Exportul Bulgariei către principalii săi parteneri comerciali, inclusiv România, scade constant. Firmele bulgăreşti se aşteaptă la o stagnare a pieţelor europene
Analiză a publicației bulgare Sega, preluată de Rador:
Comerțul Bulgariei cu principalii săi parteneri comerciali din UE și țări terțe s-a redus pentru a șasea lună consecutiv. Datele de la Institutul Naţional de Statistică de la Sofia (INS) arată o scădere, atât în ceea ce privește exporturile de mărfuri bulgare, cât și a importurilor în Bulgaria. În perioada ianuarie – august 2023, din Bulgaria au fost exportate mărfuri în valoare de 56,841 miliarde de leva, ceea ce reprezintă cu 7,6% mai puțin față de aceeași perioadă din 2022.
În special în luna august, s-a raportat o scădere uriașă a exporturilor bulgare de mărfuri – cu 22%. În cazul importului de mărfuri străine, reducerea a fost de 8,8%, iar pentru perioada ianuarie-august au fost importate mărfuri în valoare de 63,877 miliarde de leva. Această tendință negativă privitoare la comerţul exterior al Bulgariei reflectă stagnarea principalelor economii ale lumii și înseamnă probleme pentru creșterea economiei bulgare în acest an și anul viitor. Comisia Europeană și-a revizuit recent previziunile privind starea economiei bulgare, reducând prognozele de creștere a PIB pentru acest an la 1,5%, iar pentru 2024 – la 2,4%.
Reamintim că Ministerul de Finanțe se așteaptă ca creșterea economică a Bulgariei să fie de 1,8% anul acesta, iar în următorii doi ani de 3,3-3,2%.
Este impresionant faptul că exportul de mărfuri bulgare este în scădere către toți principalii parteneri comerciali ai ţării. În cadrul UE, acestea sunt Germania, România, Italia, Grecia și Franța, care formează 61,4% din exporturile Bulgariei către statele membre ale Uniunii.
De exemplu, exporturile către Germania, afectată de recesiune, care este destinația numărul 1 de export pentru companiile bulgare, s-au redus cu 8,8% în primele opt luni ale anului. Pentru țările vecine precum Grecia, scăderea este de 20%, iar pentru România – 11%. Pentru Italia și Franța, anul acesta s-au exportat cu 7-8% mai puține mărfuri, iar pentru Spania și Olanda – scăderea a fost de două cifre – 12, respectiv 23%.
Într-un interviu acordat BNR, ministrul bulgar al economiei, Bogdan Bogdanov, a comentat că firmele bulgare se pot aștepta la stagnare pe principalele lor piețe europene pe termen scurt, așa că ar trebui să caute piețe alternative. Cu toate acestea, o scădere uriașă a exporturilor bulgare este raportată și pentru țările din afara UE. Numai în august, prăbușirea a fost de 40% față de august 2022. Pentru perioada ianuarie – august, exportul de mărfuri din Bulgaria către țări terțe a fost în valoare de 19,316 miliarde de leva, ceea ce reprezintă o scădere de 9,5%.
Pentru Turcia, care este lider pe lista de export a Bulgariei pentru țările din afara UE, scăderea este de 17%, pentru Serbia – 18%. Exporturile bulgare către SUA au scăzut cu 4%, iar către Regatul Unit – cu 16%. În același timp, datele arată că companiile bulgare au exportat 1,204 miliarde de leva în China, cu 45% mai mult decât anul trecut.
Printre principalii parteneri comerciali, Bulgaria a exportat mai mult (5,6%) în Republica Macedonia de Nord. În ceea ce priveşte tipul de mărfuri, se remarcă faptul că cele mai mari scăderi ale exporturilor bulgare sunt în grupele „Combustibili și uleiuri minerale” și „Grăsimi și uleiuri de origine animală și vegetală”. Prima grupă, care raportează o contracție de 38% pentru ianuarie-august, include producția de la Lukoil Neftohim. În a doua grupă se află uleiul de floarea soarelui, unde Bulgaria s-a clasat în ultimii ani printre liderii mondiali la export. În pofida acestui fapt, aceasta a scăzut cu până la 70% pentru țările UE și cu 7% pentru țările terțe. O scădere serioasă, de aproximativ 20%, se raportează și la exportul de produse chimice bulgare.
Vestea bună este că ingineria mecanică, inginerie electrică și electronică din Bulgaria continuă să aibă rezultate bune pe piețele mondiale. Exporturile de mașini, echipamente și vehicule au crescut cu 15% atât către UE, cât și către țările din afara UE. Tendința descendentă după performanța puternică din 2022 s-a observat din martie, iar în iulie, exporturile către UE au scăzut cu 9,1% față de aceeași lună a anului precedent și s-au ridicat la 4.787,1 milioane de leva. (Articol de Mila Kisiova / Traducerea: Mirela Petrescu)
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank