G4Media.ro

Faruri închiriate: cum păcălesc autoritățile mulți posesori de mașini cu volanul pe…

sursa foto: Pexels

Faruri închiriate: cum păcălesc autoritățile mulți posesori de mașini cu volanul pe dreapta. Statistici horror ale accidentelor produse în România de automobilele aduse din Marea Britanie

Mulţi dintre românii care şi-au cumpărat maşini cu volan pe dreapta îşi închiriază faruri de pe internet pentru a le putea înmatricula, păcălind astfel autoritățile. Motivul? E mult mai ieftin să schimbe temporar farurile pentru a trece de înmatriculare decât să le înlocuiască definitiv. Sumele plătite pentru astfel de servicii variază între 200 lei şi 1.000 lei, în funcţie de cât de scumpă este maşina. Șefii Registrului Auto Român (RAR) spun că în astfel de situații nu au cum să-i tragă la răspundere pe cei care fentează legea și îi orbesc pe ceilalți șoferi.

Fenomenul, în creștere, poate fi o explicație pentru procentul imens de accidente în care vina aparține șoferilor de mașini cu volanul pe dreapta. Explicația? Odată ce mașina adusă din Marea Britanie circulă pe șoselele de pe continent, farurile originale îi orbesc pe ceilalți șoferi și îl încurcă pe posesor.

„Închiriez faruri BMW F10, F11 (2014 – 2018) pentru înscrierea maşinilor cu volan pe dreapta sau pentru efectuarea RAR. Farurile sunt din România. Preţ 250 euro„, aşa sună unul dintre zecile de anunţuri găsite pe internet.

Sunăm şi aflăm de la cel care a postat anunţul că preţul de 250 de euro nu include montarea și demontarea farurilor, așa cum își prezentau alți „afaceriști” oferta. Pentru o altă sumă, care ar urma să fie „negociată la faţa locului”, putem beneficia şi de acest serviciu. Râmâne să ne vedem cu o oră înainte de programarea pe care i-am spus-o că am „făcut-o” la RAR, pe o străduţă din zonă, unde suntem asiguraţi că în cel mult 20 de minute ni se schimbă farurile neconforme cu unele conforme.

Acestea ar urma să fie returnate imediat după ce trecem de verificarea inspectorilor RAR. În cazul în care am fi rău intenţionaţi și nu ne mai întoarcem cu farurile, „afaceristul” ne pune în vedere că putem pierde atât cei 250 euro daţi pentru chirie, cât şi vechile faruri.

Directorul departamentului ITP din cadrul RAR, Claudiu Mija, spune că aceste tip de afacere a înflorit în mediul online deoarece, pentru a putea înmatricula o mașină care în mod normal circulă pe stânga, proprietarul „trebuie sa îşi înlocuiască farurile cu unele care sunt corespunzătoare circulaţiei pe partea dreaptă. Deci cu un fascicul asimetric, orientat spre partea dreapă a drumurilor publice”.

Şefii RAR spun că cei care recurg la astfel de tertipuri se amăgesc cu o rezolvare valabilă doar pe moment și că problemele la instalaţia electrică de iluminare şi semnalizare sunt considerate ca fiind defecte majore. Prin urmare, şoferului unei maşini cu volan pe dreapta, depistat cu farurile originale, neconforme, i se poate reţine certificatul de înmatriculare al vehiculului şi poate primi o amendă cuprinsă între 870 şi 1.160 lei. Cu menţiunea că „certificatul de înmatriculare poate fi redobândit doar după ce posesorul autovehiculului remediază problemele tehnice şi se prezintă la Registrul Auto Român pentru o verificare specifică, menită să ateste remedierea deficienţelor constate în timpul contrololui”, se arată pe pagina oficială a Registrului Auto Român de pe Facebook.

„Această manevră cu schimbarea farurilor ne afectează deoarece farurile maşinii sunt gândite în aşa fel încât farul din stânga să nu orbească, iar farul din dreapta să bată mai mult un pic ca că să poți vedea o căruţă, o bicicletă sau un obstacol. În momentul în care cumperi o maşină care circulă în mod normal pe partea stângă şi are farurile invers, normal că ne vor afecta. Ne afectează în două moduri. Pe de o parte, maşina care este cu farurile incorecte va orbi maşina din faţă şi pe de altă parte, culmea, în acelaşi timp și el va avea vizibilitate mai mică. Adică pe partea dreaptă unde are nevoie de vizibilitate, se va vedea mai rău. De fapt este vorba despre un dublu dezavantaj. Îi incurci şi pe ceilalţi şi nici tu nu vezi mai bine. Este doar o manevră pentru a face aşa zisa „economie”. Aşa cum ne cumpărăm şi cauciucuri de ocazie, aşa cum ne cumpărăm o maşină second hand în general, aşa cum facem multe lucruri.. Siguranţa nu contează, ci contează doar să mergem pe stradă. Se încadrează în lozinca sau în formula generală că românii cumpără maşini cu multe casetofoane şi cu puţine airbag-uri. Vrem ca mașina să arate bine când o tragem în faţa discotecii, a restaurantului sau a prietenilor, însă nu contează şi siguranţa. Modul corect de a gândi ar fi exact invers”, a declarat pentru G4Media.ro pilotul Titi Aur, expert în siguranța rutieră.

Situația este extrem de periculoasă deoarece în acest moment circulă pe drumurile din România peste 70.000 de maşini care au volanul pe partea dreaptă. Dintre acestea, potrivit RAR, numai în ultimii trei ani au fost importate peste 51.000. La această cifră se mai adaugă şi maşinile cu volanul pe partea dreaptă inmatriculate în Bulgaria, despre al căror număr nu avem o aproximație oficială. Potrivit ultimile date pe anul trecut, cele mai multe maşini cu volanul pe dreapta au venit din Anglia (44.790), Bulgaria (1.328) şi Ucraina (1.213).

Și mai grav: potrivit statisticilor Poliției Rutiere, în peste 85% dintre accidentele în care sunt implicate aceste tip de autovehicule, vina aparține şoferilor care conduc mașinile cu volanul pe partea dreaptă (Sursa).

Adrian Mitrea, jurnalist auto la site-ul 0-100.ro, a explicat pentu G4Media.ro că s-a ajuns în această situaţie deoarece mulţi dintre posesorii maşinilor cu volanul pe partea dreaptă vor cu orice chip o maşină scumpă, deși nu și-o permit. Prin urmare, recurg la un compromis. Aleg volanul pe partea dreaptă, bucurându-se că dau pe o astfel de maşină cu 40-60% mai puțin decât pe una normală.

„Situaţia aceasta arată două lucruri. În primul rând că unii pur și simplu nu își permit maşinile pe care le doresc. În al doilea rând, nu conştientizăm cât de rău fac siguranţei rutiere prin astfel de artificii”, a declarat pentru G4Media.ro Adrian Mitrea.

Potrivit RAR, în 2018 au fost verificate în trafic aproximativ 68.000 de vehicule. Dintre acestea, 31% aveau probleme cu instalația electrică de iluminare și semnalizare.

Foto: Pexels.com

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

18 comentarii

  1. Faptul ca statul roman nu reglementeaza aceasta problema este similar cu o crima in sine.
    Ideea ca inmatricularea acestor masini este legala pentru ca apartenenta la UE presupune libertatea circulatiei marfurilor, este gresita. Masina cu volan pe dreapta care este inmatriculata permanent, contrar legilor circulatiei in Romania, nu este doar o marfa, ci este utilizata contrar legilor in vigoare.
    Marfa insemna sa o aduci si sa o dezmembrezi sau sa ii schimbi volanul pe stanga sa corespunda legislatiei.
    De ce se mai circula pe dreapta in Romania? Sa circulam pe unde vrem, in functie de partea pe care e volanul. Si de ce dealerii de autoturisme nu vand si masini cu volanul pe dreapta?
    Cocalari inconstienti care vor sa arate cat de mult succes au avut ei la spalat vase sau facut pizza, vin si produc accidente in care mor oameni nevinovati. Si asa suntem varza cu infrastructura, trebuie sa ne mai ferim si de cretinii cu volane pe dreapta.
    Inca odata, statul roman este de vina iar RAR nu face nimic pt ca probabil sunt co-interesati.
    Mi-as dori sa fie accidentat un parlamentar sau ministru de o asemenea masina, sa vedem daca atunci inteleg……..

