EXCLUSIV Raport: TAROM trebuie să dea oameni afară și să închidă agențiile neprofitabile / Ce alte măsuri sunt propuse pentru eficientizarea companiei aeriene
TAROM ar putea economisi în următorii zece ani peste 57,3 milioane de euro (64,2 mil. dolari) în condițiile în care ar da afară în jur de 150 de persoane, ar închide agențiile neperformante, ar eficientiza direcția tehnică și ar centraliza achizițiile. Cel puțin asta reiese dintr-un draft al raportului privind acordarea unui ajutor de stat către compania aeriană realizat de PwC luna trecută și obținut de G4Media.
Potrivit documentului citat, toate agențiile TAROM, cu excepția celei din Cluj-Napoca, sunt neprofitabile. Unele dintre ele abia reușesc să vândă suficiente bilete pentru a-și acoperi cheltuielile de funcționare. Un astfel de exemplu este cea din capitala Franței, Paris, unde ponderea cheltuielilor în total vânzări este de 93,5%.
Același document arată și că TAROM are cu 19% mai mulți angajați la direcția tehnică per aeronavă față de competitori. Alte măsuri propuse sunt: reducerea costurilor cu combustibilul, handlingul, cateringul și optimizarea portofiului de destinații.
2020 se anunță un an cu multe cheltuieli pentru compania aeriană de stat în condițiile în care se află într-un plin proces de modernizare a flotei. Potrivit documentului citat, TAROM ar trebui să achite în următoarele 6 luni:
- 25,5 milioane de euro – către Boeing pentru cele 5 aeronave model 737 Max comandate încă din 2018 și care ar urma să fie livrate începând din 2023. Boeing a anunțat, însă, recent că suspendă producția modelului 737, în condițiile în care versiunea Max, cea mai bine vândută, a primit interdicție de a zbura în martie anul trecut ca urmare a producerii a două accidente grave la interval de doar 5 luni, în Indonezia și în Etiopia, în care 346 de oameni și-au pierdut viața. Până acum, nici TAROM, nici MT nu au spus ce se va întâmpla cu comanda în valoare de 586 de milioane de dolari (523 mil. Euro) făcută încă din 2018.
- 5,4 milioane euro – plăți pentru închirierea aeronavelor Boeing 737-800;
- 23,5 milioane euro – reparații avioane B737-700 și A318;
- 8,5 milioane euro – plăți pentru închirierea aeronavelor ATR 72-600 (în condițiile în care se estimează că până la jumătatea anului vor ajunge în flota TAROM 7 din cele 9 aeronave luate în leasing)
Totodată, TAROM ar urma să încaseze circa 22,5 milioane de euro din vânzarea ATR-urilor pe care le are acum în flotă. Vorbim despre cele 7 aeronave ATR 42, care au o vechime medie de 19 ani, și despre cele 2 aeronave ATR 72, cu o vechime medie de 10 ani. În plus, potrivit documentului citat compania aeriană de stat se mai poate baza și pe circa 17 milioane de euro pe care îi mai are în conturi.
Însă, ca să facă față cheltuielilor cu modernizarea flotei, TAROM are nevoie de un ajutor de stat, care să fie legat de un plan de restructurare și de măsuri clare de eficientizare a activității.
Printre măsurile luate în calcul pentru reducerea cheltuielilor se numără:
- restructurarea personalului suport;
Asta înseamnă disponibilizarea a circa 150 de angajați de la următoarele direcții: comercială, achiziții, financiară, resurse umane și IT&C.
De altfel, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, declara recent la un post de televiziune că ”la Comercial sunt peste 200 de angajaţi, dar nu fac nimic ca zborul să devină profitabil”. Și fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, se lăuda pe final de mandat cu restructurarea TAROM și anunța că 300 de angajați vor fi dați afară, lucru care până la urmă nu s-a mai întâmplat.
- închiderea agențiilor neperformante;
Potrivit raportului întocmit de PwC la extrem de multe agenții TAROM, costurile de funcționare înghit mare parte din banii obținuți din vânzarea biletelor.
Spre exemplu, la agenția din Paris ponderea cheltuielilor în total vânzări este de 93,57%. La cea din Istanbul este de aproape 90%, la cea din Londra 86%, iar la cele din Madrid și Atena este de 81% respectiv 71%. Situația nu este mai bună nici pentru agențiile interne, unde aceasta pondere sare în unele cazuri de 40%.
Dar să ne întoarcem puțin la agenția din Paris, care vinde într-un an bilete în valoare de circa 225 de mii de euro (252 de mii de dolari). Dacă luăm în calcul un cost mediu al biletului de 300 de euro și un program normal de lucru, asta înseamnă ca respectiva agenție, care are într-un an cheltuieli de peste 210 mii de euro, vinde în jur de 4 bilete/zi lucrătoare.
Potrivit datelor prezentate în raport, agențiile TAROM (externe și interne) aduc pierderi de circa 2,5 milioane de euro pe an.
- centralizarea achizițiilor;
- eficientizarea direcției tehnice;
”La Tehnic avem cele mai mari costuri din Europa. Peste 40% costuri, mai mari decât la orice companie din Uniunea Europeană”. Declarația îi aparține ministrului Lucian Bode. Despre necesitatea eficientizării acestei direcții care asigură mentenanța și reparația aeronavelor au vorbit mulți ministri și directori ai TAROM de-a lungul timpului, fără însă ca vreunul să facă mare lucru în acest sens, în ciuda numeroaselor nereguli constate de-a lungul timpului în funcționarea acestei direcții.
Numai din adoptarea acestor patru măsuri TAROM ar putea să-și reducă în perioda 2020-2029 cheltuielile cu 57,3 milioane de euro (64,2 mil. dolari).
Alte măsuri de eficientizare a activității propuse de experții PwC:
- Scăderea costurilor cu combustibilul ca urmare a adoptării mai multor măsuri, precum aducerea în flotă a unor avioane mai noi și mai eficiente din punctul de vedere al consumului de carburant, renegocierea contractelor. TAROM plătește mai mult decât media pieței pentru kerosen atât pe aeroporturile naționale, cât și pe cele internaționale.
- Renegocierea contractelor de handling.
- Reducerea costurilor cu cateringul în contrapartidă cu oferirea posibilității pasagerului de a achiziționa contracost produse alimentare și generarea de venituri ancillary. Aici intră și unbundling-ul serviciilor existente (bagaj cala, selecția locului), dar și posibilitatea de a achiziționa alte produse sau servicii (vânzări duty free, oferirea de servicii de rezervare hotel sau închirieri auto etc).
- Repoziționarea portofoliului de rute pe plan intern si extern.
Specialiștii PwC recomandă renunțarea la rutele care nu sunt profitabile și la zborurile unde gradul de încărcare este mic, dar și deschiderea unor noi rute care promit să fie profitabile, precum Antalya, Berlin, Manchester sau Zagreb.
Potrivit raportului, în următorii trei ani, obiectivul TAROM ar trebui să fie eficientizarea activității. Operarea de curse lung-curier, adică zboruri către Statele Unite sau China, ar trebui luată în calcul abia peste cel puțin 5 ani. Despre asta, G4Media a scris mai multe aici.
Adoptarea unor ample măsuri de eficientizare a companiei ar trebui să aducă transportatorului aerian de stat un profit operational de 35,7 milioane de euro (40 milioane dolari) în 2029, conchid specialiștii PwC.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
17 comentarii