G4Media.ro

Expansiunea rapidă a mașinilor electrice, o provocare enormă pentru reţelele electrice din…

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro

Expansiunea rapidă a mașinilor electrice, o provocare enormă pentru reţelele electrice din Europa

Ritmul actual de adoptare a vehiculelor electrice este rapid: unul din cinci autovehicule vândute în Europa în anul 2021 a fost electric, însă accelerarea acestui ritm depinde de asigurarea unei experienţe de consum optimizate prin intermediul unei infrastructuri de alimentare solide, care să permită tuturor o încărcare rapidă şi eficientă, arată un nou raport realizat de EY şi Asociaţia industriei europene de energie – Eurelectric și citat de Agerpres.

Creşterea masivă anticipată a numărului de vehicule electrice, de la aproximativ 5 milioane de autoturisme, vehicule comerciale uşoare şi vehicule grele în prezent, la 130 de milioane de vehicule până în 2035 va avea impact asupra reţelei, iar raportul EY constată că operatorii sistemelor de distribuţie (OSD) joacă un rol de o importanţă critică în succesul eMobilităţii şi al infrastructurii de alimentare necesară sprijinirii acesteia.

„130 de milioane de vehicule electrice sunt aşteptate în Europa până în 2035, susţinute de aproximativ 65 de milioane de puncte de încărcare. Creşterile rapide şi imprevizibile ale cererii de încărcare pot cauza probleme reţelelor electrice, cum ar fi fluctuaţiile de tensiune şi chiar întreruperi în alimentarea cu energie electrică. Operatorii de distribuţie locali au mai multe soluţii disponibile pentru a transforma aceste costuri suplimentare într-o investiţie cu potenţial de finanţare prin programele UE”, susţine Mihai Drăghici, Director, Consultanţă, EY România.

Specialiştii EY susţin că apariţia preconizată pe piaţă a 130 de milioane de vehicule electrice reprezintă o provocare enormă pentru reţelele electrice ale Europei. Potrivit calculelor realizate în cadrul raportului, creşterea anticipată a numărului de vehicule electrice va face necesară instalarea a cel puţin 65 de milioane de puncte de încărcare, dintre care 9 milioane publice, faţă de cele 374.000 de staţii existente în prezent. Şi cererea de electricitate pentru alimentare este aşteptată să se majoreze cu 30% pe an, ceea ce înseamnă o creştere de 200 TWh până în 2030.

Cu toate acestea, potrivit raportului, un eventual efect destabilizator nu ar urma să fie provocat de creşterea cererii, ci mai degrabă de faptul că mii sau chiar milioane de vehicule electrice vor fi alimentate simultan.

Analiza EY relevă că reţelele, care sunt deja extrem de solicitate în numeroase zone, s-ar putea transforma în puncte de blocaj, dacă perioadele de vârf pentru alimentarea vehiculelor electrice ar coincide cu intervalele de solicitare maximă în general.

Potrivit unei analize a celor şase cele mai comune scenarii de utilizare în materie de alimentare a vehiculelor electrice (rezidenţial rural, rezidenţial urban, la locul de muncă, autobaze, în timpul nopţii şi pe autostrăzi), majorarea sarcinii maxime va fi între 21% şi 90%. „Din acest motiv, o abordare de tipul „instalare şi atât” în ceea ce priveşte punctele de încărcare riscă să exacerbeze congestionarea reţelelor deja suprasolicitate”, avertizează experţii EY.

Raportul sugerează că alimentarea gestionată va fi un element crucial, care îi va ajuta pe operatorii sistemelor de distribuţie (OSD) să transforme vulnerabilitatea reprezentată de alimentarea necontrolată a milioane de vehicule electrice într-o resursă de valoare.

„Instalarea de reţele inteligente va oferi operatorilor informaţii în timp real cu privire la reţelele pe care le exploatează, precum şi posibilitatea de a analiza necesarul curent şi viitor. Aceste date îi vor ajuta să stabilească dacă sunt necesare investiţii în consolidarea reţelei sau soluţii de flexibilitate pentru a susţine alimentarea vehiculelor electrice. Totodată, înglobarea soluţiilor digitale le va permite OSD să controleze capacitatea disponibilă, momentul şi durata alimentării şi să faciliteze alimentarea vehiculelor electrice la ore la care energia din reţea este abundentă şi ieftină, preîntâmpinând astfel prăbuşirea reţelelor din cauza suprasolicitării”, se arată în raport.