    • Pai (la fel ca in alte domenii), statul reglementeaza aceasta problema. Doar ca cei abilitati sa aplice sanctiuni se fac ca nu vad incalcarile reglementarilor, sau daca le vad, le „rezolva” contra o spaga.

    • In afara de ‘cocalarii cu volan pe dreapta’, poti tu sa spui cu mana pe inima ca niciun sofer cu volan pe stanga nu a luat viata unui om nevinovat? Nu cumva sunt infinit mai multe cazuri cu volan pe stanga de acest fel? Nu cumva conteaza sa nu fie dobitoc soferul, in primul rand? Nu cumva va agitati intr-un stil demn de un pesedist (desi nu sunteti). Daca in toate tarile UE se poate inmatricula pe dreapta, de ce suntem noi romanii mai rasariti?

  2. In urma cu doi ani de zile, am avut FIX in fata mea un CAMION de 3.5 tone cu volan pe dreapta. Eram intr-o berlina, cu familia, doi copii. Doar un miracol mai face ca acum sunt in viata. Soferul camionului a depasit „in orb” pentru ca evident, nu avea cum sa se asigure corect. Culmea, un echipaj de politie a asistat la toata scena. A spus ca nu are ce sa faca, fiind vina …RAR-ului. De ce astfel de epave ucigashe sunt interzise la inmatriculare in Europa, iar la noi se poate? Intrebarea este valabila si pentru sicriele pe roti cu numar de Bulgaria. Cat mai avem nevoie de TRAGEDII pentru a ne trezi? RUSINE.

    • Exact. Farurile nu sunt cea mai mare problema. Volanul pe dreapta inseamna ca nu te poti asigura cand vrei sa intri in depasire. Am condus in UK cu volan pe stanga.. singurele depasiri le faceam pe autostrada, in rest nu aveam curaj sa scot masina din banda suficient incat sa vad ce vine din fata.
      Mi se pare incredibil ca se admit la inmatriculare masini cu volanul pe partea „gresita”…

  3. pai farurile sunt identice din fabricatie….ele se regleaza in fabrica sa „bata” cum „trebuie”(unele auto au chiar reglaje din interior)…..sa-si faca RAR sau „altii” instalatii de reglare faruri(de fapt sunt suruburi de reglare sus/jos si lateral dreapta/stanga…..cei din Marea Britanie NU cumpara autoturisme din UE sau USA…..la ei cum se procedeaza?…RAR ti-e greu sa te „documentezi=sa rezolvi situatia” decat sa „comentezi” aiurea fara nici o finalitate….ei vreau „amenzi” in loc sa rezolve problema !!!!

    • De ce ar fi treaba RAR-ului sa regleze unghiul unui far? RAR-ul verifica siguranta masinii, asta e scopul lui.
      Solutia e simpla, se interzice imatricularea in Romania autoturismelor cu volan pe dreapta. Masinile de UK si Malta au voie sa circule pe drumurile publice, dar daca vrei sa cumperi de acolo o masina trebuie sa-i aduci modificari daca vrei sa o imatriculezi. Iar cele imatriculate deja, sa aiba termen pana la primul ITP sa aduca modificarile necesare, altfel nu i se elibereaza ITP-ul. Simplu.
      N-ai bani de masina conforma, mergi cu autobuzul sau bicicleta.

    • escobar
      Te-ai documentat, sau presupui?
      Esti sigur ca reglajele accesibile de pe faruri permit dezalinierea asta?
      Daca ar fi asa de simplu, smecherii ar fi preferat sa-ti faca reglajul cu 200 de euro in loc sa inchirieze faruri, ceea ce implica ceva mai multa investitie si mai mult risc.
      Daca exista intr-adevar reglaje care se pot face eventual, probabil sunt numai din interior; asta inseamna demontarea farului cu pierderea etanseitatii, practic compromiterea corpului.

