EXCLUSIV Ministerul Educației menține la Evaluarea Națională aceeași problemă identificată la simulare: profesorii vor putea da note diferite la subiectele grilă / Deca, acum 2 săptămâni: De aceea am utilizat simulările, tocmai pentru a testa sistemul și a aduce toate îmbunătățirile
Ministrul Educației, Ligia Deca, a decis să nu rezolve problema punctării diferite a aceleiași grile de către cei doi profesori corectori care trec printr-o lucrare, la Evaluarea Națională 2024, deși în premieră folosește o platformă digitală în evaluarea lucrărilor de examen la nivel național, platformă care ar putea bloca tehnic punctajele diferite. Într-un răspuns trimis la solicitarea Edupedu.ro, Ministerul Educației anunță că a hotărât ca țintă, la 2 luni după ce simularea a adus la lumină numeroase cazuri de notări diferite ale acelorași grile, doar reducerea numărului de note diferite acordate aceluiași subiect grilă. Motivul: „eventualele modificări ale metodologiei presupun anunțarea acestora cu cel puțin 1 an înainte de susținerea efectivă a probelor scrise“.
- Există însă un precedent în modificarea metodologiei de examen, într-un termen mai scurt decât cel prevăzut de legi. În 2015, Sorin Cîmpeanu – pe atunci ministru al Educației în primul mandat – decidea cu doar 5 zile înainte de examenele scrise de la Bacalaureat că toate lucrările liceenilor vor fi corectate încrucișat, în alte județe decât cel în care ei susțin examenul, cu scopul „de eliminare a oricăror suspiciuni“. „Am luat această decizie care este strict organizatorică și nu afectează nici elevii, nici profesorii, nici rezultatele“, explica atunci Cîmpeanu (Sursa și detalii).
Examenul de Evaluare Națională, care decide traseul liceal al absolvenților de clasa a VIII-a, va permite anul acesta ca, la același item tip grilă, cei doi profesori evaluatori să acorde punctaje diferite, iar în final nota pe teza de examen să fie media tuturor punctajelor celor doi evaluatori, atâta vreme cât diferența dintre cei doi nu este mai mare de 1 punct. „Pentru a reduce numărul acestor situații, soluția identificată în perspectiva examenului din luna iunie este organizarea unor sesiuni de formare cu profesorii evaluatori“, a răspuns Ministerul Educației la solicitarea Edupedu.ro. Instituția condusă de Ligia Deca precizează că „situația pe care ați semnalat-o nu este una de ordin tehnic”, ci de decizie ministerială.
În urmă cu două săptămâni, ministrul Educației Ligia Deca anunța, însă, că a organizat simulări ale examenelor naționale „tocmai pentru a testa sistemul [de corectare digitizată a lucrărilor – N.Red.] și pentru a aduce toate îmbunătățirile necesare“. Concret, în prima conferință de presă susținută la minister în peste 300 de zile, ministrul Deca spunea, pe 25 martie 2024, la întrebarea dacă va menține corectarea digitalizată aplicată în simulări și la examenele propriu-zise: „Evaluarea digitalizată va fi utilizată atât pentru Evaluarea Națională, cât și pentru examenul de Bacalaureat. De aceea am utilizat oportunitatea simulărilor, tocmai pentru a testa sistemul și pentru a aduce toate îmbunătățirile necesare“.
Edupedu.ro a întrebat Ministerul Educației dacă va elimina din platformă posibilitatea ca aceasta să înregistreze tipuri de notări diferite la subiectele grilă, la Evaluarea Națională 2024, precum și câte asemenea greșeli sunt la nivel național, înregistrate la simularea Evaluării Naționale. În răspunsul oficial trimis Edupedu.ro, Ministerul Educației susține că știe cauza diferențelor de notare la subiectele grilă, însă în același timp lasă de înțeles că nu știe numărul total de greșeli de notare la grilă pentru că: „nu a fost prevăzut un raport privind diferențele de notare la subiectele tip grilă. Metodologia în vigoare nu permite reevaluarea unei lucrări la o diferență mai mică de 1 punct“.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank