EXCLUSIV Ordinul care reglementează vaccinarea: Cum vor arăta centrele, unde se fac programările, triajul medical, cum decurge vaccinarea și cât trebuie să aștepți după vaccin în zona de supraveghere
Programările pentru vaccinare se vor putea face on-line, telefonic, prin medicul de familie sau prin intermediul direcției de asistență socială. La sosirea în centrul de vaccinare persoanele programate vor completa formulare și vor trece printr-un triaj medical, iar după vaccin vor rămâne 15 minute sub supraveghere, în caz că ar putea avea reacții adverse.
Detaliile sunt cuprinse în proiectul de Ordin pentru stabilirea normelor privind autorizarea, organizarea și funcționarea centrelor de vaccinare împotriva COVID 19, care se află în curs de aprobare de către Ministerul Sănătății, Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Dezvoltării, obținut de G4Media.
Ordinul privind modul în care vor fi organizate și vor funcționa centrele de vaccinare împotriva COVID 19 stabilește în detaliu structura centrelor, fixe, mobile sau de tip drive-through, numărul personalului medical pentru fiecare punct de vaccinare, circuitul persoanelor și modalitățile de raportare a posibilelor efecte adverse și oferă informații utile pentru cei care vor să se vaccineze.
Ordinul este în faza finală de aprobare, iar până la transmiterea către Monitorul Oficial mai poate suferi unele modificări.
- UPDATE Ordinul a fost aprobat, a anunțat marți după-amiază Comitetul Național de coordonare a activităților privind vaccinarea împotriva COVID-19 (CNCAV).
Cum vor arăta centrele de vaccinare
Potrivit ordinului, pot fi înființate cinci tipuri de centre de vaccinare:
- fixe;
- mobile: caravane sau alte formațiuni mobile, aparținând Ministerului Afacerilor Interne – Departamentul pentru Situații de Urgenă si/sau Ministerului Apărării Naționale sau structurilor subordonate acestora;
- Echipe mobile de vaccinare – pentru vaccinarea în locații specifice;
- de tip drive-through pentru marile orașe, destinate populației generale;
- La nivelul cabinetului de medicină de familie, după caz, în funcție de evoluția epidemiologică și tipul vaccinurilor disponibile;
Fiecare centru de vaccinare va avea un medic coordonator și se organizează respectând un circuit unidirecțional, fără întoarcere, fără intersectare.
Vor exista puncte de recepție, de triaj medical și de vaccinare, precum și zona de supraveghere post-vaccin. Paza și îndrumarea oamenilor la intrare vor fi asigurate de jandarmi, poliție locală, poliție, personal al Ministerului Apărării Naționale.
În centrele de vaccinare organizate în spații mari, deschise, precum săli de sport, pavilioane expoziționale vor exista paravane de separare a echipelor de vaccinare, în cazul în care nu există cabinete separate, precum și personal pentru curățenie și dezinfecție.
Echipele de vaccinare mobile sunt destinate pentru a deservi centrele rezidențiale, centrele de îngrijire pentru vârstnici, categorii de personal esențial sau alte categorii de persoane pentru care accesul la un centru de vaccinare fix sau mobil este limitat, precizează Ordinul. O echipă de vaccinare este formată din: a) 1 medic coordonator; b) 2 asistenți medicali; c) 1 registrator.
Centrul de vaccinare de tip drive-through poate fi organizat în marile orașe, în funcție de densitatea populației, în zone care permit accesul facil al persoanelor cu mijloace auto proprii, fiind destinate pentru populația generală, în ultima etapă a campaniei de vaccinare.
Spațiile alocate unui centrul de vaccinare se aerisesc timp de 10 minute la fiecare două ore.
Cum și unde se fac programările pentru vaccinare
Pentru a evita aglomerația, vaccinarea se va face pe bază de programare. Persoanele care doresc să se vaccineze se pot programa on-line, telefonic, prin medicul de familie, sau prin intermediul direcției de asistență socială din cadrul consiliilor locale, după caz.
Programarea la vaccinare se efectuează la intervale orare fixe, în funcție de numărul de doze de vaccin pe fiolă. Numărul de persoane pentru vaccinurile multidoză se stabilește în funcție de vaccin.
Ce trebuie să știe persoanele care au programare pentru vaccin. Accesul și circuitul în centrul de vaccinare
La intrarea în centrul de vaccinare, va fi verificată temperatura persoanelor prin scanare.
Nu vor fi lăsate să intre în centrul de vaccinare persoanele care au temperatura peste 37,3 grade C, urmând să se reprogrameze.
La recepție, este verifcată programarea pe baza cărții de identitate. Persoana programată are de completat un chestionar de triaj și i se înmânează formularul pentru consimțământul informat.
Chestionarul de triaj va fi disponibil pentru descărcare/printare pe site-ul de realizare a programării și, de asemenea, disponibil în forma printată la receptie.
Cu chestionarul completat, se intră în zona de triaj, unde un medic verifică dacă există vreo contraindicație la vaccinare. În cazul în care se identifică o contraindicație temporară la vaccinare, persoana nu este vaccinată și primește recomandarea de a se reprograma.
În punctul de vaccinare se scanează datele personale, se administrează vaccinul și se introduc datele despre vaccin în Registrul Electronic Național de Vaccinare (RENV) sau în registrul de vaccinare, format hârtie, care să conțină toate câmpurile din RENV.
Persoana vaccinată va primi, electronic sau pe hârtie, o adeverință de vaccinare și va fi informată prin sms/email și anunțată prin medicul de familie pentru prezentarea la cea de-a doua doză de vaccin.
Supravegherea post vaccinare pentru posibile efecte adverse
După vaccinare, toate persoanele vor aștepta 15 minute în spațiul de supraveghere. Dacă în acest interval nu apare nici o reacție post-vaccinală, persoana poate pleca, urmând circuitul de ieșire/părăsire a incintei.
Dacă însă apare o reacție adversă post-vaccinală indezirabilă (RAPI), aceasta este investigată și raportată în conformitate cu metodologia de supraveghere RAPI. Raportarea RAPI se poate face și individual, autodeclarare direct pe site-ul Agenției Naționale a Medicalmentului și a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR) – https://www.anm.ro/medicamente-de-uz-uman/farmacovigilenta/raporteaza-o-reactie-adversa/.
Dacă persoana vaccinată dezvoltă semne de șoc anafilactic, primește tratament de urgență și, dacă se consideră necesar, se solicită, prin apel 112, intervenția serviciilor de urgență și prim-ajutor calificat și/sau transportul persoanei respective la cel mai apropiat spital care are structură de primiri urgențe, precizează Ordinul.
Persoanele vaccinate vor fi informate cu privire la conduita în caz de reactii adverse post-vaccinale.
Sursa foto deschidere: MApN
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
22 comentarii