      Faptul ca s-a ajuns sa se inmatriculeze masini care nu sunt conforme cu normele tehnice aplicabile in conditiile cu circulatie pe partea dreapta, este deja o mare magarie si fenomenul ar trebui stopat cat mai curand.
      Exemplul de mai sus (@cornel) camionul nu s-a putut asigura la depasire din cauza ca vehiculul nu era prevazut pentru circulatia pe partea dreapta, deci politistul ii suspenda permisul pentru depasire neregulamentara si certificatul de inmatriculare pentru defectiuni tehnice si cu asta il descurajeaza individual pe acel sofer.
      Altul poate sa suspende permisul si certificatul pentru folosirea incorecta a luminii farurilor pe timp de noapte si tot asa. In cateva luni o treime de posesori de astfel de vehicule vor fi fost penalizatisau trasi pe dreapta, ceilalti se vor gandi sa-si faca TOATE adaptarile corect iar viitorii amatori de chilipir se vor mai gandi inainte de a investi intr-o masina tare si ieftina in acelasi timp.

      De altfel cand cumperi ieftin trebuie sa fii pregatit sufleteste ca vei plati scump pretul mic.

    • esti prea prost escobar, ce-ar fi sa imbunatatesti genomul uman retragandu-ti genele din el ?

  4. cind am citit titlul, am crezut ca pacalicii sint autoritatile.

    • Si eu am crezut la fel, dar este totusi gramatical corect 🙂

  5. Sunt curios care certificate de înmatriculare au fost reținute In Romania de autorități in anul 1918?
    Dar amenzi?
    Cate s-au dat, cate s-au încasat?
    Si daca faceti un sondaj simplu sa vedeti ce personaje sinistre conduc aceste masini de 1500 £ aduse fin UK o sa vedeti ca 7 din 10 au cel mult 2 clase si sunt de o etnie sosită acum 1000 de ani in Valahia.
    Si mai mult: sunt firme care schimba volanul .
    Si aceste auto mai sunt monitorizate de cineva?
    Si la faruri chiar.
    Atentat clar la viata cetățenilor pe sosele sub ochii nepăsători ai autorităților.

    • Eu sunt curios cate autovehicule erau inmatriculate in Romania in anul 1918…
      Erau si cu volan pe mijloc?

    • 1918? Codul rutier sanctiona intrecerile birjarilor si bicicletele aveau numar de inmatriculare. Nu cred ca existau certificate de inmatriculare.

      Primul cod rutier din Romania a aparut in 1913.

  6. Sincer si mie mi se pare gresit ca se inmatriculeaza masini cu volan pe dreapta dar uitandu ne mai atent am vedea ca si in UK sunt masini cu volan pe stanga , mai ales ca anumite modele nu s au fabricat pt piata britanica(mai ales cele italiene si americane)!
    Deasemenea si in Franta (mai ales sudul ) si in Germania sunt masini cu volan pe dreapta inmatriculate acolo!E drept ca marea majoritate a masinilor sunt modele exceptie si nu vauxhall sau bmw cazute!
    Deci e oarecum interpretabila problema masinilor cu volan pe dreapta inmatriculate in Romania!
    Problema farurilor se rezolva usor pt ca majoritatea masinilor dupa anii 2000 au faruri identice la care se regleaza doar lupele!

  7. Daca soferii ar fi responsabili si permisul de conducere l-ar fi obtinut cinstit in urma unei scoli si examen serios nu ar fi atatea accidente. De ce in Marea Britanie circula atatia turisti de pe continent si de ce britanicii in concediu pe continent nu fac accidente? Lasati vrajeala cu scopul opririi de la inmatriculare a vehiculelor respective. Cautati kk-tul in alta parte, coruptia, incompetenta, statul de drept.

  8. Românii sunt nişte proşti.

  9. Dragi amatori de filme horror si alte astfel de formulari… V-ati gandit vreodata ca puteti face accident si cu volan pe stanga? Se intampla sute de accidente zilnic in toata tara. Faptul ca voi nu v-ati simti bine sa conduceti pe dreapta nu inseamna ca asta nu se poate face in siguranta. Sunteti batuti in cap. Mai calmati-va.