G4Media.ro

Explicațiile oficiale ale Armatei: Gheața de pe pistă și ceața, cauzele absenței…

Sursa foto: Pentagon

Explicațiile oficiale ale Armatei: Gheața de pe pistă și ceața, cauzele absenței avioanelor F-16 de la parada de 1 Decembrie. ”În condiţii de criză sau război, toate aparatele de zbor sunt pregătite să decoleze, indiferent de situaţia meteorologică”

Avioanele F-16 Fighting Falcon au absentat de la parada de 1 Decembrie din cauza condițiilor meteo de la sol și din aer, a transmis Ministerul Apărării Naționale (MApN) într-un răspuns pentru G4Media.ro.

E vorba, mai precis, de gheața formată pe pista de decolare – aterizare, precum și de ceața care a micşorat vizibilitatea piloților.

Ministerul Apărării a precizat în răspunsul pentru G4Media.ro că e vorba despre condiții necesare pe timp de pace. În ceea ce privește comportamentul avioanelor de vânătoare în condiții de conflict, ”toate aparatele de zbor sunt pregătite să decoleze, indiferent de situaţia meteorologică, în condiţii de criză sau război”, arată MApN.

Oficialii ministerului au detaliat pentru G4Media.ro măsurile luate de militarii din Baza 86 Aeriană de la Feteşti în zilele premergătoare paradei.

Răspunsul complet al Ministerului Apărării Naționale:

”Lipsa avioanelor F-16 Fighting Falcon de la parada organizată cu ocazia Zilei Naţionale a României a fost cauzată de neîndeplinirea cumulativă a criteriilor de la sol şi din aer necesare desfăşurării unui zbor în siguranţă pe timp de pace. Astfel, chiar dacă în dimineaţa zilei de 01.12.2018 s-a acţionat corespunzător, din cauza umidităţii crescute şi temperaturii scăzute, coeficientul de frânare pe pista de decolare-aterizare nu a fost satisfăcător în conformitate cu procedurile de operare ale avionului F-16 Fighting Falcon. Totodată, începând cu ora 07:00, s-a instalat fenomenul de aer ceţos, în bancuri, care ulterior, la ora 08:00, a micşorat vizibilitatea orizontală până la 1 km, iar condiţiile de executare în siguranţă a misiunii din 01.12.2018 impuneau o vizibilitate orizontală de minim 3 km.

Baza 86 Aeriană de la Feteşti a întreprins următoarele acţiuni pentru disponibilizarea pistei de decolare-aterizare (PDA):

– în data de 27.11.2018, începând cu ora 17:00, în urma analizei prognozei meteorologice care arăta că temperaturile vor scădea accentuat sub 0ºC şi va ninge, s-a acţionat cu soluţie de acetat de potasiu pe PDA şi pe celelalte suprafeţe aeroportuare de mişcare pentru a preveni fenomenul de îngheţ;
– începând cu ora 20:00 a început să plouă, soluţia de acetat de potasiu s-a diluat şi toate suprafeţele aeroportuare au îngheţat;
– de la ora 02:00 au început ninsoarea şi viscolul, care au ţinut până în 29.11.2018, ora 12:00;
– depunerile de gheaţă şi zăpadă au fost semnificative, toată suprafaţa aeroportuară fiind acoperită cu un strat de gheaţă cu grosimea de 5-6 cm şi zăpadă troienită, cu grosime neuniformă (în unitate, zăpada troienită a ajuns şi la 1,5 m înălţime);
– s-a intervenit, iniţial, cu maşinile cu lamă pentru îndepărtarea zăpezii iar apoi şi cu celelalte mijloace de intervenţie;
– au fost curăţate platformele din faţa hangarelor şi platforma de staţionare de la parajeţi pentru a facilita scoaterea avioanelor şi pornirea acestora;
– ulterior s-au curăţat o parte din căile de rulare, suficiente pentru rulajul avioanelor de la platforma de staţionare la pista de decolare-aterizare, iar până în 30.11.2018, ora 19:00, s-a reuşit şi curăţirea PDA pe 2800m x 30m;
– în pofida tuturor acţiunilor întreprinse, în noaptea dintre 30.11.2018 şi 01.12.2018, temperatura a scăzut foarte mult (-16ºC), iar stratul foarte subţire de apă, rămas pe anumite porţiuni, a îngheţat;
– în dimineaţa de 01.12.2018, s-a acţionat cu soluţie de acetat de potasiu, însă pe porţiunile care au fost îngheţate datorită umidităţii crescute şi temperaturii scăzute, coeficientul de frânare pe PDA nu a fost satisfăcător pentru operarea în siguranţă a avionului F-16;
– în 01.12.2018, 08:00, împreună cu comanda escadrilei de F-16, s-a făcut analiza detaliată a tuturor parametrilor, de la sol şi din aer, care puteau influenţa zborul, concluzia fiind că, din punct de vedere al securităţii zborului, nu erau întrunite toate condiţiile pentru ca zborul din dimineaţa zilei de 01.12.2018 (decolare programată la ora 09:30 pentru executarea misiunii de la Bucureşti) să se execute în siguranţă;
– ulterior, continuând acţiunile de degivrare a suprafeţelor de rulare şi a pistei, s-a reuşit crearea condiţiilor pentru operarea în siguranţă a aeronavelor F-16 care au putut executa decolarea pentru a participa la ceremonia militară extinsă de la Alba Iulia.

Menţionăm faptul că, în condiţii de criză sau război, toate aparatele de zbor sunt pregătite să decoleze, indiferent de situaţia meteorologică.

Privind defectarea transportorului amfibiu blindat TAB C-79 din cadrul Brigăzii 9 Mecanizată “Mărăşeşti”, ce a participat la ceremonia militară dedicată Zilei de 1 Decembrie din garnizoana Constanţa, vă comunicăm faptul că, pe timpul executării misiunii, mijlocul tehnic a suferit o avarie la sistemul de alimentare cu carburant, iar pentru siguranţa militarilor şi civililor ce se aflau în imediata apropiere a acestuia, a fost scos în afara sectorului destinat defilării cu tehnică militară.

Echipajul mijlocului tehnic şi o echipă de specialişti care asigură mentenanţa au remediat defecţiunea în aproximativ 10 minute, blindatul părăsind zona la sfârşitul ceremoniei în mod autonom. De asemenea, timpul de intervenţie asupra tehnicii nu a permis reluarea locului în dispozitivul de defilare, dar, într-o acţiune militară reală, nu ar fi afectat misiunea structurii din care făcea parte. Avaria apărută pe timpul ceremoniei nu putea fi anticipată de către echipa care asigura mentenanţa, iar echipajul a acţionat în conformitate cu procedurile standard de operare, starea de operativitate a TAB C-79 fiind restabilită în timp oportun.

Toate categoriile de tehnică militară participante la ceremonie au fost verificate minuţios anterior desfăşurării activităţii, mijlocul blindat în cauză participând fără incidente la repetiţiile organizate în acest scop.

Pentru evitarea unor astfel de incidente au fost luate măsurile de verificare a tuturor mijloacelor tehnice de către personalul specializat, în mod special a sistemului de alimentare cu combustibil”.

Sursa foto: Pentagon

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

20 comentarii

  1. Diletantii militari au contractat F18 proiectate pentru clima ecuatoriala.

  2. „….. ”Lipsa avioanelor F-16 Fighting Falcon de la parada organizată cu ocazia Zilei Naţionale a României a fost cauzată de neîndeplinirea cumulativă a criteriilor de la sol şi din aer necesare desfăşurării unui zbor în siguranţă pe timp de pace. …..”

    Ce patetic!!!! Pe timp de pace nu le ridicam, ca sa nu le stricam! Pe timp de razbel…… Doamne-ajuta!!! Daca mai avem ce ridica!!!!
    Las’ ca le ridica la bicentenar!!!!

  3. Răspuns MAN este extrem de rapid.
    Ma întreb: in caz de război când ne anunțau ca suntem atacați?

  4. Arici Pogonici : tara si locuitorii ei. Cu mandrete de avioane luate la mana a 3a 😀
    Care decoleaza numai cand e soare si frumos afara.

    Tara lui Bula.

  5. Nu iau apararea nimanui, dar oricine e cat de cat interesat de aviatie stie ca gheata e printre cele mai proaste „vesti” pentru un zbor. Uitati-va doar cate resurse se cheltuiesc pentru degivrare in cazul zborurilor comerciale. Nu mi se pare aiurea sa nu vrei sa-ti asumi niste riscuri doar pentru o parada.
    Desigur, ramane intrebarea de ce nu au fost conditiile meteo o problema pentru toate celelalte aeronave care totusi au zburat.

    • Avioanele canadienilor sunt construite din aliaje adaptate la frig.

    • Pe bune…de ce nu au modernizat escadrila de mig 29 alea sigur nu aveau nevoie de atata…teorie de gheata.
      Cum zboara in Rusia in conditi de iarna…..puteau sa o faca si in Ro

    • @Soring Bun, canadienii au avioane cu blana de urs si piele de morsa. Ce ne facem cu celelalte avioane care au putut totusi sa zboare (IAR, Hercules, Spartan)?

  6. Ar fi buni niste militari in termen care sa curete pista moca doar in perioada de parada.

  7. Comentariile unor cititori sunt cel putin răuvoitoare. Parada militară națională a fost organizată, coordonată și desfășurată cu mult efort și dăruire. Misiunile forțelor terestre aeriene și navale, ale forțelor speciale și instituțiilor de învățământ au fost îndeplinite în paralel cu pregătirea pentru parada. Ofițeri, maiștri militari și subofițeri competenti si responsabili au depus un efort consistent din care unii au reținut doar neparticiparea unor anumite aeronave. Tare ne mai pricepem cu toții la fotbal, politica, bucătărie și, mai nou, la tot ce tine de armata. Hai sa fim mai realiști cu posibilitățile fiecăruia, sa ne concentrăm pe ce știm sau avem impresia ca stim sa să-i lăsăm pe cei ce 24 din 24 ne asigura libertatea de a lansa comentarii nefondate și agramate. Sărbători cu liniște și pace tuturor, lăsați profesioniștii să-și facă treaba.

    • Amice, se stia de parada de foarte multa vreme (vezi comentariul unui clasic inca in viata: Iarna nu-i ca vara!”.

      Tinand cont de acestea puteau si ei sa se pregateasca si cu una sau mai multe variante de rezerva (mutarea avioanelor implicate la padara la baza de la Otopeni (baza 90), solicitarea avianelor de la Campia Turzii (baza 71), etc).

      VAriante se gaseau daca erau „binevoitori”. Dar baietii veseli s-au trezit ca iarna ninge, iar este ceata, iarna sunt temperaturi scazute!!!! Ce interesant!!!!

      Asa ca nu le mai gasi scuze unor „diletanti”!!!!

  8. Îmi e foarte clar ca le-a fost teama sa nu li se strice jucăriile “in timp de pace”…. mai exact, le-a fost teama sa nu fie criticati in caz de eșec și făcuți răspunzători pentru defecțiuni.
    Au cumpărat bibelouri și le e frica sa nu se spargă… mai bine sa se pună praful pe ele.

  9. Robert,dar ce le zici tu asa duios,mai!!!!! Cu migala si pricepere de aranjat si periat imaginea profesionistilor care apara linistea agramatilor desi dau cu mig-ul in brazda,pardon,ultimul a dat in lanul de grau la fetesti iar altul mai profesionist s-a electrocutat de firele de tensiune a retelei cfr in gara alba iuliei taman cand ce crezi??? desfasura misiunea de debarcare a unui tanc de pe platforma unui vagon pentru participarea la alta misiunea consistenta pentru parada. Tare ne mai pricepem cu totii la fotbal,politica,bucatarie si armata desi suntem paralel cu realitatea si nu ne concentram pe inCOMPETENTA SI iRESPONSABILITATEA desfasurate cu mult efort si daruire….!!!!!!! Nu-i asa Roberte???

  10. Robert,curat profesionisti! Sa-i lasi sa-si faca treaba.Dar sa ai grija sa le imparti hartia igienica.Si profesionistii mai au deranjamente….

  11. Aham… Așa a fost și cu accidentul Mig21, de bun ce era a căzut, și au spus „eroare umana”!!! Doar știi să minți. Nu mai vb din auzite!!! Nu știi nimic ?

  12. Singura intrebare este daca avioanele nu s-au ridicat pentru ca a fost gheata pe pista sau pentru ca operatiunea comandata de Moscova a functionat ireprosabil? Eu personal cred ca ceea ce s-a intamplat a fost o felicitare de la Putin care ne-a transmis de centenar ca in caz de conflict armat cu rusii pe noi ne vor apara… jandarmii … cu pulanele. De Craciun Putin a revenit cu o noua felicitare si ne-a spus ca Dancila e cel mai bun politician pentru un popor ca al nostru.

  13. Indiferent ce s-a întâmplat scuzele ne arata ca dotarea fortelor armate e jalnică și ca dacă nu ne trezim și vom cheltui în continuare cei 2% doar pe ciurucuri și pe pensii speciale atunci viitorul nu suna prea bine!……

    Sa speram ca restul programelor vor derula bine, TBT8X8, PATRIOT, HIMARS, Corveta multI funcțională iar urmatoarele avioane vor fi noi!

  14. Explicatie jenanta. Le avem in dotare de peste 2 ani si inca nu sunt operationale din varii motive.
    Acum nici macar pentru centenar nu au fost in stare sa le scoata.
    S-ar fi putut intoarce pe Kogalniceanu de unde au venit cele doua F-18 canadiene iar dupa imbunatatirea conditilor meteo s-ar fi intors la Fetesti.