G4Media.ro

EXCLUSIV Președintele României primește puteri suplimentare: Are ultimul cuvânt în CSAT dacă…

EXCLUSIV Președintele României primește puteri suplimentare: Are ultimul cuvânt în CSAT dacă nu există consens – proiect de lege

Președintele României va avea cuvântul decisiv în Consiliul Suprem de Apărare a Ţării dacă nu se realizează consens, potrivit unui proiect de lege pentru funcționarea CSAT aflat în dezbaterea coaliției de guvernare și consultat de G4Media.

Este o modificare majoră față de actuala lege a CSAT, care prevede doar că ”CSAT adopta hotărâri prin consens”. Modificarea ar putea avea ca scop deblocarea unor decizii în CSAT, mai ales în cazul unor coabitări politice între un președinte de o anumită culoare și un guvern de altă orientare.

Cazuri de dispute și blocaje în CSAT pe subiecte majore s-au înregistrat atât în mandatul președintelui Traian Băsescu, confruntat cu un guvern PNL condus de Călin Popescu Tăriceanu, cât și în mandatul președintelui Klaus Iohannis, care a avut opoziție în CSAT din partea miniștrilor controlați de Liviu Dragnea.

Prevederea din proiectul de lege privind funcționarea CSAT, aflat în dezbaterea coaliției de guvernare și consultat de G44Media:

Art. 6 – (1) Consiliul Suprem de Apărare a Ţării se convoacă de preşedintele acestuia, ori de câte ori este necesar.
(2) Consiliul Suprem de Apărare a Ţării lucrează în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi şi adopta hotărâri prin consens. Dacă nu se realizează consensul, hotărăște Președintele Consiliului Suprem de Apărare a Țării.

Prevederea din Legea CSAT în vigoare (Legea nr. 415 din 2002):

ART. 6
(1) Consiliul Suprem de Apărare a Ţării se convoacă de preşedintele acestuia, trimestrial sau ori de câte ori este necesar.
(2) Consiliul Suprem de Apărare a Ţării poate fi convocat şi la iniţiativa a cel puţin o treime din numărul membrilor săi.
(3) Consiliul Suprem de Apărare a Ţării lucrează în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi şi adoptă hotărâri prin consens.

Context. Coaliția de guvernare dezbate proiectele legilor securității naționale, un pachet mai amplu de legi care privesc funcționarea și organizarea serviciilor de informații, a armatei, ministerului de Interne și CSAT. Premierul Nicolae Ciucă a anunțat pe 27 mai că proiectele sunt analizate în cadrul fiecărui partid din coaliție, iar într-o săptămână vor intra în dezbaterea Guvernului, pentru a fi trimise la Parlament. (Foto: InquamPhotos / Octav Ganea)

Citește și

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

31 comentarii

  1. Cred ca asta e pregatire pentru razboi. Si legile serviciilor tot asta servesc. Dlor de la g4media, inca mai sunteti pro-razboi?

    • Eu cred ca, incet-incet, ne indreptam spre iesirea din UE. N-o sa fie in 5 ani, dar intr-acolo mergem. Caricatura de democratie prezenta va deveni o umbra stearsa de buretele coruptiei … 🙁

    • Nu e nimeni „pro-razboi”, nătărăule, dar dacă vom fi atacați așa cum a pățit Ucraina, ne vom apara și noi asa cum putem și cu ce putem…

  2. Cine se vaita ca In RO conduc serviciile etc .. PSD ! Cine „lucreaza“ acum la aceste masuri !? PSD ! Cine e cel mai ipocrit partid din RO !? PSD!!! 🤮🤮

    • Ipocriti sunt cei pe care ii votezi crezand ca vor face ceea ce au promis si de fapt fac fix pe dos.

    • Cum zice George, PSD nu s-a luptat cu corupția, nu a promis o economie de piață funcțională, stat de drept sau alte standarde occidentale; PNL și mai ales Iohannis sunt cei mai ipocriți, cred că locul doi în istoria țării dupa comuniști.

  3. pas cu pas spre dictatura serviciilor imbibate cu KGB-isti ca Ghita

  4. Incetul cu incetul , sau .ai bine zis pas cu pas, Johannis devine un fel de Putin al romanilor.
    Nu ca nu ar vrea un fel Kim Jong Un, dar asta ar fi prea de tot .
    Mi-ar placea sa fie la fel de viteaz si la Bruxelles, numai ca acolo este un umil „yes man”.

  5. Pai de ce mai exista CSAT daca presedintele are ultimul cuvant si hotaraste tot?
    Din fericire, m@fiotul de Iohannis e pe final de mandat, dar vestea proasta e ca serviciile, PNL si PSD pregatesc de pe acum urmatorul presedinte, care va taia si spanzura dupa 2024.

  6. Ne indreptam spre dictatura. Presedintele si serviciile capata puteri mai mari.

  7. Pregătirile astea sună ca Năstase care voia să-și lungească viitorul mandat la 5 ani și pe urmă și-a luat-o în bot. Nu sunt foarte optimist în legătură cu inteligența alegătorilor, dar nici cu securiștii ăștia nu mă mândresc. Ei chiar se cred stăpâni pe vecie?

  8. Ce jigodie ordinară!

  9. MARELE GALBEN TRADATOR a infrant inca odata PeeeeSeeeeDeeee, ca PNL nu mai pupa presidentia pentru urmatorii 10 ani

  10. Sa facem din Romania o frumoasa dictatura, tovarasi.
    Ca prea se cred toti liberi.

  11. Calmul dinaintea furtunii!?!

  12. Legea ar fi buna daca nu ar fi deficitara. Consensul despre care vorbim, mai precis lipsa lui, poate fi provocat? Daca da, atunci suntem intr-o mare eroare liberala.

  13. Te-ai scos bashtane, ai văzut la nen’tu Putin în Rusia, ce-ai zis, vrei și tu la fel ca acolo, vorba aia…

  14. Al Italiei, Sergio Mattarella, venea sigur la Bookfest după atâta covid.

  15. Ati vrut sa ziceti Iohannis, nu presedintele Romaniei.

  16. Johannis ar putea fi numit Tzar pe viata, iar noi vom vorbi obligatoriu limba rusa pt a-i satisface orgoliul.

  17. Este o solutie menita sa evite blocajele in adoptarea unor hotarari cu implicatie asupra securitatii nationale ,iar rolul interventiei presedintelui tarii se limiteaza numai la acele situatii de blocaj(lipsa consensului) si deriva din calitatea lui de presedinte al CSAT.

    • Si daca el are o parere, iar toti ceilalti au cu totul alta parere, conform noii legi, nu avem consens.
      Deci parerea presedintelui va fi decisiva, va fi adoptata.
      Altfel spus, parerea unui om conteaza mai mult cea a tuturor celorlalti membri CSAT.
      Kim Jong Un! Putin! Ceausescu!

  18. Nu voi l-ati votat pe Iohannis, ca ati zis ca e bun?

  19. Blocajul e eminamente politic si e firesc sa aiba presedintele drept de decizie finala,caci altfel nu s-ar mai lua nicio decizie si ar fi afectata securitatea nationala.

  20. E DOAR O MARIONETA. CE dictator…

  21. Tradatorul Iohanis!

  22. Este normal. Presedintele tarii este comandantul suprem. Inainte sa va dati cu parerea ati citit legea? Si nu este pentru Iohannis, ci pentru presedintii tarii.

  23. DRECKS VERRÄTER!

  24. sa inteleg ca Iohannis s-a opus trimiterii de trupe catre Aeroportul kabul acum 10 luni, la 28 august 2021

    Hotararea CSAT a fost sa se trimita, dar cumva, scorpionii maronii nu au ajuns la fetitele afgane. Poate a discutat CSAT mult aceasta decizie, plina de insemnatate si consecinte?

  25. Dacă ceea ce contează este de unitatea de comandă, un despot luminat (sau nu) este cea mai bună soluție. Problema este că ceea ce contează ne este decizie în sine, contează oportunitatea ei și, nu în ultimul rînd, disponibilitatea celorlalți factori implicați de a o pune în practică.

    Rolul unui consiliu de coroană, imitat de CSAT, nu este atît luarea deciziilor, care pot fi luate – și, pentru transpunere, chiar sînt luate – la nivelul executivului și al legislativului, ci identificarea unei abordări comune și coagularea unui consens în acele chestiuni majore în care interesele fiecăruia dintre noi sînt indisolubil legate într-un interes național, larg împărtășit.

    Pentru aceste motive, un CSAT în care președintele vine doar pentru a-și dicta punctul de vedere este inutil instituțional, falimentar în plan moral și catastrofal pentru funcționarea statului.

  26. Ar fi o mare nenorocire deschiderea drumului spre autoritarism – in problemele securitatii nationale – pt Iohannis, care va primi libertatea de a face noi prostii in numele apararii securitatii nationale, cum ar fi apararea linistii „ca sa putem lucra” (expresie consacrata, deja in politica romaneasca), de fapt pentru apararea, probabil, a sefului serviciilor, prietenul sau personal (si a altor prieteni, necunoscuti inca, din tara si de peste hotare). Ioha nu se simte confortabil fara sprijinul total al serviciilor…si de aceea trebuie sa paraseasca functia actuala cat mai repede cu putinta, poate chiar inainte de termen.