Facebook împlinește 20 de ani: Patru moduri în care rețeaua socială a schimbat lumea
Platforma Facebook împlineşte astăzi 20 de ani, pe fondul presiunilor tot mai mari ale autorităţilor de reglementare şi companiilor rivale. Gigantul a crescut de la o reţea a studenţilor Universităţii Harvard la una dintre cele mai mari platforme online din lume, relatează BBC.
Iată patru moduri în care Facebook a schimbat lumea.
1. Facebook a schimbat jocul social media
Alte rețele sociale, cum ar fi MySpace, au existat înainte de Facebook – dar site-ul lui Mark Zuckerberg a luat instantaneu avânt atunci când a fost lansat în 2004, demonstrând cât de rapid poate lua amploare un site online de acest tip.
În mai puțin de un an avea un milion de utilizatori, iar în patru ani a depășit MySpace – alimentat de inovații precum posibilitatea de a „eticheta” persoane în fotografii.
Luarea unui aparat foto digital în timpul unei ieșiri în oraș, apoi etichetarea prietenilor în zeci de fotografii era un element de bază al vieții adolescenților. Fluxul de activități în continuă schimbare a fost, de asemenea, o mare atracție pentru primii utilizatori.
Până în 2012, Facebook a depășit un miliard de utilizatori pe lună și, în afară de un scurt hop la sfârșitul anului 2021 – când numărul de utilizatori activi zilnic a scăzut pentru prima dată – platforma a continuat să crească.
Prin extinderea în țări mai puțin conectate și prin oferirea de internet gratuit, compania a menținut și a crescut numărul de utilizatori Facebook. La sfârșitul anului 2023, Facebook a raportat că avea 2,11 miliarde de utilizatori zilnici.
Este adevărat că Facebook este mai puțin popular decât era în trecut în rândul tinerilor. Cu toate acestea, rămâne cea mai populară rețea socială din lume și a inaugurat o nouă eră a activității sociale online.
Unii consideră că Facebook și rivalii săi sunt instrumente de consolidare a conectivității. Alții le văd ca pe niște agenți de distrugere care creează dependență.
2. Facebook a făcut ca datele noastre personale să devină valoroase… și mai puțin personale
Compania-mamă a Facebook a fost amendată de mai multe ori pentru gestionarea defectuoasă a datelor personale
Facebook a demonstrat că colectarea de like-uri și antipatii ale noastre este extrem de profitabilă.
În prezent, compania mamă a Facebook, Meta, este un gigant al publicității care, alături de companii precum Google, ia partea leului din banii de publicitate la nivel mondial.
Joi, Meta a raportat venituri de peste 40 de miliarde de dolari (32 de miliarde de lire sterline) pentru ultimul trimestru al anului 2023, în principal din oferirea de servicii publicitare extrem de bine direcționate pentru advertiseri. Aproximativ 14 miliarde de dolari au fost declarate ca profit.
Dar Facebook a arătat, de asemenea, unde colectarea de date poate merge prost.
Meta a fost amendată de mai multe ori pentru gestionarea necorespunzătoare a datelor personale.
Cel mai mediatizat caz a fost scandalul Cambridge Analytica din 2014, care a dus la plata de către Facebook a 725 de milioane de dolari pentru a soluționa o acțiune în justiție din cauza unei încălcări semnificative a datelor.
În 2022, Facebook a plătit, de asemenea, o amendă de 265 de milioane de euro (228 de milioane de lire sterline) din partea UE pentru că a permis extragerea de date personale de pe site.
Iar anul trecut, compania a primit o amendă record de 1,2 miliarde de euro din partea Comisiei irlandeze pentru protecția datelor, pentru că a transferat datele utilizatorilor europeni în afara jurisdicției. În prezent, Facebook face apel împotriva amenzii.
3. Facebook a transformat internetul în ceva politic
Prin oferirea de publicitate țintită, Facebook a devenit o platformă importantă pentru campaniile electorale din întreaga lume.
De exemplu, în cele cinci luni care au precedat alegerile prezidențiale americane din 2020, echipa președintelui în exercițiu Donald Trump a cheltuit peste 40 de milioane de dolari pe reclame pe Facebook, potrivit unui studiu Statista.
Facebook a contribuit și la schimbarea politicii de bază – permițând unor grupuri disparate de utilizatori să se adune, să facă campanie și să planifice acțiuni la scară globală.
S-a spus că Facebook și Twitter au fost cruciale în timpul Primăverii Arabe, ajutând la coordonarea protestelor și la răspândirea știrilor despre ceea ce se întâmpla pe teren.
Dar adoptarea Facebook în scopuri politice a fost criticată pentru unele dintre consecințele sale, inclusiv pentru impactul asupra drepturilor omului. În 2018, Facebook a fost de acord cu un raport al ONU care a afirmat că nu a reușit să împiedice persoanele care au folosit platforma pentru a „incita la violență offline” împotriva populației Rohingya din Myanmar.
4. Facebook a dat startul dominației Meta
Mark Zuckerberg a declarat că nu a vrut ca Facebook să devină „arbitrii adevărului”
Odată cu succesul uriaș al Facebook, Mark Zuckerberg a construit o rețea socială și un imperiu tehnologic care rămâne fără precedent în ceea ce privește numărul de utilizatori și puterea sa consecventă.
Companii în plină ascensiune, printre care WhatsApp, Instagram și Oculus, toate au fost cumpărate și puse pe turbo sub umbrela companiei Facebook, care și-a schimbat numele în Meta în 2021.
Meta spune acum că peste trei miliarde de oameni folosesc cel puțin unul dintre produsele sale în fiecare zi.
Iar atunci când nu a reușit să își cumpere rivalii, Meta a fost adesea acuzată că îi copiază – pentru a-și menține dominația.
Funcția Stories, care dispare de pe Facebook și Instagram, este similară cu o funcție cheie găsită pe Snapchat; Instagram Reels este răspunsul companiei la provocarea lansată de aplicația de partajare video TikTok; iar Threads este încercarea Meta de a imita X, cunoscută anterior sub numele de Twitter.
Tacticile au devenit mai importante ca niciodată, datorită concurenței crescute și a unui mediu de reglementare mai strict.
În 2022, Meta a fost nevoită să vândă Giphy, producătorul de GIF-uri, în pierdere, după ce autoritățile de reglementare din Marea Britanie i-au blocat dreptul de a deține acest serviciu din cauza temerilor legate de o dominație excesivă pe piață.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank