EXCLUSIV Topul firmelor de la care Portul Constanța vrea să recupereze datorii de 76 de milioane de lei. Grupul GSP al afaceristului Gabriel Comănescu ocupă primele trei poziții / Companii private acuză Portul că nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale
Compania cu capital de stat care administrează Portul Constanța consideră că are de recuperat datorii de peste 76 de milioane de lei de la zece firme private pentru chirie și utilități, conform unor documente consultate de G4Media și Info Sud-Est.
Primele trei companii, cu datorii însumate de 40 de milioane de lei, fac parte din consorțiul Grup Servicii Petroliere (GSP), deținut de magnatul Gabriel Comănescu. GSP nu a răspuns solicitării reporterilor de a transmite un punct de vedere până la publicarea acestui articol.
O altă companie susține că Portul Constanța nu își respectă angajamentele contractuale și nu a făcut investițiile promise în infrastructură, în timp ce o a treia companie susține că există o dispută comercială cu privire la prețul energiei electrice. Pentru majoritatea datoriilor, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța (CN APMC) a deschis acțiuni în instanță.
- Notă: Niciuna dintre aceste datorii nu a fost stabilită printr-o decizie definitivă în instanță, ci sunt calculate de compania care administrează Portul Constanța. De altfel, unele dintre aceste prezumtive datorii fac obiectul unor litigii în instanță, iar G4Media și Info Sud-Est vor relata hotărârile judecătorești.
Reprezentanții CN APMC nu au vrut să transmită un punct de vedere cu privire la acest subiect spunând doar că ”așteaptă cu încredere verdictele din Justiție”.
- Citește aici Cum funcționează Portul Constanța: Structură, organizare și evoluția traficului de mărfuri
În top trei al datornicilor sunt, în ordinea descrescătoare a sumelor, următoarele societăți din consorțiul GSP:
Grup Servicii Petroliere Shipyard SRL, cu 18,3 milioane de lei datorie calculată de Portul Constanța. Firma a fost înființată în 2005 și are o cifră de afaceri de aproape 32 de milioane de lei în 2022 și un profit de 3,38 milioane de lei. Societății i-a fost cerută insolvența în trei dosare, aici, aici și aici, iar conform portalului termene.ro, compania are risc comercial ridicat. Următorul termen stabilit de judecătorii Tribunalului Ilfov este în 7 noiembrie. Societatea este deținută de Gabriel Comănescu și GSP Holding SA, cu sediul în Luxemburg, și este administrată de Comănescu și Mihai Dumitru Bratu. Comănescu mai este asociat și/sau administrator în alte 37 de firme cu sedii în Constanța, Prahova, Ilfov și București.
Grup Servicii Petroliere Logistic SRL, cu 12,1 milioane de lei datorie calculată de Portul Constanța. Înființată în 2014, firma a intrat în proces de insolvență în 2022 prin decizia Tribunalului Constanța, în urma cererii înaintate de o societate, dar Curtea de Apel Constanța a suspendat procedura. Gabriel Comănescu a declarat la acea vreme pentru publicația locală Ziua de Constanța că ”a fost o neînțelegere” și ”ca de obicei ne ducem și plătim ce avem de plătit“. Cu o cifră de afaceri de 15 milioane de lei în 2023 și un profit de puțin peste 100.000 de lei, firma este deținută de Gabriel Comănescu și GSP Holding SA și administrată de Comănescu și Mihai Bratu.
Grup Servicii Petroliere SA, cu 10,2 milioane de lei datorie calculată de compania de stat. Firma înființată în 2003 este pe pierdere cu 7,7 milioane de lei conform termene.ro și are datorii la ANAF de peste 130 de milioane de lei (raportate la 30 iunie 2024), conform portalului instituției consultat de reporteri în prima jumătate a lunii august (sursa foto: Captură ANAF). Acționarii firmei sunt: Gabriel Comănescu, GSP Holding SA, Industria Mundum SRL și RCI Grup de Constultanță SRL.
Reprezentanții GSP nu au răspuns solicitării G4Media și Info Sud-Est de a transmite un punct de vedere cu privire la motivul din cauza căruia a acumulat datorii de 8 milioane de euro prin cele trei societăți și nici dacă va achita restanțele în viitorul apropiat sau dacă a purtat discuții cu Portul Constanța pentru o eventuală eșalonare de plată.
O altă firmă pentru care Portul Constanța a calculat datorii este Astra Marine Services LTD, un offshore britanic care a acumulat 9,8 milioane de lei datorii, urmată de Comvex SA cu aproape 9 milioane de lei datorii restante, acumulate din 2015, conform reprezentanților companiei:
- Comvex este o societate înființată în 1992, care are obiect de activitate ”manipulări”, în sectorul de depozitare și activități auxiliare pentru transporturi, are peste 400 de angajați, o cifră de afaceri de peste 80 de milioane de euro în 2023, din care aproape jumătate profit.
Comvex este deținută de mai multe persoane fizice, de omul de afaceri constănțean Corneliu Bodan Idu și de două offshoreuri (printr-o înlănțuire de alte firme): Beftstras Holdings Ltd (Cipru) și Boraz Holding Ltd Zurich (Elveția).
Contactați de G4Media și ISE pentru un punct de vedere, reprezentanții companiei Comvex SA au declarat că firma care administrează Portul Constanța, CN APMC, nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale și că Tribunalul Constanța a respins integral, în decembrie 2020, acțiunea companiei portuare prin care a cerut societății să-și plătească datoriile. Decizia nu este definitivă, iar procesul se desfășoară în continuare la Înalta Curte de Casație și Justiție, conform portalului instanțelor.
Comvex reproșează companiei cu capital de stat mai multe aspecte, dar în special faptul că infrastructura nu este modernizată, că starea drumurilor ”s-a înrăutățit” și că iluminatul public în Portul Constanţa nu este corespunzător ”pentru buna desfăşurare a activităţilor industriale pe timp de noapte”:
- ”Administrația și-a încălcat obligațiile asumate prin art 29 alin 1 lit b) din Contract, de a asigura funcționalitatea bunurilor de interes comun din port – pasarele și pasaje pietonale, spații verzi, trotuare, grupuri sanitare de folosință comună, pe care era datoare să le întrețină, să le repare, să asigure salubrizarea și iluminatul lor (…) Din cuprinsul contractului de închiriere rezultă că obligațiile reciproce – de a plăti tariful de utilizare a domeniului portuar, în schimbul asigurării funcționalității bunurilor de interes public din Port – sunt interdependente și simultane, voința părților fiind exprimată în sensul executării lor, în același timp; or, încălcarea obligațiilor CN APM antrenează lipsirea de cauză a obligației chiriașului de a achita tariful de utilizare a domeniului portuar (…) Până în acest moment, Comvex și-a respectat întocmai obligațiile de plată a tarifului de închiriere teren domeniu public și intenționează să o facă și în viitor, în măsura în care CN APM își respectă la rândul său obligațiile corelative asumate prin contract”.
- Citește răspunsul integral al Comvex SA aici.
Sticerom SA este o altă companie pentru care Portul Constanța a calculat datorii de 4,4 milioane de lei la finalul lunii iulie. Firma este deținută de oamenii de afaceri Nicolae și Aurelia Maria Cioboiu, cunoscuți pentru businessul cu sticlărie din Capitală, de la începutul anilor 2000. Societatea din port are ca obiect de activitate fabricarea articolelor din sticlă, are o cifră de afaceri de 2,5 milioane de lei în 2023, din care aproape 660.000 de lei profit.
- Reporterii G4Media și ISE au încercat să contacteze reprezentanții societății pentru un punct de vedere, dar la numărul de contact al firmei a răspuns un bărbat care a transmis că este ”greșeală”, apoi a întrebat reporterul dacă este de la poliție și a închis telefonul.
Midia International SA este o altă firmă pentru care Portul Constanța a calculat datorii de aproximativ 4,3 milioane de lei. Firma are o cifră de afaceri de 37,5 milioane de lei pe anul 2023 din care 6,14 milioane profit și are obiect de activitate ”manipulări”, în sectorul de depozitare și activități auxiliare pentru transporturi. Societatea este înființată în 1992 și deținută de firma Prodexport Logistics SA, deținută la rândul său de societatea Epsilon Vision SRL și mai multe persoane fizice.
- Reporterii G4Media și ISE nu au reușit să contacteze reprezentanții societății pentru un punct de vedere, dat fiind că numerele de telefon asociate cu Midia International nu mai erau valabile, iar pe e-mailul societății nu a răspuns nimeni până la publicarea articolului.
ADM Romania Logistics SRL este o altă companie pentru care Portul Constanța a calculat o datorie de 2,17 milioane de lei. Firma este înființată în 1992, are 239 de angajați și o cifră de afaceri de peste 40 de milioane de euro în 2023, din care aproape jumătate este profit. ADM este deținută de două companii din Țările de Jos, Archer Daniels Midland Europe BV și Alfred C. Toepfer International Netherlands BV și de ADM Romania Trading (administrată de Povkhan Anton și Jerome Daven).
Reprezentanții ADM Romania Logistics au declarat, la solicitarea G4Media și ISE pentru un punct de vedere, că există o dispută comercială referitoare la prețul energiei electrice pentru perioada septembrie – decembrie 2022, drept pentru care nu vor să comenteze pe marginea subiectului:
- “Există o dispută comercială cu APMC cu privire la prețul energiei electrice pentru perioada septembrie – decembrie 2022. Nu comentăm o dispută legală în curs. Dar putem spune că de-a lungul istoriei noastre, Archer Daniels Midland Company (ADM) a depus toate eforturile pentru a opera la cele mai înalte standarde de integritate și conduită etică în afaceri și aceasta include și onorarea tuturor angajamentelor noastre comerciale”, a transmis societatea.
Nu în ultimul rând, alte două companii pentru care Portul Constanța a calculat datorii sunt Ama Timar Agent SRL (3,7 milioane de lei) și Ades SA (1,8 milioane de lei), ambele în faliment conform portalului instanțelor, și cu datorii la ANAF. Niciuna din companii nu a putut fi contactată la numerele de telefon disponibile.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank