Expert Forum susține că nu a primit informațiile cerute la MAI despre numărul de reședințe în fiecare localitate: ”Diferă semnificativ de experiențele noastre” / Despre tipărirea buletinelor de vot suplimentare: ”Cele mai multe în Caraș Severin și Mehedinți”
Expert Forum (EFOR) transmite, printr-un comunicat de sâmbătă, că a analizat hotărârea Biroului Electoral Central prin care s-a decis tipărirea unor buletine de vot suplimentare în 54 de localități din 8 județe și susține că decizia este ”surprinzătoare”.
- EFOR este un think tank din Bucureşti înfiinţat de experţi în politici publice şi reforma administraţiei.
EFOR susține și că a cerut date privind numărul de reședințe pentru fiecare localitate în parte încă din 17 aprilie, dar nu a primit aceste informații, iar ”această practică diferă semnificativ de experiențele anterioare”:
- ”EFOR a mai solicitat astfel de date și la alegerile din 2016 și 2020 și le-a primit într-un timp relativ scurt. Posibil ca diferența de tratament să fie legată de faptul că anterior am solicitat aceste date după data alegerilor. Considerăm că aceste decizii administrative reduc transparența procesului electoral per ansamblu. Publicarea de date exacte de către MAI per localitate, înaintea zilei alegerilor, este o componentă importantă a integrității procesului electoral care ar putea fi monitorizată și de observatori externi”, a transmis Expert Forum.
Specialiștii EFOR mai arată că cele mai multe buletine au fost tipărite în Caraș Severin și Mehedinți, județe în care EFOR a arătat că și la alegerile trecute s-a înregistrat un număr semnificativ de persoane care și-au înregistrat reședința aici: ”De asemenea, este interesant faptul că aceste județe sunt grupate geografic, ceea ce poate arăta acțiuni concertate de stabilire a reședințelor”, mai susține think tankul.
Cele mai multe buletine s-au tipărit în Lăpușnicu Mare (CS), Bara (TM), Brebu Nou (CS) și Bulzestii de Sus (HD):
- ”Unele dintre aceste localități se regăsesc și pe lista de circumscripții unde s-a înregistrat un număr crescut de reședințe comparativ cu alegătorii înscriși pe listele permanente în 2016 și 2020, ceea ce poate indica faptul că există o practică de a facilita înregistrarea de alegători înainte de alegeri de către candidați, partide, autorități locale etc. Acest comportament afectează integritatea procesului electoral”, mai notează EFOR.
Decizia BEC a fost luată foarte târziu, susțin specialiștii, mai ales dacă ținem cont de faptul că termenul limită pentru stabilirea reședințelor a fost 10 aprilie, adică cu două luni înainte de alegeri, mai spun ei:
- ”Așadar situația exactă a celor care și-au înregistrat reședința în altă localitate decât cea de domiciliu era cunoscută la nivelul autorităților publice încă de la începutul lunii aprilie”.
Expert Forum mai spune că este ”curios faptul că deși Expert Forum a solicitat date privind numărul de reședințe pentru fiecare localitate în parte încă din 17 aprilie, Directia Generală pentru Evidenţa Persoanelor nu a răspuns până în acest moment solicitărilor noastre”:
- ”Informațiile nu au fost transmise, deși reprezentanții EFOR au insistat de mai multe în convorbiri telefonice cu reprezentanții DGEP ca acestea să ne fie furnizate. Această practică diferă semnificativ de experiențele anterioare. EFOR a mai solicitat astfel de date și la alegerile din 2016 și 2020 și le-a primit într-un timp relativ scurt. Posibil ca diferența de tratament să fie legată de faptul că anterior am solicitat aceste date după data alegerilor. Considerăm că aceste decizii administrative reduc transparența procesului electoral per ansamblu. Publicarea de date exacte de către MAI per localitate, înaintea zilei alegerilor, este o componentă importantă a integrității procesului electoral care ar putea fi monitorizată și de observatori externi”, mai spune EFOR.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank