G4Media.ro

Expertiză: Pasajul Unirii, în pericol major de prăbușire. Întreaga Piață stă pe…

Sursa foto: Buletin de București

Expertiză: Pasajul Unirii, în pericol major de prăbușire. Întreaga Piață stă pe un postament de beton neîntreținut de 80 de ani – Buletin de București

Una dintre cele mai tranzitate zone ale Capitalei este oficial un pericol și e nevoie de restricții de circulație până la consolidare. Circulația vehiculelor cu masa mai mare de 3,5 tone, prin Piața Unirii, va fi interzisă pe termen nelimitat după ce Comisia Tehnică de Circulație din PMB își va da acordul final și va intra în vigoare imediat ce se montează indicatoarele. Primăria Sector 4 a publicat expertizele realizate de-a lungul anilor la planșeul și pasajul Unirii pentru a demonstra că măsura restricționării circulației este justificată. Concluzia specialiștilor, unanimă, este că starea pasajului și a planșeului este nesatisfăcătoare și că e nevoie rapidă de intervenții de consolidare. În cazul planșeului, structura uriașă de beton care susține toată infrastructura din Piața Unirii, experții vorbesc de un posibil colaps, scrie Buletin de București.

O echipă de specialiști a început, în noiembrie 2022, forajele geotehnice pentru a determina starea pasajului și planșeului de la Unirii. La finalul lunii, expertizele au fost pe masa autorităților. Ambele structuri au primit calificativul nesatisfăcător din punct de vedere tehnic.

Planșeul de la Unirii, nicio lucrare de reabilitare în 80 de ani

Planșeul de ciment de la Unirii, construit în anii 1940, „dirijează” Dâmbovița pe sub pământ din fața Hanului lui Manuc, pe diagonala parcului și se oprește în peretele pasajului subteran rutier. De acolo, râul trece pe sub pasaj și iese din nou la suprafața lângă Magazinul Unirii. Construcţia din beton acoperă râul Dâmboviţa pe lăţimea de 32 de metri şi pe lungimea de 360 de metri, de la strada Căldărari până la pasajul subteran Unirii.

Planșeul desparte râul de suprafață, peste el trece pasajul rutier, iar, sub el și sub Dâmbovița, sunt stațiile de metrou Unirii 1 și Unirii 2 și pasajul dintre acestea.

Structura inițială a suferit modificări în timpul lucrărilor la magistrala de metrou din anii 80 când au fost demolate bucata din aval de podul Șerban Vodă și porțiunea dintre str. Pictor Tonitza și Căldărari.

Raportul întocmit de experți semnalează probleme grave ale structurii

Ca urmare a imposibilității accesului la principalele elemente ale planşeului pentru inspectii, intreținere şi reparații, lipsa totală a lucrărilor de întreținere a planşeului, umiditate extremă dată de ridicarea permanentă a nivelului apei pånă la nivelul suprastructurii, absența unor curenți de aer pe direcție longitudinalā (constructia este complet închisă la capătul aval) au condus la o multitudine de degradări:

  • armături corodate, beton exfoliat, reduceri de secțiune, vegetație acvatică pe fața betonului și defecte de față văzută la riglele cadrelor;
  • grinzi secundare (nervuri) demolate, zone care se presupune că au fost refăcute în cofraj metalic nerecuperat și care sunt într-o stare avansată de coroziune;
  • grinzi secundare (nervuri) cu secțiune de rezistențā puternic afectată, console scurte la cadrele de rost distruse în întregime ca urmare a infiltrațiilor de apă în rosturi;
  • beton exfoliat, armături corodate și infiltrați locale in placa de beton a planşeului; defecte de execuție și lucrări executate necorespunzător efectuate cu ocazia diverselor intervenți la planșeu
    degradări la partea carosabilă a străzilor de deasupra planşeului, guri de scurgere, borduri, trotuare pietonale și parapete.

Partea carosabilă a străzilor din zona planşeului peste Dâmbovita prezintă degradări de tipul gropilor, faianțărilor precum şi de tipul făgaşelor. Probleme ale căii se regăsesc în zona gurilor de scurgere, a căminelor de utilităti. Cele mai multe guri de scurgere din pasaj funcționează greu, din cauza înfundării lor cu pământ sau nisip precum şi din cauza amplasării lor incorecte. Bordurile care delimitează partea carosabilă sunt vechi, degradate – se menționează în expertiza planșeului Unirii.

Ca soluții, experții propun două variante. Una mai simplă, cu consolidarea structurii existente a doua, mult mai radicală, cu reconstrucția sa totală.

Concluzia expertizei e foarte clară. Rezistența structurii e depășită de eforturile la care e supusă în prezent.

Din acest motiv recomandăm ca lucrările de reabilitare și consolidare, aplicând oricare din soluțiile prezentate în cuprinsul expertizei, să înceapă cât mai curând posibil pentru a evita avansarea rapidă a degradărilor existente și un colaps nedorit al structurii sau a unor părți din aceasta – se menționează în expertiză.

Citește integral pe Buletin de București.

Citește și Circulația mașinilor peste 3,5 tone va fi restricționată în Piața Unirii din centrul Bucureștiului din cauza tasării șoselei deasupra pasajului și planșeului. Primăria Sector 4 a făcut cere oficială către Comisia de Circulație

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

22 comentarii

  1. Ați votat Băluță, deci din partea mea n-aveți decât.

    • Votati baluta de 80 de ani fara sa va dati seama. Si tot dati vina pe altii.

    • Intreb si eu, inainte sa arunce cu bani nu se stia?
      Logic ar fi sa il refaca complet si serios altfel pica cu tot cu magazin sau stiu eu ce belele se pot intampla…

  2. Colectiv va fi mic copil

  3. Probabil ca planul de urbanism general subinteles, pe sursele din teren, blocuri noi aglomerate printre cele vechi, blocuri in parcuri, paduri, pasaje ce stau sa cada… e ca un cutremur mai mare o sa puna jos vechiul oras si o sa ramana pe picioare noul oras, cel construit printre. Cum de a scapat pasajul si nu a fost polistirenizat, ca nu se mai vedeau eroziunea si rugina din poza?

    • Pai nu mai tocam noi inca 12 milioane sa refacem pasajul dupa consolidarea cu polistiren de 100 milioane?!

  4. Mare chestie, punem niște zapezica și scoci.

  5. Numai tu ești nebunul care-l vrea înapoi pe Ceaușescu. Mai bine te duci la psihiatru.

  6. Adica trebuia sa se faca prima oara planseul si dupa sa se renoveze pasajul… Circuitul banilor in Romania, sa iasa cat mai multi!!

  7. Țările progresiste sunt bogate, iar Rusia ta e 100% conservatoare și e o hazna.

  8. Pasajul e închis,s au descoperit probleme structurale grave în ciuda declarațiilor primarului la inaugurare ca e sigur,e mândria Bucureștiului,e cu ventilație , cu leduri,e din filme…Nu putea face expertiza înainte de asa zisa reabilitare,că nu dura mult,a durat câteva zile ? Și acum cu el închis se montează limitatoare de înălțime cu senzori,cu camere,cu panouri luminoase ?

    • Ce te interesează pe tine ca tu și asa stai în Caracal, acolo nu au ajuns sa facă pasaje încă

  9. Acum inteleg de ce au inceput accidentele in pasaj imediat dupa reabilitarea lui Baluta: brusc toate structurile au inceput sa se taseze. S-au corodat si exfoliat pana au dat cu tavanul pasajului in jos de au prins camioanele in mijlocul lui.
    Acu, doar nu o fi Baluta de vina ca au fabricat astia peste noapte un raport de evaluare dezastruos. Decat sa facem pasajul bine de prima data, mai bine demolam tot dupa ce au cheltuit 12 milioane de Euro si refacem cu materiale noi (ciocolata produsa de firma lui baluta) . Ca bonus punem leduri peste tot.

    • @Rambo. Proverbiala căruța s a răsturnat în Piața Unirii,în Capitala tarii,în anul de gratie 2023. Pt.tinerii de azi,în vremea anilor ’80 inginerul sau proiectantul a cărui lucrare ducea la un dezastru material și financiar de asemenea amploare,o lucrare care nu avea studii prealabile de rezistenta avizate de un Institut de proiectare era pasibil de închisoare pe viata sau i se dădea „H”…Orice maistru din anii ’70 nu se apuca de o reabilitare pana nu verifica structura în prealabil.De acel maistru asculta toată lumea inclusiv inginerii pt.ca unul ca el văzuse multe pe șantierele tarii.

  10. Păi, nu spunea domnul primar al S4 că a fost renovat Pasajul Unirii? Nu s-a umblat la structura de rezistență, nici la tăblier?! Doar s-a vopsit și cosmetizat?!

    …În cazul acesta, de ce a costat atât de mult?

  11. Planșeul de beton datează de pe vremea lui Carol al II lea și a făcut parte din actiunea de modernizare a Bucureștiului din perioada interbelică. El se întindea, original, de la ce este azi Pod Eroilor, până la Biblioteca Națională (fosta clădire a Institutul de Medicina Legală Mina Minovici), pe o distanță de aproximativ 2,5 km. Pe el, pe mijloc, circulau tramvaiele, iar pe laterale erau trei benzi de circulație auto pe sens.
    Bucureștiul, pentru cine a prins acel pasaj funcțional, arata ca o capitală europeană.
    Pasajul a fost masacrat de Ceaușescu, care a tăiat bucăți din el, din motive necunoscute, stricând astfel infrastructura continua originala.
    Consecințele nu sunt greu de ghicit: la traficul de astăzi din Piata Unirii, prin pasaj și pe deasupra, nu e de mirare că s-a fisurat construcția inițială, fiind deja afectată de distrugerile făcute în anii ’80.
    După cât de prost se lucra pe atunci, pe mine nu m-ar mira sa se prăbușească și Casa Poporului, adică să cadă tavanul aulei peste parlamentari fix in sesiune reunită a Senatului și Camerei Deputaților !!

    • Se lucra prost in anii ’80, după cutremur zici?
      Tot ce ai scris ai înmulțit cu zero, deci zero informație de preluat de la tine.

  12. Nepasarea imbuibatilor ucide… stati sa vedeti ce jale o sa fie dupa un cutremur de minim 6 grade in capitala…

  13. Problema cu planseul a foat adusa in discutie de Firea iar primaria capitalei a pasat problema la sectorul 4 exact ca pasajul. Asa ca nu mai mancati k kt h!!!

  14. Aici e un „Turnu Babel”al tunelurilor,care nu se vede,si dacă nu se vede,la fel ca si tevile RADET-ului,nu aduce voturi.Iată ca acuma se vede,fiindcă prea multe accidente se întamplă la pasajul inaugurat cu mult fast.Si atunci s-a nascut imperativul:Bălută fa ceva,ca ne umplem de „paduchi” si numai ce-am scapat de ei,dupa ce-am dat de traiul ăsta de cand suntem „în fruntea bucatelor”,cum zicea odată Coroiu,recomandatu’ lu’ Ciolacu ca,catindat la prezidentiale! Și Bălută a facut.De data asta nu plangeri impotriva ziaristilor,”asmutind” procurorii pe ei,ci această descoperire tardivă(raportată la reabilitarea Pasajului Unirii),care,pana la urmă,previne praducerea unei nenorociri.
    Păi,”tovarasi” din administratia Bucurestiului,nu se stia ca rezistenta placii de beton,supusa la mari solicitari si trebidatii,turnată în urma cu 80 de ani,nu este eternă?Ca doar n-a fost folosită,la construirea ei,tehnologia romanilor!?