Nevoia critică de a accelera substanţial instalarea de infrastructură de alimentare în concordanţă cu adoptarea vehiculelor electrice va impune o colaborare la scară largă între autorităţile municipale, autorităţile naţionale, urbanişti, operatorii punctelor de încărcare, furnizorii de servicii de eMobilitate, producătorii de autovehicule şi operatorii sistemelor de distribuţie.

„Prin această cooperare, sistemul de transport rutier conceput astăzi trebuie să îi deservească pe toţi consumatorii pentru o perioadă lungă de timp în viitor”, concluzionează raportul EY „Pot companiile de utilităţi să transforme vehiculele electrice în resurse de valoare pentru reţele?” , care se bazează pe date puse la dispoziţie de Eurelectric şi de membrii asociaţiei. Raportul cuprinde informaţii obţinute în urma discuţiilor cu lideri din domeniile care formează întregul ecosistem al eMobilităţii, printre care industria auto, utilităţi, administrarea flotelor, planificare urbană şi infrastructură de alimentare.

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media.ro

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

25 comentarii

  1. Am masina electrica, de proximitate, pana la coltul blocului si inapoi iarna. Adica 40% util rulat raportat la autonomia aratata pe bord. Asta in conditiile in carw in Bucuresti a fost o iarna calduroasa. In plus analistii lui peste nu au luat in calcul ca durata de incarcare este la o electrica 2 h la cele fast charge, deci la milioanele alea de masini trebuie mii de hectare pentru ae parca

    • dar nu le incarci pe toate simultan. in plus, nu stiu de unde ai ajuns tu la concluzia ca masina electrica si locuitul la bloc reprezinta o simbioza buna. de regula cine are o masina electrica cam sta la casa. moment in care nu mai conteaza spatiul de parcare.
      ca sa nu mai zic ca peste tot in vest, desi trec pe electrice, ei nu vad orasul ca locul pt masini, indiferent ca sunt electrice sau nu. motiv pt care vin cu solutii alternative. la ei merg, la noi nu prea ca nici nu se vrea si nici politia nu face nimic in sensul asta.

    • Mai Andrei sa inteleg ca tu compari polul analfabetismului din EU cu tarile civilizate?

    • @andrei

      Nu toate casele din Bucuresti au curte cu loc de parcare….

      Bucurestiul este sufocat, unde vrei sa construiesti un numar suficient de statii de parcare?

      Hai sa ne uitam la matematica si la argumentul tau cum ca nu trebuie sa fie toate masinile incarcate simultan: o statie de incarcare are maxim 2…maxim 4 prize x 2h per priza. Cate masini intre intr o benzinarie timp de 2h? Ia ca reper 5min per masina si doar 4 pompe…..

      Despre pretul curentului si subentiile acordate de stat nu mai vb sau despre resursele consumate pt construirea unui electrice vs ice.
      Desi electricele sunt viitorul momentan vin cu mai multe probleme decat solutii. Cine stie, in 10 ani lucrurile vor sta altfel.

  2. Sa vezi ce o sa se intample cand va trebui sa schimbi bateriile …. Cine te pune sa iei in considerare toate prostiile scrise/spuse de analisti ?

    • Ia in calcul ca dupa 2035 EV-urile nu vor mai avea concurenta din partea masinilor cu ICE, asta inseamna ca vor putea practica preturi mai mari pentru baterii si intreg sistemul de propulsie.
      Atunci cand au intrat pe piata, uber a practicat price dumping, e oficial, ca sa elimine competitia. Acelasi lucru se poate intampla cu aceste EV-uri.

      Problema care trebuie rezolvata si care nu a fost rezolvata inca este solutie tehnica pentru baterii ieftine. In prezent bateriile costa undeva pe la 500-700 eur/KWh, ca sa fie competitive cu motoarele ICE, fara sa fie subventionate de stat, bateriile trebuie sa coste sub 200 eur/KWh, ceea ce nu prea e posibil cu materialele scumpe folosite in prezent.
      Deci solutia consta in inovatie.

  3. Daca iei in serios toate prostiile spuse /scrise de „analisti” ……
    Sa vezi numai cat te va costa sa schimbi bateriile….
    Ce sa mai vorbim de raza de actiune.

  4. Văd că mașinile mai noi pot trage chiar și 150 kw din rețea…când o să se înmulțească o sa fie interesant de văzut cum se raționalizează curentul la stațiile de încărcare..1-2 kw per mașina..încărcare in 60 de ore.

    • Tu esti ala care vede ca este mai eficient sa cari combustibilul la benzinarii si sa sa il arzi cu eficienta de 30%….
      Se va face update la retelele de transport curent electric, nu mai plange tu de grija lor.
      Deja masinile care se produc au minim 150kw charging.
      Asta este viitorul, ramaneti voi la 1.5dci si nu mai comentati tampenii..

    • @0I0 corect ar fi ca tranzitia sa aiba urmatorii pasi, in aceasta ordine:
      1. inchis centrale pe carbune, instalat nuclear/eolian pentru inlocuirea capacitatii
      2. modernizat retele transport energie si distributie energie
      3. instalat capacitate suplimentara eolian si infiintat centre stocare pentru a asigura stablitatea retelei
      4. retele statii de incarcare EV

      U E a inceput cu statiile de incarcare EV si a sarit complet pasii 1 si 3 care sunt esentiali pentru o tranzitie cu adevarat verde, altfel trecem la masini pe baterii dar le alimentam din centrale pe gaz sau carbune.

    • @ 0I0
      Viitorul nu este electric. E o prostie mare sa crezi ca aceasta tehnologie poate sa fie viitorul. Explica-mi si mie ce se intampla daca vine un viscol si brusc se inchide o autostrada pe care sunt 5.000 de masini electrice bara la bara, care nu pot inainta.
      Spune-mi in cat timp vom avea 5000 de morti inghetati acolo si cum dracului incarci 5.000 de masini in mijlocul pustiului ca sa le muti nabii de acolo dupa ce trece frigul.
      Viseaza tu frumos, omule…
      In plus, te rog sa-mi spui unde se vor duce miliarde de baterii peste cativa ani, cand se vor strica? Vom avea munti de gunoaie pe care nu-i putem ignora datorita toxicitatii lor cumplite.
      Iar daca tu crezi ca masina electrica este foarte eco, eu zic ca ar fi bine sa te informezi: https://auto-expert.md/adevarul-trist-masinile-electrice-sunt-mai-poluante-decat-cele-cu-motor-diesel
      Viitorul nu este al acestor pocnitori sinistre ci al masinilor pe hidrogen, dar pana acolo mai este, ca producatorii trebuie sa-si scoata intai banii cheltuiti in aceasta aventura penibila.

  5. „unul din 5 autovehicule” – pentru ca au fost socotite si hibridele, daca luati in calcul doar masinile pe baterii, ponderea este mult mai mica.
    Consumul suplimentar de electricitate poate fi asigurat doar din carbune sau hidrocarburi. Cat timp nu se instaleaza eolian sau nuclear. PV are un factor de capacitate atat de mic incat nu merita sa fie luat in calcul pentru instalatii de puteri mari.

    • Nu ai cu cine, aici nu se gandeste…

    • Dricurile electrice nu vor avea 10 % din piatza, nici in 2035, daca nu se pot incarca de la Soare! Ce vor politicienii este o utopie, pt ca ei „este” doar prosti, nu inteleg mare lucru.

  6. Nu e nici o provocare, e pur si simplu o amenintare mortală pentru rețelele electrice. Numai eco-religioșii sînt senini pentru că nu le-a placut școala (fizica în special).

  7. Credeți că dacă nu-mi publicați comentariul veți schimba realitatea? Sînteți cam subțirei la minte atunci.

  8. Eu stiu deja ce o sa fac ca sa fiu „verde”. Imi iau electrica, nu o sa imi ajunga curentul, o incarc de la generatorul pe motorina, pe care il car de la Peco cu electrica! Perpetuum mobile!

  9. UNUL DIN MOTIVELE CRESTERII PRETULUI LA CURENT ELECTRIC ESTE APARITIA MASINILOR ELECTRICE CARE LA URMA URMEI SUNT CONSUMATORI IN PLUS LA PRODUCTIA ACTUALA DE ELECTRICITATE.

  10. Bună ziua,
    Pentru cititorii mai de la țară, ne spuneți și nouă cine este EY?

    • Ernst & Young este una dintre cele mai mari companii de consultanță financiară și audit din lume

  11. Pe cartela baieti, pe cartela…

  12. Fiecare posesor de dric ekectric va avea in curte un generator pe Diesel sa si incarce bateriile!

  13. Ce-mi plac progresistii astia care latra pe aici si ne explica cat de grozave sunt electricile si ei trag inca de un Golan 1,5dci din 2010.

  14. Ce-mi plac progresistii astia care latra pe aici si ne explica cat de grozave sunt electricile si ei trag inca de un Gol.an 1,5dci din 2010.

  15. Evident că vor solicita rețeaua electrică. Așa și?