EXCLUSIV Instrucțiuni din interior: Cum s-au coordonat pe Telegram adepții lui Călin Georgescu pentru a invada rețelele de socializare încă din luna iunie / YouTube, Instragram și Facebook, inundate cu mesaje la fel ca TikTok (foto)
Mesajele de pe grupul de Telegram al adepților candidatului pro-rus la alegerile prezidențiale, Călin Georgescu, arată diferite strategii prin care aceștia au planificat o rostogolire concertată a mesajelor pe social media, încă din luna iunie, cu scopul clar de a acapara algoritmii tuturor rețelelor de socializare și de a ajunge la publicul țintă, considerat vulnerabil pentru candidatul independent cu discurs care îmbină retorica legionară cu propaganda ceaușistă, arată o analiză Info Sud-Est (ISE) și G4Media.
Prima rețea acaparată a fost TikTok, iar ulterior, au urmat Facebook, YouTube și Instagram, conform unei analize făcută de reporterii ISE și G4Media, corelată cu mesajele documentate de un reporter ISE, infiltrat pe grupul de Telegram cu peste 4000 de membri ”Propagator – implică-te și tu, Renașterea Romaniei, Hrană Apă Energie, Călin Georgescu”, denumit ulterior ”Implică-te și tu, Renașterea României, Hrană Apă Energie, Călin Georgescu” și care astăzi se numește ”Implică-te și tu, Renașterea Romaniei”.
În total, din luna iunie, când a fost înființat grupul de Telegram, au fost livrate către membrii săi peste 1800 de poze și videoclipuri, pentru distribuirea simultană a lor pe toate rețelele de socializare. Una din instrucțiunile principale repetate de moderatorul grupului era ca acestea să fie editate/personalizate de fiecare utilizator în parte pentru a fenta algoritmii și pentru ca platformele de socializare să le identifice drept conținut propriu și nu unul copiat/repetabil.
Telegram
Un mesaj din 15 iunie, care este repostat în luna august le explică fanilor Georgescu de pe grup cum să personalizeze același mesaj, înainte de publicare, pentru a fi cât mai credibil și a se viraliza drept conținut original pe rețele:
- Toate clipurile din acest canal se pot edita si se pot reposta mai departe pe aplicatiile pe care aveti deja trafic organic. Este necesar sắ puneti elemente noi sau editari noi când postati pe platforme pentru ca si continutul sã fie preluat original de platforme”.
Într-o altă postare, din 4 august, moderatorul grupului le cere membrilor să editeze clipurile care le sunt livrate pe grup și să le personalizeze, ca să fenteze regulile rețelelor de socializare, iar conținutul referitor la Georgescu să nu fie penalizat. Mobilizarea se făcea pentru toate platformele de social media, iar utilizatorii erau încurajați cu faptul că nu durează mai mult de ”30 de minute pe zi”.
De subliniat că platformele de social media încurajează editarea conținutul în ”interiorul” rețelelor, iar drept ”răsplată” cresc șansele ca postările respective să apară în ”ForYouPage” (pagina principală a platformelor, adică în feedul personal, n.red.)
Într-o altă postare, din 8 august, este repetat mesajul de editare proprie a conținutul unic pe care fanii Georgescu îl primeau gata împachetat pe grupul de Telegram, pentru amplificarea viralizării. Mesajul este, de această dată, însoțit de un tutorial video prin care adepților lui Georgescu li se arată cum se editează clipurile primite pe grup.
Mai jos, un singur exemplu de calup de clipuri pe care membrii grupului de Telegram le primesc aproape săptămânal începând din iunie, pentru a fi rostogolite, dar nu înainte de a fi editate/personalizate de fiecare utilizator în parte. Calupul de mai jos a fost primul din serie, din luna iunie.
În 17 octombrie, un mesaj de mobilizare este publicat pe grupul de Telegram. În tot acest timp, din august până în octombrie, au fost date pe grup sute de fotografii și clipuri pe care utilizatorii trebuiau să le preia, editeze și urce pe toate rețelele de socializare.
În 28 octombrie și 13 noiembrie apar mesaje prin care fanilor Georgescu le este cerut să ”propage cu toată puterea”, respectiv ”pe Facebook”, căci TikTok-ul era deja invadat:
În 18 noiembrie, membrii grupului Telegram primeau indicații despre cum să inunde postări cu comentarii astfel încât să nu fie considerați spam adică, din nou, să fenteze algoritmul:
Într-o altă imagine, din 23 noiembrie, utilizatorii sunt îndemnați să nu-și mai fotografieze votul pentru că ”se anulează alegerile”, după ce ISE și G4Media au arătat cum românii din Diaspora încălcau legislația electorală (secretul votului și continuarea propagandei electorale după încheierea campaniei oficiale). Detalii aici.
După ce Georgescu a intra în turul doi al alegerilor prezidențiale, pe grupul de Telegram au curs mesaje despre mobilizarea masivă la alegerile care ar urma să aibă loc în 8 decembrie și continuă distribuirea de imagini și video care ar urma să fie editate conform instrucțiunilor, ca să fenteze algoritmii din social media.
Pagina principală a Instagram (grupul Meta) îți arată doar postările oamenilor pe care tu deja îi urmărești (le-ai dat ”follow”) și pentru a face acest lucru, trebuie să intri ”manual” pe paginile utilizatorilor pe care vrei să-i urmărești, pentru că rețeaua nu îți sugerează automat persoane, în funcție de ”profilul” tău și de căutările pe care le-ai făcut până în acel moment. Astfel, e mult mai greu să strângi urmăritori pe Instagram, comparativ cu alte rețele.
La polul opus este TikTok a cărui pagină principală te împinge să vezi postări ale utilizatorilor din toată lumea, după un algoritm, în funcție de ce videoclipuri ”simte” aplicația că urmărești, dar și în funcție de preferințele și interesele pe care le-ai bifat în momentul în care ți-ai creat profilul de utilizator.
Spre exemplu, Elena Lasconi, fostă jurnalistă cunoscută a PRO TV și ulterior primar, care are cont de Instagram din 2014 a strâns în aproape 11 ani (din anul 2014) 96.000 urmăritori, în timp ce Călin Georgescu, complet anonim pentru cel puțin jumătate din societatea românească înainte de 24 noiembrie, a strâns peste 66.000 de urmăritori în mai puțin de un an (din februarie 2024).
O altă rețea, tot din grupul Meta, rivală a TikTok, unde Georgescu a strâns sute de mii de reacții în ultima lună, este Facebook, acolo unde a adunat peste 260.000 de urmăritori în mai puțin de doi ani (28 februarie 2023), în timp ce Elena Lasconi a strâns doar 172.000 de urmăritori din ianuarie 2019.
În ultima lună, Georgescu a reușit să ajungă la un public țintă care lasă sute sau mii de distribuiri la fiecare postare, iar după ce a ajuns în al doilea tur al prezidențialelor impactul reacțiilor (share, like, comentarii) a explodat la zeci de mii/postare.
Un utilizator Facebook a identificat mai multe pagini fake de ”susținători” Călin Georgescu care au bifat că sunt persoane din localități din România, dar la poza de profil au imagini cu persoane din Asia. Paginile seamănă izbitor de mult:
- Context.ro a publicat, vineri, o investigație exclusivă care arată cum a urcat Călin Georgescu în algoritmi pe X, Telegram și Facebook cu ajutorul conturilor rusești cu sute de mii de urmăritori: “În promovarea lui au fost implicate rețele specializate în destabilizarea democrațiilor”. Citește investigația integrală aici.
YouTube
YouTube, parte din Google, este un alt canal pe care Călin Georgescu și-a propagat intens mesajele în ultima lună. Candidatul pro-rus are aproape 100.000 de urmăritori pe canalul personal de YouTube, comparativ cu Elena Lasconi, care are 4400 de urmăritori.
În zeci de situații documentate de ISE și G4Media la podcasturi și știri care conține informații referitoare la Călin Georgescu, la dezbateri despre acesta sau la dezvăluiri ale presei despre averea acestuia, originile acestuia în sistem (și nu anti-sistem, cum vrea să convingă electoratul) ori despre rețeaua de utilizatori care au manipulat prezența acestuia în social media, apar rapid sute de comentarii pozitive la adresa lui Georgescu. În cele mai multe dintre situații, utilizatorii propagă fake-news și neagă declarațiile lui Georgescu pro-Rusia ori pe cele referitoare la ieșirea României din NATO. Doar trei exemple despre cum reacționează rețeaua Georgescu pe YouTube:
TikTok
Însă prima rețea care a fost invadată de Călin Georgescu și adepții săi a fost platforma chinezească TikTok, care are cele mai controversate reglementări și cel mai ridicat nivel de obscuritate în raport cu informațiile despre utilizatori.
Info Sud-Est și G4Media au avertizat, cu 10 zile înainte de alegerile prezidențiale din 24 noiembrie, că un val pro-Georgescu s-a ridicat pe TikTok și că acesta va avea un impact ridicat la alegeri, după ce candidatul de nicăieri a intrat în sondaje direct la aproape 6%. O săptămână mai târziu, candidatul era cotat la peste 10%, iar în cele din urmă a intrat în turul doi direct de pe primul loc cu 23% din opțiunile electoratului.
Pe TikTok, Georgescu a ajuns la peste 477.000 de urmăritori, urmat de Elena Lasconi cu 128.000 urmăritori și ceilalți candidați din primul tur (Marcel Ciolacu, Mircea Geoană și Nicolae Ciucă), cu un număr irelevant de urmăritori.
Context
TikTok a transmis, joi, că ”nu acceptă reclamele politice plătite” şi solicită tuturor să respecte regulile comunităţii ”pe care le aplică în mod continuu”, a transmis purtătorul de cuvânt al rețelei într-un comunicat de presă, ca reacție la acuzațiile Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) care a decis că Georgescu a avut tratament preferențial pe Tiktok și că rețeaua nu a respectat decizia Biroului Electoral.
- Însă, fotografiile semnalate pe Facebook de un utilizator arată cum TikTok a acceptat reclame politice plătite în campania electorală a lui Călin Georgescu, candidatul pro-rus cu discurs legionar, în primul tur al alegerilor prezidențiale. Vezi detalii aici.
- ”Prin încălcarea legislației electorale, un candidat la alegerile prezidențiale a beneficiat de o expunere masivă pe fondul tratamentului preferențial pe care platforma TikTok l-a acordat acestuia prin faptul că nu l-a marcat drept candidat politic, respectiv fără a-i cere obligația de a marca materialele electorale de tip video cu codul unic de identificare atribuit de Autoritatea Electorală Permanentă la desemnarea mandatarului financiar coordonator, obligație impusă prin legislația electorală”.
CSAT arată că vizibilitatea candidatului respectiv a crescut semnificativ în raport cu ceilalți candidați care au fost recunoscuți de algoritmii TikTok drept candidați la alegerile prezidențiale, iar conținutul promovat de aceștia a fost filtrat masiv, diminuând exponențial vizibilitatea acestora la nivelul utilizatorilor platformei.
- Info Sud-Est și G4Media au arătat în exclusivitate, cu 10 zile înainte de alegeri, cum a crescut în sondaje Călin Georgescu printr-o strategie de promovare pe TikTok. Citește analiza aici.
Pe de altă parte, însuși Călin Georgescu a repetat în mai multe rânduri că nu a beneficiat de niciun ban în campanie și că demersurile de pe rețelele de socializare au fost făcute de ”oameni care au simțit chemarea” și de voluntari și a raportat Statului român zero cheltuieli de campanie.
Însă, pe lângă selecția de postări plătite (din sute de astfel de cazuri) din fotografiile de mai jos, au apărut și reacțiile influencerilor care susțin că au aflat abia după încheierea alegerilor că au susținut un candidat pro-rus, spunând că au crezut că au fost plătiți doar ca să îndemne lumea să iasă la vot. Vezi exemple aici și aici.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
21 comentarii