterea coaliției exclude însă de la controlul parlamentar o parte a activității SIE. Mai precis, exclude ”planificarea, evidenţa, utilizarea, justificarea şi controlul cheltuielilor operative destinate realizării activităţii specifice Serviciului de Informaţii Externe se efectuează în conformitate cu regulile generale în această materie, aprobate de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării”.
Cum e numit și demis șeful SIE
O altă noutate din proiectul de lege e apariția unei proceduri clare pentru demiterea șefului SIE. Astfel, șeful SIE poate pleca prin demisie sau demitere de către Parlament, în ședință comună, la propunerea Preşedintelui României, dacă șeful SIE a încălcat prevederile care spun că nu poate face parte din partide, formațiuni sau organizații politice, nu poate candida pentru o funcție aleasă și nu poate desfășura activități de propagandă în favoarea sau defavoarea unui candidat pentru funcții alese.
Ce spune proiectul de lege:
Art. 7. – (1) Funcţia de director al SIE este incompatibilă cu orice altă funcție sau activitate publică sau privată, cu excepția funcţiilor sau activităţilor în domeniul didactic.
(2) Directorul SIE nu poate face parte din partide, formațiuni sau organizații politice, nu poate candida pentru o funcție aleasă și nu poate desfășura activități de propagandă în favoarea sau defavoarea unui candidat pentru funcții alese.
(3) Eliberarea din funcţie a directorului Serviciului de Informaţii Externe se poate face:
a) prin demisie, înaintată Preşedintelui României şi notificată preşedinţilor Camerei Deputaţilor şi Senatului;
b) pentru încălcarea prevederilor alin. (2), de către Parlament, în şedinţă comună a celor două Camere, la propunerea Preşedintelui României.
Context. Coaliția de guvernare dezbate proiectele legilor securității naționale, un pachet mai amplu de legi care privesc funcționarea și organizarea serviciilor de informații, a armatei, ministerului de Interne și CSAT. Premierul Nicolae Ciucă a anunțat pe 27 mai că proiectele sunt analizate în cadrul fiecărui partid din coaliție, iar într-o săptămână vor intra în dezbaterea Guvernului, pentru a fi trimise la Parlament. (Foto: SIE)
Citește și
- EXCLUSIV Lista amenințărilor la securitatea națională, extinsă semnificativ / Au fost incluse criminalitatea organizată, acțiunile care vizează sistemul de administrație, sănătate, educație, patrimoniu cultural, comunicații – proiect de lege
- EXCLUSIV Noua lege de funcționare a SRI nu mai prevede că directorul prezintă rapoarte de activitate anual sau când hotărăște Parlamentul / Doar Comisiile de control din legislativ sunt obligate să prezinte un raport anual
- EXCLUSIV Șeful SRI poate fi demis mai ușor de președintele României / Parlamentul nu mai poate iniția demiterea directorului SRI – proiect de lege
- EXCLUSIV: SRI devine autoritatea națională în domeniul interceptării comunicațiilor / Centrul Naţional pentru Interceptarea Comunicaţiilor va funcționa în cadrul SRI – proiect de lege
- EXCLUSIV: SRI va avea dreptul să opereze în străinătate, iar SIE pe teritoriul României, potrivit proiectelor de legi ale securității
- EXCLUSIV Procurorii pot intra în sediile SRI pentru a efectua anchetă doar cu aprobarea președintelui CSAT, care este șeful statului / Ofițerii SRI pot fi audiați, percheziționați sau reținuți doar de procurori anume desemnați – proiect de lege
- EXCLUSIV: Civilii și firmele vor fi obligați să sprijine agenții SRI la cerere în derularea operațiunilor serviciului de informații
- EXCLUSIV Proiect de lege: În cadrul SRI pot fi înfiinţate activităţi finanţate integral din venituri proprii / SRI poate aveea în coordonare asociaţii cu caracter profesional, social, cultural, sportiv sau recreativ ori umanitar
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
24 comentarii